Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Dusy skrev:

GS så ikke ut til å fange reg. nr på bilen. Får sende de en mail 😄 Takk uansett Slavearbeidern!

Anbefaler deg å sjekke Finn, er ofte nyrer for salg der. Ingenting slar orginale nyrer. Rillene kan du lakke sort hvis de er chrome i så fall. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av praktiske gjøremål har jeg kommet fram til at prioriteringene skal være:

 - Bilen bikker 140k snart og melder om service om 18.000 km. Så da er det greit å få dette på plass. Noen tips til uavhengige BMW verksted på Østlandet som dere vil anbefale? Vil ha dette på plass før jeg drar på en langtur i sommer. Ingen hast selvfølgelig. Virker som den skal inn på en Inspection I service. Ser for meg at Bavaria og Billia tar sitt for jobben. De tok 12.000 for å bytte låskasse, mens Mekonomen skulle ta 4500 ca med originaldel fra Gs. 
 

- Polering

- Nye sommerdekk, og da Michelin pilotsport4s.

Er på saken vedr nyrer men selger er litt treg til å svare. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dusy skrev:

Av praktiske gjøremål har jeg kommet fram til at prioriteringene skal være:

 - Bilen bikker 140k snart og melder om service om 18.000 km. Så da er det greit å få dette på plass. Noen tips til uavhengige BMW verksted på Østlandet som dere vil anbefale? Vil ha dette på plass før jeg drar på en langtur i sommer. Ingen hast selvfølgelig. Virker som den skal inn på en Inspection I service. Ser for meg at Bavaria og Billia tar sitt for jobben. De tok 12.000 for å bytte låskasse, mens Mekonomen skulle ta 4500 ca med originaldel fra Gs. 
 

- Polering

- Nye sommerdekk, og da Michelin pilotsport4s.

Er på saken vedr nyrer men selger er litt treg til å svare. 

Vet ikke om Entusiastgarasjen på Fornebu fortsatt finnes. De er hvertfall eksperter på BMW og M. Kan i det minste sende dem en mld på facebook. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Slavearbeider'n said:

Vet ikke om Entusiastgarasjen på Fornebu fortsatt finnes. De er hvertfall eksperter på BMW og M. Kan i det minste sende dem en mld på facebook. 

 

Virker som han har lagt ned selve bedriften, men at han likevel er behjelpelig på fritiden. Tusen takk for tips!

Tidligere eier byttet olje og filter rett før vinterlagring i oktober, så det er jo relativt tidlig enda. Der har den stått helt til den ble fraktet til Oslo. Har vel kjørt under 100 km siden den kom til meg også. Oljeskift og filter kan vel utsettes de neste 8000 km med andre ord? 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dusy skrev:

Virker som han har lagt ned selve bedriften, men at han likevel er behjelpelig på fritiden. Tusen takk for tips!

Tidligere eier byttet olje og filter rett før vinterlagring i oktober, så det er jo relativt tidlig enda. Der har den stått helt til den ble fraktet til Oslo. Har vel kjørt under 100 km siden den kom til meg også. Oljeskift og filter kan vel utsettes de neste 8000 km med andre ord? 

Jeg bytter stort sett mellom 6-8000 kjørte km. Blir jo en del turtall og hærjing med disse motoren, så hyppige skift kan da umulig skade. 0W-30 som er fylt på din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Slavearbeider'n said:

Jeg bytter stort sett mellom 6-8000 kjørte km. Blir jo en del turtall og hærjing med disse motoren, så hyppige skift kan da umulig skade. 0W-30 som er fylt på din?

Ja, ikke sant. Tenker jeg sender den bort til en kompis (BMW fyr) for en skift, også gjøre storservicen hos et autorisert verksted for stempel. Er fylt BMW Twinpower Turbo 10W60 i følge kvittering fra service. 

Edit: Ser i følge Bimmerworld.com at de er skeptisk til denne oljen. Får vel gå over til noe annet neste gang? Er ikke noe vits i å være gjerrig på skikkelig olje når det er snakk om å vedlikeholde en bil som potensielt kan koste svært dyrt i utgifter om det ikke fylles skikkelig olje i utgangspunktet. Synspunkt her vedr olje mottas med stor takk!

https://www.bimmerworld.com/Fluids/Oils/BMW-10W-60-Synthetic-Engine-Oil.html

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med oljemerke kan du lese deg i hjel på. 100 forskjellige meninger om hva som er best. Så lenge du holder deg til anbefalt viskositet så er det ingen fare. Jeg leste masse om dette da jeg skulle skifte olje på min F10 M5, men ga opp. Gikk for en viskositet som var anbefalt av BMW, og som var et av de vanligste brukte i alle forumer jeg leste, 0W-40. Din skal så vidt jeg ser ha nettopp 10W-60.

