Gå til innhold

Den store tråden: BMW N47/N57 Registerkjede


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å starte en tråd om en kjent problem vedrørende BMW N47/N57 Registerkjede og risiko for registerhavari. Denne problemstillingen rammer alle modeller som har N47/N57.

Denne svakheten er et svært alvorlig problem som kan medføre ekstrem kostnad hvis man rammes av slik registerhavari. Flere BMW "Eksperter" sier at det ikke er snakk om det vil oppstå registerhavari, men om NÅR. Det sies at slik havari vil man kunne oppleve et sted mellom 100k og 200k km. Det spiller ingen rolle om man er flink med service og ettersyn.
Den største risikoen ligger i motorer type N47D20A (2007-2010). Etter 2010 skal problemet har blitt redusert med endring av registerstrammer der strammeren er lenger og som klarer å ta inn større slakk i kjeden, men den vil ikke klare å garantere at ikke havari skjer.

Well, ettersom det fortsatt oppstår registerhavari på motorer etter 2010, så vil ingen være trygge.

Så det som kan være fornuftig er å se på hva som kan gjøres forebyggende. Man kan på en relativ enkel og billig måte få skiftet registerkjede med ny. Dette gjøres det å dra ny kjede rundt, hengende fast i den gamle. Samt bytte av strammer. Men problemet er at registeret består av 3 kjeder. Øvre (Kam-pumpe), midt(Pumpe-veiv) og nederst(veiv-oljepumpe). Alle kjedene kan slites og strekkes.

Er det noen som kjenner til om registerhavari kun skjer med øvre kjede, eller kan det skje tilfeldig ved alle 3 kjeder?

Jeg mener å ha sett en video et sted der man kunne sjekke slakken i kjeden via en sensor på kam-akslingen bak på motoren. Tar man ut denne sensoren, så kan man gå inn med et kamera og en pirke-verktøy for å se og kjenne på kjeden. Dette er adskillig enklere enn å må ta av topp-dekselet. Noen som kjenner til denne metoden?

Jeg har selv en 2013/11 F11 520d xDrive. Dette er en 184hk Euro6 med AddBlue-tilsetting. Bilen er gått 105k km og derfor ønsker jeg å gå i dybden på dette temaet.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier av bil med nevnte motor har jeg lest meg opp og ned om ulike meninger om hva, hvordan og hvorfor. Kan skyte inn litt om hva jeg har fått ut av all lesingen, uten at det burde bli sett på som en fasit på noe som helst. Majoriteten av mine kilder er rett og slett forumprat, og man skal ta mye slikt med en klype salt. 

Er enig i at spørsmålet ikke handler om det skjer, men snarere når grunnet ulike årsaker, men vi kan si oss enige i at kvaliteten på kjededriften mildt sagt er søppel. 

Bytte av olje hyppigere enn hver 30 000 km er ingen garanti for at kjedet ikke strekker seg og til slutt ryker, men man gjør ingen skade ved å forkorte oljeintervallene. Kjedet og resten av komponentene er avhengig av oljen, og om den ikke er slik den skal, vil det gå utover de nevnte. Vil fortsatt anbefale folk å drite i de lange intervallene selvom det ikke er noe bevis på at det hindrer havari. 

Til tross for at N47 og N57 deler mye, om ikke alle delene i kjedesystemet, så har folk sikkert lagt merke til at N57 oftere går lenger før havari. Noen har forklart at dette kan være den økte mengden olje som finnes i sumpen på N57. 
Andre forklarer at N57 motoren med sin mer siviliserte gange vil gi kjedesystemet en mindre påkjenning enn hva den mer ukultiverte N47 motoren. 
Jeg aner ikke hva fasiten er, og det finnes mange meninger om det, men vi kan alle enes om at en rekke 6 er naturlig balansert, og sammenligner man de to motorene skjønner man fort hva som menes med dette. 

