Gå til innhold

Bmw f11 rister under pådrag


Kallekarlsen
 Share

Anbefalte innlegg

En kompis har en f11 520d 2010 modell hvor motoren rister og tikker ganske voldsomt når den er kald. Dette skjer under pådrag og forsvinner når motoren blir varm. Det er ny olje på motoren og egr er testet/rengjort. Bilen er ikke chippet og det er ingen feilmelding på motoren. 

Er det noen som har vært borti dette? Han har en liten mistanke om at det kan være dysene, uten å være sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme symptomene på min f11 2010 mod for ca 1 år siden. Når jeg startet den noen ganger fikk den en sikkelig raptus. Hadde også en tikke/klakke lyd samt defekt turbo. Viste seg og være register havari. Øvre glideren hadde knekt og satt seg i olje pickupen. Slik at turboen havarerte. Hørte registret best ved pådrag. 

Men ingenting vil være et dirkte svar over internett, anbefaler og oppsøke noen proffe for diagnose. Jeg prøvde og diagnosere med stetoskop, for og høre om det var noen forplantninger noen plass.Men hørte ingenting. Nå i etter på klokskap, ville jeg ha hatt et stetoskop som legene(90 garder) har og lagt over bolt som er merket ut på bilde 2. Mulig du også kan kjenne ved og legge fingeren på denne når registeret slår i denne. 

IMG_0783.jpegIMG_0785-kopi.thumb.jpeg.549d9c6eb0b791468f1fa4fa895f73a0.jpegIMG_0661.thumb.jpeg.7c0d5b3afc56fef234656d86cad4a557.jpeg

 

 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene ble mer eller mindre borte når motoren var varm. Hadde noe ved pådrag, men måtte skru av radioen for og høre det, F11 er utrolig godt lydisolert. Så hadde det ikke vært for at jeg sjekket turboen så hadde nok fruen kjørt den så lenge at den hadde blitt et sikkelig havari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er nok oddsen på registerkjede høyere spesielt med tanke på 2010 mod. Dyser og slikt pleier og komme på 200k+ men jeg også fikk inntrykk av at det var drivstoff relatert, min mistanke gikk på ht pumpen. Men pellet i fra hverandre fuel rail dyser ht pumpe, innsug og hele sylamitten, så var det ikke noe tegn til spon. alle dysene oppførte seg slik de skulle. Så når jeg først var av med det så demonterte jeg topp deksel for morro, da jeg ønsket og sjekke registeret. Og rett som det var så. er jeg skjele glad for det i dag. for den nye turboen hadde ikke overlevd lenge. btw min hadde gått 130k når jeg oppdaget det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt i forhold til dysene, i ista ser vi at dysene leverer forskjellig mengde drivstoff når motoren er kald. 

Det vi opplever er at når vi ruser motoren til 3000 ser vi at dyse nr 1 leverer langt over det den skal med mengde på pluss 15

Dyse 2 leverer minus 5.8 og dyse 4 leverer minus 5.9.

Normalverdien på hvor mye dysene skal levere ligger mellom minus 4 og pluss 5

Attach22096_20200330_143209.jpg

Endret av Kallekarlsen
Legge til bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå man burde sjekke høy indre lekkasje, eller utgår det pga ingen startproblemer?

Om det utgår så er det vel nærliggende å tro register problemer? Eller noe annet mekanisk feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er funnet og bilen fungerer fint igjen. Det var et stort hull i vakumslangen som går over innsuget. Hullet er såpass stort at vi mistenker at slangen har kommet i klem når innsuget har vært skrudd av og på bilen av forrige eier. Det ble også byttet pakning på innsug pga lekkasje, noe som også kan ha forårsaket sitt på at bilen ristet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...