Gå til innhold

Min E30 Helårsbil .Tunge avgjørelser.Solgt.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere som ikke har lest ,så starter all historikk om denne tråden på s 260 på e34/e28 tråden min.

Ja som sagt så blir det egen tråd på denne etter meldinger og prat med folk.

Hyggelig at folk synes det er gøy og da får jeg lage en egen tråd på denne.

Og vi starter med dagen idag .

Var avgårde og fikk meg et batteri igår og 10 liter bensin .

Var jo spent om den ville gå ikke minst starte .

Koplet på batteri og joda startet gjorde den ,men merket at den var rufsete ,noe som skulle bare mangle .

Hadde stått og gått en stund på høy tomgang noe som og var rart ,stoppet jeg den.

Tok av tomgangsregulator ,smurte den opp og blåste ren.

Men ikke tale om at den startet .

Koplet av bensinslanger og kinnet og bensin kom der .

Tenkte at nye plugger sikkert hadde vært greit og stakk og fikk det .

Ny start og den startet men veldig urolig ,ja rett og slett ikke fornøyd ..

Faderen hva kan det være tro?

Heiv ut baksete og tok ut bensinpumpen .

Og selvfølgelig var tanken over halv med gammel bensin og i bunnen masse sånn bunnslam.

Ååååhhh ,er det mulig ???
Tankene begynte å renne tilbake på e28en og alt det dritet der med tank osv.

Nei her skal ikke tank ned ,kun gammel bensin som gjør dette så dette skulle bort .

Klargjøring:

2546118E-291C-4FFE-A894-A26010788ED8.thumb.jpeg.7eaf442f96af1ca2f5169c138990725f.jpeg
 

Frem med batteri ,ledninger og igang med å kjøre pumpen for å få gammel bensin ut :

130E470C-9028-4DF8-9D11-7B7B908CD18D.thumb.jpeg.cf4b0e1907f3ba40b090f1884a98da26.jpeg

Og bensinen som kom ut ser ikke akkurat pen ut :

5F55EDE1-98FA-4966-B06D-5963F010EFEF.thumb.jpeg.0484aaacce7dfe5fde3c6c3b12e905c8.jpeg

30 liter bensin pumpet jeg ut faktisk 😢😢.

Men pumpen i tank klarte ikke å ta mer ,så er noen liter til .

Fikk lånt meg ei pumpe ikveld som er til under bil .

Skal kople på slanger imorgen og støvsuge ut resten med denne .

Da dette er gjort ,blåser jeg slangene ut til motor rene og kommer til å få rengjort det lille som er av slam i tank med ei fille på en forlenger med lott diesel på 😀.

For her var det jo ingenting kontra e28en og tanken er jo fin innvendig og takk for det 

Fikk og inspisert bil litt mer idag og finner ikke hull noen vei enda mtp rust .

Jeg flushet jo kjøleanlegg på tirsdag ,men her må det gjøres mer .

Alt som kom der inni radiator var noe ekle greier ,så her må man jobbe mer.

Det særs positive var at den gikk veldig pent fra motor uten ulyder og tikking .😀

Oljen så fin ut og vannet var ikke majones heller .

Trøsten er jo at om denne motoren skal ha noe problemer ,så er det enkelt å fikse føler jeg .

Så her er den PR dags dato :

B30CDD2C-99D4-4A75-BD3C-70C5A94CF954.thumb.jpeg.a87676323df44028cb0294cede85e926.jpeg

ED47E8F7-C656-4F2F-A477-4FC0E74073C5.thumb.jpeg.70c535037b7b7454293c19ccadff7868.jpeg

Fant og denne lippa som skal under på fanger .

Men denne gangen skal bil opp og gå før utseende .

Instrumentet er der noe galt med .

Temp og tank virker ikke kun reservelampe for bensin ,og ikke noe lys .

Varsellamper virker ,så om noen vet hva dette er ,så si det gjerne .😀

Og dere ikke minst ,om noen av dere kjenner noen som kjenner noen som har et facelift vrak ,si ifra .

Jeg må ha litt ledninger /nett og et gulvteppe .

Aller viktigst er kontakt med ledninger som er vist på s 260 og muligens et instrument .

Og ja bilen er jo noe så flott som 90 modell 318 i 😀.

Men igjen passer meg perfekt med en sånn bil til mitt bruk og ikke minst damene i huset .

Hos meg skjønner dere ,så blir ingen bortskjemt med Egolf eller egnet konebil .

Her blir det X5 eller gamle veteraner 😀.

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evenlode skrev:

Denne må følges 😀 dette ser jo alt i alt ut som ett meget greit utgangspunkt å lage bil utav 😀

Bra du er med Even .

Ja dette føler jeg og er et bra prosjekt å få på veien .

Holder jo på med litt drivstoffservice og satser på å bli ferdig med dette idag .

Skal og få tak i felg til denne ,men det blir ikke noe voldsomme greier .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man fortsetter .

Idag ble det en meget produktiv dag og starter fra begynnelsen.

