Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Rune-K skrev:

De bildene av askebegrene viser vel hvor mye som har skjedd på 30 år. Hvis man hadde foreslått idag at man måtte ha eget askebeger i baksetet og selvfølgelig med lys så man kan se hvor og slokke sigaretten når man røyker på natten så ville man antagelig blitt suspendert fra designteamet med det samme. Det er på slike ting man virkelig ser hvor mye samfunnet har forandret seg. 

Jeg ser askebegrene i sjuern min også. Det er selvfølgelig 2 i baksetet med egen tenner i midtkonsollen. Det askebegeret som jeg har foran er så stort at man kan antagelig røyke sigarer i 14 dager før det må tømmes. Som sagt, en annen tid.

Ja helt klart ,her har det skjedd mye .

Samfunnet har forandret seg helt klart og på dette området er det godt.

Stemmer det 😀,der er det askebeger store som juling .

Synes jeg ser disse foretningsfolka ,reiser avgårde med sigarer og cognac i 7 serie .

Der var nok mange motbydelige mannegriser ute og koste seg da 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse fra gårsdagens gjøremål.

Jeg hadde jo en oppdatering igår ettermiddag ,men fortsatte til langt på kveld og kom i mål med absolutt alt jeg skulle igår 😀

Jeg skrudde av plastinnerskjerm for å klargjøre takluke drenering og behandling av innerskjerm .

Er jo spennende og se hva som skjuler seg på sånne plasser og her var det rent rustfritt stål overalt ,igjen skjønner ikke en dritt 😳.

Et bilde der det bruker å være rimelig brunt men helt her:

5C5D6B3A-ABAC-4323-A54F-D88FCEBC312D.thumb.jpeg.84e9cf4afe93b48d5db7b86334b8fb9f.jpeg

Takluke drenering lagt ut :

BC6C595A-745E-44CA-A949-F4184A4EC1AC.thumb.jpeg.cb568a9a3414739a7246c73649f96491.jpeg

Etterhvert fant man frem kompressor og blåste rent gammel drit sånn at innerskjermer var gullende rene .

Så ble ble hullrom og vanger fylt opp med linolje og selve innerskjermer sprøytet inn med voksbasert tyntflytende :
2D492779-24DB-40D4-BFE8-9BFECB847ABA.thumb.jpeg.0d07dd40adc9bbcdd3628b178041ea4f.jpeg

Under er det igjen helt og beskyttende lag ligger på :

F13D596A-94DB-4EC1-B88C-A2DE979FBB0E.thumb.jpeg.fe935184020947bb7ab8e5a7bb88acbc.jpeg

Nå var det dynket så inn at det bare var å få på plastskjerm og vips ferdig :

7B9C5948-8FE4-47B5-B8F7-F2B65E49014B.thumb.jpeg.d16511fc838818471a7318cd546963a2.jpeg

Dette er jo en tilfredsstillelse å få gjort dette .

Vite at alt er tatt og møkk fjernet .

Så startet jeg med å demontere stol på andre siden for skal ta en jobb der og :

E54922C3-B486-454B-B134-F7E66602EB10.thumb.jpeg.8e32af331e18e572d9d88cfaad90258c.jpeg

Der stoppet det ganske enkelt fordi jeg fikk en melding litt sent.

Som dere vet så er ikke viften på trim .

Bråker og virker kun på trinn fire .

Fant en steingammel annonse på face der en skulle selge en helt komplett vifte  med absolutt alt som motstand ,selve viften ja alt.

Sendte en melding på lørdag og fikk svar igår at han kunne ta den med seg da han skulle forbi Grimstad .

Så møtte han igårkveld og nå ligger der absoluttt alt av vifter til e30 bak i e28 😀

Vår ingeniør Espen V her på forumet ,sendte meg og tips på fiks av den gamle og det skal selvsagt gjøres det og .

Enkelte deler ,bare må man ha to av .

Feks som snekke til e34 ,man kan aldri ha mindre en to av de i hus ,minst .

Dagen idag vet jeg ikke hva jeg rekker helt enkelt .

