Gå til innhold

BMW X3 2.5i Lite prosjekt starter pent igjen


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Trodde dette var løst. Fyrte opp bilen nå etter å ha stått i mange timer. Neida. Like tungstartet igjen. 

Dermed er det neste steget å teste injectorene. Er det noen enkel måte jeg kan teste dette selv? Kan godt skru litt altså. Teorien ifølge en amerikansk side er at den lekker og dermed forsvinner trykket over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to BMW X3 2.5i Lite prosjekt (starter urent)

Da har jeg byttet alle injectorene og bensinfilter. Bensinfilter gjorde lite forskjell, men det var møkkete og helt klart modent for et bytte. Injectorene derimot, der er det en forskjell. Nå starter bilen på første forsøk uansett. MEN

Selvsagt er det et men. Den starter ikke på alle seks. Den mangler stort sett en sylinder noen sekunder, før den fyrer på alle seks og går helt fint. 

Hva er mulighetene nå? Bensinpumpe? Kaldstartventilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 18.6.2020 den 14.12, Mariuse34 skrev:

Da har jeg byttet alle injectorene og bensinfilter. Bensinfilter gjorde lite forskjell, men det var møkkete og helt klart modent for et bytte. Injectorene derimot, der er det en forskjell. Nå starter bilen på første forsøk uansett. MEN

Selvsagt er det et men. Den starter ikke på alle seks. Den mangler stort sett en sylinder noen sekunder, før den fyrer på alle seks og går helt fint. 

Hva er mulighetene nå? Bensinpumpe? Kaldstartventilen? 


Da har jeg byttet gummien på innsuget. Den var sprukket og fæl. renset samtidig ICV-ventilen. 

Har ikke noe problem med at bilen ikke starter lenger på første forsøk, men den starter litt fuskete når den har stått en stund. Som om den ikke fyrer på alle seks, men finner den sjette sylinderen etter ca ti sekunder. Etter det går den helt smooth. 

Jeg er litt lost nå. Får noen feilmeldinger misfire innimellom, men absolutt ikke hver gang. 

Så altså: TEnnplugger og injectorer er testet. Coil er byttet på sylinder som oppgir feil. Kompresjon er finfin. Nå er jeg tom for ideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evopower skrev:

Med tanke på at du har byttet det du har byttet, bilens alder og verdi, samt at den nå går fint bortsett fra at den går på 5 i de ti første sekundene, så sier jeg la det være 😅 la den være som den er. 

Tenkte jeg skulle gi den en Italian tune up, siden den bare er småkjørt siden jeg begynte prosjektet. Kanskje det hjelper å få motoren varm og kjøre den litt hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde netopp en liten skru-jobb på en E39 530i, med M54b30 motoren. Den fikk vi opp feilkode på misfire cylinder 5&6. (denne gikk litt røfft, mangla effekt og pedal responsen var dårlig)

Ble satt inn nye plugger på alle 6, og 2 eskenye coiler på 5&6 uten resultat i første omgang, i forbindelse med feilsøk på verksted... 

Fikk meg til å prøve å sette inn en ny brukt bensinpumpe jeg visste var i orden bare for å prøve neste steg gratis. Dette ordna alle problemer på denne bilen ihvertfall😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Evenlode skrev:

Hadde netopp en liten skru-jobb på en E39 530i, med M54b30 motoren. Den fikk vi opp feilkode på misfire cylinder 5&6. (denne gikk litt røfft, mangla effekt og pedal responsen var dårlig)

Ble satt inn nye plugger på alle 6, og 2 eskenye coiler på 5&6 uten resultat i første omgang, i forbindelse med feilsøk på verksted... 

Fikk meg til å prøve å sette inn en ny brukt bensinpumpe jeg visste var i orden bare for å prøve neste steg gratis. Dette ordna alle problemer på denne bilen ihvertfall😀

 

Ja jeg har vurdert det. Men en ny pumpe til x3 koster 3-4k, eventuelt må jeg kjøpe en fra en huggerbil i utlandet for 1500 med frakt. Så kan jeg teoretisk bytte bare pumpe og ikke hele braketten, men jeg vet ikke hvilke pumpe jeg skal kjøpe og sette inn istedenfor da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Ja jeg har vurdert det. Men en ny pumpe til x3 koster 3-4k, eventuelt må jeg kjøpe en fra en huggerbil i utlandet for 1500 med frakt. Så kan jeg teoretisk bytte bare pumpe og ikke hele braketten, men jeg vet ikke hvilke pumpe jeg skal kjøpe og sette inn istedenfor da. 

 

Vi satt inn ny brukt Orginal pumpe. Tror det er Pierburg pumper som blir brukt i de fleste bensin/diesel biler, selv om pumpe-enheten er ulik på f.eks E39/E53 vil jeg tro pumpa seg selv er lik? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Evenlode skrev:

Vi satt inn ny brukt Orginal pumpe. Tror det er Pierburg pumper som blir brukt i de fleste bensin/diesel biler, selv om pumpe-enheten er ulik på f.eks E39/E53 vil jeg tro pumpa seg selv er lik? 

Ja det hadde bare vært kjekt å funnet ut hvilke pumpe det rent faktisk er. For isåfall er det jo bare å bytte dem rett rundt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Mariuse34 changed the title to BMW X3 2.5i Lite prosjekt starter pent igjen
14 timer siden, Mariuse34 skrev:

Kjøpte en overhalt enhet fra tyskland før sommeren. Fikk først tid til å bytte den igår, pga husprosjektet som aldri slutter å gi. Men det virker å være feilkilden. Så da var det løst! 

Pumpe enheten du byttet? I tilfelle så var det bra det løste seg, selv etter mye motgang👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...