Gå til innhold

F15 BMW X5, 30d: ADblue - system defekt


alekra_89
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noe nytt i denne saken?
Jeg hadde akkurat samme symptomer med at AdBlue-varsel kom opp en gang i blant, men nå kommer den kontinuerlig. Altså en feil som har utviklet til å bli permanent.
Jeg tok løs alle pluggene og sprayet elektronikkrens i tilfellet deg kom fukt inn. Beskyttelsesdekslet er borte så AdBlue-tanken og koblingene er utsatt for dritt og vann.
Vurderer å Ohme varme-elementet. Den skal vist være noe mellom 1 og 1,5 Ohm. Er det brudd i denne, så må hele forbannede slangen byttes og da må hele bilen plukkes i atomer til kostnad på 20000kr 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man prøvd å Ohme varmeelementet som går langs AdBlue-slangen. Det sies at denne skal ha mellom 1 og 1,5 Ohm. På min bil er det helt brudd i kabelen. Ergo må hele den forbannede AdBlue-slangen som går framover over dieseltanken og eksos-anlegg skiftes ut. Selve slangen koster 2500kr, men hvor mange timer med arbeid? :-(

 

AdBlue-varmeelement.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnostisert bilbatteriet. Dette har ikke vært skiftet siden bilen var ny. 2014. Batteriet var nesten dødt og klarte ikke ta i mot lading. Mao det klarte ikke å serve bilens elektroniske anlegg optimalt. Etter batteribytte har jeg ikke fått feilmelding. (Bank i bordet). Sensorer krever en viss spenning for å kunne «leve». Batteribytte var kanskje nok. 
 

Jeg oppdaterer hvordan det går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, alekra_89 skrev:

Jeg fikk diagnostisert bilbatteriet. Dette har ikke vært skiftet siden bilen var ny. 2014. Batteriet var nesten dødt og klarte ikke ta i mot lading. Mao det klarte ikke å serve bilens elektroniske anlegg optimalt. Etter batteribytte har jeg ikke fått feilmelding. (Bank i bordet). Sensorer krever en viss spenning for å kunne «leve». Batteribytte var kanskje nok. 
 

Jeg oppdaterer hvordan det går! 

Så bra at det ikke var verre, men merket du noe dårlig futt i batteriet når du prøver å starte bilen?
Rart at AdBlue-systemet skal gi feilmelding og ikke noe annet?
Men for mitt tilfelle, så er det brudd i varmeelementet. Fant faktisk et dokument som oppgir resistensen ved 20grader og selv om F10/F11 ikke var nevnt, så var andre F-modeller nevnt og det var snakk om 2,5-3,5Ohm.

Jeg fikk ikke utslag selv om jeg satt multimeteret på 10k Ohm.
Tok kontakt med lokal autorisert BMW-verksted og spurte om utvidet garanti, men de sier at dette har BMW gått bort fra dette og det nå søkes i hvert enkelt sak om "Goodwill". Og verkstedet ville ikke ta denne jobben før selve reparasjonen gjennomføres uansett og Goodwill eller ikke da dette krever mye arbeid med diagnostisering og dokumentasjon, samt søknad.
Dvs jeg må først akseptere reparasjon på over 20000kr før det blir søkt om "Goodwill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den inne hos Bavaria som har hele historikken og alle servicer frem til nå. De fant at varmeelementet må skiftes...! Fikk en estimert pris på ca 20 000,- 
Ufattelig dårlig dette her av BMW og tydeligvis en feil som går igjen på en haug av biler! 

Hos meg har feilmeldingen helt sluttet å komme opp, men regner med den kommer tilbake en eller annen gang. De på Bavaria mente det kunne ha noe med temperaturen ute å gjøre, når man fikk melding eller ikke. 

Spurte kundebehandler hva han anbefalte og om det kunne gå noe galt med å kjøre med bilen som den er. Han mente det ikke skulle ha noe å si, men at bilen nok ikke ville bli EU godkjent hvis feilmeldingen ligger der på kontrollen.. Han anbefalte meg å kjøre og se på utviklingen og følge med på Adblue-tanken og se om den fortsatt brukte Ad-blue. Hvis den gjorde det, var det i alle fall ikke noe problem. 
Jeg har valgt å ikke gjøre noe med problemet enn så lenge. 

Jeg har også fått tips om, og vært i kontakt med flere tuning-firmaer, og samtlige sier de kan koble ut hele systemet og at det er en enkel sak, og koster ca 4000,- 
De måtte presisere at det ikke var lovlig i forhold til utslipp, men at det aldri ville bli oppdaget på feks EU-kontroll osv. 
 
En bi-effekt av å koble ut systemet, er å få det i gang igjen hvis man ønsker det en gang i fremtiden. Da kan det være en del reparasjoner som skal til.. 

Men altså, for et MØKKA-system! Og at en del til 2500 kroner skal koste 20 000,- å få fikset... 
Begynner nesten å bli litt lei BMW etter de feilene jeg har opplevd på mine... Forrige bil hadde N47 motoren, med registerkjede-ras, hele motoren gikk til h..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ista viste følgende feil på bilen etter diagnose:

"defekt" batteri, feil AD-blue (sensor), sensor for høyre luftfjæring, sensor i styringsenhet. 

Byttet batteri og tok ny diagnose. Friskmeldt. Ikke fått noen feilmeldinger i panelet på en uke nå..

Oppdaterer om noe kommer tilbake.

Skandaløs regning BMW skal ha for reperasjon om det handler om adbluesystemet. 

--

En liten digresjon, jeg byttet topplager på min i3 i går. Kjøpte deler for 750,- og byttet selv. 45 min jobb. Dette skulle Bavaria ha 7000,- for.... Sykt.. Jeg er heldigvis i posisjon at jeg har tilgang på en del verktøy. Synes synd på de som må inn med bil på slike, i utgangspunktet, enkle jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, alekra_89 skrev:

Ista viste følgende feil på bilen etter diagnose:

"defekt" batteri, feil AD-blue (sensor), sensor for høyre luftfjæring, sensor i styringsenhet. 

Byttet batteri og tok ny diagnose. Friskmeldt. Ikke fått noen feilmeldinger i panelet på en uke nå..

Oppdaterer om noe kommer tilbake.

Skandaløs regning BMW skal ha for reperasjon om det handler om adbluesystemet. 

--

En liten digresjon, jeg byttet topplager på min i3 i går. Kjøpte deler for 750,- og byttet selv. 45 min jobb. Dette skulle Bavaria ha 7000,- for.... Sykt.. Jeg er heldigvis i posisjon at jeg har tilgang på en del verktøy. Synes synd på de som må inn med bil på slike, i utgangspunktet, enkle jobber. 

Noen deler er enkelt å bytte. Er forreste veldig enkelt å ta innsugsmanifoilen av på N47/N57.

Men AdBlue-linjen krever senking av travers forran, travers bak, ned med eksosanlegg, ned med mellomaksling, ned med dieseltanken.
Ja da snakker vi ikke om 45 minutter uansett hvor flink og hvor mye verktøy man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...