Gå til innhold

i3 Tråden


quandt1960
 Share

Opprette i3 tråd?  

17 stemmer

  1. 1. Er det interesse for en "Alt om i3" tråd på bimmers hvor alle kan bidra?

    • Ja
      15
    • Nei
      2

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 02/14/20, 08:38

Anbefalte innlegg

I dette første innlegget vil jeg skrive i følgende rekkefølge fordelt over en tidsperiode med oppdateringer da det er mye stoff. Oppfordrer alle til å være med og bidra med sine erfaringer. Jeg har hatt min i3 94Ah 2018 mod nå i over 6mnd og har gjort meg en god del erfaringer men det er langt fra komplett og de gode erfaringene er der ute hos alle Bimmers i3 folk. Det finnes også en god tråd om i3 på elbilforumet og andre sider på nett: https://elbilforum.no/index.php?board=66.0

Fortegnelse:

i) Generelt

ii) Design & Karosseri 

iii) Elektrisk System & Batteripakke

iv) Drivverk & Kjølesystem

v) Chassis

vi) Hverdagstips (lading, do's and dont's, generell bruk, "secret" menu, BMW Connected funksjoner m.m)

Generelt

BMW i3 såg dagens lys i Juli 2013 som en helt nyutviklet el-bil helt fra starten av. Den bar med seg helt unike løsninger og nyutviklinger ingen bilprodusenter har turd eller kunne masseprodusere før og den er av Munro blitt kåret til det mest avanserte han noensinne har sett. (mannen som plukker fra hverandre biler og lager ommfattende rapporter til flere 100k dollar)  

Bilen blir produsert i den nybygde fabrikken i Leipzig med over 90% fornybar strøm hvor bærekraft har vært en rød ledetråd gjennom hele designfasen. Materialbruken er så gjennomtenkt at hele bilen inkl. batteripakken har en resirkuleringsgrad på 95%. Salget begynte noe tregt men har tatt seg kraftig opp og den har hittil solgt mer enn 150000 enheter og kan ses på som en suksess for BMW og en inntreden i en ny æra. Bilen på internspråket heter MCV som står for mega city vehicle med internkode I01. Den har vært gjennom 3 LCI (Life Cycle Impuls) hvor første kom 2017 etterfulgt av 2 nye med forbedrede batteripakker, mer om det senere. BMW planlegger ingen erstatter for i3 men vi vil se to nye spennende i modeller om et år, i4 og iNext. 

i3 er BMW sin inntreden i en helt ny elektrisk verden som på ingen måter er ny for BMW. Fremtiden er elektrisk og jeg selv som i grunnen er en svoren petrolhead var veldig skeptisk i starten da jeg elsker min rekkeseks M52 men innser at i3 både er billig i bruk men også meget morro å kjøre. 

Design & Karosseri 

Designer av i3 var Richard Kim, mannen som også designet X1 E84. Meningene om designet er ganske omdiskuterte og noen sier enten liker du den eller så liker du den ikke. Jeg liker den da den er veldig praktisk men smaken er som baken. Det som kan sies er at den egentlig er ganske praktisk utformet og at det er tro det eller ei, ganske ok i bruk med små barn da åpningen på siden er veldig generøs. Bakre dør vender ut og har et eget feste i karosseriet, framdør hukes fast i den igjen og kan ikke lukkes alene. Luftmotstandsverdien er meget lave 0.27, dekkene er litt som stylter og nede i 155 fremme, 175, bak på sommer. Minste dekkradius er 19 tommer for mindre motstand men også for å gi mest mulig innvendig plass. Det er en ren 4 seter med to isofix fester bak. Baggasjeplass er beskjeden men fungerer fint i hverdagen, det er litt plass fremme også men det rommer ikke mange melkekartonger.

Konstruksjonen består av en Life Modul av karbonfiber utviklet av tyske SGL Carbon hvor BMW er medeier av. I bunnen har en det som heter Drive Modul og består av en svært lett men sterk ramme av AluMgSi legering. I front har en frontrammen som er laget av aluminium og begge er limt og boltet fast til hverandre til å utgjøre en enhet. I bunnen av drivemodulen befinner batteripakken seg med 8-12 celler (mer om det lengre nede). Ytterpaneler er av plast og er festet til alu-stenger mot Life module og kan enkelt byttes ved lakkskader eller sprekker. Life modulen er laget slik at det skal være mulig å reparere svært mye men det er dessverre mindre vanlig i Norge grunnet høye timepriser og jeg ser ofte i3 kondemneres i Norge når de i Tyskland ville blitt reparert. Korrosjon er såvidt jeg kjenner ikke et stort tema selv om karbonfiber i aller høyeste grad kan korrodere også i motsetning til en myte om at de ikke kan. Det er et tykt ytterlag av støpt plast som beskytter karbonfibertrådene. Alu-rammene er behandlet med svart beskyttelse av for meg ukjent stoff men det ser solid ut. Det eneste som egentlig korroderer er bremser og noen tidlige styreenheter. 

