Gå til innhold

Kjøp av BMW 530d F11


Sarevok
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er ny på forumet og prøver meg på ett nytt emne om 530d, det finnes sikkert mye info om denne bilen her inne, men jeg satser på at noen kanskje vil gi noen råd uansett :)

Har etterhvert planer om å skaffe meg en BMW 530d, helst 2013 - 2016mod. 

Lurer på om noen her har noen erfaringer med denne bilen? Noen positivt/negativt? 

Hva bør jeg se etter? Hvilket av utstyr er et must? Bør jeg være kritisk til km.stand? 

Må være M-sport, helst svart/mørkt interiør

 

Håper noen her inne kan hjelpe meg :) 

Endret av Sarevok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facelift kom på 2014 modellen (fra 07/2013). Da får du det nye M-sport rattet og mulighet for LED hovedlys. Bedre lys samt at fronten ser mye mer moderne ut.

Av utstyr ville jeg hatt som minimum M-sport (som du allerede har skrevet er et krav), komfortseter, navi pro, HiFi (helst pro), hengerfeste, Headup display, adaptiv cruise (radar)

Jeg hadde prøvd å finne en Premium selection bil fra BMW forhandler med 24 mnd bruktbilgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en F10 530d i 4 år, var utrolig godt fornøyd med den bilen. Veldig komfortabel, rask og designet er overhode ikke utdatert i dag selv om generasjonen nå er 10 år gammel.

Jeg vil anbefale deg å finne en bil som har komfortseter, disse setene blir du ikke sliten i. Jeg kjører mye langt, ofte lange strekk igjennom Tyskland og jeg fant komfortsetene helt ypperlige. Sjekk på prøvetur at setevarmen virker, denne har hatt en tendens til å ryke i sitteputa på komfort setene. 

Comfort acess hadde ikke jeg på min, det var ett stort savn husker jeg. Sjekk her at alle fire håndtak virker, disse kan ryke i form at du ikke kan låse eller åpne bilen ved berøring. Du kan derimot fortsatt åpne døra med håndtakene selv om låsingen skulle ryke. 

Adaptivt understell er helt konge, særlig med Dynamic drive. Da får du to biler i ett, sportslighet som en 3-serie og komforten fra en 7-serie.

Ellers så vil jeg jo si at jo nyere jo bedre, sent i 2013 så kom jo LCI facelift. Jeg ville nok forsøkt å finne en slik, da vil jeg i såfall virkelig anbefale å finne en bil med Adaptive LED lys. Ikke bare ser det bedre ut, du får også mye bedre lys. Videre så skriver du ikke noe om xDrive eller om Touring er ett krav. På Touringen så kan luftbelgene til nivåregulering bak ryke, dette har/hadde BMW en aksjon på tror jeg.

Juvelen i denne bilen er helt klart motoren, den grad man kan kalle en dieselmotor i en BMW for en juvel 😂 N57D30 motoren er for det første veldig solid, du trenger ikke miste nattesøvnen med denne. Hvis man skal grave dypt etter problemer med denne så finner man noe register og noen høytrykks pumper, men dette er ikke veldig vanlig. Høy kilometerstand er ikke noe å være redd for så lenge servicer er fulgt slik det skal, men da blir jo selvsagt risikoen for nevne problemer høyere. Men det behøver ikke være negativt at bilen har gått langt, alt avhenger av bruk og vedlikehold. Motoren er kruttsterk, kan tunes til å være mye sterkere...på autobahn så drar den som ett lokomotiv. Utrolig kultivert og stillegående til diesel å være, også klarer den ett veldig bra forbruk. Min lå på 0,65 på blanda, ikke dårlig for en såpass stor bil. Jeg var så fornøyd at jeg valgte sekserdiesel igjen da jeg bytta til G30 5-serie, selv midt i antidiesel hysteri og elbil boom.

Lykke til med bilkjøp 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du kan si hva som er et must å ha av utstyr :) for mange er M sport et must, men en riktig utstyrt bil uten M sport kan være vel så kjekk, og ofte rimeligere i innkjøp. Hva vektlegger du? Sportslig eller cruiser? Hvilket utstyr er viktig for deg?

@Fredrik 90 han skriver F11 i trådtittel, så regner med det er Touring som gjelder. Enig i LCI, det blir da ‘14-modell. Men kan være verdt å nevne at ‘13-modellen fikk NBT iDrive (altså før LCI) om en skulle finne en riktig ‘13-modell til riktig pris. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

 

@Fredrik 90 han skriver F11 i trådtittel, så regner med det er Touring som gjelder. Enig i LCI, det blir da ‘14-modell. Men kan være verdt å nevne at ‘13-modellen fikk NBT iDrive (altså før LCI) om en skulle finne en riktig ‘13-modell til riktig pris. 

Jeg la faktisk ikke merke til at det sto F11 i overskriften 🤣 Ja det stemmer som du sier at LCI kom fra og med 2014 årsmodell. Dette var da høsten 2013, så man kan oppleve at en LCI bil står med 2013 som reg år....med det er en 2014 modell 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget hyggelig med utfyllende svar @Jarod @Fredrik 90 @papertiger

Jeg la merke til at jeg glemte å skrive "F11" i overskriften, så jeg forandra det samme tidspunkt som dere svarte, så det er min feil 🙈 

Jeg er nok ute etter en mere sportslig enn cruiser, om jeg må velge. Mange av utstyrene dere nevner har jeg kunne tenkt meg, spesielt M-sport, adaptiv cruise, head up, komfortseter/sportseter (usikker, må kanskje prøve),led-lys og lydanlegg er viktig (!) , liker også face-lift som dere beskriver kom i 2014.