Selve kjededriften har blitt oppgradert flere ganger. Iflg realoem, så har bare øvre kjedestrammer fått nytt delenummer hele 4 ganger i løpet av perioden N47D20C eksisterte. Siste oppgraderingen som skulle fikse alt ifølge BMW er på registerkjede kit fra 01.09.2013. Det vil si at 2014 modeller med N47 modeller eller biler reparert etter denne datoen har siste skrik innenfor oppgraderinger. Mener å ha lest at det nye kjedet er "hardere" hva nå enn det betyr. Har til gode å høre om en B47 med registerhavari, som også igjen deler noen av de samme delene. Kanskje er det håp i at det endelig kom en permanent fix på dette, eller så må man bare belage seg på å bytte kjede med visse intervaller i fremtiden. Tiden vil vise :)

Hva lyd og ulyd gjelder, så har jeg lagt merke til at det har dukket opp tilfeller på dette forumet hvor man har skrevet om noe som minner om en piskelyd. Jeg har hørt dette på mange N47 motorer, og selv min egen utviklet en slik lyd lenge før den nådde 100 000 km. Både jeg og andre jeg kjenner har forhørt seg med forhandlere om dette, som har sagt at dette ikke er noe å bekymre seg over. Dette er en lyd som ikke er eksisterende når motor er kald eller skikkelig varm, men et sted midt mellom. På min bil iallefall er det en lyd som kommer og går slik den føler for, og bruker jeg motorvarmeren min hører jeg den aldri ettersom motoren starter opp med ganske grei varme. 

Denne tråden er godt bevis på hva jeg mener :


Etter å ha snust litt rundt har jeg muligens funnet ut av hva denne lyden kommer av siden det ikke er strukket kjede. Fra og med 01.09.2013 gikk kjedegliderne fra å ha "ribs" til å ikke ha det. Årsaken bak dette forklarer BMW slik: 

During operating temperature, the guide rail is warped by the reinforcing rib (wavy surface). This causes the timing chain to run unevenly over the guide rail and causes the grinding noise."

1846424618_BMWregister.png.4a4a249d1f3f8bc3edb66d889111d425.png

Del 1 er nye (fra 01.09.2013)
Del 2 er de gamle som forårsaker at kjedet glir ujevnt og lager den lyden beskrevet. Jeg kan se for meg at lengre eksponering for slik ujevnhet (om jeg kan kalle det slik), ikke er bra for kjedet og gjør at prosessen fra "næh det er ingen fare" til " Shit dette må byttes raskt!!" går fortere. 

Dette er hva jeg vet, og som sagt tidligere er ikke dette en fasit, men snarere bare hva jeg har klart å plukke opp iløpet av årene. Har selv blitt drittlei av å konstant lytte etter nye lyder og kjenne usikkerheten rundt motoren min (som kun er kjørt 106 000 km).
Bruk av motorvarmer, 10 000 km oljeintervaler, pedantisk bruk frem til driftstemp osv osv er ikke nok for at JEG skal føle meg trygg med disse motorene. Anbefaler derfor på det sterkeste å ikke tøye strikken for langt, og vurdere skift eller kontroll av alle kjeder når man nærmer seg et sted mellom 150 000 og 200 000 km. Virker som det er der det oftest går galt med majoriteten av bilene, selv om alle har en som kjenner en som kjente broren til en som hadde en N47 som gikk 300 000 km på samme kjedet. 

 

Edit: Kan også legge til at jeg har byttet til den nye øvre kjedestrammeren, merka dog ingenting. Kan godt være at det er godt tegn. Forskjellen mellom den gamle og den nye var tydelige, da den nye er laget for å ta imot mer slakk. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larsbs79 skrev:

Hei,har en 25d produsert i februar 2014 og jeg har også denne lyden du beskriver så er ikke helt enig i teorien din om at det er den gamle kjedeglideren som er årsaken.

Teksten er klippet ut av BMW sine egne tekniske dokumenter, så teorien "min" er egentlig bare videreformidling av BMW sin egen teori. Så rart at din produsert etter den såkalte "all is good" datoen fortsatt har den lyden, har du fått noen forklaring på hva det kommer av? 

Til tross for at BMW bruker 01.09.2013 som dato i sine tekniske dokumenter, så finnes det et nytt delenummere som viser til dato etter dette. "Repair kit for timing chain" har f.eks nytt delenummer fra 07.2015 og ut, så tydeligvis har noe skjedd. 

