Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Du er så trassig Jan at dette klarer du, bare ta tid og merk kontaktene etterhvert som du finner ut av det. Du skal jo uansett ha ut interiør og teppe, det hjelper veldig. Som de sier over her så er E30 veldig lego, og du har jo en enkel modell i tilegg. 

Du vet hvor du finner meg hvis du trenger hjelp. Ikke at jeg har noe peiling på ledningsnett i E30, men to hoder tenker bedre enn ett 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig at noen har lyst til å få orden på en ganske alminnelig E30 i dag. Jeg har faktisk ikke kjørt E30 siden jeg hadde min 1987 320i tilbake i 1988/89. Den gangen for alt for mange år siden var E30 stadig på markedet og det er faktisk litt merkelig å se hvordan et ikke alt for slitent eksemplar ser ut i dag.

Dette er sikkert litt rart for noen av dere, men årene går så alt for fort. Jeg husker klart hvor fantastisk BMW var på denne tiden på slutten av 80-tallet da E30, E31, E32 og E34 var på markedet. Det var en glimrende lineup og BMW hadde endelig gått forbi Mercedes-Benz. E30 var blitt en gammel modell, men W201 (190 serien) fra Mercedes-Benz (som var nesten like gammel) hadde aldri helt klart å nå opp til E30 når det gjaldt kjøreegenskaper og fahrfreude. Tilsvarende også med E28 kontra W124 selv om nettopp W124 ellers var en langt bedre bil.

E30 var for meg om ikke begynnelsen på min BMW interesse (det var E9 over 10 år tidligere), men ihvertfall bilen som fikk meg til å se hva BMW står for (vel... sto for er kanskje mer korrekt). E30 var på mange måter en enestående modell hvis man hadde 320i eller 325i med bensinrekkeseksere. I denne klassen var det ikke mange andre tilsvarende alternativer med bensinrekkeseksere utover Mercedes-Benz 190E 2,6 (som var håpløs dyr). BMW var praktisk talt synonymt med rekkeseksere og det var virkelig kult.

Når dette er nevnt var 316i og 318i (begge med rekkefirere) også ganske gjennomførte modeller. Motorene var utrolig smidige og ikke minst stillegående i forhold til mange av konkurrente. De var også ordentlig turtallsvillige og dette var ikke så vanlig. Flere av konkurrentene hadde merkelige restriksjoner på gassresponsen for å spare drivstoff og dette var skikkelig nedtur for min del.

En annen veldig viktig ting med E30 var interiøret. BMW lå på denne tiden langt foran konkurrentene i ergonomi, brukervennlighet og design. Mercedes-Benz ble f.eks på dette området ofte omtalt som "Oma's Wohnzimmer" (bestemors stue). Spesielt setene i Mercedes-Benz var utrolig gammeldags designet, men allikevel merkelig nok ganske komfortable. BMW's seter (spesielt sportssetene) var uansett klart fremtiden og det var også den generelle layouten på interiøret og dashboardet.

BMW var i det hele tatt klart i front på denne tiden og det er dette jeg husker og verdsetter BMW for selv i dag. Det var begynnelsen på en æra som mer eller mindre skulle vare frem til i dag. Nå er jeg imidlertid ikke så sikker lenger. Flere av konkurrentene har tatt innpå og BMW er ikke lenger så enestående. På den annen side går slikt i bølger og jeg er rimelig sikker på at BMW kommer tilbake. Porsche har vært værre stillet og kom tilbake så jeg ser ingen grunner til at BMW ikke skal klare det samme... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, NA skrev:

Det ser fort veldig uoversiktlig ut når man ser et ledningsnett utover gulvet. Men da du har fått nøsta litt i det som sitter i bilen så gir det seg nesten selv hvordan det skal være. Et tips, merk kontaktene og kabelsko hvor de skal være på det du tar ut. Da er resten bare plug and play. E30 er veldig kurante, nesten som å bygge Lego 😁 begynn bakerst å ta med deg nettet framover. Da får du ut allt gjennom torpedovegg. Bare løsne sikringsboksen å begynne å trekke ut samtidig som man mater fra innsiden.

Takk for nyttige tips her .

Ja ser jo at ting er enklere her en på de andre jeg har .😀

Igjen takk.👍👍

8 timer siden, Rune-K skrev:

Jeg ville byttet så mye som mulig, siden det har vært såpass varmt så er det umulig og se hvis isolasjonene er svekket inne i kabelsstrømpene. 

Den store jobben er jo og bytte inne i bilen og under dashbordet så hvorfor du kvier deg for motorrommet skjønner jeg ikke. 