Fikk lånt meg en pumpe igår og nye liter med bensin ble sugd opp:

CDFB716A-2BE4-4002-96A7-1C4D90AE09FD.thumb.jpeg.437b0289587dc882cc97efd841b35966.jpeg

Nå er mesteparten av gammel bensin borte ,kun litt igjen ,men den fikk jeg ikke opp desverre .Regner med at den nå skal gå med det lille som er kombinert med ny .

Og mens jeg holdt på kom denne på besøk:

18A81864-75D4-4A12-A70F-66327B7894C7.thumb.jpeg.fa70983b75df92c34b38daf80bbca7ad.jpeg

Fredrik 90 ,og det passet bra pga jeg skulle til med noen småting som krevde to personer .😀

Er alltid gøy å ha Fredrik her .😀👍.

Så skulle filter av som var en knotejobb:

C403C929-F19E-42FE-8AF3-09A3D985F833.thumb.jpeg.b6336e4105520bdf686a2bcd29f9878a.jpeg

Fikk rigget til kompressoren for å blåse drivstoffrør rene :

534030D8-A1FB-4E31-A89F-86D94355912B.thumb.jpeg.87bbd4e9041362ed4e414773332eaf80.jpeg

Mens Fredrik stod foran og passet på blåste jeg .

Og se på dette som kom ut :

C0188341-24AB-4E87-B302-7D0ACB67B977.thumb.jpeg.b49b1647705557578e4deff9ce89855d.jpeg

Alt helt svart .

Er jo et under at bil startet .

Ser jo ut som pepsimax jo😀😀;

73A2A050-976C-4B06-BAB5-A7DB26580A9A.thumb.jpeg.c15e5e77e48b2ecfeb36079d948f61d2.jpeg

Når alt dette var blåst rent ,ble ting montert sammen igjen med div nye klemmer og alt .

Jeg flushet jo radiator på tirsdag ,men etter oppstart igår ,så jo alt ut som sølevann i radiator .

Tenkte at nei dette må gjøres på nytt og tok ut slanger igjen fra radiator .

Fyttegrisen for møkk og dritt.

Så frem med hageslange og løsnet slange fra radiator og inn til motor .

Nå skulle alt rengjøres .

Så her er vi igang:

2AFC7CD2-3961-4E4F-840E-654BDD8929BA.thumb.jpeg.deff199d291f678ddf4e05c0bb52222b.jpeg

Alt startet med gulgrønt vann fra radiator og motor til helt rent vann kom fra motor osv.

Så ble ting reversert slik at ting gikk andre veien og nå ble det rent .

Likevel ,så skal jeg gjøre det en gang til straks etter at bil er starter .

Jeg ville egentlig ha startet nå ikveld ,men orket ikke og hvorfor?

Om det skulle vise seg at den ikke startet ,så hadde jeg automatisk stått ute ikveld for å finne feil ,og jeg må trå litt varsomt i henhold til husfred her .

Husk at jeg brukte all fritid på e28en og hun var stortsett alene hver kveld i 8 måneder .Sånn tid brukes ikke på denne 😀.

En annen ting er at instrumenter er døde ,og for å se at kjøling er iorden ,så må jeg ha temp opp og gå .
Men fått noen stalltips ,så skal ut med instrument imorgen .

Så her står den :

3A310AE2-113D-440D-B9F4-987E8818A9CC.thumb.jpeg.55ee2ed0fb87498efbb74519fe2fd8b5.jpeg

Og venter på å komme iorden .

Igjen så herlig å ha noe lett å skru på ,er jo bare gøy alt sammen .

Om regnet ikke kommer ,så skjer der vel mer imorgen .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Du er ikke frisk @sveigis, men jaggu er vi takknemmelige for det 😁 Godt noen tar vare på og gidder gjøre en innsats for å redde disse klassikerne fra pressa.

Følger med her som på de andre bilene :)

 

 

Haha nei er flere som sier det 😀😀,men kan lure selv av og til .

Jeg sverget til jul at i år skal jeg gå 2020 i møte uten nytt prosjekt ,men klarte jeg det ?

Ehh nei .

Jeg er av den oppfatning at det er blitt altfor lett å la biler bli delebiler eller spiker i dagens samfunn.

Derfor synes jeg det er ekstra gøy å forbarme meg over disse som jeg vet kan bli bil av igjen .Som sagt noen kaller det galskap ,men riktig for meg enda.

Bra du er med .😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klappe deg selv på skulderen for å redde nok en bmw fra å bli spiker. Det du driver med er noe alt for få gjør nå til dags. Det var meget vanligere før å passe på en eldre bil. Nå kjøpes det bare nytt, og det som eventuelt er gammelt og kjørbart, klarer alltids en ungdom å herje istykker 😛

det er alltid inspirasjon å lese hverdags vedlikehold++, slik som dette her 😀

ny bensin var nok på tide ja.... 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evopower skrev:

Du kan klappe deg selv på skulderen for å redde nok en bmw fra å bli spiker. Det du driver med er noe alt for få gjør nå til dags. Det var meget vanligere før å passe på en eldre bil. Nå kjøpes det bare nytt, og det som eventuelt er gammelt og kjørbart, klarer alltids en ungdom å herje istykker 😛

det er alltid inspirasjon å lese hverdags vedlikehold++, slik som dette her 😀

ny bensin var nok på tide ja.... 😆

Ja får håpe det blir suksess 😀.