Men hvem vet er der tid ,så er jeg på den som flue på dritt.👍

A9D27DB4-C67C-4326-8E4F-8EBC105A93AD.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dreneringen til takluken er en merkelig konstruksjon men det var flere fabrikanter som gjorde det på den måten før. Jeg aner ikke hvorfor. Det kan jo ikke ha vært billigere og dra slangen ned i kanalen.

Husker godt naboen hadde en Peugeot 205 med den konstruksjonen. Hun syntes det var en rar klukkelyd i bilen. Jeg tror det sto og rant vann fra kanalene i en times tid når vi fikk åpnet dreneringene. Merkelig nok så var bilen tørr innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Den dreneringen til takluken er en merkelig konstruksjon men det var flere fabrikanter som gjorde det på den måten før. Jeg aner ikke hvorfor. Det kan jo ikke ha vært billigere og dra slangen ned i kanalen.

Husker godt naboen hadde en Peugeot 205 med den konstruksjonen. Hun syntes det var en rar klukkelyd i bilen. Jeg tror det sto og rant vann fra kanalene i en times tid når vi fikk åpnet dreneringene. Merkelig nok så var bilen tørr innvendig.

Idiotisk spør du meg .

Oplene jeg har hatt ,der gikk de rett ut på bakken.

Problemet var jo og før når de tektylerte inni kanaler ,så tettet jo disse hullene seg sånn at vann ofte kom inn .

Og glemmer aldri en oktober dag i 1996 når jeg hadde min første e28 .

Den var jo Mercasol behandlet hvert andre år siden 1988 ,noe som var bra men og noe jeg måtte betale for.

Alt vann som skulle ut rant inn og alt interiør måtte ut til tørk .

Da skjønte jeg at dette aldri skulle skje ,så drenering ble lagt ut der som jeg alltid gjør det .

Og til nå på mine Bmwer oppi gjennom null problem med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bimmerlorris skrev:

Herlig lesning som vanlig Jan 👍 Deilig å få fiksa dette gulvet tenker jeg 😃 Godt å ha nabo som sveiser og får det tett og fint igjen ☺️ Og kjekt å få dreneringa ut i det fri 👍 Stadig forbedringer 🥳

Hehe jo takk for det Tore😀

Ja det var jo en lettelse helt enkelt det å få gulv på stell og egentlig alt annet .👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg hvertfall oppdatere med at det aller meste er ferdig på bilen i gulvet .

Holdt på noen timer på passasjersiden ,heldigvis ikke hull enda 😀.

Slipte det som var akkurat ved sparkepanel og fikk på det samme som andre siden .

Ikke et bilde idag ,men det kommer senere i uken .

Imorgen skal jeg på Telemarkstur med e28en og da den er tatt ,skal jeg ut på byen etterpå .

Så imorgen blir det null e30 ,til gjengjeld er hver jækla ting tatt nå så jeg tar fri et par dager .

Takket være storøkten igår ,sparte jeg masse tid.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shattered skrev:

Heftig,  har akkurat lest de siste sidene. Du er flink! :D Begynner å bli en heftig bilpark i gården hos deg nå ;)

Hehe 😀

Gøy du tar deg tid til å lese her .

Jo takk ,flink og flink er vel mye det at har jeg først begynt på noe ,skal det fullføres uansett pris .

Orker ikke å drømme og aldri få realisert når ting står og venter .

Ja der er nok biler hvertfall nå og det beste ,de fungerer hver forbasket bil .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute nå istad for å sjekke hvordan jobben igår så ut og den var godkjent .

Alt er knusktørt og klart for å sette på plass deler på førersiden .

Tok og et par bilder samtidig fra jobben idag :

85267C78-8BBF-4036-AF9D-4BB2824DF4DD.thumb.jpeg.62e2c2be5f53a88a545409dbbb87a594.jpeg

Og siden vernebrillene mine gikk til blokksberg ,var 3D brillene til datter en god erstatning.

Sikkerhet er viktig😀:

7DD6F028-0658-4532-9D32-60207BD65694.thumb.jpeg.a2b74ac1db6eeda75535ec9e5d70323e.jpeg

Og må jo bare si det nå som jeg sitter å skriver at det er en lettelse nå og være så godt som ferdig med det aller meste .

