Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Ingvaldsen said:

Trist å høre! 
 

håper det løser seg på en slik måte at du slipper å nedgradere til manuell.

Ja, jeg må bare vente og se hva dette kan være! Sånn er det å eie en 16 år gammel bil av slikt kaliber i utgangspunktet, så får bare bite i det sure eplet.

1 hour ago, Cbrooen said:

Start med det billigste og bytt releet som sitter under deksel venstre side i motor rommet, sennep farge. Ofte det som er feilen på smg kassene og billigst sjekke det

Dette har jeg skjønt er en gjenganger. Jeg skal drøfte dette med Alf Lie. Han jeg snakka med at det var håpløst å si noe om hva det kan være over telefon, forståelig nok. Men, jeg får bare håpe at fiksen er så enkel, og heller satse på det verste. 
 

1 hour ago, Solberg93 said:

Men er det egentlig en nedgradering?

Etter å ha kjørt denne med SMG klarer jeg i grunn ikke å se for meg noe annet. Trives mye bedre bak denne enn i broderns M2C med DTC :) Potensiell sur utgift, men sånn er det. Det er vanskelig å beskrive med ord alene, det må oppleves. Bilen og kassa går virkelig hånd i hånd.

Jammen godt leiligheten ikke er ferdig før om 2 år 😅

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Solberg93 skrev:

Men er det egentlig en nedgradering?

Ja, skulle faktisk ønske m5’n min hadde noe slik. M3 er laget for å kjøre fort med, og da girer smg langt raskere en et menneske selv om de ikke føles slik.

har vell også vært sagt at smg i e46 er vesentlig bedre med software fra csl ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen havner på et verksted kan det fort koste mye. Selv med å bare bytte dette releet så har man hvertfall et i reserve med i bilen til senere om det ikke skulle være det. Ofte feilen bare ligger i at releet er dårlig. 
koble fra batteriet og bytt releet https://m3support.net/thread/173/e46-smg-salmon-relay-diy

Hvis bilen blinker i N og ikke vil gå i gir, kan også problemene være panser lås sensorene som er dårlig. Kan være pumpe, men ytterst sjeldent der feilen er!(da har du max uflaks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Cbrooen said:

Hvis bilen havner på et verksted kan det fort koste mye. Selv med å bare bytte dette releet så har man hvertfall et i reserve med i bilen til senere om det ikke skulle være det. Ofte feilen bare ligger i at releet er dårlig. 
koble fra batteriet og bytt releet https://m3support.net/thread/173/e46-smg-salmon-relay-diy

Hvis bilen blinker i N og ikke vil gå i gir, kan også problemene være panser lås sensorene som er dårlig. Kan være pumpe, men ytterst sjeldent der feilen er!(da har du max uflaks)

Tusen takk for tips. Jeg skal forsøke å drøfte dette med Alf Lie og høre om vi kan ha denne releen som et utgangspunkt før vi går grundigere til verks om det skulle være aktuelt. Tusen takk igjen. Hvor i Norge holder du til, siden du virker til å ha så kontroll på disse? Jeg hadde sat utrolig pris på alle hoder og kyndig kunnskap som kunne ha fikset dette uten å ruinere meg. Jeg har kranglet med foreldrene mine i dag som mener jeg bør kvitte meg med denne, men jeg gir meg ikke. Er alt for forelsket i denne for å gi slipp nå.

Om kostnadene overgår å bygge om til manuell så lukker jeg øya og gjør dette. Kranglet nok med banken om å beholde bilen så for meg er det ingen vei tilbake.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dusy skrev:

Tusen takk for tips. Jeg skal forsøke å drøfte dette med Alf Lie og høre om vi kan ha denne releen som et utgangspunkt før vi går grundigere til verks om det skulle være aktuelt. Tusen takk igjen. Hvor i Norge holder du til, siden du virker til å ha så kontroll på disse? Jeg hadde sat utrolig pris på alle hoder og kyndig kunnskap som kunne ha fikset dette uten å ruinere meg. Jeg har kranglet med foreldrene mine i dag som mener jeg bør kvitte meg med denne, men jeg gir meg ikke. Er alt for forelsket i denne for å gi slipp nå.

Om kostnadene overgår å bygge om til manuell så lukker jeg øya og gjør dette. Kranglet nok med banken om å beholde bilen så for meg er det ingen vei tilbake.

Har m3 e46 med smg selv. Så vet litt om disse kassene. Anbefaler deg og bare bytte dette releet selv før du drar på noen verksted(med mindre du ikke skrur litt selv) Er en enkel jobb bytte releet som beskrevet i link. Samtidig skulle det ikke være releet så har du det tilgjengelig for senere. Kjenner du en elektrikker eller klarer sette spenning på releet så kan du teste det om det klikker i det. Men nytt koster 182kr på gs og er langt billigere enn verksted.

