Gå til innhold

Hjelp ang kjøp. Lurer på div motor Etc


Amistad
 Share

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, Amistad skrev:

Dere sitter pokkern meg på mye kunnskap. 
Det er som man kan bli misunnelig!!! 
Og at dere orker å dele om og om igjen. 
 

stor takk fra meg i allefall. Det er gull verd når man er ute på markedet og skal kjøpe noe. 
 

Da er vi enige om det er den gode motoren, men med den lille kassen som ikke bør ha mer enn maks 400nm ??? 
 

denne kassen har gått med 550 til 600 nm. 
Er dette nok til bekymring med tanke på kassen ? Noe spess dere ville gjort? Ikke kjøpt / kjøp / fått sjekket kassen på en eller annen måte? 
 

@Hpi

 

@Daniel. Godt å høre. Har allerede en bil med n47. Vil gjerne unngå å ha to :) 

Hvis den oppfører seg normalt vil jeg anta det har gått bra, det du kan gjøre for å sjekke litt er å ta et oljeskift hos noen som er flinke på automatgear, de kan ta en sjekk og en diagnose og de ser mye ut ifra hvordan den gamle olja ser ut med tanke på lamellrester etc. Den har sikkert uansett godt av ny olje når den har gått med såpass mye moment

@TRF har mye erfaring med å tune biler med denne kassen. Det er vel noen fjærer som bunner og lager noe during om jeg ikke husker feil så han legger kurva litt slakkere slik at det ikke blir altfor mye moment på lave turtall tror jeg. 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det automat olje på noen servicehefter? Har gått gjennom hele mitt hefte, som er fulgt frem til 182k, nå gått 202k.

forøvrig. Uavhengig av modell du går for anbefaler jeg å rense innsuget, bytte pakning og blende egr. Dette. Må kodes også. Jeg gjør den jobben på min bil nå, fysj for noe ekle greier. Masse sot. Dette stjeler også noe krefter, også hørt at det kan senke forbruk. Men det får vi se på når jeg er ferdig...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Amistad skrev:

Takk igjen :) 

da håper vi @TRF gidder å blande seg litt i tråden :)

Jeg kan gjerne svare hvis du lurer på noe. Men tråden er relativt løs med mange meninger, så derfor er det best om du formulerer klare spørsmål på det som evt er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TRF skrev:

Jeg kan gjerne svare hvis du lurer på noe. Men tråden er relativt løs med mange meninger, så derfor er det best om du formulerer klare spørsmål på det som evt er uklart.

Takk for det @TRF 

Dette gjelder en bil jeg har for hånd. 
kjøp og salg mellom to private. 
 

jeg startet tråden for å høre om dette er et OK kjøp, og om denne bilen har «riktig» motor og gir. Pluss høre om diverse vanlige feil som går igjen. 
 

jeg kom så langt som at dette er en grei modell med riktig motor M57 og fått listet opp litt de vanligste feil. 
 

så mente eier pluss tidligere eier, pluss en som jobber på merkeverksted for BMW at bilen også hadde den «store» kassen, mens dere her mente den hadde den «lille» 

Jeg forklarte ham hva jeg fikk vite her inne, så han sjekket på nytt med BMW og fikk vite at dere hadde rett, men han hadde noe mer tilleggsinfo: Denne bilen har girkasse GA6hp19Z, ikkje zf , forskjellen va på NM 400 på zf og 600 på GA  
 

dette er det ingen i tråden som nevner ... stemmer dette ? 
 

bilen er chippet og går med ca 550 NM. 
 

