Gå til innhold

Anbefaling for kjøp av første bil?


stian.sogard
 Share

Anbefalte innlegg

E60 520i pre-LCI med manuell går helt ok. Forbikjøringer er ikke noe problem, men man må regne med å bruke godt med turtall. Jeg fikk min til å gå på 0,62L/mil på langkjøring, men det var ikke noe jeg orket å prøve på hver tur. Når det er sagt, ville jeg aldri ha kjøpt en 520i med automat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Fornuft vs et mer morsomt valg.

La meg begynne med det mindre kjedelige alternativet: E46 (2002-2005) 325i(x). Eller lillebror 320i.

Mtp Det «fornuftige valget» så blir driftskostnad litt teoretisk, for en gammel diesel så blir de daglige utgiftene veldig fokusert på.
De mindre populære konstadene er, dyser, turbo og div koksing, samt partikkelfilter. Det behøver ikke bety et høyere kostnadsbilde å eie og drifte en gammel diesel, selvom den bruker mindre suppe og denne koster mindre enn bensinen, men jeg tror fordelene (besparelse mtp diesel) langt på vei vil utlignes med mindre (teoretisk) trøbbel med bensinsekseren.

Et fornuftig valg av diesel er E9* med M47, altså 2005 - 2006, 318 evt 320d.

prøv begge å se hvem som snakker til deg.

 

Mye teori her.. uten grunnlag i erfaring eller data med den aktuelle modellene?

e46 m47n med manuell går helt latterlig billig, da mener jeg virkelig billig. Ingen problemer å kjøre denne på lavt 0,4 (0,42-,46) tallet på langkjøring (har kjørt de under 0,4 også, men da må man gå litt inn for det, og kun landeveg). Den har ingen partikkelfilter (og det burde man jo vite om man skal snakke om de farlige dieselkostnadene), ingen overdrevne problemer med sot, og tuboer varer lett 250k.. :S Dyser kan det jo hende man må bytte, men det er jo ikke et "stort" problem.

Den elskede 20i m54.. Bruker en _betydelig_ mengde suppe sammenlignet med m47n og går dårligere. Det er altså ikke sånn at det å bytte seg halvt i hel på coiler, for deretter å bytte lambda og MAF, bare for å innse at det var falskulft likevel er en rimelig affære. Og når de er ferdig med det kan du bytte toppdekselpakning (og kanskje en kat eller to?) som lekker såpass at det drypper ned på eksosen.

Også sette på en "x" i navnet? Så nå bruker den uendelig mye suppe nesten uansett hva du gjør. I tilegg har du gleden av å bytte mansjetter før du oppdager at, hei, disse har vært defekte såpass lenge at det bare å bytte knuter.. eh.. drivasklinger.

 

Kan du ende opp med dyre reperasjoner på diesel? Ja. Kan du ende opp med dyre reparasjoner på bensin? Ja. Kan bensinen noen gang nærme seg diesel i drivstoffkostnader? Nei. Aldri.

M54 er en fin motor som jeg liker. Det er fin lyd og generelt fin karakter. Den vil dog aldri kunne konkurrere (to "like" eksemplarer) med m47n i driftutgifter. Det er stort sett et lite knippe "super bensin entusiaster" og de med en mer teoretisk tilnærming til det tekniske rundt bil som vil hevde dette. Jeg synes uten tvil at m54 låter bedre enn m47n, men det endrer ikke på hva en ung gutt med begrenset budsjett bør satse på.

Når det er sagt @Ron Jeremy : Jeg er enig at man bør vurdere e8x/e9x med m47n2. Dette fordi e46 som modell er noe høy priset relativt til e8x/e9x. Sistnevnte er mer moderne, men har også noen nye sett med utfordringer på e46 gjerne har mindre plager (abs ringer, rust i travers bak, flere kuler og ledd, dpf på diesel utenom de første). Jeg kan også se din side jmf at du åpner med "mindre kjedelig". I forhold til lyd og karakter, helt enig. Men m54 går ikke veldig bra altså. m47n går "bedre", og oppjustert tar den 25i også.

