Gå til innhold

Bytte vinterdekk - erfaring med Pirelli ICE ZERO FR på F11?


stein-erik.carlsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Er lei av stiv og stumpete bil med dårlig komfort og mye støy. Merker hver eneste lille ujevnhet i hele bilen - har M-Sport understell. Har de orginale Hakkapeliitta R2 RFT på bilen ennå (er fra 10/2015). Ser mange opplever en "ny bil" etter bytte av dekk, og det frister veldig selv om det er flere sesonger igjen på dekkene jeg har.  En lokal forhandler anbefalte Pirelli ICE ZERO FR (ikke RFT) og mente dekket var det beste i dimensjonen 245/45-18.  Han fører også Conti og Haka så han bør være rimelig nøytral. Noen med erfaringer med disse på F11 på vanlig østlandsføre? Ser ut som om de er gode på støy/komfort.

SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kjørt disse på en golf 7 og det var som å kjøre på luft kontra nokian piggdekk. Veldig gode pirelliene, men samtidig er ikke holdbarheten av de beste, de holder vel rundt 3 sesonger vil jeg tippe. Men slik er det med alle komfortdekk.

Et annet dekk som har de samme egenskapene er Bridgestone WS80 :)

ikke dumt valg pirelli om komfort er ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også anbefalt disse Pirelliene til min F36 i 225/45-18 av min lokale Dekk1-forhandler som jeg har brukt en del. Han selger de fleste andre merker også, men mente dette var et eksepsjonelt bra dekk for sørvestvintre. Endte derimot opp med Michelin Xi3 hos samme forhandler til samme pris, og er ikke annet enn storfornøyd med disse kontra Nokian R2 RFT i 17" som stod på tidligere. Mer komfort og merkbart mindre støy tross lavere profil, og mye bedre kjøreegenskaper. Opplevde de som trygge og bra gripeevne på is- og snøføre på Haukeli også. Men tror ikke du går feil med Pirelliene, holdt på å ende opp med disse selv. 
Ang. TPMS; jeg byttet sommerdekk på min 15 modell i høst, men ingen nye sensorer behøvdes.

ps: har du Xdrive har du ikke M sport understell :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdatering!

Var og handlet dekk i dag. Ble Pirelliene, og opplevelsen var som beskrevet av mange tidligere: en ny bil! Støy, komfort, vibrasjoner, grep og styrefølelse. Alt ble vesentlig bedre! Gleder meg til turen hjem fra hytta når ferien er over! Måtte ikke bytte TPMS sensorer -  dekkforhandleren beklaget at han hadde informert feil i forkant. Får vel se å bestille et mobility kit fra GS i tilfelle siden jeg nå verken har runflat eller reservedekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, papertiger said:

ps: har du Xdrive har du ikke M sport understell :)

Det visste jeg ikke (selv om jeg helt sikkert har lest det i et eller annet BMW forum uten å tenke over det!) Min har vært så stiv med RFT dekkene at jeg har tenkt at dette må være M sport understellet! Da er jeg glad jeg ikke har M sport understell - for den er stiv nok som den er! :-) 

Takk for info @papertiger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback på dekkene :) står mellom disse og ws80 i 215/55r17 på min e61 til vinteren igjen. Min er også uten msport med xdrive, men den er stiv som en pinne. Etter en helg med telahiv og vaskebrett etc så er jeg nummen i korsryggen 😅 tenker jo jeg egentlig passer best i en xc70 til hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower Jeg har fremdeles min 2014 V70 som referanse når det gjelder støy og komfort. Men den manglet en del andre kvaliteter som jeg får i F11:-)  Får en god tur til helgen (25 mil) og da får jeg testet mer - så langt er alt positivt og bilen oppleves mer som det jeg ville forvente av en 5'serie av nyere dato!  Jeg vurderte å gå ned til 225/50-18, men ble frarådet å gjøre det da det var en litt sær dimensjon som de ikke lagerførte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Pirelli har jeg ikke så mye personlig erfaring med (hørt noe om at sidestabiliteten ikke nødvendigvis føles helt tipp topp), men én ting er veldig sikkert; etter å ha fått på R3 på egen bil innså jeg veldig raskt at R2 rett og slett var søppel. Verste vinterdekket jeg noen gang har hatt på noen biler, faktisk. 😅
 

Hatt R3 på min i noen år nå (blir R5 i år) og @CHNilsen har kjørt Viking7 på sin i noen år nå. Vi er strålende fornøyd med begge de to i alle fall. Noen klager på støy fra R3, men det ser i hovedsak ut til å komme fra folk med svært dårlig isolerte biler. 🤷🏼‍♀️
 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