Ta ut førersetet, baksetet og brett til side teppet så finner du ledningene som går bakover, de bare trer du framover. Så begynner du under dashbordet. Er du uheldig så må det ut men det finner du fort ut. Etter at alt er løst der så bare trer du alt framover i motorrommet.

Hvis du ikke hadde bodd så langt borte så skulle jeg ha hjulpet deg, hvis du sliter så får du ta deg en tur til Særp.

Vet hva Rune ?

Jeg har faktisk tenkt tanken å kaste bil på henger og ringe deg om jeg ikke får dette til.😀

Jeg har familie i Fredrikstad så akkurat det hadde vært null stress .

Men nå skal jeg bruke tid ,masse tid på å se gjennom alt så skal jeg hvertfall prøve å få ting på stell selv .

Og som du sier det har vært varmt der ,så absolutt alt gammelt må bort så enkelt er det .

Er nok som du sier at den største jobben er innvendig og ikke i motorrom .

Uansett hva som måtte skje her ,må jeg ha masse hjelp via tlf,meldinger når jobben skal til hvertfall.😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du er så trassig Jan at dette klarer du, bare ta tid og merk kontaktene etterhvert som du finner ut av det. Du skal jo uansett ha ut interiør og teppe, det hjelper veldig. Som de sier over her så er E30 veldig lego, og du har jo en enkel modell i tilegg. 

Du vet hvor du finner meg hvis du trenger hjelp. Ikke at jeg har noe peiling på ledningsnett i E30, men to hoder tenker bedre enn ett 👍 

Hehe jo trassig er jeg ,men dette er jo litt utenfor mitt komfortfelt så absolutt ,men det var jo girkasse problemet på Tdsen og 😀.

Ja alt skal ut og om det viser seg at jeg nå skulle få dette til ,så må jeg nok ha hjelp til å trekke dette skikkelig ,for her skal det gjøres skikkelig .

Jeg skal vite at denne bilen er iorden og slippe å kjøre rundt å være nervøs ikke minst for kone og barn .

For ja de står i kø for å kjøre denne og .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik skrev:

Veldig artig at noen har lyst til å få orden på en ganske alminnelig E30 i dag. Jeg har faktisk ikke kjørt E30 siden jeg hadde min 1987 320i tilbake i 1988/89. Den gangen for alt for mange år siden var E30 stadig på markedet og det er faktisk litt merkelig å se hvordan et ikke alt for slitent eksemplar ser ut i dag.

Dette er sikkert litt rart for noen av dere, men årene går så alt for fort. Jeg husker klart hvor fantastisk BMW var på denne tiden på slutten av 80-tallet da E30, E31, E32 og E34 var på markedet. Det var en glimrende lineup og BMW hadde endelig gått forbi Mercedes-Benz. E30 var blitt en gammel modell, men W201 (190 serien) fra Mercedes-Benz (som var nesten like gammel) hadde aldri helt klart å nå opp til E30 når det gjaldt kjøreegenskaper og fahrfreude. Tilsvarende også med E28 kontra W124 selv om nettopp W124 ellers var langt bedre bil.

E30 var for meg om ikke begynnelsen på min BMW interesse (det var E9 over 10 år tidligere), men ihvertfall bilen som fikk meg til å se hva BMW står for (vel... sto for er kanskje mer korrekt). E30 var på mange måter en enestående modell hvis man hadde 320i eller 325i med bensinrekkeseksere. I denne klassen var det ikke mange andre tilsvarende alternativer med bensinrekkeseksere utover Mercedes-Benz 190E 2,6 (som var håpløs dyr). BMW var praktisk talt synonymt med rekkeseksere og det var virkelig kult.

Når dette er nevnt var 316i og 318i (begge med rekkefirere) også ganske gjennomførte modeller. Motorene var utrolig smidige og ikke minst stillegående i forhold til mange av konkurrente. De var også ordentlig turtallsvillige og dette var ikke så vanlig. Flere av konkurrentene hadde merkelige restriksjoner på gassresponsen for å spare drivstoff og dette var skikkelig nedtur for min del.

En annen veldig viktig ting med E30 var interiøret. BMW lå på denne tiden langt foran konkurrentene i ergonomi, brukervennlighet og design. Mercedes-Benz ble f.eks på dette området ofte omtalt som "Oma's Wohnzimmer" (bestemors stue). Spesielt setene i Mercedes-Benz var utrolig gammeldags designet, men allikevel merkelig nok ganske komfortable. BMW's seter (spesielt sportssetene) var uansett klart fremtiden og det var også den generelle layouten på interiøret og dashboardet.

