Gå til innhold

17” på E39 M-Sport...for lite?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Fredrik skrev:

MSport - hva betyr dette? For 20 år siden handlet dette ikke om noe i nærheten av en ekte M-modell, men primært om et sportsunderstel som var senket ca. 10 mm. Bilen hadde også sportseter og et sportsratt samt en annen front (+ kanskje enkelte andre mindre viktige detaljer), men stort annet var det ikke. MSport begrepet var etter min mening intet annet enn en ganske sleip markedsføring av BMW og spesielt siden det kunne forveksles med hva de ekte M-modellene sto for. I dag er det litt mer innhold i MSport begrepet, men slik var det ikke for 20 år siden. 

Det skjedde imidlertid en ganske stor teknisk utvikling i løpet av den perioden E39 var på markedet og for å gjøre modellen konkurransedyktig tilbød BMW etterhvert bl.a større felger, men dette endrer egentlig ikke så mye i forhold til hvordan modellen var og hvilken kjøpergruppe som var i fokus.

kanskje på tide å trekke seg tilbake å lese seg opp på fakta ?  like mye innehold på en msport e39 som om du bestiller en ny g30 idag om ikke mer.  om du mener msport er et sleipt salgstriks fra bmw  så er dette en villedende mening fra deg som ikke er basert på noe slags fakta... og det hjelper ikke trådstarter på noe måte.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje du skal utfordre herr Ingvaldsen i utstyr på E39 :)

M-sport pakke på e39 er seriøst mye mere enn jeg tror du har satt deg inn i, det du beskriver passer bedre tidligere modeller med m-tech pakke som på e30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

kanskje på tide å trekke seg tilbake å lese seg opp på fakta ?  like mye innehold på en msport e39 som om du bestiller en ny g30 idag om ikke mer.  om du mener msport er et sleipt salgstriks fra bmw  så er dette en villedende mening fra deg som ikke er basert på noe slags fakta... og det hjelper ikke trådstarter på noe måte.

OK... så kan du kanskje også forklare hva som er ekstra i relasjon til MSport på E39 M540iA kontra 540iA utover det jeg allerde har nevnt. Hva er som evt. gjør en M540iA så mye mer sportslig? Jeg nevner spesifikt "M/540iA" fordi over 95% av disse bilene hadde automatgear? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik skrev:

OK... så kan du kanskje også forklare hva som er ekstra i relasjon til MSport på E39 M540iA kontra 540iA utover det jeg allerde har nevnt. Hva er som evt. gjør en M540iA så mye mer sportslig? Jeg nevner spesifikt "M/540iA" fordi over 95% av disse bilene hadde automatgear? 

kunne selvsagt lagd ei lang liste her, men skjønner fortsatt ikke hva du skal fram til på tross av at du tar helt feil her ? skal trådstarter måtte bytte om til 16 å bruke den som en robåt for at det skal bli riktig for deg å dine meninger ? 

dett er siste ord fra meg til deg for idag...ingen nyter godt av denne diskusjonen du byr fram på her uansett.

 

her er et innslag av style 37 på urørt m5 :D disse er fra e38 med 18x8 et13 og 9,5 et 25 bak :D

IMG_2503.thumb.JPG.ee1a8841fc0c3857c8991ff0ab8f02d3.JPGIMG_2511.thumb.JPG.1673948c7b8595abd6023d5b5952cab7.JPGIMG_2518.thumb.JPG.423fe05fd43441dfa539399aed3c556e.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... hvilke felger trådstarter velger er smak & behag. Jeg håper at han finner noen han liker uansett størrelse. Vi ble invitert til å si våre subjektive meninger - noe jeg også gjorde... :)

Såvidt jeg forstår er det ikke så mange konstruktive tekniske endringer BMW gjorde på M540iA vs. 540iA. At man kunne kjøpe en manuell 6-trinns Getrag gearkasse var trolig blandt de største endringene i denne sammenhengen. Det meste handler om kosmetiske endringer, men såvidt jeg forstår ble etterhvert momentomvandleren for automatgearkassen forsterket. Dette tror jeg imidlertid ikke var spesielt for M540iA modellen. 