 

25-bmw-i3-i8-live-dd.jpg

Drive Module med batteripakke installert

Body in white.JPG

Body parts.JPG

Design.JPG

P9183290.jpg

Drive og Life Module

P90120055-bmw-i-innovation-days-leipzig-bmw-i3-cfrp-passenger-cell-life-module-04-2013-2250px.jpg

 

LCI/Facelift kom i 2017 og er i hovedsak en forandret front hvor langlys (runde) er flyttet opp til integrerte nær og fjernlys LED lykter. De er erstattet med flate blinklys i LED. Bak er det ingen forandringer på eksisterende LED lykter.

 

highlights-of-the-new-bmw-i3-amp-bmw-i3s.jpg

 

Chassis er bak av type multilink HA5 som vi kjenner fra blant annet 1 og 3-seriene og fremme er det MacPherson, lignende oppsett som alt fra E39 frem til E90 men hvor nedre bærearmer nå er en wishbone og dermed mangler et virtuelt pivot link som BMW kaller det men det er raskere å bytte og billigere. Solid konstruksjon som gir morro kjøreegenskaper. 

image.thumb.png.0065a9e7a902a86ed16b09e4b083db65.png

 

 

lifedrive.jpg

paneler.JPG

front.jpg

MacPherson oppsett uten imaginært pivotpunkt som på feks E9X og nyere BMW. Nedre wishbone er en enhet men delt på andre BMW til å gi en annen arc og geometri ved sving. i3 har svingradius under 10m som gjør den veldig manøvrerbar i by.

rear.jpg

Multilink BMW HA5 bakaskel som på nyere BMWr.

bmw-i3-underbody-30.jpg

Hele frontrammen har en stor avstivningsplate med noen dessverre utsatte bolter som det er lett å bøye dersom en er uheldig med fortauskanter. 

 

Elektrisk system & batteripakke (pluss lading)

i3 ble opprinnelig lansert med en 60Ah batteripakke som består av 8 moduler hver med 12 celler i seg. Cellene er levert av Samsung typen SDI, prismatiske celler med en nominell spenning på 360VDC. Batteripakken er blitt utvidet 2 ganger, først til 94Ah i 2017 og senest til 120Ah i 2019. For 120Ah har en gått over til en ny og mer moderne celletype som heter NCM622/C. Går ikke nærmere inn på celleteknologi osv men meget god info om det, blant annet enorm levetid kan finnes her: https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/

Det elektriske systemet er delt inn i ordinært BUS-system som vi kjenner fra nyere BMWr med ganske lik topologi (Se mer i manualen vedlagt for detaljer). Ved siden av høyspenningsbatteriet som brukes til fremdrift har bilen et 20Ah AGM batteri i front som drifter normale forbrukere, bus-system og blir vedlikeholdsladet av bilens høyspenningsbatteri under drift slik at det ikke skal være nødvendig å vedlikeholdslade. Dersom du sliter med 12VDC batteriet så er det nok en defekt på det. Levetiden på batteripakkene er meget bra og for 94Ah versjonen angis 4000ladesykluser som vil overgå bilens levetid. Batteridegradering opplyses erfaringsmessig til å være 10-15% etter 100000km med variert lading mellom hurtig og normallading, altså godt innenfor garantitiden for de fleste. Det er mulig å bytte en og en batterimodul hvor en koster ca 29000kr. Det er også mulig å oppgradere hele batteripakken feks fra 60Ah til 94Ah og det finnes firma i Norge som har spesialisert seg på det. BMW har i motsetning til Tesla laget bilen for et veldig enkelt batteri/modulskifte. Selve batteripakken er boltet fast med 26 bolter og tas ned ila 2-3 timer vil jeg tro hos et BMW verksted. 