BMW var i det hele tatt klart i front på denne tiden og det er dette jeg husker og verdsetter BMW for selv i dag. Det var begynnelsen på en æra som mer eller mindre skulle vare frem til i dag. Nå er jeg imidlertid ikke så sikker lenger. Flere av konkurrentene har tatt innpå og BMW er ikke lenger så enestående. På den annen side går slikt i bølger og jeg er rimelig sikker på at BMW kommer tilbake. Porsche har vært værre stillet og kom tilbake så jeg ser ingen grunner til at ikke BMW skal klare det samme... :)

 

Takk for fint innspill her og alt du skriver her stemmer så godt med det jeg og husker .

I 1989 var jeg 15 ,likevel lidenskapelig opptatt av bil ,spesielt da Merc og Bmw.

Dette hadde med å gjøre at jeg var mye sammen med en eldre kamerat som var hekta på disse bilene og byttet hvert halvår.

Ene øyeblikket hadde han da 124 230 e 1987 som var en liga foran en eE28 520 i fra 1984 .

Så ble han lei og kjøpte Bmw e30 323i 1985 da denne var sportslig .

Etter dette en omtrent ny 190 e da e30 ble gammel og så umoderne ut.

Somsagt så er det som du nevner og som min kamerat pratet om på lørdag da han var hos meg ,at e30 har jo det meste fremdeles idag .Den er sportslig ,likevel en faktisk god bil å kjøre til å være en så liten bil .

Så jeg skjønner jo at mange valgte disse i sin tid og til og med idag.

Men over til dette greiene mitt.

Ja jeg synes og det er gøy å skulle få denne på veien igjen .

Er ikke mange som har disse som daily driver lengre .

Så her skal jeg forsøke å sette sammen en bil som skal se bra ut ikke hundre ,og virke og være pålitelig .

Så er det jo gøy å velge noe som ikke alle har og .

Jeg klarer meg lett med M40 ,firedørs og uten servo .😀

Mao,gi meg litt tid ,så er jeg i mål da jeg egentlig ikke har mye igjen heldigvis .

Detailing ser jeg ikke på som tid og den tekniske biten ,så er det kun bremser som må gåes over tror jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Takk for nyttige tips her .

Ja ser jo at ting er enklere her en på de andre jeg har .😀

Igjen takk.👍👍

Vet hva Rune ?

Jeg har faktisk tenkt tanken å kaste bil på henger og ringe deg om jeg ikke får dette til.😀

Jeg har familie i Fredrikstad så akkurat det hadde vært null stress .

Men nå skal jeg bruke tid ,masse tid på å se gjennom alt så skal jeg hvertfall prøve å få ting på stell selv .

Og som du sier det har vært varmt der ,så absolutt alt gammelt må bort så enkelt er det .

Er nok som du sier at den største jobben er innvendig og ikke i motorrom .

Uansett hva som måtte skje her ,må jeg ha masse hjelp via tlf,meldinger når jobben skal til hvertfall.😀

 

 

Velkommen skal du være, du må bare gi meg beskjed i god tid så jeg får ryddet plass i garasjen. Jeg er ikke like gal som deg så jeg foretrekker og stå inne.

Ta en masse bilder mens du demonterer eller kom hit med komplett bil. Sjekk også tilstanden til alle brytere og releer du finner om det har vært varmgang i noen av de. Det begynner jo ikke og brenne av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og ikke minst veldig snilt Rune .😀😀

Nå skal jeg først se litt selv på hvordan dette barker i vei og ikke minst ta masse bilder som du sier .

Får jeg noe problemer så hører du fra meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En test .

Det er jo sånn at når man finner sånt som dette greiene her ,må man ha en gulrot .

Malacitgrønnmetalikk er en pen farge når den er ren og blank.

Så måtte ut å teste om der var håp .

Altså kun kjede seg test med gamle pads uten maskin .

Dette ble funnet frem :

A154A5F5-8B2D-44BE-945C-A4D0E3460C02.thumb.jpeg.ea0702f96182884d2b138bddbef91b1a.jpeg
 

Her har man ingenting å tape med riper og gamle pads ,alt kun et pluss.

Og se her :

DCB6FCC2-60D9-4702-8AFD-C6A3CF4E694E.thumb.jpeg.f4a5bd9d7700d0781685a4283350b547.jpeg
 

Dette var kun for hånd ,så ja her er det håp for denne kan bli veldig blank .

Et par til :

A523703D-1DA9-46D2-84F7-0AFFF83191C3.thumb.jpeg.39f34d780511230f35ff525103d49261.jpeg

Og dette :7350E3C6-78C5-4193-874F-6BAD14B11292.thumb.jpeg.a80b7cee093f2a99d554344d68fc84c9.jpeg

Så med noen runder og kjøringer med rubbing polish og voks ,skal denne bli blank .