"Vehicles from 01.09.2013 already have a new version of the timing chain installed and renewal of the timing chain will not have any effect!"

Litt selvmotsigende dette om man sammenligner newtis og realoem.

Som sagt tidligere, jeg bærer ikke på fasiten, jeg prøver bare finne ut av hva som er greia her. Det var en fattig trøst å tro at n47 produsert som 2014 modeller hadde det nyeste montert, men delekatalogen og det faktum at den lyden eksisterer på en så seint produsert 2014 modell tyder på alt annet. 

page_1.thumb.jpg.db65ab9b9c71882a8dc5c0e6f22422d9.jpg

Denne ligger på F10/F11 Facebook gruppa. Ligger også lydklipp som viser eksakt samme lyd som jeg og fler har beskrevet. Ikke slakk i kjedet, iallefall ikke øvre og midtre (vet ikke helt hva som menes med svakt kjede fra oljepumpen). 

20200128_050118.thumb.jpg.d47db2a831e9e9335b0b6cba30a124de.jpg

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Teksten er klippet ut av BMW sine egne tekniske dokumenter, så teorien "min" er egentlig bare videreformidling av BMW sin egen teori. Så rart at din produsert etter den såkalte "all is good" datoen fortsatt har den lyden, har du fått noen forklaring på hva det kommer av? 

Til tross for at BMW bruker 01.09.2013 som dato i sine tekniske dokumenter, så finnes det et nytt delenummere som viser til dato etter dette. "Repair kit for timing chain" har f.eks nytt delenummer fra 07.2015 og ut, så tydeligvis har noe skjedd. 

"Vehicles from 01.09.2013 already have a new version of the timing chain installed and renewal of the timing chain will not have any effect!"

Litt selvmotsigende dette om man sammenligner newtis og realoem.

Som sagt tidligere, jeg bærer ikke på fasiten, jeg prøver bare finne ut av hva som er greia her. Det var en fattig trøst å tro at n47 produsert som 2014 modeller hadde det nyeste montert, men delekatalogen og det faktum at den lyden eksisterer på en så seint produsert 2014 modell tyder på alt annet. 

page_1.thumb.jpg.db65ab9b9c71882a8dc5c0e6f22422d9.jpg

Denne ligger på F10/F11 Facebook gruppa. Ligger også lydklipp som viser eksakt samme lyd som jeg og fler har beskrevet. Ikke slakk i kjedet, iallefall ikke øvre og midtre (vet ikke helt hva som menes med svakt kjede fra oljepumpen). 

20200128_050118.thumb.jpg.d47db2a831e9e9335b0b6cba30a124de.jpg

Nytt delenummer betyr ikke nødvendigvis ny del, kan også være en ny leverandør men at delen har samme spec. Den filen du har klippet fra ser ikke ut som et BMW dokument, slike bulletins blir ikke laget slik hos BMW, de legges ut i PUMA databasen og sendes ut til verksteder via portalen. En teori jeg har hatt lenge er at kombinert bruk av auto start stopp, manuell gir og underdimensjonert kjede kan gi deg svakheter men noe fasit om det har jeg aldri funnet. Dette er blant annet basert på at selv biler etter 2013 får havarier. Få N57 får en slik havari fordi de som regel har automatgir som har en mer skånsom forbindelse mellom motor og drivverk enn selv det dobbelte svinghjulet på manuell klarer. De er også som du sier naturlig balansert for vibrasjoner. N47 er relativt godt balansert både internt men også derfor de har valgt å ha mer roterende masse bak (registerkjede med komponenter plassert bak). Det roer vibrasjoner også, men tydeligvis ikke nok for noen uheldige biler. 

 

Dårlig olje vil først kverke olje og vakuumpumpen på den bilen er min dyrekjøpte erfaring, det er forbausende lite friksjon mellom metall og plast selv om oljen har degradert noe. Tror jeg gjorde hvertfall 5 oljeprøver på min N47D20C i perioden 2012-2016 og falt på maks 16000km ved bruk av Castrol Edge Pro Titanium 0W-30, 12 mnd. Etter det så begynte basetallet å falle og partikkelmengden jern, kobber m.fl begynte å øke drastisk. Da primært fra turbo, veiv og sylindre. Var aldri spor av annet selv om min var en 2009 mod. Gjorde mye research om det i 2012 og lagde en tråd om det så det ligger en god del dokumentasjon, bilder og filer der også. 