Noen kommenterte at diesel holder seg høyt i pris. Diesel har alltid gjort det, og vil "alltid" gjøre det, av de samme grunnene som jeg lister over her. e36 325tds var en periode glatt over dobbelt så dyr som bensinbilene. e46 320d / 330d i "penere" utgaver koster normalt mer enn tilsvarene bensin, mao, man får igjen det samme tillegget når man selger. I tillegg har de ofte et større market. Dette er ikke til forkleinelse for bensinvariantene, men den romantiske entusiasten i oss møter ofte en realitet der også økonomi og brukbarhet i det daglige betyr noe. For å bruke et utrykk @Fredrik ofte bruker; "det er lov å ha to tanker i hodet samtidig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Litt naivt å tenke slik. Finnes mye voksne eiere som ikke tar vare på bilene sine, uansett hvordan økonomien deres er. 

Er heller ikke bare ungdommer som bytter til sort grill og større felger

Naivt? Nå må du slutte å kverulere så...

Du skjønner hva jeg mener med det jeg skrev!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF det var vel jeg som kommenterte høyere pris på E46 diesel. Jeg ser stadig at en 320d ofte er priset høyere og på facebookgruppen for E46 så er det 320d folk vil ha. Hadde det vært en 330d så skjønner jeg det, men hvorfor er 320d mer populær? En E46 320i 2,2L 170hk må jo være topp førstebil. Det er ingen rakett, men du får en BMW med en fin sekser. Joda den drikker litt suppe, men jeg synes ikke forbruket på E39/E46 med M54 er så ille (av erfaring med E39 med automat), selv om en 320d er mer gjerrig. :) Et fornuftig valg er som alle sier også tidlig E9x 318d, jeg var ikke klar over at E9x var nede i E46-pris, men det er jo bra. Mye bra bil for pengene, men jeg tror ikke de første modellene er helt feilfri og M-ASK/CCC er jo dømt, så må kanskje styre unna de med det. Jeg er kanskje snål, men heller en fin sen utgave av E46 enn aller tidligste av E9x. :) Kanskje bedre da med en E8x som er simplere. 🤷🏼‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at M54B22 er populær. Det er virkelig en flott motor. Den gjør seg selvsagt aller best i Z4 eller E46 med manuell kasse, men den fungerer overraskende greit i E39/E60 med automat også. Den har sine "issues", som de aller fleste andre motorer, men i bunn og grunn er det en driftssikker og solid sak. Nydelig gange, Sterk nok, og veldig turtallsvillig. Om ender opp med å bytte coiler, lambda og MAF i "hytt og pine" er man både uheldig og utaktisk. Det eneste man nok må forvente er at den bruker litt olje.

Men ja. Den går ikke billig. Spesielt ikke med kombinasjonen automat og småkjøring. Der er M47 mye bedre. På den andre siden: Bor du i by og har mye småkjøring/køkjøring, så er det ingen diesler som er veldig glad i det. Partikkelfilter eller ei. Ser uansett ingen grunn til å snakke ned noen av motorene.

Du må se på både ditt forventede bruksmønster og dine personlige preferanser. Se så om du får testet noen av modellene som er listet opp her, og gjør deg opp din egen mening. Gammel BMW er uansett ikke det billigste å drifte, men det er et stort marked for brukte og alternative deler, og det finnes mye info og kunnskap på nett. Det hjelper definitivt på.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man finne en fornuftig E46 uten signifikant rust, en nogenlunde komplett servicehistorie og ikke alt for høy kilometerstand vil jeg hevde at dette er en fin førstebil. I utgangspunktet spiller det ingen rolle om det er bensin eller diesel (bare bilen er i nevnte tilstand), men jeg er enig i TRF's betraktninger om at dieselmotorene er å foretrekke i det lange løp.

Vi kjøpte i 2004 en E46 318d Touring og hadde denne frem tom. 2013. Det ble til at vi kjørte over 330000 Km med bilen uten alt for mange problemer utover alminnelig vedlikehold. Det var en fantastisk bruksbil som også i to år ble benyttet til ukependling mellom Århus (der vi bor) og Oslo. Bilen sviktet aldri og heller ikke på den siste langturen i Tyskland da den hadde rundet 340000 Km. 