R3 kommer nok aldri på mine biler igjen. Det er et alt for mykt dekk for vinterklimaet her på Sør-Vestlandet, og er laget for mer skikkelige vintre (type Østlandet og Nord-Norge) med lav temperatur. Tror ikke en eneste av dekkforhandlerne jeg har snakket med her har anbefalt Nokian. Hadde det i 17" 50-profil RFT-utgave på F36'en. Det vrei seg og var alt for mykt å kjøre på. En måtte opp i skikkelig høyfjellsvinter for at det skulle levere bra. Og ikke en gang da presterte det bedre enn Michelin X-ice xi3-dekket jeg byttet over til året etter, da i 45-profil og 18. Ble langt mindre støy og bedre kjøreegenskaper med sistnevnte dekk, selv med lavere profil. Så vurderer Goodyear, Pirelli og Michelin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

R3 kommer nok aldri på mine biler igjen. Det er et alt for mykt dekk for vinterklimaet her på Sør-Vestlandet, og er laget for mer skikkelige vintre (type Østlandet og Nord-Norge) med lav temperatur. Tror ikke en eneste av dekkforhandlerne jeg har snakket med her har anbefalt Nokian. Hadde det i 17" 50-profil RFT-utgave på F36'en. Det vrei seg og var alt for mykt å kjøre på. En måtte opp i skikkelig høyfjellsvinter for at det skulle levere bra. Og ikke en gang da presterte det bedre enn Michelin X-ice xi3-dekket jeg byttet over til året etter, da i 45-profil og 18. Ble langt mindre støy og bedre kjøreegenskaper med sistnevnte dekk, selv med lavere profil. Så vurderer Goodyear, Pirelli og Michelin. 

Du vil ikke ta sjansen på kontinentale vinterdekk da? Jeg synes jo mine Michelin Pilot Alpin 5 er fantastiske her på sørvestlandet. 😀

Her er en video fra Sverige der de prøver både sommerdekk, piggdekk, nordiske piggfrie og Pilot Alpin 5 på vinterføre og det er overraskende liten forskjell på de forskjellige vinterdekkene. Litt lang video der dekktesten er ca midt i. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, E.H.D said:

Du vil ikke ta sjansen på kontinentale vinterdekk da? Jeg synes jo mine Michelin Pilot Alpin 5 er fantastiske her på sørvestlandet. 😀

Her er en video fra Sverige der de prøver både sommerdekk, piggdekk, nordiske piggfrie og Pilot Alpin 5 på vinterføre og det er overraskende liten forskjell på de forskjellige vinterdekkene. Litt lang video der dekktesten er ca midt i. 

 

Hadde egentlig ikke tenkt å ta sjansen på det. Ja, vi kjører jo absolutt mest på bar asfalt, men isgrep er viktig - når det først fryser til her på kysten er det is på veiene, ikke snø. Der har X-ice vært svært gode. Og nå skal en ta slike NAF-tester med en klype salt, men Goodyear sine Ultra Grip 2 er helt i toppsjiktet når det kommer til kjøring og bremsing på is og tørr og våt vei, mens Pirelli er helt i toppen når det kommer til kjøring og bremsing på snø, noe svakere på akselerasjon og bremsing på is, men også i toppen når det kommer til kjøring og bremsing på tørr og våt vei.

Hadde Michelin Primacy Alpin på Minien, og de fungerte dog svært bra. Men så var det en liten og svært lett framhjulstrekker som var enkel å "kaste rundt" svingene selv når det var glatt.

Hvordan synes du Alpin-dekkene dine er på is? Det er det jo også litt av på Haugalandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Hadde egentlig ikke tenkt å ta sjansen på det. Ja, vi kjører jo absolutt mest på bar asfalt, men isgrep er viktig - når det først fryser til her på kysten er det is på veiene, ikke snø. Der har X-ice vært svært gode. Og nå skal en ta slike NAF-tester med en klype salt, men Goodyear sine Ultra Grip 2 er helt i toppsjiktet når det kommer til kjøring og bremsing på is og tørr og våt vei, mens Pirelli er helt i toppen når det kommer til kjøring og bremsing på snø, noe svakere på akselerasjon og bremsing på is, men også i toppen når det kommer til kjøring og bremsing på tørr og våt vei.

Hadde Michelin Primacy Alpin på Minien, og de fungerte dog svært bra. Men så var det en liten og svært lett framhjulstrekker som var enkel å "kaste rundt" svingene selv når det var glatt.

Hvordan synes du Alpin-dekkene dine er på is? Det er det jo også litt av på Haugalandet.

Jo, litt is har det jo vært, men med den saltingen som foregår har det iallfall ikke vært noe problem. Du merker jo at det blir glatt, men det gjorde jeg også med Nokian R2 som jeg hadde før. 
Foruten at Michelin pa5 er suverent på bar veg, har de imponert på slaps og sånn våt nullføresnø som kan være glatt og sleip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...