Tror bare en må velge et eksempel som har fått nytt kjede så en får 5 års reklamasjonsrett hvis en ikke velger forsikring fra Codan, som er j dyr. 

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Nytt delenummer betyr ikke nødvendigvis ny del, kan også være en ny leverandør men at delen har samme spec. 

Sant nok, men med tanke på hvor elendig holdbarhet det har vært på disse komponentene faller det nesten naturlig å tro at det er snakk om en oppgradert del.

1 time siden, quandt1960 skrev:

Den filen du har klippet fra ser ikke ut som et BMW dokument, slike bulletins blir ikke laget slik hos BMW, de legges ut i PUMA databasen og sendes ut til verksteder via portalen.

Sikkert ikke, men var kun ment for å illustrere med et ordentlig bilde hva forskjellen faktisk er. Innlegget før viser samme greia, og det er henta fra newtis. Mer offisielt fra BMW enn det blir det ikke. 

1 time siden, quandt1960 skrev:

En teori jeg har hatt lenge er at kombinert bruk av auto start stopp, manuell gir og underdimensjonert kjede kan gi deg svakheter men noe fasit om det har jeg aldri funnet.

Har faktisk lest det samme før, opptil flere ganger er det blitt nevnt på forskjellige forum. Det blir vanskelig å påpeke eksakt feil, men vi kan enes om at summen av flere småting ikke gjør kjede noen tjeneste. 

1 time siden, quandt1960 skrev:

Tror bare en må velge et eksempel som har fått nytt kjede så en får 5 års reklamasjonsrett hvis en ikke velger forsikring fra Codan, som er j dyr. 

Forsikring som dekker motorskade er veldig kjekt å ha, men er som du påpeker dyrt. Man må ikke glemme at det er en egenandel å betale når det først går galt og. Om motoren ryker kan den egenandelen i verstefall tilsvare mye høyere beløp enn hva det hadde vært om man var føre var. Er man heldig så betaler forsikringa seg selv, men om kjede og HT pumpe holder lenge, så putter man inn ganske mye penger hvert år. Sluttsummen blir dermed mye dyrere enn å ta det på egen regning preventivt. 

Støtter deg ellers i tanken om at man burde se etter biler som har dette fikset eller ha økonomi nok til å ta det selv. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket pris på m550d med kasko pluss i codan og da var det dobbelt pris mot gjensidige med tilsvarende forsikring men de har bare til 7 år mot codan med 200k km uansett alder. så er ingen tvil om at å eie eldre n-motor kan være dyrt vist man skal være forsikret mot det.

virket som codan var godt klar over hva det handlet om av utgifter på denne modellen med slik som turbo, register og høytrykkspompehavari.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil at N47 har fått et dårlig rykte. Både registerkjede og HP-dieselpumpe som begge gir risiko for store kostnader.

Når ble det endelig slutt med N47 på nye biler? Slik jeg har forstått det, så har ikke B47 (arvtakeren etter N47) disse problemene. Nå er jo B47 en relativ ny motor som ikke har fungert særlig lenge, så det er fortsatt tidlig å konkludere.
Det er kvaliteten på kjedet som er problemet. Et annet problem er jo glideskinnene til kjedene som er av billig plast. Flere opplever at disse går i stykker selv om ikke kjedet er slitt.
Jeg kjenner ikke til om det er problemer med at kjedet sliter på plastet slik at strammingen avtar. Jo mer slitt plastskinnen er, så mer må strammeren gi etter. Og hvis man i kombinasjon med at kjedet også strekker seg, så kommer man til det punktet at kjedestrammeren ikke lenger klarer å ta inn slakket. Så føler jeg at når slakken oppstår, så øker belastningen på både kjedet og på skinnen slik at problemet akselerere raskere til det smeller.