Skal ikke klage ,men man merker på kroppen alt dette og spesielt når man må ligge på bakken og holde på .

Så jeg tenker at når denne er ferdig tar jeg meg en god pause fra sånn voldsom skruing ,med mindre det er noe kjempeviktig .

Har vært noen hektiske år de siste to årene .

Føler all fritiden min har gått til grønne og blåe biler 😀.

Er det da man takker for tålmodig kone ?

Tror det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jammen berga gulvet i denne også :) Utrolig kjekt å ha nabo som kan svinge sveiseapparat, og som kan ta dette på sparket. Bra du balanserer reparasjonen mot bil og bruk. det du gjør her holder i massevis.

Unner deg litt fri fra skruing fremover, og heller nyte bruken av bilene.

Og ja tålmodig kone har du :) det må vi andre på Bimmer takke for også. Godt med gode poster som gir både svar på utfordringer og motivasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mortenej skrev:

Da har du jammen berga gulvet i denne også :) Utrolig kjekt å ha nabo som kan svinge sveiseapparat, og som kan ta dette på sparket. Bra du balanserer reparasjonen mot bil og bruk. det du gjør her holder i massevis.

Unner deg litt fri fra skruing fremover, og heller nyte bruken av bilene.

Og ja tålmodig kone har du :) det må vi andre på Bimmer takke for også. Godt med gode poster som gir både svar på utfordringer og motivasjon.

 

Ja dette er reddet og det beste av alt er at der er null ,keg gjentar null tynt stål i falser ved kanaler / sammenføyninger ellers i konstruksjon under bil .

Og det skal jeg sørge for at fortsetter .

Bil skal opp på fire bukker nå særs straks og den skal fylles opp overalt med med umderstellsbehandling.

Et lag nå som skal trekke inn ,så noe mer til høsten .

Angående arbeid og holdbarhet ,så holder dette .

Noe av det samme ble gjort på 535 i 2012 og ingenting er kommet enda .😀

Skal man holde på med denne galskap ,må man finne balanse mellom familieliv og hobby.

Det fine her er at når jeg er lei ,kaster jeg inn alt verktøy og finner på ting med kona noe som jeg og liker .

Da er Bmwene mine pakket bort og tenker ikke på de en plass.

Igjen nå er jeg i sluttfasen her på dette arbeidet og regner med tepper og det meste kommer på plass til fredag .

Da skal absolutt hele bilen renses innvendig og skrues sammen igjen.

Alt av dører osv og takluke skal smøres opp .

For nå er vi plutselig der at man kan gjøre sånt.

Alt drittarbeid et ferdig som har med rust og forebygging .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenfrisk og rask .

For at jeg skulle kunne sette sammen bil til fredag ,bestemte jeg meg for å få ferdig alt tektylering under på arbeidet jeg gjorde igår .

Så kl07 kastet jeg meg rundt og satte igang.

Alt dette ble gjort idag sånn at jeg kunne konsentrere meg om å få alt sammensatt til fredag.

Og etterhvert kom jeg pinadø i mål på dette .

Ferdig bilder versegod:

Alt av innerskjermer behandlet:

2ADC4B88-7261-45B6-91F9-BDB1DBAEAFE9.thumb.jpeg.5ec5383dc794421f3ae246cb7f11fd5f.jpeg

Området nede ved innerskjerm:

248C6231-6F0A-4F82-8A99-491F7ED78D97.thumb.jpeg.0c5985fe82c413ad719d18b2fbb2fdca.jpeg

Og under bakover :

EFA314ED-A51A-4B12-B6C5-4922BEB3F243.thumb.jpeg.4f12b3a2aa57fad84418daa591d5e70e.jpeg

Og for ordens skyld ble hammer og skrujern funnet frem for å sjekke ut tilstand under ved kanal og kom ikke gjennom her heller .

Når naboene kommer ut klokken 07 og jeg står med vinkelsliper og kompressor ,rister de bare på hodet og sier at jeg er gal 😀😀.

Men nå er den helt ferdig .

Det jeg skulle ta på fredag ,benyttet jeg ledig tid til idag på morgenkvisten.

Gleder meg til fredag .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...