Mons1

Motorolje 5w-40 C3 LL-04 for Diesel

Recommended Posts

Dette blir nok en tråd uten fasit da mange vil ha mye forskjellige meninger. Dette blir selvfølgelig en "Hva er best"-tråd.

Det finnes her en rekke tråder om motorolje. Problemet er at man sauser sammen mange forskjellige modeller, bensin/diesel og 4syl/6syl osv. Alle disse har forskellige krav til olje.

Derfor i denne tråden fokuserer jeg på nyere Diesel med DFP. N-/B-serie.

Jeg har selv F11 med N47D20C Euro6 184hk. Der oppgis mye forskjellig. Bl. a 0W-30 og 5W-40.

Felles er C3 og LL-04.

Til nå har jeg kjørt på ENI i-Sint MS 5W-40. Dette er den beste all-around-olje som er optimal både på vinteren som på sommeren.

Men det er veldig vanskelig å få tak i ENI i Norge. Kanskje umulig. Kan kjøpes på nett, men det har også blitt vanskelig.

Jeg har sett på en del amatør-tester som tester forskjellige oljer. Bl.a smøreevne, varmeevne/fordamping, viskositet og flyteevne i kulde.

For BMW er de mest brukte oljene og de mest anbefalte: Castrol og Mobil1. Både Castrol og M1 har mange forskjellige oljer. Hvilken av disse anbefales? Jeg tror Castrol EDGE Titanium FST er anbefalt, men jeg sliter med å finne riktig M1. Mye av M1 har ikke C3 og LL-04 spekk. Kanskje M1 er mer for bensin og Castrol mer for Diesel?

Så ser jeg at Motul får gode skussmål. I tester framstår Motul bedre enn M1 og Castrol. Motul er også ikke lett å få tak i her i Norge, men man kan bestille den fra nett. F.eks Motul  8100 X-CLEAN 5W-40 5.0. Prisen er bedre enn Castrol.

Hva er deres erfaring? BMW diesler med DPF er kanskje den vanskeligste motoren å finne god olje. En olje som skal håndtere Turbo, DPF og EGR under Norske forhold.

Edited by Mons1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt tips er først og fremst å styre unna slike amatørmessig frysebokstester og kokeplatetester på YouTube. Det du trenger å vite finnes allerede i oljens spec. Så vil jeg anbefale deg å oppsøke oilclub.de og bobistheoilguy.com. Der poster folk oljeprøver av brukte oljer med forskjellig kjørelengde for åse hvordan den endrer seg når den blir brukt. 

Jeg kjører bensinbil med likevel LL04. Har brukt Liqui moly top tec 4100 men skal nå over på Ravenol Rup 5w40 som har veldig heftig spec og LL04 godkjenning. 

Den offisielle "kokeplatesten"  finner du som "noack" verdi.

Den offisielle "frysebokstesten" finner du som MRV.

Edited by Hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men er det noe poeng å kjøre på noe annet enn olje som er godkjent med LL04? Jeg har brukt og bruker olje som er LL04 og som har rett viskositet, som passer mitt bruk. Hvilken produsent det er, spiller ingen rolle for meg. Det har gått bra i alle år. Eneste er at jeg skiftet på ca 10kkm bestandig.

Men jeg tenker på daglig bruk, og ikke banekjøring.

PS: Jeg har ikke N eller B motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Personlig holder jeg meg til LL04 men når man bytter på korte intervaller så kan man se etter alternativer. 

Porsche A40 regner som minst like streng som LL04, det samme med Mercedes 229.51 tror jeg. 

Men det er også endel variasjon innen LL04, man kan f.eks velge lav noack og korte intervaller om man sliter med koksing pga oljedamp+EGR. Lav noack kan gi mindre oljedamp fra veivhuset. 

Man kan velge høy HTHS som ihvertfall i teorien vil beskytte bedre mot metallisk kontakt hvis man har en motor som er kjent for problemer med rådelager, LL04 skal ha minst 3.5 HTHS men man får også olje med 3.7 og 3.9 og LL04. Man kan også velge olje med wolfram og Moly for mindre friksjon i motor. 

Jeg kjører med Ceratec i olja nå og merker faktisk det. 

Om alt dette hjelper eller om det bare er for spesielt interesserte vet jeg ikke, personlig tror jeg på at det har noe for seg men jeg er nok i kategorien "spesielt interesserte" :) 

Edited by Hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis dere sjekker nøye, så erdet ikke nok med å se etter LL-04. Det er også en annen ting som er viktig og spesielt med diesel er at bl.a N-serien må ha ACEA C3. Dette er viktig for biler med DPF.

På bensinbiler kan man nesten ha alt mulig på hvis man skifter oljen hver 8-10k km. Til og med Biltema funker.

Men med biler som har DPF som koster 30000kr for å skifte, så må man tenke annerledes på hvilken kvalitet på oljen man skal bruke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvilken olje med LL04 godkjenning er det som ikke samtidig er C3? 

Som bileier trenger man bare å forholde seg til LL04 eller den oljegodkjenning som kreves, hva som skjuler seg bak en LL04 godkjenning tar BMW seg av. 

LL04 er aldri dårligere enn C3

Edited by Hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timer siden, Hpi skrev:

Hvilken olje med LL04 godkjenning er det som ikke samtidig er C3? 

Som bileier trenger man bare å forholde seg til LL04 eller den oljegodkjenning som kreves, hva som skjuler seg bak en LL04 godkjenning tar BMW seg av. 

LL04 er aldri dårligere enn C3

Jeg mener at jeg har sett LL-04 som ikke hadde C3, men det kan hende at du har helt rett. For på Autodealer så ser jeg at alle LL-04 også har C3. Og jaggu fant jeg også ENI i-Sint MS der :-)
Men vet ikke helt om det blir noe billigere enn å bare kjøpe Castrol her hjemme på Thansen e.l.

