Gå til innhold

Kjøp av M5 E39


Marcus99
 Share

Anbefalte innlegg

De kom bare i manuell, så den delen blir enkel. :)

 

Ellers...se over interiør og eksteriør. Du ser fort hvilken type eiere den har hatt der. Lytt etter ulyder på motor (vanos, kjederassling osv), når du tar en tur, se at den girer fint og om det nøkker/dunker i diff. 

Kontroller spesielt jekkepunktene og gulv for rust, så langt det lar seg gjøre. 

Se over servicehstorikk og kvitteringer. Det er mange sensorer og de er svinedyre. :P Bonus om mye slikt er tatt i nyere tid. Bremser er også dyre, så sjekk hvordan de ligger an. 

Ellers er de dyre i drift og bruk, og plutselig får du en stor utgift. Bare vær klar over at de er gamle og at ting ryker her og der, og er ofte dyrere å fikse enn vanlige 5-serier. Disse er absolutt for spesielt interesserte. Alltid noe å ta tak i, enten det er slitedeler eller slitte deler/kosmetisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på m5 produsert før mai år 2000 (preface) så er ovalesylindre og dårlig komp en gjenganger, regras gjelder alle m/s62.

motor og infotainment system er mye bedre på facelift m5

totalt 8-9 facelift på skilt i norge imotsetning til 40-50 preface, så det er langt enklere å finne preface men den kan også ha sine utfordringer og ulemper

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at syncro mellom 1. Og 2. gir er i orden. Sjekk at rådelagre er byttet. Preface motorer sliter med oljeforbruk. Sjekk at vanos ikke tikker eller bråker. 

Rust er jo gjenganger på e39. I bunn av dører, bakluke og kanaler. 

Sjekk du har gode avtaler med alt av bensinstasjoner for det kommer du til å trenge. Grisedyre i drift hvis du skal ha en som daily. Jeg lå på det værste på 2.5l på mila. Fylte mer enn jeg kjørte. 

Kjempe morsomme biler men du merker at de ikke er moderne lenger. Krenger voldsomt, dårlig bremser og treg styring grunnet snekke og ikke tannstang. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

 

Kjempe morsomme biler men du merker at de ikke er moderne lenger. Krenger voldsomt, dårlig bremser og treg styring grunnet snekke og ikke tannstang. 

Lykke til! 

treg styring og dårlige bremser er bare tullprat! 

langt bedre styring på m5 enn alle andre e39 modeller, orginale semiflytende bremser fungerer utmerket og tåler mye varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvaldsen skrev:

treg styring og dårlige bremser er bare tullprat! 

langt bedre styring på m5 enn alle andre e39 modeller, orginale semiflytende bremser fungerer utmerket og tåler mye varme.

Da har vi ulik oppfatning. Jeg synes ikke de orginale bremsene holdt mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marcus99 skrev:

Tusen takk for svar😃 

jeg trodde M5’en var noe av det bedre BMW hadde laget jeg men🤔

Nå må du huske på at bilen er +/- 20 år gammel. De fleste andre biler blir jo ikke så gamle engang før de blir hogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marcus99 skrev:

Tusen takk for svar😃 

jeg trodde M5’en var noe av det bedre BMW hadde laget jeg men🤔

Ja, det er det. Men husk dette gamle biler, som veldig ofte kjøres hardt og brukes som en M bil skal brukes. De trenger oppfølging og pleie. Ett orginalt eksemplar trenger nødvendigvis ikke være noe bedre enn ett ombygd eksemplar. En ombygd bil kan være plukket ned til tomt karroseri og bygget opp og fått byttet deler underveis. Mens en orginalbil kan være fullstendig urørt. Kan være greit å se på litt ulike biler før du bestemmer deg.

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 E39 er veldig morsomme biler ja . Veldig elegant, og overraskende komfortable.

Jeg synes at de er noe av det bedre fra Bmw, selv nå når de er  ca.20 år gamle.

Sjekk for rust, ulyder fra vanos (rasling/ "diesel" lyd), klutsj, bremser, dekk.

Sjekk at alt elektrisk virker og at det ikke er noen feilmeldinger.

Ved pen langkjøring kan de kjøres på ca.1 liter pr.mil.

Prøv en bil for å se hva dette er for noe, men kan lett bli hekta etter prøvekjøring.

Jeg ville nok prøvde å få tak i en godt holdt original M5, det er nok på disse at prisen vil holde seg eller gå opp.  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, E39 er kanskje den beste 5 serien som er laget, samtidig er denne modellen av M5 også noe av det mest analoge, men samtidig moderne nok til at den kan appellere til mange den dag i dag.
Kanskje den mest populære fra 5 serie og M avdelingen, men husk - den er et par tiår. Slike biler tåler mye, men ikke ikke alt - fra alle. Ville sjekket historikken nøye, sjekket under og fått med deg en kjenner om du ikke har tilstrekkelig kunnskap selv. Her kan lidenskap fort bli et mareritt, eller lidenskapen kan nå nye og uante høyder.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

på m5 produsert før mai år 2000 (preface) så er ovalesylindre og dårlig komp en gjenganger, regras gjelder alle m/s62.

motor og infotainment system er mye bedre på facelift m5

totalt 8-9 facelift på skilt i norge imotsetning til 40-50 preface, så det er langt enklere å finne preface men den kan også ha sine utfordringer og ulemper

 

Hadde S62 forskjellige sylinder opp gjennom tiden? Trodde den bare kom i en versjon gjennom hele livsløpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Hadde S62 forskjellige sylinder opp gjennom tiden? Trodde den bare kom i en versjon gjennom hele livsløpet. 

problemer med nikkasilbehandling på preface, har sett mange tilfeller i norge bare i 2019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...