Gå til innhold

Veien til touch-hendler i G-serie og nyere BMW-modeller (G-serie oppdatering 15/9)


Saltkjelen
 Share

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Saltkjelen skrev:

Tvitvi! BMW vinner ikke denne kampen! :D 

https://player.vimeo.com/video/375907458

Slik som videoen viser fungerer blinklyset på en 2008 Mini Cooper S vi hadde, slo seg av selv når ratt kom tilbake til "rett" posisjon. Om du ville slå det av tidligere måtte man fysisk ta blinklysbryteren en vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Flataas skrev:

Slik som videoen viser fungerer blinklyset på en 2008 Mini Cooper S vi hadde, slo seg av selv når ratt kom tilbake til "rett" posisjon. Om du ville slå det av tidligere måtte man fysisk ta blinklysbryteren en vei

Nja, sånn filmen viser skal det ikke virke.

Årsaken til at blinklyset fortsatt blinker til tross for at spaken går tilbake er at denne bilen opprinnelig hadde touch-hendler (da går spaken tilbake og blinklyset blinker). Bilen skjønner ikke at det er touch-hendler, så når han manuelt drar spaken tilbake, blinker fortsatt blinklysene og han må avslutte de med en touch på spaken, fordi bilen tror det sitter touch-hendler. Etter koding ville blinklyset slutte når han drar spaken ned i 0, ettersom han har montert mekaniske hendler.

Med andre ord er dette motsatt av hvordan vi opplevde det med touch-hendler på en bil med mekaniske spaker. Når man dro spaken opp på blinklys blinker det, men så fort man slipper spaken slutter det. Ergo tror bilen det er mekaniske spaker ettersom spaken går tilbake til 0. Ved koding (som vi ennå ikke har prøvd), bør dette rette seg opp, og ettermontering av touch-hendler på en bil med mekaniske er et faktum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Gjett hva som fungerer, dog på en F2x med klakkehendler! \:D/

Man fikk riktignok tidligere F2x med riktige hendler, men her er det brukt SZL fra en helt annen modell. Dette innebærer da det nye spakdesignet. 
 

Alt fungerer naturligvis! Kos deg med blinklys @ahj

591E5D2F-7C43-4851-92AD-56EF7485C513.thumb.jpeg.6f3627443bef159f0f971f805d689244.jpeg

848DE496-3552-4287-9E04-E8498BF03A54.thumb.jpeg.e6e87f169109b3b06cb1181b222448c9.jpeg

E74A28CD-636C-4DF1-9D43-BC7EBDDC8C4F.thumb.jpeg.0cbcc7cb4ac02d4f4bd5c7474555794d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Gjett hva som fungerer, dog på en F2x med klakkehendler! \:D/

Man fikk riktignok tidligere F2x med riktige hendler, men her er det brukt SZL fra en helt annen modell. Dette innebærer da det nye spakdesignet. 

Kult! Betyr det at du har løst alle utfordringene, eller bare for F2x?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende hva en har lagt ned her så langt!

Vedr HUD og programmering. Hvordan programmeringsverktøy bruker du?
Bruker selv kun Bimmercode, men her har jeg ikke funnet muligheter for å kode blinklys i HUD (eller noe særlig i HUD i det hele tatt). 
Gjelder G31.

Skulle også gjerne kunne programmert noe mer rundt interiørbelysningen..... 
Tenker at farger i konsoll endrer seg likt som i dører. Kanskje at alle farger endrer seg etter hvilken farge det er i intrumentpanelet basert poå dag/natt/kjørmodus osv....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ogee1 skrev:

Kult! Betyr det at du har løst alle utfordringene, eller bare for F2x?

Jeg er 99,9999999% sikker på at jeg har løst alle utfordringene, men gjenstår å ta en siste test på en G-serie. Håper å få testet på en G-serie i løpet av et par uker. Ellers har jeg løsningen på alle F-serier med mekaniske hendler. :) 

2 timer siden, Jan Christian Huus skrev:

Imponerende hva en har lagt ned her så langt!

Vedr HUD og programmering. Hvordan programmeringsverktøy bruker du?
Bruker selv kun Bimmercode, men her har jeg ikke funnet muligheter for å kode blinklys i HUD (eller noe særlig i HUD i det hele tatt). 
Gjelder G31.

Skulle også gjerne kunne programmert noe mer rundt interiørbelysningen..... 
Tenker at farger i konsoll endrer seg likt som i dører. Kanskje at alle farger endrer seg etter hvilken farge det er i intrumentpanelet basert poå dag/natt/kjørmodus osv....

 

Takk for det! Det er ikke alltid man har så store muligheter når det gjelder koding av blinklys i HUD og sånne ting, men du bør i så fall bruke Expert Mode i Bimmercode for å gjøre det. Bimmercode er i bunn og grunn en forenklet versjon av NCS Expert/Esys/ISTA-P, så du bør kunne gjøre de fleste mulige endringer med Bimmercode i Expert Mode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Gjennombrudd vol 2. :D

Da er hendler 100% funksjonable på G20 3-serie, hvilket sannsynligvis vil bety at dette går på det meste andre BMWer også. Her kan jeg dog ikke garantere noe ettersom jeg ikke fysisk har prøvd.

Disse kan også brukes på G21, men da mister man muligheten for bakrutevisker. Mulig det finnes en løsning på dette om ikke lenge også. Forskningen fortsetter!
 



6878EEF2-1627-4A67-94A7-247CF0AF99C8.thumb.jpeg.0421847dd454d9d464e898c66badc94e.jpeg
AAEC5591-0241-4AF6-8FC7-DF2378FE4C80.thumb.jpeg.44da27df20a3aad11f4433689dacf208.jpeg
IMG_3058.thumb.JPG.b8337d90acb07fb2115278c33816babd.JPG
80D1ABA2-5457-4714-AC5F-13B8CE132A93.thumb.jpeg.c6a0e7b04b7f1f39314fedddbb2931f9.jpeg
IMG_3059.thumb.JPG.f9c0784196f7c1d7e86285ebc73071cc.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som irriterer meg grønn, at BMW gikk vekk fra hendlene man hadde i E60 (ref. tidligere E60 LCI), og det er mekaniske i vår F31 17 modell, det som er merkelig med den bilen er at ved blinking mot høyre, så er spaken rar, mens venstre er den smooth, men igjen så er det mekanisk hendel, og jeg som er vant til "touch" blir gal av det. M5en har touch hendler, E70en jeg bruker som bruksbil har det, dog en del hardere/stivere enn tidligere E60, men F31en har det ikke, og det irriterer meg. Lånte en i3 2020 modell for noen uker tilbake, mekaniske der og, men en god del mykere å dra i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Clevion Det er bare å få ettermontert hendler på din F31. :D 

Er du sikker på at en 2020 modell i3 har mekaniske hendler? Iflg. ETK er det ingen endringer på hendlene på disse, så da er det touch-hendler som returnerer til 0-posisjon. Vil også tro det er litt klussete med mekaniske hendler på i3 grunnet girvelgeren. Skal man ha tre trinn oppover på spaken, vil sannsynligvis spaken stange i girvelgeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...