Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har lenge vært her å lurket på forumet, og latt meg fascinere av medlemmers biler og ikke minst kunnskapsnivå. For ikke veldig lenge siden gikk min storebror til et innkjøp av hans store bildrøm som han har jobba beinhardt for å oppnå, nemlig en M2 Competition. Jeg har fått prøvekjøre denne noen turer, og det var egentlig dråpen for meg.

I ett år har jeg putret fornuftig og økonomisk rundt i en 2019 E-Golf etter endt studier for å komme meg til jobb. En genial bil på mange måter, og man vet liksom hva man går til hver dag. Aldri vært noe problem med bilen. Men, så jæævlig kjedelig etter å ha prøvekjørt M2 😅 Det var bare ett problem: jeg har verken inntekt til å kjøpe en slik, eller eie en slik. Så, da var letinga i gang, og det begynte her på forumet. Med en allerede inngrodd bilinteresse fra barndommen av i kombinasjon av bror sin M2 begynte tankeprosessen. En bil som ikke koster skjorta, fortsatt ha penger til boligspar og er i nogenlunde i sammeprisleie som en E-Golf med tanke på forsikring. 

Å kjøpe en bil fra tidlig 2000 tall er en risikosport i seg selv, så her må man gjøre grundig research (tusen takk til alle dere som har hjulpet meg i en tidligere tråd om tips ved kjøp). Det viktigste var å finne et godt vedlikeholdt eksemplar, med god servicehistorikk og nyest mulig modell. SMG kassa skremte også meg ved opplesing, men der forsvant også frykten med tiden jo mer man leste. Og det viktigste var å finne en facelift modell. 

Etter å ha sett ut 3 forsjellige M3 der selgerne nesten kastet bilene etter meg (sjeldent ett godt tegn), dukket en 2004 modell opp mens jeg gikk tur med bikkja. Jeg var den første som ringte, og jeg kom i prat med en veldig hyggelig, balansert fyr som ikke hadde hast med å selge. Den var importert fra Nord-Amerika sent 2018, hadde 138k på teller, fulgt opp godt og var rustfri. Etter 15 minutter ble vi enige om at han skulle dekke tilstandsrapport hos BMW, og hvis denne var i orden så dekker jeg frakt.

Tilstandsrapporten var lovende og mekaniker mente dette var et "svært pent eksemplar". 3 minus var det dog:

- Liten slakke opphengskule høyre side foran

- Sentrallås passasjerside er defekt og må mest sannsynlig bytte hele låskassa der

- Utlyst airbagkampanje, vel og merke kostnadsfritt så ikke direkte ett minus

Etter en uke var E-Golfen solgt med ett tap på 130k (grøsser av tanken, men slik er markedet) og denne på vei. Målet med denne er beholde denne lenge som mulig, bare kjøres på finværsdager og nyte lyden. Denne skal ikke ihjelkjøres. Jeg var nesten på gråten i dag tidlig når jeg hentet denne, og det var i grunn en bekreftelse på at dette var et helt riktig valg. 

Har i grunn ikke så mange planer med bilen, annet enn å bli godt kjent med bilen og nyte den. Leker med tanken med å få på chromenyrer og chromeriller på siden. Eneste som holder meg tilbake er at jeg liker looken med svarte nyrer og carbonleppe foran. Får se hva tiden bringer. Ellers blir det vel å pusle med god pleie av bilen, og ta en skikkelig innvendig vask. Det rister litt ved nedbremsing, men det kan også ha en sammenheng med at den har stått vinterlagret en stund før den ble fraktet til Oslo. 

Nok tekst, her er noen bilder av gliset:

På vei fra Steinkjer

9196B597-DB75-40D2-BCB0-1B8AE9430A60.thumb.jpeg.9528a9e071a9b0c60729a6b5d519a7f5.jpeg

Fysj, tok på å sitte på et lasteplan til Oslo

7BB5CFBF-84B5-4509-9804-120BDAF37E4B.thumb.jpeg.3b8497609bd5223ffb4b98adeb665d18.jpeg

Rett i vaskehallen og i garasjen

FDA06956-FBB9-4846-B3F9-FBBE0EB54695.thumb.jpeg.5ff50dc95205b5353d8da113bd5e2b3b.jpeg

34F8AB74-7DCE-40F7-B30D-F66989DB505A.thumb.jpeg.76317d3c1c775bbea57a1f533ae51e40.jpeg

 

6B84BC78-F939-4429-AC43-123F30BAE1C8.thumb.jpeg.bbbbac0df6b47115e4258211d41c83a8.jpeg

13562388-CBD1-4B90-93E7-7D60EADD7DB8.thumb.jpeg.e7bbf64bce38466db94c05d9ee935771.jpeg