Synd det er en stund til da alt annet skal gjøres først.

Men med noen BBS eller MiM for det er de to det skal bli ,så blir den nok bra nok for meg .

Så her står den en vanlig tirsdag:

03FDBB2E-4CA5-4D24-9EF1-B159C7176B2A.thumb.jpeg.b9270e9a0393e58add76ea172bbb9d72.jpeg

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Takk og ikke minst veldig snilt Rune .😀😀

Nå skal jeg først se litt selv på hvordan dette barker i vei og ikke minst ta masse bilder som du sier .

Får jeg noe problemer så hører du fra meg .

Bilelektrisk er hva jeg kaller en kosejobb. Polering derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Jan. her har jeg virkelig gått glipp av nyheter, gode nyheter. Vært  borte fra Bimmers pga mye reising i jobb. Så  å logge seg på igjen og da oppdage at du hadde laget ny tråd... blei overasket der.

Trodde ikke det var kapasitet til enda en 80talls (selv om dette er 90:)) BMW. 4 stk fra dette tiåret krever sin mann i vedlikehold, godt du har minisveigis med på laget En ting er iallefall sikkert, denne har havnet hos rett mann. Kjekt å se at du er på vei til å få den til å gå etter 5 år med stillstand.

Gleder meg til å flkge med videre her også.

Frister enda mere med et stopp neste gang jeg er på dine trakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2020 den 15.07, Rune-K skrev:

Bilelektrisk er hva jeg kaller en kosejobb. Polering derimot....

Vel ..

Liker å skru men polering bedre .😀

 

På 4.2.2020 den 22.22, Fredrik 90 skrev:

Det det er så tilfredsstillende å se, her er det mye potensiale 😀 

Ja tror det kan bli bra dette Fredrik.😀

 

På 5.2.2020 den 8.25, StigJ skrev:

Det er stikk motsatt Rune 😁

Ja kan være enig på mange måter 😀

 

22 timer siden, Mortenej skrev:

Fantastisk Jan. her har jeg virkelig gått glipp av nyheter, gode nyheter. Vært  borte fra Bimmers pga mye reising i jobb. Så  å logge seg på igjen og da oppdage at du hadde laget ny tråd... blei overasket der.

Trodde ikke det var kapasitet til enda en 80talls (selv om dette er 90:)) BMW. 4 stk fra dette tiåret krever sin mann i vedlikehold, godt du har minisveigis med på laget En ting er iallefall sikkert, denne har havnet hos rett mann. Kjekt å se at du er på vei til å få den til å gå etter 5 år med stillstand.

Gleder meg til å flkge med videre her også.

Frister enda mere med et stopp neste gang jeg er på dine trakter.

Her skjedde plutselig noe ja som jeg ikke kunne si nei til 😀.

Anågende kapasitet så har jeg egentlig fullt ,men dette kunne jeg ikke si nei til .

Trøsten er at dette ikke er stress prosjekt og mens jeg venter på å begynne å fikse på e34 ,så jobber jeg med denne .

Så har jeg lært å roe ned med ting ,denne er som sagt null stress .

Ja denne skal få rett stell og gøy du er med og ja kom gjerne innom 😀😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten skrifting.

Var idag ute og gikk gjennom sikringer ,kun for å sjekke .

To var borte og og to ødelagte .Satt disse i og fikk hvertfall tute og el speil til å virke.

Egentlig var jeg helst ute etter å få vifte tilbake ,men lykkes ikke der .

Den må nok opp og gåes over da jeg hører et klikk på hastighet fire .

Men sist den gikk var på lørdag ,og tenkte å se idag.

Stod bare på utsiden og bøyde meg inn til nøkkel.Vred om og startet jo momentant .

Virket ikke sur eller noe som helst og gikk fint på tomgang.

Tok av vakuum fra regulator for å se om der kom bensin ut og selv etter en lengre stund ,kom der ikke noe utav regulator .

Dette viste jo videoen som jeg fikk tildelt godt.

Stoppet den og ventet type tredve sekunder og startet like lett.

Det hadde ikke gått før !!😀

Mitt spm er vel heller om det rett og slett kan ha vært rusk som har lagt der og tullet ,samt at den nå har gått såpass mye på høyere turtall at ting kan ha gått seg til ?

Ikke vet jeg ,men nå føler jeg den er mer eller mindre normal hvertfall.

Om der er oppholds imorgen  ,skal jeg skru og oppdaterer da igjen .😉😉

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...