Nei dette var vanlig før og ikke så mange som gjør det med sånne type kjipe modeller .

Men for hvert  år som går ,så forsvinner der jo og disse kjedelige utgavene og eldre vanlige biler ,blir vanskeligere å finne som denne .

Derfor blir det gøy å ha denne som en vanlig hverdagsbil i trafikken .

Hvor ofte er det man ser en vanlig e30 i trafikkbildet idag ?Nei det er ikke ofte .😀

Når jeg lager tråder ,så gjør jeg det litt for å holde kontroll på det jeg gjør ,samt at intet er umulig for den vanlige amatør som meg og håper det kan være til insp for andre ,ikke minst den yngre garde .

Ny bensin er på tide ja og sant skal sies ,at der er nok en fire fem liter igjen som jeg ikke fikk ut .

Det regner jeg med skal gå bra med tanke på at den gikk på det som var i 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi tar en sånn type kjapp oppdatering .

Fikk jo gjort masse igår ,likevel tenkte jeg at jeg fikk ikke helt fred med den flushen igår .

Så demonterte alle slanger igjen idag ,og tok samme runden ,igjen det gav resultater .😀

Langt fra sånn som det var igår likevel noe .

Tok og slangene ved varmeregister og sørget for god flush der til alt var skinnende rent .

Bilde:

DDF969E1-D197-4A00-ADAC-5DBDC7424986.thumb.jpeg.371ac34a3f0584dc3356d91deb3d75f0.jpeg

Og for å sørge for at der er vann og slippe så mye lufte problemer ,fylte jeg opp varmeregister :

774CE74B-FEBE-4A35-B586-4CF1561A47A0.thumb.jpeg.c86830fa59ee977a3969f7c607ecc66f.jpeg

Etterhvert startet jeg bil og den fyrte jo tvert .😀

Går fint men likevel har jeg nok ikke fått ut nok bensin ,for den stoppet og nektet å starte igjen .

Jeg blåste jo kun rent filteret igår og der var gjennomstrømning .

Så jeg skal avgårde imorgen å kjøpe nytt for det skal på uansett.

Gadd bare ikke igår å kjøpe nytt.

Så mulig det er bare der det stopper .

Hvis ikke så jekker jeg bil høyt opp og tapper alt av igjen .

Men fikk den til å lenge nok til at der ble sirkulasjon og nå er jo kjølevannet sånn:

C7CFCAFF-978E-4923-BC11-0B8680F6A6CF.thumb.jpeg.a32e1351e0dd2720c5f04fd84954d9c6.jpeg

Og bare det er grunn nok til å fortsette 😀.

Olje er fin og kjølevæske samt at den sviver jo kjempefint .

Fikk og gått gjennom det elektriske idag og der har vært tilløp god varme ja:

CD601B4A-5429-400E-9066-DED59BA447E6.thumb.jpeg.3d266b9103946ec93ec89d2a995e2f6a.jpeg

Som dere ser så er instrument smeltet ,men likevel ,virker jo stortsett det meste.

Kanskje ikke så rart at nåla til speedometer har rustet fast?😀😀

Så dette kan jeg ikke fikse og er søppel helt enkelt .

Absolutt alle funksjoner ellers av det elektriske virker på bil ,så ledningene under ,skal være til alt annet er iorden er det bestemt .

Somsagt småting og bil går for egen maskin.

Lykken idag var null majones i kjølevann og olje .

 

 

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig oppdatering på den nye tråden Jan 👍😃 Har du noen idé om årsaken til denne varmgangen i instrumentet ? Merkelige greier 🤔 Uansett, dette får du tak i og tenker denne bilen blir en morsom liten sak å rægge rundt i når du får fiksa det mest nødvendige 👍 Stå på kompis og god søndag til deg og dine 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bare var artig å være flue på veggen noen timer i går. Jeg er veldig god på å se på andre skru, eller å være godt skru selskap da det kan bli ensomt å skru ute alene. Jeg må bare si at jeg klødde nesten i fingrene selv etter å gjøre noe med lakk og detaljer på denne bilen. Dette er ett såpass god utgangspunkt at man lett ser hvor lite som egentelig skal til for at denne skal bli skikkelig bra. Alt blir så mye lettere når man slipper å styre med rust. Alt man trenger her kosmetisk er rubbing, polish, plastfornyer, ett sett 15" krysseike og man har totalt forvandlet denne bilen utseende messig.

Men jeg er helt enig i at du bør få den opp å gå først, det er det viktigste 😀 Også er det jo artig også, som vi snakket om så er nok dette en bil som har blitt passet på. Mest sansynlig så har den hatt gamle eiere som har hatt den lenge, det ser du på kapselhjula. Og det faktum at det er en E30 som har overlevd 2000 tallet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...