Det var rusten som til slutt ble en for stor utfordring. Vi valgte å selge bilen før rusten ble for ille og utgiftene for store. Poenget er derfor å finne en E46 som ikke har blitt brukt som bruksbil på den samme måten 365 dager i året. Jeg vil tro at det er størst sjanse for å finne en fin bil hvis du kikker på Coupé/Cabriolet variantene, men også modellene med store motorer pleier å være i bedre stand enn variantene med små motorer. Husk også at fokuset på denne modellen i mange år først og fremst var med dieselmotorer og at det var slik frem til for noen få år siden. Modeller som f.eks 325i og 330i levde derfor som regel et stille liv i forhold til f.eks 320d som "alle" skulle ha. Langt på vei kan man si det samme om 316i, 318i og 318d som "ingen" ville ha.  

Hvis vi sammenligner E46 og E90 vil jeg mene at selv om E90 er en nyere modell er dette i seg selv ikke en god nok grunn til å velge denne fremfor E46 (TRF har skissert hvorfor). Gå for bilen som fremstår som best vedlikeholdt og med lavest kilometerstand... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha gøy for lite penger, så kjøper du Mazda MX5. Lave driftskostnader, høy pålitelighet og ekstrem moro-faktor.
Bakhjulstrekk, 50/50 vektfordeling, tight girkasse.. den er alt du trenger.

Og den er billig å forsikre, og den bruker lite drivstoff. Og det er et gigantisk marked for deler og kompetanse.

Endret av LoKi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Marius2002 skrev:

Joda den drikker litt suppe, men jeg synes ikke forbruket på E39/E46 med M54 er så ille (av erfaring med E39 med automat), selv om en 320d er mer gjerrig.

Hmm. jeg lagde egentlig et langt og strukturert innelgg her som bare forsvant.. jeg prøver igjen:

Den har _lett_ 60-100% høyere drivstoffutgifter. Dette betyr noe på et budsjett.

13 timer siden, Marius2002 skrev:

Et fornuftig valg er som alle sier også tidlig E9x 318d, jeg var ikke klar over at E9x var nede i E46-pris, men det er jo bra. Mye bra bil for pengene, men jeg tror ikke de første modellene er helt feilfri og M-ASK/CCC er jo dømt, så må kanskje styre unna de med det. Jeg er kanskje snål, men heller en fin sen utgave av E46 enn aller tidligste av E9x. :) Kanskje bedre da med en E8x som er simplere. 🤷🏼‍♂️

De tekniske utfordringene med e9x plattform vs e46 er helt like på både tidlig og sen e9x. M-ASK etc er noe man kan greie seg uten en stund, og jeg ser ikke på det som bekymringsverdig fra et "økonomisk risisko" perspektiv.

e8x er eksakt den samme bilen Marius ;) Hele forstillinga og bakstillinga er lik. Drivlinja. Kjølepaka. Elektronisk arkitektur. Samme bilen.

13 timer siden, *MrB* skrev:

men den fungerer overraskende greit i E39/E60 med automat også.

De færreste, med mindre man absolutt skal ha bensin (som er helt fair), vil mene at m54 170hk e6x med automat er ei vogn som fungerer bra sammenlignet med alternativene. Det viser også ofte prisene.

13 timer siden, *MrB* skrev:

Om ender opp med å bytte coiler, lambda og MAF i "hytt og pine" er man både uheldig og utaktisk. Det eneste man nok må forvente er at den bruker litt olje.

Ikke noe mer enn med det skisserte skrekkscenarioet på dieselen. Og det var også poenget.

13 timer siden, *MrB* skrev:

Bor du i by og har mye småkjøring/køkjøring, så er det ingen diesler som er veldig glad i det. Partikkelfilter eller ei. Ser uansett ingen grunn til å snakke ned noen av motorene.

m47/m47n i e46 har egentlig ingen problemer med et slikt burksmønster.

Dette er ikke et forsøk på å snakke ned m54, jeg liker den selv. Men man må likevel legge bort "romantikken" når man gir råd til noen på et stramt budsjett.