 

Lading på de tidlige 60Ah utgavene kom både med og uten hurtiglading. Forskjellen er ekstra to pin under vanlig type 2 ladekontakt slik at kontakten er en fullverdig CCS 50kW. De fleste nyere har også en opptil 11kW Type 2 ombordlader (vanlig lading), på de eldre 60Ah så er mange av maks 7,3kW. 

 

essai-bmw-i3_21-1000x666.jpgUten hurtiglading

unnamed.jpg

Med hurtiglader CCS opptil 50kW

Ladetid er avhengig av batteristørrelse og dens temperatur. Ved kalde temperaturer bruker bilen noe av ladeenergien på å forvarme batteriet og BMS (battery management system) på bilen er meget smart. Om du kobler til en hurtilader CCS på et kaldt batteri om vinteren så vil en se at en ikke får mer enn maks 18-20kW ladeeffekt, først når batteriet oppnår god temperatur rundt 15-20 grader så stepper BMS gradvis opp ladingen mot 48-49kW. Da kan en lade fra 20%-80% på ca 30-35min på en 94Ah. Litt kortere på 60Ah og litt lengre på 120Ah. Lading hjemme er anbefalt med dedikert ladestasjon men det følger med en nødlader. De tidlige versjonene hadde ikke temperaturkompensering samt 10A begrensning så anbefaler å kjøpe seneste nødlader med vanlig Schuko.

IMG_3311.JPG

Her ses de 8 modulene som hver har 12 celler. Modulene kan byttes en og en og det er en avansert spenningsutjevning mellom modulene. Dersom en fraviker det vil den skadede modulen kunne diagnostiseres og byttes relativt enkelt ut. Nederst ses modulen for BMS samt rør til kjølesystemet som går gjennom batteripakken. Alle oransjemerkede deler er høyspent (355-360VDC)

IMG_3312.JPG

Lokket av alu som dekker batteripakken ovenifra. Om den åpnes må den byttes og lukkes igjen iht beskrivelse i TIS, regner med ingen mekker det selv :) Nede til høyre i oransje ses hovedkobling (høyspent system) som går videre til el-motoren. 

 

Motoren er en egenutviklet hybrid synkron permanent magnet motor med en egen patent. 170Hk, 250Nm fra 0rpm. Tørrvekt 49kg, kode IB1P23M0. Det gir 2.5kW/kg kontra feks 1.38kW/kg i en Nissan Leaf motor. BMW har med andre ord holdt tradisjonen videre og er meget god på motorer. 

http://hybridfordonscentrum.se/wp-content/uploads/2014/05/20140404_BMW.pdf

3679923_orig.jpg

 

Hverdagstips

Lading - Jeg lader min stort sett på offentlige stasjoner med type 2 medfølgende lader, da ligger den på maks rundt 11kW (om du har 11kW ombordlader) og den lades da eksempelvis fra 20-80% på typisk 3t. Med hurtiglader så lader den opp fra 20-80% på ca 30min, litt avhengig av batteritemp. Maksimal ladeeffekt er 50kW men det oppnås om vinteren først etter at batteritemp har oppnådd sin optimale temperatur rundt 18-20 grader. Da ramper den opp mot 49.8kW før den gradvis igjen reduserer når du passerer 85%. Bilen har buffer i topp og bunn og effektiv max SOC (state of charge) på en 94Ah og varierer i praksis fra 28-29.7kWh avhengig av kjøremønster, lademønter og utetemp. Hurtiglading er dermed ikke et stort problem da batteristyringssystemet tar vare på batteriet. Jeg hurtiglader når jeg må og ligger på rundt en hurtiglading per 1.5 uke hver måned, resten er type 2 11kW. Før du skal lade hurtig er det lurt om du har kjørt bilen varm først så slipper du betale for 50kW effekt som du ikke får da bilen er kald. Om det er veldig kaldt kan det lønne seg å lade semihurtig med 11kW med varmer aktivert så du får temperert batteriet før du hiver den på hurtiglading, om det er ledig da. 