Bilen er bra utstyrt med blant annet 


sort taktrekk

webasto org 

varme i ratt/memory 

head up display

comfort sete m/memory pluss varme i baksete. Adaptiv cruise control og adaptiv lys. 
Glassluke i tak.
Innfellbare speil m/varme 
Dab, keyless på alt, mørke ruter, shadow line 
Nedfellbare bakseter. +++ 

bilen er veldig fin utvendig og innvendig. 
km stand 140k pris 140k 
 

med tanke på utgave bil, årsmodell type motor og girkasse og utstyr.  Er dette et greit kjøp med tanke på prisen ? ( har prøvd å se litt på Finn men blir blind )  

løp og kjøp eller bare løp ? 😂 

jeg er nemlig ikke låst på utgave BMW eller lignende. Men har lenge hatt lyst på 6er  og vi er på jakt etter bil nummer to i husholdningen  

@Hpi @Daniel. @Acidrap @papertiger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GA6HP19Z er navnet på ZF kassen såvidt jeg vet. Hva GA står for vet jeg ikke. (Getriebe Automatik kanskje? Selv om det er motsatt av det tyske ordet for Automatgir).

Mange kjører med mer moment enn det kassen er ratet for. For mange så går det veldig fint, mens andre klarer å havarere en kasse på utrimmet bil :) Bruken og vedlikehold spiller en viktig rolle her. Oljeskift/fliter, tetninger mellom ventilhus og kassen og slikt. Tilstanden på det hydrauliske har nok en god del å si for hvordan kassen holder seg i lengden.

Høres jo ut som bilen er ganske så greit utstyrt. Prisen virker å være grei også. :)

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TRF skrev:

Dette er den lille kassa ja. Alle e6x 525d 3liter med automat har den. For å bevare den best mulig er oppsett viktig. 550Nm på lavt turtall er _mye_ med så tung bil. 

 

takker. 

Så det at BMW på telefon med selger i dag sier at han har GA6hp19Z, og ikke zf  det er bare tull?

Videre hadde de sagt at forskjellen på kassene var at  Z kassen tålte 600 NM og zf kassen tålte 400.

Det virker som at BMW sier til ham at det finnes tre typer kasser.

EN GA6hp19Z tåler 600 nm 5 serie lci

EN GA6hp19ZF tåler 400 nm 5 serie lci

EN GA6hp26ZF Tpler mye nm 5 serie pre lci 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så kan vi fortsette med dette, hvor noen "ønsker seg et annet svar" (selger), eller ta svaret som det er. Det er rot i benevnelsene du lister opp, og jeg undres om det er den oppgraderte 19kassa han prater om (som kom senere). Den er uansett bare rated til 450Nm.

Det er den lille kassa. Den har sine begrensninger, såpass at vi ikke får bult utbytte av hverken TRF Steg 1 eller Steg 2 på disse, og må relativt betydelig redusere dreiemomentet på lavt til middels høy turtall. Ingen andre produkter jeg har sett gjør dette. Det betyr ikke at du går mot et garantert havari i løpet av kun kort tid, kasser tåler ofte en del. Dog har det vært en del hp19 havarier.

Hvorfor den lille kassa? "400Nm" på en sekser og en firer er ikke det samme. Du får større svingninger (torsjonelle) med en firer enn en sekser, sånn at "peak kraft" er høyere på disse (firer) for å oppnå samme effektive dreiemoment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @TRF og dere andre. 

Da har jeg fått svar og fasit på det jeg trenger. 

Jeg måtte få spørre på nytt da det kom info i retur fra et sted man forventer man får rett svar ( Bmw lokalt ) 

Denne bilen har den lille kassen. Ferdig snakket. Jeg sier i fra om det, så ser vi hva han svarer da. 

Det første man burde gjøre da er vel å få fjernet økningen. 

Den har kun vært på siden i nå høst, og kassen har vært på flushing i høst 2019. 

Vi kan vel være heldige her om at kassen ikke har tatt skade. Men det er det vel ingen som kan svare på uten å ha sett kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på meg selv først når jeg kom over denne, så tenkte jeg på deg @Amistad siden du er i markedet for en slik bil. Er ikke et mer attraktivt kjøp dette da? Så kan du utvide non-M sport bilparken din med enda et flott eksemplar :) denne såg virkelig fin ut, nydelig fargekombo. 
https://www.finn.no/169444597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...