Gå til innhold

Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Motorvask er ikke noe problem. Om du ikke tørr å bruke høytrykkspylern kan du bruke vanlig vannslange. Kjøp enten egnet motorvask middel eller bland egen vannbasert avfetting som Surfex hd. Dekk til luftfilteret, dynamo, sikringsboks, abs pumpe og andre elektriske komponenter med plastposer f.eks. du ikke vil få så mye vann på. Bruk en børste, gjerne en radiatorkost f.eks for å løsne opp skitt og møkk, la produktet virke noen minutter og spyl av. Husk alltid å hold slangen i bevegelse og ikke konstrer strålen mot ett punkt over lenger tid. Spyl bort alle rester og evt repeter om du ikke er fornøyd. Start så opp motoren og la den gå, tørk over med en klut og lukk panseret og la motoren gjøre resten av tørkinga. Etter tørking kan du påføre gummifornyer i motorrommet. 

Slik gjør jeg det og det har aldri vært ett problem uansett motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Slavearbeider'n said:

Motorvask er ikke noe problem. Om du ikke tørr å bruke høytrykkspylern kan du bruke vanlig vannslange. Kjøp enten egnet motorvask middel eller bland egen vannbasert avfetting som Surfex hd. Dekk til luftfilteret, dynamo, sikringsboks, abs pumpe og andre elektriske komponenter med plastposer f.eks. du ikke vil få så mye vann på. Bruk en børste, gjerne en radiatorkost f.eks for å løsne opp skitt og møkk, la produktet virke noen minutter og spyl av. Husk alltid å hold slangen i bevegelse og ikke konstrer strålen mot ett punkt over lenger tid. Spyl bort alle rester og evt repeter om du ikke er fornøyd. Start så opp motoren og la den gå, tørk over med en klut og lukk panseret og la motoren gjøre resten av tørkinga. Etter tørking kan du påføre gummifornyer i motorrommet. 

Slik gjør jeg det og det har aldri vært ett problem uansett motor. 

Så i grunn ganske smertefritt ut dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått lest meg opp og sett det meste av Garasjetid sine videoer i forhold til polering av bil, og tenker jeg skal begi meg ut på dette som et ledd i å spare noe av feriepengene. Dermed har jeg tenkt å polere opp og rense lakken av det jeg klarer selv for i år. 
 

Har dere noen god tips til startpakker som enkelt fjerner swirls, riper og andre partikler i lakken? Tips til midler til polering og clay til en rimelig pris for en nybegynner mottas med stor takk. Det frister også å sette av litt til en egnet maskin for å gjøre jobben lettere og spare kroppen for slitasje.

Noen som har erfaring med denne maskinen?

https://www.garasjetid.no/carwise/156051/startpakke-maskinpolering-carwise-da-poleringsmaskin-inkl-tilbeh?gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALcqtW6bPDhMDGu_jKd2wvosVqLqV_mQ_I0oofwnKgsKnQz2KrUkQQYhoCqzoQAvD_BwE

Har tenkt å øve meg litt på bruksbilen først slik at jeg kan få erfart noen ting på veien mot en blank bil, og se hva jeg klarer.

Edit: fattern kunne opplyse at han har en Krauss liggende hjemme. Db-5800S. Noen som kjenner til denne?

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den krauss maskinen og den du linker til er ganske like. Nå driver jeg på veldig hobbybasis selv, så er ikke noe proff. Jeg hadde kanskje økt budsjettet littegran. Hvis du er som meg, så blir du fort bitt av basillen, og da er det deilig å ha en maskin som ligger over de billigste. Jeg sjekket garasjetid kjapt nå, men så ut som det var dårlig med tilbud på de pakkene med carwise pc15.

Det fins utrolig mye bra produkter der ute i jungelen, men jeg er strålende fornøyd med koch chemie, ekte tysk kvalitet. 

Noe typ som denne så ikke dum ut, men er ikke på lager. https://bilpleiekongen.no/produkt/koch-chemie-poleringspakke-pc-15/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tennbrikket said:

Tror den krauss maskinen og den du linker til er ganske like. Nå driver jeg på veldig hobbybasis selv, så er ikke noe proff. Jeg hadde kanskje økt budsjettet littegran. Hvis du er som meg, så blir du fort bitt av basillen, og da er det deilig å ha en maskin som ligger over de billigste. Jeg sjekket garasjetid kjapt nå, men så ut som det var dårlig med tilbud på de pakkene med carwise pc15.

Det fins utrolig mye bra produkter der ute i jungelen, men jeg er strålende fornøyd med koch chemie, ekte tysk kvalitet. 

Noe typ som denne så ikke dum ut, men er ikke på lager. https://bilpleiekongen.no/produkt/koch-chemie-poleringspakke-pc-15/

Takk for tips @tennbrikket! I første omgang får jeg gå løs på Mondeoen med denne Krauss maskinen. Logikken sier at det ikke er noe vits i å svi av noen lapper når pappa allerede har denne stående hjemme, som attpåtil er ubrukt (gammal mann nå). 
 

Skal få kjøpt meg utstyr til clay fra Autoglym fra Thansen i morgen, også bruke det vi har liggende av polering og voks hjemme og se hva jeg får til. Etter dette blir det vel å gå løs på M3en og i første omgang å fjerne swirls og andre overflateriper, og legge på voks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krauss har jeg og brukt den masse.

God maskin for den glade amatør .

Få tak i pads som står i stil til produktene så blir det bra.😀

Dette er gøy om man bruker verktøyet skikkelig 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sveigis said:

Krauss har jeg og brukt den masse.

God maskin for den glade amatør .