B7AF95DE-9331-48D0-8517-D82F7114F957.thumb.jpeg.9cc65abb13659dd629274fea95ab6f3a.jpeg

Til slutt et lite stemningsbilde i selskap med storebror sin M2:

F28CAA7B-4548-4966-8BDA-F3588D2413AF.thumb.jpeg.c119a4c357af6a98505945323ba2b2d5.jpeg

Det ble med henting av bil og rett i garasjen for i dag før det bærte rett av sted på kveldsvakt. Håper på fine kjøreforhold og temperatur til uka ettersom jeg har fri, så jeg kan få luftet den litt!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13562388-CBD1-4B90-93E7-7D60EADD7DB8.jpeg

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, papertiger said:

Gratulerer med det som for meg er en bil som kommer til å stå på drømmelista helt til jeg får skaffet meg en selv 😀 E46 M3 blir liksom aldri feil.

Ja, hadde virkelig vanskeligheter for å sove i natt. I tillegg er tanken på å ta kollektiv til jobb i dag ikke så gærn heller, hadde jeg aldri trodd at jeg skulle si. Men, å vite at denne ligger og venter på deg er noe surrealistisk :) 

 

2 hours ago, Solberg93 said:

Gratulerer så mye med drømmebil :D 

Syns den også så helt rå ut skitten!

Tusen takk for det! :D Ja, hadde sitt eget preg der! Men den er jo sååå mye penere når den er blank! 😍

Ellers må jeg vil få kjøpt meg noe ordentlig dobbelsidig teip til å feste skilter, en aux kabel og overgang til iPhone, samt noen CDer med litt skikkelig oldschool hiphop bare for følelsen av å pusle med CDer igjen. Litt nostalgisk er det jo å gå tilbake 16 år tilbake i tid!

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått gjennom en liten bunke med kvitteringer som omhandler vedlikehold og slitedeler som er vanlig på disse. Det er svært betryggende at tidligere eier(e) har de siste 2000 km gjort ting for opp mot 80.000,-. Det er så deilig å tenke på at denne bare kan nytes frem mot neste service om 18.000 km. 
 

Slenger med en liten stemningsvideo av en liten kaldstart. Som dere kan høre, blir to voksne menn gjort om til to fnisete gutter 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benyttet fridagen til å ta en luftetur for å bli bedre kjent med bilen. SMG trenger jeg litt mer tilvenning med, men den er morsom! Det er jo som å kjøre manuell uten å ha den fysiske clutchen. Drar ikke mer enn til 5-6000 omdreininger, og lar sport og dtc knappene forbli urørt til jeg er trygg nok på det. Men morsomt er det i grunn uansett og veldig deilig å høre den dype sekserlyden fra eksospottene :D

image0.thumb.jpeg.5557cd165997229ebb7e62d968fb5882.jpeg

Tok en tur til Car Spa i Oslo for å få de til å se over lakken. Er en del vaskeriper rundt om på bilen, samt at de kunne fortelle at det er forsøkt utføre lakkkorrigering uten at det har blitt gjort skikkelig. For å få lakken nærmest perfekt ville de ta 18.000 for jobben. Mye penger, så må tenke litt over hvordan jeg skal angripe dette. Er det noen på forumet som kjenner noen som kan gjøre en lignende jobb mellom Drammen og Oslo? 

Ellers gikk jeg raskt gjennom interiøret, da det var noe spor av skitt ved henting. Regner med at dette var fra trailersjåføren som kjørte bilen av planet. 

Interiøret er jo som dere kan se, preget av 16 år på veien. Her må det også gjøres noe med tiden. Skal lese meg litt opp på forskjellige produkter og utstyr som jeg trenger for å fikse opp i dette. Noen som sitter med noen gode erfaringer av ulike produkter og vil dele med meg? :D 

image4.thumb.jpeg.e2d68190fbdb99a6fd7e5e401004a887.jpegimage3.thumb.jpeg.1cb0f484bdf2feb78f38bae289e6cf9b.jpegimage2.thumb.jpeg.2daf41a1631bc4f350312bddf0989ba9.jpegimage1.thumb.jpeg.71466501bd3dce7a013520786dfccfb2.jpeg

 

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Shattered said:

Både denne og E39 M5 er drømmebiler! Er du fornøyd med kjøpet? :wub: 

Jeg er helt i ekstase! Tar meg selv i å smile, og le ved giring og pådrag. Tenk at man kan bli som en liten guttunge igjen av en bil? Den er svært morsom, leken og samtidig en elegant cruiser på motorvei og landevei. Kunne ikke bedt om en bedre pakke. Ikke glem at jeg gikk fra E-Golf til denne, så for meg er dette noe helt annet fra det jeg har vært vant til! 
 