Vinterbruk - i3 er meget god på glatten. Men det betinger at du enten har Hakka eller de nye Conti-dekkene med nordisk gummiblanding. Blizzak dekkene mange ble levert med er helårsdekk og fullstendig ubrukelig. Bilens antisladd og antispinnsystem er mer avansert enn på konvensjonelle biler da styreenheten til motoren er i el-motoren med ingen lag i signal. Ting skjer instant. En har mulighet til å aktivere "fremkomst modus" via iDrive, jeg har programmert det inn på en av de 9 hurtigknappene over AC anlegget. Da tillater bilen at hekken kommer litt ut og litt hjulspinn, minner om DTC men det skjer mye raskere. Via den "hemmelige menyen" (se lengre ned) kan en aktivere roller mode. Det brukes primært ved bremsetest på verksted men kan og brukes til driftchallenge om en føler for det. Den er utrolig leken men vært litt forsiktig da hekken kommer raskt med høyt dreiemoment i kombinasjon med kort akselavstand. Klimaanlegget med varmepumpe er veldig bra og energieffektivt. Du vil legge merke til du får lengre rekkevidde når temp står på 22 enn ved 20. Det er fordi noe av varmen blir regenerert og hjelper å temperere batteripakken også med varmeutveksling. Mitt forbruk på vinteren ligger på rundt 17.3kWh/100km uten særlig sparing i EcoPro modus stort sett.

Barnombord og sikkerhet - For liten for barn? Egentlig ikke. Til hverdagsbruk til og fra barnehage/skole er den super. Det er plass til barneseter bak med isofixfester, men en kan slite litt med de større bakovervendte setene men det går det også. Jeg har Cybex sine fremovervendte og de passer bra. Bilen er meget trafikksikker med god beskyttelse både front og sidekrasj. Karbonfiberkarosseriet er meget sterkt og stiv og jeg føler meg trygg i i den. Det er bra systemer hva gjelder passiv sikkerhet som standard hos BMW generelt. 

 

1.jpg

Issues + Pass opp for dette - Dette punktet kommer jeg til å oppdatere etterhvert men det er noen jeg kan tipse om allerede om nå. 

1. Bakre dør har gode gummipakninger. Men den nederste som treffer dørstokk er hardere enn vanlig og samler også småsteiner. Det som skjer er at du skraper opp dørstokk ved "B-søyle". Det er ikke bra. Det er tillatt med ca 1mm dype spor i karbonfiberet som ligger støpt i plast men den beskytter også karbonet mot korrosjon. Alt over 1mm dypere skal ses på og vurderes reparert. Min løsning er duckedtape som en beskyttelseshinne akk. der gummipakning treffer og det funker fint. Har tipset BMW om det og skal snakke med de om det på service. 

2. Issues på nyere utgaver med styring - Om du har Auto pilot / Lane assist så kan du ha en bug i systemet. Det hele kjennes ut som om rattet etter oppstart ønsker seg til venstre med en svak kraft. Flere i3 eiere rapporterer om det og det er en software bug BMW kjenner til som de skulle lansere en update på høsten 2019. Det har skjedd hos meg 2 ganger på 7 måneder og er egentlig sjeldent men kan forekomme. Midlertidig løsning var å deaktivere auto pilot på service men jeg har ikke gjort noe med det. Saken ligger inne i BMW Puma systemet. Kjenner ikke siste status p.t. 

3. Dunkelyder fra front - Tror flere i3 eiere vil kjenne seg igjen i det. Smådunk fra front som muligens stammer fra tårnlager. Jeg har det litt på min med bare 12000km på telleren men har hørt at andre har måttet bytte tårnlager allerede ved 20000km. Jeg er usikker på årsaken men bilen er som sagt veldig stiv og jeg tror tårnlagre er utsatt for mye laster. Kanskje er de underdimensjonert for norske veier, jeg er usikker der men kanskje andre kan dele erfaringer her. 

4. Motorfester - En del sliter med dunkelyder fra bak som kan være slitte motorfester. Typisk om du er alltid glad i gasspedalen. 250Nm fra 0 rpm gjør sitt med slitasje på motorfester. Om du har vibrasjoner og dunkelyder fra bakaksel ville jeg sjekket motorfestet.  

5. Rust på bremseskiver - i3 sine bremseskiver tror jeg er laget av skrapmetall. Selv om bremser på elbiler brukes lite så ruster de allikevel ganske fort på i3. Anbefaler minst en hardbrems hverdag. Hold gjerne inne også håndbrekkknapp litt så du får slitt bakre del også. De ruster fort og jeg kommer ikke til å hive på orginale BMW skiver på denne men prøve Brembo da jeg har god erfaring med de hva gjelder korrosjon. 

More to come

Technical Training manualer så du kan lese deg grønn om du ønsker:

 

2.jpg

08_I01-Heating-and-AC-Systems.pdf

I01-I01s_LCI.pdf

I01-Product-PresentationGB.pdf

Endret av quandt1960
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Holder seg bra i pris brukt, like greit å kjøpe ny kanskje?

i01 skal produseres 2 år til ca, er ikke forventet endring på batteripakken i løpet av dette tidsrommet.