Fet bil forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, FTE said:

Det med oljemerke kan du lese deg i hjel på. 100 forskjellige meninger om hva som er best. Så lenge du holder deg til anbefalt viskositet så er det ingen fare. Jeg leste masse om dette da jeg skulle skifte olje på min F10 M5, men ga opp. Gikk for en viskositet som var anbefalt av BMW, og som var et av de vanligste brukte i alle forumer jeg leste, 0W-40. Din skal så vidt jeg ser ha nettopp 10W-60.

Fet bil forresten :)

Er litt av en jungel å rote seg inn i ser jeg, ja 😅 Godt at dette forumet finnes for å si det sånn.

Tusen takk, og i lige måde FTE! Ikke feil med M5 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er som @FTE sier, jo mer du leser, jo mer forvirra blir du. 10W-60 er fin på din motor. MUlig de nyere M motorene bruker litt tynnere olje. Selv bruker jeg Gulf Racing 10W-60, får den er billig gjennom jobben, lett og få tak i og står til forventningene. Brukt Gulf på 328'n nå og E39 M5 tidligere. Twinpower turbo oljen er rebrandet Shell olje som har høstet diverse kritikk, mulig det funker men jeg holder meg til Gulf og Castrol.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Slavearbeider'n said:

Olje er som @FTE sier, jo mer du leser, jo mer forvirra blir du. 10W-60 er fin på din motor. MUlig de nyere M motorene bruker litt tynnere olje. Selv bruker jeg Gulf Racing 10W-60, får den er billig gjennom jobben, lett og få tak i og står til forventningene. Brukt Gulf på 328'n nå og E39 M5 tidligere. Twinpower turbo oljen er rebrandet Shell olje som har høstet diverse kritikk, mulig det funker men jeg holder meg til Gulf og Castrol.  

Noterer ned! Tusen takk igjen 😄👍🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til valg av felger har jeg bestemt meg for at det blir 19" VMR Type V710 i fargen hypersilver. Litt usikker på fargen enda, da gunmetal også ser fristende ut:

C7BF3942-5314-46F4-9BB3-27E982DC2097.thumb.jpeg.33860d8814f245401fe98d5621364c7a.jpeg

 

DD7E1965-8E46-4140-9D28-5ED7EE71D56F.thumb.jpeg.9e82af22d866130c94417d5f4c5f98f7.jpeg

I gunmetal:

7CCBF713-D02D-4724-8F02-45249DAFE6CC.thumb.jpeg.c1b3ddaa25bc879ade5a5d48dac3d977.jpeg

Hva er forøvrig et passende dekkoppsett? Vil helst slippe spacere og subbing, men samtidig ha et brukbart fitment som gir en smertefri kjøreopplevelse.

Har seg også slik at jeg mulig får ta over en ny leilighet til jul hvis alt går etter planen, så må prioritere å spare mer. Dermed utgår svindyre felger per nå.  Virker som Michelin Pilotsport 4 og Continental Contisport 5 ligger i nogenlunde samme prisklasse,. Hva ville dere valgt av dekk?

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbildet har du to ulike felger. De på toppen er CSL kopier, ser uforskammet bra ut på E46 og de andre 710 felgene. 

Csl får du også i gun metal. På mørk bil ville jeg uansett gått for hypersilver 

https://modbargains.com/vmr-v703-vb3-csl-style-wheels-for-bmw-5x120mm-18in-18x8-5-18x9-5-gunmetal/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene felger, angående bredde og ET osv, så har jeg selv lite peiling og valgte å benytte meg av apex race parts sin guide. Jeg ble hvert fall fornøyd med hvordan det endte opp med å se ut på min bil.

 

https://support.apexraceparts.com/hc/en-us/articles/360001448073-E46-M3-Wheel-Tire-Fitment-Guide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar til dere begge 😄

bestiller gjennom Schmeidmann da jeg kan spare litt på frakt. De har butikk ikke så langt fra jobben så det passer meg utmerket at de kan bli levert dit. Så dog ikke ut i fra nettsidene deres at de tok inn de CSL kopiene som du nevner @Slavearbeider'n 🤔

Noen innspill og erfaringer vedrørende valg av dekk? 

Legger ved et bilde av en misfornøyd hund som ikke har en plass å sitte i, ettersom det ikke er plass til bur 😅

1D1585F2-C655-4861-A15A-AE151012DABD.jpeg.07f25476586bdda80de84de09ebae791.jpeg
 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...