Krysser fingrene for et problemfritt eierskap de kommende åra 🙏🏾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Shattered said:

Skjønner deg godt! :D Men du nevnte Oslo? Fysjda, håper ikke du kjører rundt inni der, med all skammen som er i dag :(

Heldigvis lå den butikken rett ved motorveien, og så bar det av sted mot hjemlige trakter igjen. Men du har helt rett, den har ingenting der å gjøre.

Skal nok ta en liten tur i kveld også, og få spylt den før jeg parkerer i garasjen. Tok på meg noen ekstravakter i helga, med andre ord ingen tid til kjøring. Dårlig unnskyldning for å kjøre sa du? 😅

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor i Oslo ja, kan fort hende vi spotter hverandre da. 
Ang lakken ville jeg definetivt hørt med andre Car spa er latterlig dyre fordi kan ta seg betalt for det. Legg ut en forespørsel på Detailing forum Norge på facebokk så finner du noen som kan hjelpe deg. 
Ang rens av setene fungere Swisswax sine sett fint. Det har mange her inne brukt med stort helle. Enkelt å bruke og som gir de resultatene du forventer. Du kan også bestille farge fra Swisswax til siteputene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Slavearbeider'n said:

Du bor i Oslo ja, kan fort hende vi spotter hverandre da. 
Ang lakken ville jeg definetivt hørt med andre Car spa er latterlig dyre fordi kan ta seg betalt for det. Legg ut en forespørsel på Detailing forum Norge på facebokk så finner du noen som kan hjelpe deg. 
Ang rens av setene fungere Swisswax sine sett fint. Det har mange her inne brukt med stort helle. Enkelt å bruke og som gir de resultatene du forventer. Du kan også bestille farge fra Swisswax til siteputene

Gikk opp for meg på hjemturen det der når jeg så hvilke biler som sto inne 😂 Er ikke akkurat en bil til millionen lenger dette her.

Tusen takk for tips Slavearbeidern! Skal gjøre det med en gang, og sjekke ut de produktene.Dessuten er det jo litt gøy å drive med disse tingene her (har hatt sårt behov for en hobby som ikke bare dreier seg om jobb😅)

Bor i Asker området, og vil gjerne ta en titt på din gromme E46 en dag det passer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Dusy skrev:

Gikk opp for meg på hjemturen det der når jeg så hvilke biler som sto inne 😂 Er ikke akkurat en bil til millionen lenger dette her.

Tusen takk for tips Slavearbeidern! Skal gjøre det med en gang, og sjekke ut de produktene.Dessuten er det jo litt gøy å drive med disse tingene her (har hatt sårt behov for en hobby som ikke bare dreier seg om jobb😅)

Bor i Asker området, og vil gjerne ta en titt på din gromme E46 en dag det passer seg!

Det kan vi sikkert få til. Ta ett lit race da så får jeg se hvor bra min faktisk går. 

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Der var tråden kommet opp ja :) Gratulerer igjen!

E46 M3 er absolutt en bil som står på ønskelisten hos meg også.

Krom nyrer med svart senter kan være innafor på en svart bil :D Noe planer for nye felger?

Støtter @Daniel. 100% på dette. Det gjør veldig mye med fronten. Er selve nyrene som viser at det er en BMW det er snakk om. Hvorfor skjule den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Daniel. said:

Der var tråden kommet opp ja :) Gratulerer igjen!

E46 M3 er absolutt en bil som står på ønskelisten hos meg også.

Krom nyrer med svart senter kan være innafor på en svart bil :D Noe planer for nye felger?

Tusen takk for det Daniel 😄 

Er helt enig angående dette, og det står på to do listen. Skal handle gjennom GS så fort lønninga kommer! Enig at det passer seg bedre. Er det en enkel jobb å gjøre dette selv? Snakk om klips? Hva med de på sidene?

Felger har jeg tenkt på, og for å være ærlig er CSL felger det eneste som frister. Eventuelt noe fra BBS. Kantfelger hadde jo også gjort seg. 
 

Akkurat nå er det fiks av lakk, interiør og nyrer som er nummer 1 pri. Får se hva jeg gjør med leppa foran når nyrene er på plass 🤔

14 minutes ago, Slavearbeider'n said:

Det kan vi sikkert få til. Ta ett lit race da så får jeg se hvor bra min faktisk går. 

Støtter @Daniel. 100% på dette. Det gjør veldig mye med fronten. Er selve nyrene som viser at det er en BMW det er snakk om. Hvorfor skjule den da?

Helt enig! Vil helst kjøre OEM look på denne! 
 

Race ja, er uansett sikker på at du vil ta meg da jeg er svært forsiktig. Du får gi meg litt tid 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...