Gå til innhold

17” på E39 M-Sport...for lite?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, sst079 skrev:

Joa, 18 er optimalt på E39, enig i det. Og Style 37 er kanskje den ultimate felgen😍 Men de vokser ikke akkurat på trær! Men som nevnt har jeg autosøk på både finn og blocket, så skulle noe dukke opp, er jeg klar!

Men Style 65 har jeg aldri helt klart å like...

har selv style 37 fra e38 med perfekte innpress og bredde til e39, men de er jeg veldig glad i selv :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

På sedan vil jeg sterkt råde deg til Kw v2 ! faktisk like komfårtabelt som orginalt msport 705 understell bare fastere. m5'n min med kw v2 er bedre å kjøre en touringen min med orginalt understell

Det er litt interessant. Siden jeg drar litt på årene, så har komfort blitt en viktig del hva gjelder bil. Men syns det er merkelig at det skal være sånn sinnsyk forskjell på Bilstein og KW der...mitt B14 kit er som å kjøre «stum» bil uten fjører og dempere. Men nå har jeg også lest at flere har opplevd at Bilstein-demperne kollapser, og at resultatet blir pinnestiv bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

har selv style 37 fra e38 med perfekte innpress og bredde til e39, men de er jeg veldig glad i selv :D 

 

Slutt’a! Selg de til meg!😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, sst079 skrev:

Det er litt interessant. Siden jeg drar litt på årene, så har komfort blitt en viktig del hva gjelder bil. Men syns det er merkelig at det skal være sånn sinnsyk forskjell på Bilstein og KW der...mitt B14 kit er som å kjøre «stum» bil uten fjører og dempere. Men nå har jeg også lest at flere har opplevd at Bilstein-demperne kollapser, og at resultatet blir pinnestiv bil...

har hatt en delebil med bilstein b14 å den var ikke kjørbar iforhold til kw.... per idag er det min mor og far på nærmere 50 som koser seg med m5'n min på finværsdager så den blir brukt litt, de er mektig imponert over at jeg ikke ødela bilen som de var så sikker på da jeg senka den med kw.  flere som har vært med å prøvd ut m5'n min til den store overraskelse over hvor komfårtabelt et slik understell kan være :D 

alt er til salgs til rett pris men de er antageligvis verdt mer for meg enn hva du og andre vil betale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt av Style 37 som Ingvaldsen nevner, de er jo også nydelig på e39!

@Fredrik - vet ikke om jeg skjønner helt hva du egentlig sier her. E39 uten tilvalg på hjul eller spesielle utstyrspakker (litt avhengig av årsmod) kom på 16. E39 med Msport eller div annet utstyr kom standard med 17, og m5 på 18. Mao, i hovedsak helt uavhengig av motorisering. Det at du kunne få 540i med 16 sier liksom ikke så mye mer enn nettopp det, noen bryr seg ikke om dette med hjul, andre gjør. Og når BMW M fikk bestemme ift bilens egenskaper (og naturligvis utseende), så ble det noen ganske voksne dekk på 18" hjul.

Typisk oppstår problemene med komfort ved for lav profil (lavere enn standard) og billige dekk. Gjerne ved at man går ned på bredde for å spare penger, og da er den effektive høyden lavere selv med samme profil.

Selv har jeg 245/45-18 på min e61 (standard er 245/40-18 på Msport) nettopp for noe mer høyde. Så jeg er ikke fremmed for å ivareta komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Det at du kunne få 540i med 16 sier liksom ikke så mye mer enn nettopp det, noen bryr seg ikke om dette med hjul, andre gjør.