Vet ikke hva fortolling nå koster.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Mons1 skrev:

Jeg mener at jeg har sett LL-04 som ikke hadde C3, men det kan hende at du har helt rett. For på Autodealer så ser jeg at alle LL-04 også har C3. Og jaggu fant jeg også ENI i-Sint MS der :-)
Men vet ikke helt om det blir noe billigere enn å bare kjøpe Castrol her hjemme på Thansen e.l.

Vet ikke hva fortolling nå koster.

Jeg handler fra Ravenol i Tyskland, der trekker de fra 19% tysk moms og har fri frakt når man handler for mer enn 150 Euro. 

Da får man norsk moms og et behandlingsgebyr i tillegg men literprisen blir likevel hyggelig. Du får sjekke opp hvilken praksis de har ved eksport til Norge. 

Ser Eurodel selger den, det er en Norsk butikk så det er kun frakt i tillegg. 89,- med Postnord eller 129,- ,med Bring. Jeg har handla Liqui Moly derfra. 

https://www.eurodel.no/motorolje-eni-i-sint-ms-5w40-1l

https://www.eurodel.no/motorolje-eni-i-sint-ms-5w40-4l

https://www.eurodel.no/motorolje-eni-i-sint-ms-5w40-20l

Handler du en 20L dunk kommer du ut med en literpris på ca 70,- når frakten er inkludert

Edited by Hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

I olje verden skjer det mye forskjellige ting om dagen, jeg har ikke fulgt med i timen. Bare fra BMW kommer så mange spesifikasjoner om dagen. LL04-fe og LL12 og LL12–fe LL16-fe og LL17 så har skjedde mye på kort tid. Jeg bestilte 40 liter med Mobil1 super3000xe som angivelig skulle være LL04 godkjent. Meen det var den ikke for den olja ble revidert i desember 18, og da mistet den LL04 godkjenningen så da har det kommet en ny olje som heter super3000xe1. Som ikke var så enkel og få tak på. Så endte opp med og fylle fuchs titan gt-1 pro c3 5w30 og jeg må si at gangen ble betraktlig roligere enn gulf olja. Synes den alltid gikk litt hardt på gulfen. Hadde ikke helt troa på fuchsen i å med lazerwayen som var forgjengeren lazerwayen var veldig mørk og seig. Men må si jeg ble litt overrasket over fuchsen. Men i  å med jeg har hatt eldre bmwer så henger castrolen litt igjen. Men mange produsenter nå som produserer mye bra olje, vurderer litt og prøve liqiud moly neste gang har hørt mye bra om demme. Men prisen er jo til og bli slått i bakken av. Jeg fikk bekreftet av Mobil1 at resepten på super3000Xe ikke har blitt endret på så den er lik den som var godkjent i november 18. Men slik jeg forstod det så hadde bmw skjerpet kravet på olja. (Jeg forstod det slik at den nye olja måtte ha lavere sovel innhold pga utslipp og mye bykjøring i europa.) 

Edited by Sand1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke prøvd mange forskjellige typer olje, men kjører 0W-30 på begge bilene (420xd og R56S), og da kjøper jeg stort sett BMW LL-04 originalolje, som er produsert av Shell, når den er på tilbud hos GS. Kjøper noen liter her og noen liter der så har jeg stående litt. 
Når jeg tidligere kjørte 5W-30 på begge to kjøpte jeg ofte Q8 sin LL-04 olje da jobben min har avtale med importøren av Q8 så fikk en grei literpris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GS Bildeler har halv pris på olje i disse dager. Gratis frakt også. Det som er bra nok for GS, må være godt nok til hverdagsbruk for enhver BMW-eier, tenker jeg. Spar heller pengene på toll og tull.

Edited by Basse Lusk

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 4.2.2020 den 14.56, Basse Lusk skrev:

GS Bildeler har halv pris på olje i disse dager. Gratis frakt også. Det som er bra nok for GS, må være godt nok til hverdagsbruk for enhver BMW-eier, tenker jeg. Spar heller pengene på toll og tull.

Ser de selger Febi-olje. Febi lager ingen olje, så er det noen som vet hvem som lager denne oljen? Total? Shell?

Jeg holder en knapp på Eni, Motul og Castrol. Har sett tester mellom Motul og Castrol Edge der Motul kommer ut bedre på slitasjebeskyttelse og motstand mot temperert nedbryting, enn Castrol. Uansett er Castrol en veldig god olje.
Det som kanskje få tenker på er at det finnes mye billig Castrol på nett,  men det finnes også falsk Castrol. Olje som selges som Castrol. Noe å tenke på!

Edited by Mons1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man fjerner dpf og kjører korte intervall (ca 10.000km) så kan man fint kjøre LL01 som gir bedre mekanisk beskyttelse enn LL04 :)

Gleder meg til å få fjernet dpf sånn at man kan kjøre bedre oljer. Til mer øko og utslippvennlige oljene påstår å være, til dårligere beskyttelse får man på motoren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 8.2.2020 den 14.45, Evopower skrev:

Om man fjerner dpf og kjører korte intervall (ca 10.000km) så kan man fint kjøre LL01 som gir bedre mekanisk beskyttelse enn LL04 :)

Gleder meg til å få fjernet dpf sånn at man kan kjøre bedre oljer. Til mer øko og utslippvennlige oljene påstår å være, til dårligere beskyttelse får man på motoren.

Har Euro6-motor, så jeg vet ikke om hvordan det bil kunne bli registrert på avgasskontroll. Jeg vurderer EGR-ut-koding, men igjen hva vil kunne bli registrert på en EU-kontroll?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.