Fikk tilbud på en fullspeca lagerbil fra Drammen med gode rabatter, 345000,- for 120Ah. Kjøpte en nesten ny fullspeca FC 94Ah for 70k mindre, gått 7000 da. Tenkte de 50 ekstra km i rekkevidde ikke var verdt 70k. De holder seg greit i pris ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at I3 er elendig på vinterveg (ikke erfart selv, men hørt fra andre eiere). Mistenker at dette er delvis på grunn av de smale dekkene som gir lite anleggs flate mot bakken. Hvor brede dekk er det mulig å få på I3?  Fungerer det med f.eks 19x7" felg og 205 dekk, eller er man tvunget til å gå på spesial størrelser og micro hjul? 

Vurderer en i3, men liker bilene mine lav, bred å rå, så lurer på hvilke muligheter det finnes for i3.. Vet du nå får kjøpt sportskit med litt breiere hjulbuer, og det finnes senkesett. men hjul alternativer har jeg ikke funnet noen svar på enda.
Finnes det Liberty Walk kit eller bredde kit til disse ? 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som kjører med 205-bredde på 20"-felgene som følger med på i3S og i3 med sportspakke. Disse hjulene blir riktignok noe større, så da burde man, i mine øyne, gjøre en tilsvarende endring på sommerhjulene også. Ellers har jeg ikke noen betenkeligheter med i3 om vinteren. Super bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2020 den 23.14, Ron Jeremy skrev:

Holder seg bra i pris brukt, like greit å kjøpe ny kanskje?

i01 skal produseres 2 år til ca, er ikke forventet endring på batteripakken i løpet av dette tidsrommet.

Det kommer sykt mye elbiler ila året, kombinert med at veldig mange produsenter må få solgt biler for å få resten av co2-bøter-reggnskapet til å gå opp. Det kommer antageligvis til å dumpes elbiler i Norge neste 12 månedene. Tiden hvor i3, og en rekke andre gode elbiler, holdt seg høyt i pris er antageligvis over. Sier ikke at de blir gratis, men jeg tipper du kan fåen 60ah for 70+ ila året. Allerede sett dem under 100. Og 94 amp havner mellom 60 og 120, hvor det skal mye 120 ut for å tømme lagere. Skal du ha elbil er det en fest i bruktmarkedet som såvidt har kommet igang. Tipper du kan få en 94ah for 140-150 ila temmelig kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Har inntrykk av at I3 er elendig på vinterveg (ikke erfart selv, men hørt fra andre eiere). Mistenker at dette er delvis på grunn av de smale dekkene som gir lite anleggs flate mot bakken. Hvor brede dekk er det mulig å få på I3?  Fungerer det med f.eks 19x7" felg og 205 dekk, eller er man tvunget til å gå på spesial størrelser og micro hjul? 

Vurderer en i3, men liker bilene mine lav, bred å rå, så lurer på hvilke muligheter det finnes for i3.. Vet du nå får kjøpt sportskit med litt breiere hjulbuer, og det finnes senkesett. men hjul alternativer har jeg ikke funnet noen svar på enda.
Finnes det Liberty Walk kit eller bredde kit til disse ? 😂

Tvert imot, veldig bra på vinterføre. Langt bedre framkommelighet en f.eks 1-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Har inntrykk av at I3 er elendig på vinterveg (ikke erfart selv, men hørt fra andre eiere). Mistenker at dette er delvis på grunn av de smale dekkene som gir lite anleggs flate mot bakken. Hvor brede dekk er det mulig å få på I3?  Fungerer det med f.eks 19x7" felg og 205 dekk, eller er man tvunget til å gå på spesial størrelser og micro hjul? 

Vurderer en i3, men liker bilene mine lav, bred å rå, så lurer på hvilke muligheter det finnes for i3.. Vet du nå får kjøpt sportskit med litt breiere hjulbuer, og det finnes senkesett. men hjul alternativer har jeg ikke funnet noen svar på enda.
Finnes det Liberty Walk kit eller bredde kit til disse ? 😂

Mange eldre utgaver kjører med de eldre helårsdekkene fra Bridgestone da det ikke var andre vinterdekk i produksjon til i3 dengang. Alle biler er dårlig på glatten med de dekkene. Jeg kjører med Hakka-dekk org. dim 19 tommers og den er fantastisk på glatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Har inntrykk av at I3 er elendig på vinterveg (ikke erfart selv, men hørt fra andre eiere). Mistenker at dette er delvis på grunn av de smale dekkene som gir lite anleggs flate mot bakken. Hvor brede dekk er det mulig å få på I3?  Fungerer det med f.eks 19x7" felg og 205 dekk, eller er man tvunget til å gå på spesial størrelser og micro hjul? 