17" felger kom som standard på E39 540i MSport, men det er verdt å merke seg at det ikke handlet om 18" eller 19" felger. Poenget her er når bilen var på markedet og ikke minst hvilken kundegruppe bilen var ment for. E39 540i var en temmelig dyr bil og markedet var derfor relativt lite/smalt for 20 år siden. De som kjøpte bilen var stort sett folk i 40 årene eller eldre og for dem handlet denne modellen først og fremt om komfort. Det var med andre ord ikke et ønske at bilen skulle være en slags wannabe M5. Dette kom først senere når modellen ble eldre, billigere og kjøperne ble yngre.

Det er etter min mening viktig å forstå konteksten BMW arbeider ut fra når de presenterer nye modeller. Ettersom tiden går blir konteksten med fjern og yngre bilentusiaster har ofte problemer med å forstå hvordan nettopp denne konteksten var for 10, 15 og kanskje 20 år siden (naturlig nok siden de ofte var barn på den tiden). Alt for mange henger seg opp i modellbetegnelsen og trekker den konklusjonen at siden 540i var den nest kraftigste modellen etter M5 så er det også mye M5 i 540i. Ja... de har begge en V8 motor, men der stopper også den relative likheten.

For BMW var USA det store markedet med E39. Ergo måtte de også ha en V8 modell fordi dette pr. definisjon var standard på premiumbiler i USA. I en amerikansk kontekst var dette ikke det samme som sportslig slik vi forstår begrepet i dag. Det handlet primært om komfort og om statusen en V8 motor tilbød.

Et ganske illustrerende eksempel i denne sammenhengen er at man også kunne kjøpe E39 540i med en 6-trinns Getrag manuell gearkasse og som forvandlet bilen til noe som tilnærmet er sportslig. Under 1300 stk. ble imidlertid bygget i perioden 1997-2003 og dette sier noe om hvor lav etterspørselen faktisk var etter en sportslig E39 540i/Touring.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg helt enig i det du skriver, 540i har v8 og er ellers en e39 som alle andre e39er. Men det bygger jo bare oppunder argumentet mitt? Jeg ser ikke hvorfor "540i kom på 16" hjul" betyr noe annet enn at "e39 kom på 16" hjul"? Jeg skjønner ikke ditt initielle argument?

(edit: jeg prøver ikke å være vanskelig, jeg leser det som at du nettopp legger noe i moddelbetegnelsen 540i/stor motor, men nå sier du det ikke er det, så da skjønner jeg ikke hva du mener)

M-Sport (705 understell) er "litt m5" på de fleste måter utenom motor. Igjen, om det er en 540i eller 520i/530d hva som helst spiller liksom ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare bare å spore opp Style 37, spesielt til E39. Mine er ganske sjelden kost, da de kun kom som, Edit: tilvalg på E39 sedan med M-sport, altså med 74,1mm nav originalt. De passer rett på E39, men også alle andre BMW-nav (da med senterringer). De fra E38, E34 og E31 må bores om de skal passe på E39. Jeg hadde flere som hjalp meg med letingen, og etter ca. et halvt år fikk jeg napp nede i Latvia. De trengte restaurering mtp korrosjon og riper på senter til ene bakfelgen, men kostet meg fortsatt 925 Euro uten dekk (og utenom fortolling/mva, men det slapp jeg unna). Jeg fikk ikke restaurert dem da jeg senere fant noen Style 65 som jeg fikk restaurert i stedet for (bare pga de er originale til M5). 

Foran: 8x18", ET 20, 10,27kg. Bak: 9x18", ET 24, 10,54 kg. 

Lurte på å legge dem for salg om en ukes tid, til HBO 6500+frakt, evt. få dem maskinert/restaurert og selge for 13-14K+frakt. Frakt er 800kr. De har ikke dekk på. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle sedan med msport kunne bli levert med style 37 og 32 i 18x8/9"  med 235/40 og 265/35r18 som ekstrautstyr.

m5 kom med style 65 18x8/9,5 et20 med 245/40 og 275/35 som da er ganske agresivt bak, derfor har den syltynn fals på hjulbuene bak og andre innskjermer. ikke mye vold som skal til på standard e39 til å få plass til dette, og med dette oppsettet for du ganske mye profil for komfåren sin del

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TRF skrev:

Jeg helt enig i det du skriver, 540i har v8 og er ellers en e39 som alle andre e39er. Men det bygger jo bare oppunder argumentet mitt? Jeg ser ikke hvorfor "540i kom på 16" hjul" betyr noe annet enn at "e39 kom på 16" hjul"? Jeg skjønner ikke ditt initielle argument?