Dieselen vinner på "alle" mulige parametere i disse bilene, med unntak av "følelsen, lyden", altså romantikken. Det er helt greit å likevel prioritere og velge en slik motor, men man bør være ærlig og klar på hva slags priortering det er, og hvilke konsekvenser det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alltid like morsomt å se at m54 eiere jeg kjenner (e39 automat) ligger likt eller over forbruket jeg har på m5'n ved normal kjøring :P og ved noen tilfeller har de også et såpass stort oljeforbruk at det blir en utgiftspost sammen med drivstoff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF du har, som alltid, gode poenger. M54 har sikkert 60%+ høyere drivstofforbruk, men det er likevel ikke avskrekkende tall. Men klart, bensin vil alltid ligge milevis bak diesel på forbruk. Jeg liker godt diesel, så det er ikke at det er galt å velge det. Tvert imot. Og når hverdagen kommer så utgjør ofte drivstoffutgiftene litt mer enn man kanskje skulle trodd. Var ikke klar over at E8x var SÅ lik, mye, men ikke så, da må jeg bøye meg :) M-ASK etc. klarer en seg uten, selvsagt, men jeg hadde vært daglig irritert om noe som skal fungere, ikke fungerer. Da kan man finne en uten :) Selvsagt må man legge bort romantikken når man kjøper bil på budsjett, det har jeg alltid vært enig i. Derfor har jeg tidligere i lignende tråder ofte linket til E46 318d/316i da mange av de er faktisk kan finnes strøkne. Jeg ser nå at E9x-prisene har stupt og man får de fra 30000,- og opp, så for meg at strøkne lå til 60+, ikke lett å følge med på markedet. :) 

 

https://www.finn.no/167592690

 

Endret av Marius2002
Fjernet link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist man vurderer å kjøpe noe så simpelt Som det marius linket over her så er egentlig poenget med å kjøpe bmw helt vekke... en toyota avenesis er mer spennende på alle måter! men regner med mange er uenig i det jeg sier, spesielt de eldre her inne.

 

skal man først kjøpe seg noe så ufornuftig som bmw ville det vært mest fornuftig å kjøpt facelift e46 320/30d msport eller tilsvarende preface e90. Greie biler å drifte og man kan faktisk bli kvitt de fordi det Faktisk er et marked for disse.

E39 kan man bare glemme snart med mindre man er glad i å kaste penger ut ruta å skru, finst snart ikke noe bra igjen.

menst e60 preface msport 520/25d kan man finne bedre eksemplarer av til godt under 100k.

noen vil kanskje si jeg snakker om dyre biler, men det er mange 18-åringer idag som har biler fra 50-150k. Fordi man er 18 år betyr ikke at man ikke har inntekt eller har begrep på penger.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at jeg er veldig fornøyd med min E 39 525i med manuell. Passerte  215 000 km idag.

Billig i drift computer viser 89l/100km. Kjører stort sett ei mil til byen. Prøver jeg å spare klarer jeg 80l/100km. Ingen falskluft, ingen veivhusventilasjonproblem, ubetydelig oljeforbruk, fyller etter en gang mellom oljeskift hver 10 000 km ca 1/2 l, ingen coilproblem, ingen toppdekselpakningbytte. 2001 mod byttet batteri 2 ganger, siste gang i fjor. Forøvrig kjører jeg på LPG (fra 140 000km) så det er ekstra stas med kr 8,20 pr l. Forbruket øker 15-30 % med LPG vs. bensin. Computer angir bensinforbruk angitt over. M54B25.

Det jeg ikke er tilfreds med er lyktene. De blir svake over tid. Xenon. Dyre nye ,så jeg kjøpte noe merket Depo, som passer sånn halvveis og nesten umulig å justere. 15 år med E 39 har gått bra. Er litt spent på de neste 15.

En kollega hadde 520i automat og den brukte mye sa han. Det er vel litt for liten motor for en sånn vekt.

Ingen kommentar til BMW diesel for det har jeg ikke hatt.

 

Endret av orala
Tillegg. Uklar tekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...