Gå til innhold

BMW X3 2.5i Lite prosjekt starter pent igjen


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Det er det jeg mener ja 😂

Var en gåen sikring. Nå neste problemer:

1: den er fremdeles tung å starte. Må dra rundt starter 2-3 ganger 

2: obd-port får jeg ikke kontakt med 

Morsomt prosjekt dette å følge med på  :) 

1: Gamle plugger, coiler, gammel bensin(hvis bilen har stått lenge), tette dyser eller at dem lekker. Det er mitt forslag på tung start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ahj skrev:

Morsomt prosjekt dette å følge med på  :) 

1: Gamle plugger, coiler, gammel bensin(hvis bilen har stått lenge), tette dyser eller at dem lekker. Det er mitt forslag på tung start. 

Tenker jeg begynner med plugger. Må bare pusse litt opp i huset så ikke min samboer mister all tålmodighet. Hun er sykt grei som tok en helg med svigers først og så to kvelder hvor jeg sto i garasjen og skrudde gammal vinner mens hun tok ungen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Artig prosjekt dette 😀 Jeg har litt sansen for disse E83 bilene med bensinsekser, det er fin lyd i dem også i forhold til det meste av moderen BMW folk kjører rundt med i dag

Må si meg enig. Jeg var ikke noen fan da de kom. Men med sportsskinn og sekser har den absolutt noen sjarmerende kvaliteter. Og den kjører som en bmw. Banket den skikkelig på en svingete vei for å brenne ut olje og den tok det som en mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Det er vel tripteller du mener?

Er batteri i orden?

Jeg ladet batteriet før jeg begynte med Vhv jobben. Målte kjapt og da anslo den hvilespenning til 12.4, som er litt lavt men er det så lavt at det skal skape problemer? 

Jeg får lade en gang til og se om det er noe forskjell med tilsynelate de fullt batteri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Må si meg enig. Jeg var ikke noen fan da de kom. Men med sportsskinn og sekser har den absolutt noen sjarmerende kvaliteter. Og den kjører som en bmw. Banket den skikkelig på en svingete vei for å brenne ut olje og den tok det som en mann. 

Nei jeg var heller ikke noe fan når de var nye, men veldig mange av disse ble jo levert med den uberkjedelige dieselen på 150 hk. Sekseren derimot forandrer hele bilen, naboen til mormor på Fevik var tannlege å han kjørte en sånn. Blå 2,5 liter med sort sportsinteriør, husker jeg jobba på Bavaria når han bytta den inn i en X6 35i...var vel i 2008/2009 mener jeg.

Sånn kjedelig som hverdagen har blitt nå så går man jo å har lyst på så mye...type billig men interessante gamle BMWer. Får litt inspirasjon av å følge med her, den podcasten deres hiver jo også en del bensin på bålet 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Nei jeg var heller ikke noe fan når de var nye, men veldig mange av disse ble jo levert med den uberkjedelige dieselen på 150 hk. Sekseren derimot forandrer hele bilen, naboen til mormor på Fevik var tannlege å han kjørte en sånn. Blå 2,5 liter med sort sportsinteriør, husker jeg jobba på Bavaria når han bytta den inn i en X6 35i...var vel i 2008/2009 mener jeg.

Sånn kjedelig som hverdagen har blitt nå så går man jo å har lyst på så mye...type billig men interessante gamle BMWer. Får litt inspirasjon av å følge med her, den podcasten deres hiver jo også en del bensin på bålet 😂

Bra det! Kjøp noe gøy! Jeg har kjørt X3 i hele dag og storkost meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mariuse34 skrev:

Tenker jeg begynner med plugger. Må bare pusse litt opp i huset så ikke min samboer mister all tålmodighet. Hun er sykt grei som tok en helg med svigers først og så to kvelder hvor jeg sto i garasjen og skrudde gammal vinner mens hun tok ungen. 

Shieet! Da tenker jeg det er greit med litt puss hjemme. Greit at høna i huset er fornøyd når hanen vil skru bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mariuse34 skrev:

Det virker litt som den ikke går på alle 6 de første 5-10 sekundene når den startes kald. 

Plugger ble byttet 100km før jeg kjøpte den. Rekker de å bli sure så fort pga Vhv? 

Nye plugger er absolutt billigste feilsøking og sikkert nødvendig etter all oljebenninga.

Som du sikkert vet så er disse motorene kjent for at toppdekselpakningen tørker ut til kjeks, knekker, og lekker olje ned i plugghullene/coilene/pluggene og fører til feiltenning.

Leser diagnose av noen feil ved tenning på en eller flere sylindre så er dette med toppdekselpakningen verdt å bytte uansett sant sjekke tilstand.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Nye plugger er absolutt billigste feilsøking og sikkert nødvendig etter all oljebenninga.

Som du sikkert vet så er disse motorene kjent for at toppdekselpakningen tørker ut til kjeks, knekker, og lekker olje ned i plugghullene/coilene/pluggene og fører til feiltenning.

Leser diagnose av noen feil ved tenning på en eller flere sylindre så er dette med toppdekselpakningen verdt å bytte uansett sant sjekke tilstand.

Jeg tok ut coiler før jeg byttet veivhusventilasjonen, bare for å se. Tørt og fint. Plugger ble byttet rett før jeg kjøpte bilen, som et desperat forsøk på å feilsøke all røykingen. Bilen er kjørt nå 200 km siden. De tenkte tydeligvis ikke veivhusventilasjon på verkstedet. 

Men helt tørt og fint i alle pluggbrønner. Er godt kjent med m50-m54, men denne motoren har tørrere toppdekselpakning sett utenfra enn jeg har hatt før. 

Nå lader batteriet i natt! Sjekker der først i morgen, deretter tar jeg ut plugger og ser litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mariuse34 skrev:

Hun er kul på alt med bil! Men vi har også et hus fra 1966 som vi totalrehabiliterer. 80 prosent gjort. Siste 20 er seige. 

Har satt X3 på lading. Skal sjekke plugger i morgen. Hadde vært sykt lettere om jeg fikk til diagnosen

Lenge leve tålmodige koner 👍 Jeg er så heldig å ha en sånn jeg også, det er forbaska viktig når man skal holde på med dette her 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var X3 EU-.godkjent og. ingenting å plukke på, så null hull! 

Ladet batteri i natt og da startet den fint. SAmme på Eu kontorll. men tuller litt på vei hjem på start. KOm hjem og koblet på lader som sier 12.4-12.5 hvilespenning. 

Jeg skal forsøke å hive i batteriet fra kassebilen og se om det gjør noen forskjell. Og sjekke tennplugger selvsagt!" 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, scoot skrev:

Er vel ikke sånn voldsom lav hvilespenning, men hvis batteriet er dårlig kan det hende den dropper drastisk i volt ved belastning riktignok.

Nei enig. Derfor jeg tenkte å teste med et annet batteri jeg vet er friskt, før jeg rusher avgårde og blåser 1500 på et nytt batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2020 at 4:08 PM, Mariuse34 said:

Tenker jeg begynner med plugger. Må bare pusse litt opp i huset så ikke min samboer mister all tålmodighet. Hun er sykt grei som tok en helg med svigers først og så to kvelder hvor jeg sto i garasjen og skrudde gammal vinner mens hun tok ungen. 

Først og fremst; gratulerer med kid! Kreds til kona di, er ikke bare bare med baby i hus :D blir fort omprioriteringer på ting sammenlignet med før da gitt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to BMW X3 2.5i Lite prosjekt starter pent igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...