Vurderer en i3, men liker bilene mine lav, bred å rå, så lurer på hvilke muligheter det finnes for i3.. Vet du nå får kjøpt sportskit med litt breiere hjulbuer, og det finnes senkesett. men hjul alternativer har jeg ikke funnet noen svar på enda.
Finnes det Liberty Walk kit eller bredde kit til disse ? 😂

Senkesett finnes og i3s har plastbredding over hjulbuene. Min er orginal og allerede sinnsykt stiv. Det er ikke store vandringen på demperene så det blir en skikkelig rough rider men de ser kulere ut litt senket :) 

47973751577_cb7c423b47_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mangler det bare tilleggsinfo for morroversjonen (i3S) @quandt1960;-)
Det er jo noen vesentlige endringer kontra i3.
Kan liste opp de jeg kommer på i forbifarten.
-Det er samme motor, men de har hentet ut 184hk og 270nm og en litt annen kurve.
-Senket 10mm og med andre stivere dempere.
-Sporvidde økt med 40mm bak
-Standard dekk sommer 175/55 R20 / 195/50 R20 på hhv 5,5Jx20 / 6Jx20 men samme som vanlig på vinter.
-Hjulbuebreddere
-Sport modus, der gassrespons og litt annet er ganske så kjerpet kontra Comfort, spiser bakdekk gjør den også ;-)

Kommer ikke på noe mer i forbifarten.

Generelt en mye gøyere bil en i3.
Når det gjelder vinterføre så kan jeg forstå det om de du har hørt med har pre-lci versjon.
For med LCI kom det med en oppgradert utgave av DSC som er mye bedre. I tillegg til at de ble levert med Hakka dekk som quandt påpeker.
Nå har jeg kjørt noen turer opp og ned fra Geilo på vinterføre og har intet negativt å si om oppførsel/fremkomst
Min mor og de har pre-LCI og den er helt annerledes å kjøre på alle måter enn i3S.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, e30 tic skrev:

Jeg har jo i alle år ignorert det meste av elbil... Meeen jeg har 5 kilometer til jobb å gratis lading finnes så jeg har jo begynt å se på 2016 mod i3. Drøøøyt 

Know the feeling. Jeg parkerte min 528iA E39 for en i3. Ingen gromlyd lengre 😕 men den er i det minste morro å kjøre og en god del rimeligere i drift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Trond H. Olsen skrev:

Da mangler det bare tilleggsinfo for morroversjonen (i3S) @quandt1960;-)
Det er jo noen vesentlige endringer kontra i3.
Kan liste opp de jeg kommer på i forbifarten.
-Det er samme motor, men de har hentet ut 184hk og 270nm og en litt annen kurve.
-Senket 10mm og med andre stivere dempere.
-Sporvidde økt med 40mm bak
-Standard dekk sommer 175/55 R20 / 195/50 R20 på hhv 5,5Jx20 / 6Jx20 men samme som vanlig på vinter.
-Hjulbuebreddere
-Sport modus, der gassrespons og litt annet er ganske så kjerpet kontra Comfort, spiser bakdekk gjør den også ;-)

Kommer ikke på noe mer i forbifarten.

Generelt en mye gøyere bil en i3.
Når det gjelder vinterføre så kan jeg forstå det om de du har hørt med har pre-lci versjon.
For med LCI kom det med en oppgradert utgave av DSC som er mye bedre. I tillegg til at de ble levert med Hakka dekk som quandt påpeker.
Nå har jeg kjørt noen turer opp og ned fra Geilo på vinterføre og har intet negativt å si om oppførsel/fremkomst
Min mor og de har pre-LCI og den er helt annerledes å kjøre på alle måter enn i3S.
 

 

Hehe, i3s mafiaen slo til ja. 😂 Du har et godt poeng Trond og jeg er ikke kommet så langt ennå men tenkte skulle ha et lite kapitel om den men her har du tatt med det vesentligste. Blir nok kanskje en i3s neste gang men den "vanlige" er jo morro også :) Har faktisk ikke hatt anledning til å snurre med en i3s ennå men skal teste en. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...