 Adaptiv understell var nytt for meg, så det skal jeg prøve å ha i bakhodet. Har også hørt at luftbelgene kan ryke, men stemmer det at de ikke er så veldig dyre og kan lett skiftes selv ? 

 

Prøver å bruke tiden min på å lese meg litt opp på denne bilen. Har ikke prøvekjørt 530 enda, men har en kjenning som har hatt veldig mange og han gir ikke annet en skryt av akkurat denne bilen. Jeg tenker det blir innkjøp i år eller ila 2021, så da har jeg god tid på å finne den rette for meg. 

Det er ikke så veldig mange til salgs, så det stemmer sikkert at disse bilene er populære og det kan være lurt å være kjapp på labben om den rette bilen kommer for salgs ? Jeg sjekker finn.no hver eneste dag, kjenner jeg kan fort bli utålmodig :)

 

God påske!

Endret av Sarevok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftbelger er noe som er standard på F11, helt siden E39 med R6 faktisk. Så det skal du ikke bekymre deg for. Og ja, det er fort 2.000,- per belg, men de holder som oftest lenge, om den på venstre siden er byttet på garanti.

Adaptive dempere er kjempefint å ha, men de er dyre! Men jeg synes de er verdt det, enda jeg bare ha den gamle typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ingvaldsen skrev:

https://www.finn.no/169708387

her har du en perfekt 530d i mine å sikkert mange andre sine øyner, men av en merkelig grunn er 530d kunstig høyt priset og m550d ligger omtrent i dette prisleie så her må det vell skje ett prisfall ganske snart.

Det var en helt riktig bil. Ja de ligger merkelig høyt, en må ned på dårlig utstyrte 14 modeller for å få de ned i under 400k. Så får håpe de bikker utforbi et prisstup snart 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

535 https://www.finn.no/174189920

 

535d har doble endestusser. I facelift lci trenger man ikke msport er min mening og kan dermed finne gode kjøp. Hvis msport er så viktig, bruk pengene du sparer på å kjøpe en uten msport, til å få montert på en msport frontfanger. Bakfangeren i msport ser ikke bra ut og utenom det, gir msport deg stivere understell (bare tull på en 5 serie) og svart taktrekk. Det eneste positive med msport er at man får alcantara seter som er uhyre skjeldent på lci. Alle skulle ha skinn. Dette ser ut til å endres litt tilbake til tekstil as we speak, siste trend nå med tanke på klima/dyreskinnhysteriet.

 

Alternativt så har du den nye g31 med 2 liter diesel 520d til samme pris: https://www.finn.no/160054886 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower var veldig fin den 535’en, og helt enig; på LCI er ikke M sport nødvendig. Er det xdrive er det ikke M sport understell uansett.

Når det kommer til å putte kun M sport frontfanger på en non-M sport bil; det gjør man bare ikke før bilen er 20 år og har blitt overtatt av en halvslarven råner uten smak, som også hiver dieselstuss på bak og kapper fjørene samtidig som han monterer M setebelteputer fra eBay og setter nedi disse forferdelige oppbevaringsputene mellom sete og midtkonsoll som liksom skal hindre at ting faller nedi - selvsagt også med en stor M på. 
 

Dagens rant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, papertiger skrev:

@Evopower var veldig fin den 535’en, og helt enig; på LCI er ikke M sport nødvendig. Er det xdrive er det ikke M sport understell uansett.

Når det kommer til å putte kun M sport frontfanger på en non-M sport bil; det gjør man bare ikke før bilen er 20 år og har blitt overtatt av en halvslarven råner uten smak, som også hiver dieselstuss på bak og kapper fjørene samtidig som han monterer M setebelteputer fra eBay og setter nedi disse forferdelige oppbevaringsputene mellom sete og midtkonsoll som liksom skal hindre at ting faller nedi - selvsagt også med en stor M på. 
 

Dagens rant :)

Og ikke glem led skiltlys fra Ebay, det er kun det ene som virker om gangen selvsagt men det er vel innafor siden de kosta $1.99 for begge med "free shipping" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hpi skrev:

Og ikke glem led skiltlys fra Ebay, det er kun det ene som virker om gangen selvsagt men det er vel innafor siden de kosta $1.99 for begge med "free shipping" 

Ikke minst! Og blinker som et raveparty hver gang de slås på 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂😂😂 Nei, har ikke lyst på en bil som er ihjel senket, duppeditter fra ebay og for rånete. Finnes det mange 530d M-sport uten Xdrive ute på markedet? Eller er det vanskelig å kjenne forskjell på M-sport understell kontra Xdrive sitt? 

Jeg kjenner jeg er fornøyd med at jeg har ganske god tid på å finne meg en bil, da det er viktig å finne den riktige med rett utstyr. Jeg er ikke den mest bilkyndige, så merker det er litt vanskelig å holde oversikt over hva som er viktig å ha. Dette også mtp evt videresalg senere. 

Jeg har noen eksempler jeg har funnet, og om dere har en kommentar på disse tar jeg gjerne i mot de :)

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=174226726 

Har sett at de har senket prisen 20k siden den ble lagt ut, mangler vel adaptive cruise control, stiv pris ?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=173657802

mangler ACC ? Det står oppført både xenon og led (?) M-performance samme som M-sport? 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172385731 

Mye utstyr, men burde jeg styre unna pga km.stand ? " Alle servicer fulgt til punkt og prikke" 

 

Prøver meg litt frem, for å se hvor jeg ligger i løypa. Håper dere har noen tips og evt kritikk for disse eksemplene :)

Har ikke tenkt meg å gå over 500.000kr, det blir kanskje vanskelig om man skal ha en riktig utstyrt 530. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...