Få tak i pads som står i stil til produktene så blir det bra.😀

Dette er gøy om man bruker verktøyet skikkelig 😀

Skal hjem etter vakt og gå gjennom hva pappa har liggende :) Håper du kan se om disse er gode nok, eventuelt gi meg tips til andre pads!

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dusy skrev:

Skal hjem etter vakt å gå gjennom og se hva pappa har liggende :) Håper du kan se om disse er gode nok, eventuelt gi meg tips til andre pads!

Gjør det og send pm så tar vi det derifra 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2020 at 12:51 PM, Dusy said:

 

F3FCC160-E4BF-42CD-B209-07E4A4E3D8EB.thumb.jpeg.a986a60b91cadeb6f32f396497f08414.jpeg

 

Nå blir det flere spørsmål her, men har noen spørsmål til rens av luftfilter ettersom pakken med rens kom i dag.

Har forsket litt på luftfilteret som er fra aFe power, og er et såkalt dryair filter. Denne skal etter mitt skjønn ikke etterbehandles med olje, men bare renses og tørkes. Noen som kan bekrefte dette? Hilsen ubrukelig sykepleier som lærer på veien 😂

https://afepower.com/afe-power-21-91055-magnum-flow-pro-dry-s-air-filter

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2020 at 2:18 PM, Slavearbeider'n said:

Motorvask er ikke noe problem. Om du ikke tørr å bruke høytrykkspylern kan du bruke vanlig vannslange. Kjøp enten egnet motorvask middel eller bland egen vannbasert avfetting som Surfex hd. Dekk til luftfilteret, dynamo, sikringsboks, abs pumpe og andre elektriske komponenter med plastposer f.eks. du ikke vil få så mye vann på. Bruk en børste, gjerne en radiatorkost f.eks for å løsne opp skitt og møkk, la produktet virke noen minutter og spyl av. Husk alltid å hold slangen i bevegelse og ikke konstrer strålen mot ett punkt over lenger tid. Spyl bort alle rester og evt repeter om du ikke er fornøyd. Start så opp motoren og la den gå, tørk over med en klut og lukk panseret og la motoren gjøre resten av tørkinga. Etter tørking kan du påføre gummifornyer i motorrommet. 

Slik gjør jeg det og det har aldri vært ett problem uansett motor. 

Da har jeg fått kikket litt og sett hva som ligger eksponert for vann under spyling:

073AF680-D2B6-41BF-9EA5-7240A683367F.thumb.jpeg.9d538f1d9a242fbcc1be6d1aa3699a41.jpeg

80608525-712A-4511-BB6F-7F5447D4AC5F.thumb.jpeg.8b98b15e6df8c3a87465236443f72016.jpeg952C876E-D1A9-4485-895C-2AF0FF29AE5C.thumb.jpeg.12e6b35afb0de9365b66ae24b765244b.jpeg0248467D-960F-42A5-8695-77F0D80508F5.thumb.jpeg.144ff0db19d0397ac65f0d0d6b40d57f.jpeg71F4B046-1867-45BB-AD3B-957078827E68.thumb.jpeg.e53624e6c90b94e27fd3673dd37cffd7.jpeg2929BC71-3770-4414-97DA-C73FF55D5FB4.thumb.jpeg.e5f9ffb6eddbfdb185cfa949bf40f83e.jpeg415694B3-81D0-41DC-98F5-597765AADB7F.thumb.jpeg.eddc6c61376d42968b5774a92b36f361.jpeg

Angående tørking med motor på. Kan jeg la plastfolie ligge på mens motor står på? Jeg tenkte at jeg skulle tørke over plastfolien og områdene rundt med klut før jeg starter motor, og tar av folien. Hva tenker du?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ofret dette en tanke under vask. Stort sett det eneste som kan bli påvirket av vann er plugg hullene, det kan sige vann med i hullene. Enkelt å fikse etterpå.

Alle koblinger i motorrommet er vanntette, om de er originale. Og om du vet at alle dreneringshull er OK er det bare å kjøre på.

@Mariuse34 vasket nettopp sin m54 i x3, uten problemer.

Jeg personlig har vasket alle mine biler i motorrommet uten å ta noen hensyn. Har vasket med høytrykk også. Men med høytrykk må man selvsagt ikke komme for nært. Men hageslange så kan du være så nært du vil nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Otis said:

Jeg hadde ikke ofret dette en tanke under vask. Stort sett det eneste som kan bli påvirket av vann er plugg hullene, det kan sige vann med i hullene. Enkelt å fikse etterpå.

Alle koblinger i motorrommet er vanntette, om de er originale. Og om du vet at alle dreneringshull er OK er det bare å kjøre på.

@Mariuse34 vasket nettopp sin m54 i x3, uten problemer.

Jeg personlig har vasket alle mine biler i motorrommet uten å ta noen hensyn. Har vasket med høytrykk også. Men med høytrykk må man selvsagt ikke komme for nært. Men hageslange så kan du være så nært du vil nesten.

Her er det føre-var-prinsippet som gjelder for alle pengene 😂 

1 spørsmål: Hvor finner jeg dreneringshullene og hvordan sjekker jeg disse? Må den opp på bukk?

2. Usikker på ledningene, men jeg har merket at ene lykta foran kan slutte å virke etter en grundig håndvask. Og når jeg ser ledningene til lyktene kan jeg skjønne hvorfor. Uansett lurt å dekke disse til, eller?

Planen er å bruke høytrykkspyler med veldig lavt trykk, ha den i bevegelse og ikke vaske for lenge på ett punkt.

Jeg må også takke så mye for svar, siden stressnivået senker seg betraktelig :) Håper dette ikke er for dumme spørsmål, men som sagt er dette nytt for meg. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dusy changed the title to Dusy’s E46 M3 - Vinterlagring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...