Gå til innhold

Har bimmers.no kontroll over annonser eller styrer Google alt


t06afre
 Share

Anbefalte innlegg

I går så jeg en annonse (på siden ikke i bunnen)her på forumet med bilde av Stordalen og en tekst med som skulle røpe hvordan han ble rik, trolig Bitcoin. Jeg trykket aldri på den annonsen men raporterte den som upassende.  Denne annonsen er jeg ganske sikker på kom fra Google Ads. Men det jeg lurer på har Bimmers.no noe kontroll over hva som hva som kan dukke opp her. Eller er de mer eller mindre prisgitt hva Google Ads måtte finne på? Generelt så plager ikke annonsene her på forumet meg noe særlig, jeg stor sett overser dem. Men dette var ren svindel så jeg ble litt oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmers har vel ikke kontroll over hva, men hvor mye. I utgangspunktet skal det komme annonser som trolig skal passe til enkeltpersoner basert hva man tidligere har søkt på eller lest om. Dette stemmer naturligvis ikke alltid. Reklame er inntekter, men hva som kommer rår nok ikke bimmers.no @mkj over.

Eksempelvis får jeg opp ølbryggereklame, joda, vært inne og sett på det her endag. Samtidig får jeg opp Toyota-reklame, og det har jeg ikke vært innom. Det er ikke bimmers.no sin feil. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Shattered skrev:

Petter Stordalen gikk nettopp ut i media og var sint pga han ble misbrukti disse reklamene :P Angående reklamen på forumet har jeg ikke peil 🤔

Han vil bare ikke si det. Men ryktene sier at vant en en gratis Iphone i 2007. Som han brukte til Bitcoin mining. Resten er historie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, tennbrikket skrev:

Altså det holder nok med at du snakker høyt om ett tema. Mikrofonen står på konstant. Jeg og noen kollegaer snakket om sveisegass her om dagen, plutselig begynte jeg å få sveisegass reklame selv om jeg aldri har søkt på det.

android eller Huawei? Gjelder dette også Apple og iPhone?! Skremmende om det stemmer! Overvåkningssamfunnet kjenner tydeligvis ingen grenser! 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle driver med dette. Min treningsklokke fra Garmin som jeg syncer mot en app på mobilen har sendt info om at jeg trener en del på romaskin. Plutselig dukket det opp annonse for romaskin på Instagram. Noe jeg overhode ikke har søkt på eller vurdert å kjøpe selv. Det er veldig provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

android eller Huawei? Gjelder dette også Apple og iPhone?! Skremmende om det stemmer! Overvåkningssamfunnet kjenner tydeligvis ingen grenser! 😢

Tja, jeg bruker selv Android. Apple skal vel være flinkere på å verne personvern. Altså hver eneste gang man installerer en app eller tar i bruk en elektronisk artikkel så godtar vi utrolig masse. Er vel få som leser terms of agreements. Er vel ikke uten grunn at Google maps klarer å gi deg heads up på at det er kø. Var en artikkel for ett par uker siden om en som gikk med en båre med 80 telefoner så maps varslet kø automatisk.

https://itavisen.no/2020/02/03/sa-enkelt-er-det-a-lure-google-maps/

 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Alle driver med dette. Min treningsklokke fra Garmin som jeg syncer mot en app på mobilen har sendt info om at jeg trener en del på romaskin. Plutselig dukket det opp annonse for romaskin på Instagram. Noe jeg overhode ikke har søkt på eller vurdert å kjøpe selv. Det er veldig provoserende.

704DBA94-CC42-442C-9567-57C8E26CC5B5.thumb.png.1b1c1ec818bbe049f86befc38cc02345.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er vel ikke uten grunn at Google maps klarer å gi deg heads up på at det er kø. Var en artikkel for ett par uker siden om en som gikk med en båre med 80 telefoner så maps varslet kø automatisk.

Men det var med Google Maps aktivert. Må ikke ta helt av nå. Men vi går dessverre i retning av et samfunn der de sykelig paranoide får rett.

Kanskje jeg er usolidarisk, men det mange år siden jeg har sett en reklame, det skyldes en kombinasjon av Firefox, Adblock (uBlock) og VPN. Livet på nett er herlig fritt for annet enn det jeg ber om selv.

Ellers vil jeg si at utviklingen er en påminnelse om at ikke alt nytt er kjekt å ha, og hvor kjekt det er å ha må alltid vurderes opp mot konsekvenser på lang sikt. Det meste av elektronikk som er stappet inn i bilene de siste 5-10 årene er vel i kategorien av det man egentlig bør unngå. Om noen år tipper jeg det kommer en motreaksjon, hvor salgsargumentet er less is more.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Men det var med Google Maps aktivert. Må ikke ta helt av nå. Men vi går dessverre i retning av et samfunn der de sykelig paranoide får rett.

Kanskje jeg er usolidarisk, men det mange år siden jeg har sett en reklame, det skyldes en kombinasjon av Firefox, Adblock (uBlock) og VPN. Livet på nett er herlig fritt for annet enn det jeg ber om selv.

Ellers vil jeg si at utviklingen er en påminnelse om at ikke alt nytt er kjekt å ha, og hvor kjekt det er å ha må alltid vurderes opp mot konsekvenser på lang sikt. Det meste av elektronikk som er stappet inn i bilene de siste 5-10 årene er vel i kategorien av det man egentlig bør unngå. Om noen år tipper jeg det kommer en motreaksjon, hvor salgsargumentet er less is more.

Tror ikke man nødvendigvis trenger å ha maps appen oppe. De fleste har vel GPS skrudd på. Holder vel med at telefonen automatisk henter ned været på stedet du befinner deg på. Jeg bruker sjeldent maps, men for ett par uker siden begynte jeg plutselig å få push notifikasjon av maps på at det kun var 32 minutter hjem fra jobb, og ingen kø. 

 

Selv har jeg satt opp piehole i en unraid docker jeg kjører på en lokal server. Fungerte helt greit, men visst man legger inn litt store blocklists så er det enkelte nettsider som ikke fungerer som de skal. Trenger bare manuelt å whiteliste dem, men slitsomt hvis folk er på besøk. Kan også løse dette med og ikke endre DNS server på ruteren og heller sette statisk på de enhetene man selv bruker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, tennbrikket said:

 

Selv har jeg satt opp piehole i en unraid docker jeg kjører på en lokal server. Fungerte helt greit, men visst man legger inn litt store blocklists så er det enkelte nettsider som ikke fungerer som de skal. Trenger bare manuelt å whiteliste dem, men slitsomt hvis folk er på besøk. Kan også løse dette med og ikke endre DNS server på ruteren og heller sette statisk på de enhetene man selv bruker.

 

 

Dette løser du enkelt med eget gjestenett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...