På den tiden da E39 540i var på markedet handlet mye om å tilby en komplett pakke - en målrettet komplett pakke til den rette kjøperen. Det var ikke som i dag at du må kjøpe et antall utstyrspakker for å få en tilnærmet komplett bil. Tenk deg at du var i 40 årene på begynnelsen av 2000 tallet og endelig hadde råd til å kjøpe en av BMW's toppmodeller. For BMW var det kritisk at bilen hadde det rette utstyret vis a vis konkurrentene, men også at bilen var relativt bedre jmf. hva kunden forventet. Var man 40 år gammel i år 2000 og vellykket økonomisk (slik at man hadde råd til en 540i) hadde man også vært ung 20 år tidligere da 16" felger var kjempestore som dagens 19-20" felger. For disse kjøperne var 16" felger det rette og blandt det som bidro til den suverene komforten på 540i. BMW forsto naturligvis dette og derfor fikk 540i som standard 16" felger.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

På den tiden da E39 540i var på markedet handlet mye om å tilby en komplett pakke - en målrettet komplett pakke til den rette kjøperen. Det var ikke som i dag at du må kjøpe et antall utstyrspakker for å få en tilnærmet komplett bil. Tenk deg at du var i 40 årene på begynnelsen av 2000 tallet og endelig hadde råd til å kjøpe en av BMW's toppmodeller. For BMW var det kritisk at bilen hadde det rette utstyret vis a vis konkurrentene, men også at bilen var relativt bedre jmf. hva kunden forventet. Var man 40 år gammel i år 2000 og vellykket økonomisk (slik at man hadde råd til en 540i) hadde man også vært ung 20 år tidligere da 16" felger var kjempestore som dagens 19-20" felger. For disse kjøperne var 16" felger det rette og blandt det som bidro til den suverene komforten på 540i. BMW forsto naturligvis dette og derfor fikk 540i som standard 16" felger.  

nå er det uansett snakk om en msport bil her! kjøper du en msportbil for  så å skrike om komfår å sette på 16 så har du kjøpt feil bil, dette er allerede en ganske sportselig bil tross av at det er en tung sedan.

da kjøper du heller en eksklusiv  540ia med edc understell og høy kjørehøyde

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

nå er det uansett snakk om en msport bil her! kjøper du en msportbil for  så å skrike om komfår å sette på 16 så har du kjøpt feil bil, dette er allerede en ganske sportselig bil tross av at det er en tung sedan.

da kjøper du heller en exlucive 540ia med edc understell og høy kjørehøyde

MSport - hva betyr dette? For 20 år siden handlet dette ikke om noe i nærheten av en ekte M-modell, men primært om et sportsunderstel som var senket ca. 10 mm. Bilen hadde også sportseter og et sportsratt samt en annen front (+ kanskje enkelte andre mindre viktige detaljer), men stort annet var det ikke. MSport begrepet var etter min mening intet annet enn en ganske sleip markedsføring av BMW og spesielt siden det kunne forveksles med hva de ekte M-modellene sto for. I dag er det litt mer innhold i MSport begrepet, men slik var det ikke for 20 år siden. 

Det skjedde imidlertid en ganske stor teknisk utvikling i løpet av den perioden E39 var på markedet og for å gjøre modellen konkurransedyktig tilbød BMW etterhvert bl.a større felger, men dette endrer egentlig ikke så mye i forhold til hvordan modellen var og hvilken kjøpegruppe som var i fokus.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...