I teorien som skal min 11/2013-mod ha de siste oppgraderingene. Jeg ønsker uansett å få sjekket dette opp. Jeg har ikke noe ulyder eller raslelyder fra registeret. Ikke som jeg karer å høre, men jeg har lyst å prøve å få dette sjekket.
Et sted så jeg at man kunne fjerne en sensor bak på motoren (kam-sensor?) og da kan man se inn til kjedet. Ved hjelp av et tannlege-verktøy, så skal man kunne kjenne å kjedet om den har tendenser til å være slakk. Vet ikke om dette lar seg gjøre, så jeg spør om noen har vært borti dette?

Nå sies det at olje-service ikke har noe å si om kjedehavari eller ikke. Nå ble jeg meget overrasket over da jeg kjøpte min F11. Det viste seg at oljeintervallet i Kjørecomputeren ble beregnet til over 30000km. Da gikk det opp for meg at BMW ikke har lært noe og jeg deretter kjører oljeskift hver 10000km eller 1 gang i året. Jeg har kjørt på Eni iSint MS 5W-40, som er nyrafinert olje fra nordsjøen. Om dette hjelper på vites ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

Et sted så jeg at man kunne fjerne en sensor bak på motoren (kam-sensor?) og da kan man se inn til kjedet. Ved hjelp av et tannlege-verktøy, så skal man kunne kjenne å kjedet om den har tendenser til å være slakk. Vet ikke om dette lar seg gjøre, så jeg spør om noen har vært borti dette?

Kam sensor på disse bilene sitter ganske greit tilgjengelig, men om man ser eller klarer å kjenne på kjedet derifra stiller jeg meg tvilsom til. 

Offisiell prosedyre fra BMW er at man tar ut øvre kjedestrammer for deretter å sette inn et spesialverktøy som måler strekk i kjedet. Dette er sikkert vel og bra, men denne metoden sier ingenting om tilstanden på det midtre eller det nederste kjedet. Da må girkasse ned og av med diverse deler for å kunne se tilstand og er man så langt i prosessen kan man like greit bytte alt. 

Ellers har jeg litt ekstra info her å fyre inn med. Her er youtube video av en som byttet kjede på sin E60 med N47 motor. Han beskrev ingen ulyd eller grunn til å måtte bytte, annet av ren nysgjerrighet. 

De fleste vet sikkert at E60 med 177hk N47 aldri fikk de oppgraderte delene som BMW beskriver i sin Puma mld. Det vil si at alle biler etter 03/2011 er fiksa. Sjekk ut denne morsomme detaljen her:

Screenshot_20200128-192141_YouTube.thumb.jpg.d42a31131f15037da09f5dbc01f5d9a1.jpg

Dette er det øvre tannhjulet og om man studerer delenummeret legger man merke til en ting. 

20200128_192302.thumb.jpg.be30cfdfe9d1d6e03d1250996ad84663.jpg

Denne e60n har del som kom ut i senere tid, mest sannsynlig etter 03/2016, men kanskje rett før også. 

Hva betyr dette? Dette betyr at denne bilen har 

a) fått kjedet (og andre komponenter) byttet ut av BMW gjennom deres recall som ble gjort for noen år siden

b) byttet ut av eieren før, men brukt nyere deler. 

Det som er litt rart med dette er at om tannhjulet er nytt, hvorfor ser vi kjedeglidere av det gamle designet? De med "ribbs" og uten gummi for å dempe lyd og sikre at kjedet går jevnt. 

Screenshot_20200128-193316_YouTube.thumb.jpg.e6f6fad0901f8fb5729c6d98f8c8858e.jpg

Sjekk også ut hvordan gliderne har tydelig spor etter slitasje fra kjedet. Kan umulig være slik det skal være?

Screenshot_20200128-192239_YouTube.thumb.jpg.9e6fd85adf34bbbcfcd65801bfb63826.jpg

Screenshot_20200128-192239_YouTube.thumb.jpg.9e6fd85adf34bbbcfcd65801bfb63826.jpg

 

Enten er BMW sin dato (01.09.2013) feil, hva de oppgraderte gliderne gjelder, eller så kan noen nyere biler fortsatt ha de gamle delene. 