Jeg fikk selv feil med det varselet og tannhjulet i vdo display som du nevner, men da var det noe rart med en sensor i panser lås og fikk ikke bil i 1gir. Får du bil i gir og kan kjøre er det ikke panser lås. 

kan bli dyrt, men derfor jeg gir deg et rimeligere tips her. Så kanskje det sparer deg for noen 1000kr.

kan også være greit koble av batteriet og på igjen, så kan du se om lyset kommer på igjen

 

Delenummer er: 12631742690

CA42A3C7-6EBD-4427-A8CB-55B2D19AFC8C.thumb.png.e7756f34ae80d670a3e9e9ff9884a72e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Cbrooen said:

Har m3 e46 med smg selv. Så vet litt om disse kassene. Anbefaler deg og bare bytte dette releet selv før du drar på noen verksted(med mindre du ikke skrur litt selv) Er en enkel jobb bytte releet som beskrevet i link. Samtidig skulle det ikke være releet så har du det tilgjengelig for senere. Kjenner du en elektrikker eller klarer sette spenning på releet så kan du teste det om det klikker i det. Men nytt koster 182kr på gs og er langt billigere enn verksted.

Jeg fikk selv feil med det varselet og tannhjulet i vdo display som du nevner, men da var det noe rart med en sensor i panser lås og fikk ikke bil i 1gir. Får du bil i gir og kan kjøre er det ikke panser lås. 

kan bli dyrt, men derfor jeg gir deg et rimeligere tips her. Så kanskje det sparer deg for noen 1000kr.

kan også være greit koble av batteriet og på igjen, så kan du se om lyset kommer på igjen

 

Delenummer er: 12631742690

CA42A3C7-6EBD-4427-A8CB-55B2D19AFC8C.thumb.png.e7756f34ae80d670a3e9e9ff9884a72e.png

 

Tusen hjertelig takk for tips her! Kan jeg sende deg en PM i løpet av neste uke og ta personlig kontakt med deg per telefon om du har anledning? Har vist svarene dine til en kompis som er mye mer teknisk/mekanisk anlagt enn meg. Han virker hvert fall mye mer positiv til å finne ut av dette mer enn meg. Sender deg en pm! 😄 Tusen tusen takk igjen for veldig gode tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sveigis said:

Oi ..Dette var ikke noe greit Dusy.😩

Men prøv det billigste først ,ofte på litt eldre biler kan jo elektriske komponenter lage litt krøll.

Satser på at dette ordner seg greit for deg 👍

Ja, det blir nok i første omgang å feilsøke sensor til panserlås, sjekke batteri, dynamo og så har jeg bestilt releén som @Cbrooen tipset om.  Har jo hatt en konstant feilmelding på central onboard electronics. Ber til alle høyere makter at det «bare» er elektronikken som tuller. Etter å ha lest meg opp og ned på dette ser det jo ut til at dette kan være høyt sannsynlig relatert til den releén. Har lagt merke til at den noen ganger ikke starter på første forsøk selv om alt av lys fungerer, noe denne releén også kan gi symptomer på.
 

Skal høre med en kompis om han har mulighet til dette. Hvis ikke blir det Auto Lie eventuelt Bilia på Skøyen. Har lyst til å høre om Bilia på Lier kan gjøre dette på «goodwill» etter som de har somlet en stund med å fikse bilen.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og kikke på Burkhart sin hjemmeside. De har relocation kit til SMG pumpa samt så får du kjøpt oppgradert pumpe og akkumulator, temp. senorer osv til en litt mer overkommelig pris, dog om du skal bytte alt så øker jo kostnadene fort allikevel. 

Pumpa lar seg visstnok bytte mens den står i bilen, du må ellers av med innsuget for å komme til resten og da blir det litt jobb og timene hos en betalt mekaniker på verksted går i vei. Ellers så er ikke disse bilene så forferdelig komplisert å skru på om du vil prøve litt selv.  Var ikke kjempekyndig som mekaniker men jeg flytta på pumpa i min bil via et relocation kit så nå står den veldig lett tilgjengelig ihvertfall. Men min funket allerede fra før av og jeg måtte vel ut med ca 6k for alt sammen pluss at jeg gjorde jobben selv. Dette er virkelig ikke hokus pokus!

SMGrelocation1.thumb.jpg.bddc9b934097845fb11a1c7169e67381.jpg

SMGrelocation7.thumb.jpg.90f64d8ef223b1a4704c5c1df02e009f.jpg

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge, takk for info ang pumpe @mr.Wreckless 😄🙏🏾 Skal til Julian Stensen på Bilia på Høvik neste uke for en skikkelig diagnose av bilen.

Nytt rele er på vei i posten og bør være innen denne uka. Krysser alt jeg har her på at feriepengene ikke forsvinner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...