2056450605_Screenshot_20200128-194947_SamsungInternet.thumb.jpg.b963a149e098cf6fbf7bf2df8e19bfe9.jpg

"Ensure that there are no reinforcing ribs on the new guide rails."

Bare det at det blir spesifisert at man må sjekke om de nye har slike "ribs" forsterker inntrykket om at de gamle gliderne var i salg en stund.

334987347_Screenshot_20200128-194451_SamsungInternet.thumb.jpg.c309969d27ec10a703b0548ac492b47d.jpg

Ellers kan man jo tolke om dette betyr kun kjedet eller alle deler.

Om det er førstnevnte kan det forklare hvorfor en 2014 modell kan utvikle en slik lyd beskrevet lenger oppe.

 

 

 

 

Screenshot_20200128-192222_YouTube.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

49 minutter siden, Mons1 skrev:

Et ubesvart spørsmål: Er dette et problem med den nye B47 og er det noen bensinmotorer som har dette problemet?

Har prøvd å gjøre research på dette selv, men klarer ikke å finne noe info på problemer med B47. Så det kan tyde på gode ting! Jeg ser i hvertfall utelukkende på biler med B47 når jeg kikker på 520d. B47-motoren i 4-serien vår har også fungert upåklagelig de 50000km vi har kjørt den på de 2,5 årene vi har hatt den, den har nå gått 81000km. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det meste som begynner på N4* sliter med registerkjede relaterte ting ja :P

Noen som vet noe om hva som er forskjellen på N57 og N57T? Bortsett fra de åpenbare tingene som effektøkning?

Ikke at jeg har sjekket hver eneste 3 liter, men virker som det er mest de tidlige utgavene som har enten havarert eller fått utbedret registerkjede?

Altså 204hk 25d og 245hk 30d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til gode å høre om registerproblemer på B47, men den motoren har vel vært ute i 5-6 år nå? Om det skulle vært problemer i like stor grad som N47 ville vi nok hørt det til nå. 

N47 og B47 deler faktisk flere deler.
Øvre kjede, kjedeglidere og kjedestrammer er like mellom disse motorene. Det vil si at alle de oppgraderte og nye delene som til slutt ble levert på N47, brukes også på B47.
Nedre kjede og kjedestrammer er ikke de samme mellom motorene, men kjedegliderne er de samme. Det vil igjen si, de "nye" gliderne som er nevnt over brukes på både N47 og B47. 
Siste kjede som henger på oljepumpa er likt mellom begge motorene.

Enten knakk BMW koden til problemfritt bilhold, eller så tar de sjansen med B47 også. Jeg håper å tro på det førstnevnte, at de nye delene som til slutt fant veien i N47 og så i B47, eliminerer faren for kjedesvikt. 

Verdt å nevne at B47 har en mye mer kultivert gange enn N47. Virker som om B47 kakler mindre, vibrerer mindre og er rett og slett en bedre motor sånn sett. Jeg vil tro at dette også er med på å redusere risikoen for kjedestrekk, men det er bare en teori. 


Hva bensinmotorer gjelder så har man jo de tidligste N20 motoren, som har hatt sine registerkjede problemer. Står mer om det her:

Ellers så har jeg snublet over diverse emner på internasjonale forum, hvor N63 motoren heller ikke er helt rein på dette med registerkjede. Omfanget er nok svært liten iforhold til N47 og resten av N4x brødrene, men BMW hadde tydeligvis en recall den også Les her.

 

 

2 timer siden, Daniel. skrev:

Noen som vet noe om hva som er forskjellen på N57 og N57T? Bortsett fra de åpenbare tingene som effektøkning?

Det er en del as :P Kjapp titt på realoem på f.eks en 2010 530d og en 2013 530d viser flere små forskjeller fra olje/vann varmeveksler, luftfilterboksen, vannpumpe, innsugsmanifold med helt annet design osv osv.  Ser at også turbo f.eks har forskjellig delenummer mellom de to motorene, men hva det betyr skal jeg ikke tørre å påstå. 
Virker som BMW gjorde litt med N57 iallefall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...