Jeg er usikker på om modellen fikk et eget eksossystem, men jeg tror at dette var tilfellet de siste par årene. Modellen fikk ikke mer effekt, men lyden var trolig litt mer inspirerende. De litt større 18" felgene de siste par årene gjorde mye for designet og holdt modellen litt mer fresh frem til E60 tok over. Det kan selvfølgelig være at BMW gjorde noen mindre tekniske endringer på understelet i denne sammenhengen og muligens en annen utveksling på differensialen pga. de større felgene, men spesielt signifikante i den store sammenhengen mener jeg evt. ikke at disse tekniske endringene er. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thundercoil skrev:

Er ikke bare bare å spore opp Style 37, spesielt til E39. Mine er ganske sjelden kost, da de kun kom som, Edit: tilvalg på E39 sedan med M-sport, altså med 74,1mm nav originalt. De passer rett på E39, men også alle andre BMW-nav (da med senterringer). De fra E38, E34 og E31 må bores om de skal passe på E39. Jeg hadde flere som hjalp meg med letingen, og etter ca. et halvt år fikk jeg napp nede i Latvia. De trengte restaurering mtp korrosjon og riper på senter til ene bakfelgen, men kostet meg fortsatt 925 Euro uten dekk (og utenom fortolling/mva, men det slapp jeg unna). Jeg fikk ikke restaurert dem da jeg senere fant noen Style 65 som jeg fikk restaurert i stedet for (bare pga de er originale til M5). 

Foran: 8x18", ET 20, 10,27kg. Bak: 9x18", ET 24, 10,54 kg. 

Lurte på å legge dem for salg om en ukes tid, til HBO 6500+frakt, evt. få dem maskinert/restaurert og selge for 13-14K+frakt. Frakt er 800kr. De har ikke dekk på. 

Har du bilder av felgene, @Thundercoil? Og hvor i landet befinner de seg? Dette kan være av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel, lang rant.

@Fredrik - her er jeg nok helt enig med @Ingvaldsen, og du bommer totalt både på historikken og ditt begrep av hva disse pakkene har vært.

Vi må slutte å snakke om "m540ia". Dette bare viser at du har fjaset fra amerikanske forum og artikler. De forstår ikke M-sport, da de aldri har hatt et forhold til det. I europa er 40i en motor, akkurat som alle de andre motorene. Getrag er en girkasseleverandør, akkruat som ZF. Det spiller ingen rolle. 5 serie i grunnutførelse er relativt komfortabel og støysvak, men med helt riktige ingredienser (geometri og balanse).

M-Sport, tidligere "M Technik" har vært med oss i over 30 år. Og de har alltid vært omrtent det samme. Det er biler som aerodynamisk, understellesmessig og interiørmessig er veldig (eller nesten helt alt ettersom) like m5, men med standard drivlinje og bremser. Dette fyller et ganske viktig segment i markedet.

Jeg vet ikke om du her bommer på hva en M3/5 er, eller om du bommer på hva M-tech/sport er, eller begge deler. Utstyrspakken er ikke en fullgod M-bil (utenom motor drivverk), men ganske nære.

E34 M-Tech hadde Alcantara "sportsinteriøret" (det fineste fra M5) med det sorte taktrekket etc. Den er "som" en m5 innvendig. Den har også aeropakka som kun har en liten forskjell på fremfanger sammenlignet med m5, for alle andre enn kjennere ser de like ut. Den har andre stabstag, andre dempere og fjærer, "akkurat som m5" (men ikke samme delenummer/helt like deler).

e39 M-Sport (egentlig 2, men ikke alle som er klar over det, med 705 understell) har eksakt den samme aeropakka som m5 (dog med et "spyd" innmontert i luftinntaket). Den har i utgangspunktet Alcantara interiør med sort takrekk. Den har hardere stabstag, dempere og fjærer, akkurat som m5 (ikke fult like harde stabstag som m5, da det fra m5 er tilpasset v8eren).

E6x M-sport har ei aeropakke som er nesten lik m5. Den har sportsinteriør med svart taktrekk, den har hardere stabstag, dempere og fjærer.

For ordens skyld er M-sport normalt ca 20mm lavere (inntil 25) enn standard, og ikke 10. Normalt kun 5mm fra M bilene.

e46 Msport 2 for å ta et annet eksempel er akkurat samme historien. Her er også bærekuler i forstillinga byttet ut for bedre presisjon (som på m3).

Jeg tror, at siden du aldri har valgt disse pakkene på tross av å ha kjøpt relativt nye bmwer på 90tallet, ikke er i kundegruppen. Du forstår åpenbart ikke hva det handler om da du igjen snakker om "m540ia, getrag, og automatkasser på 540 med16tommere". Dette viser også igjen i det meste av biler du har hatt siden 90tallet. Det er ignenting galt i å prioritere annerledes (og gjerne fornuftig), men ikke fortell alle som kan noe om disse bilene at de tar feil. Videre bekrefter markedet også det som sies her. Msport bilene ligger alltid en god del høyere i pris til dagen de skrotes. Ingen bryr seg om en 2003 320d. En M-sport variant derimot gir betydelig mer kjøremaskin for pengene og generelt en mer involverende og gøy kjøreopplevelse.

Jeg skal ta en av mine biler som et eksempel for å billedliggjøre hva disse bilene er (e61). Han som kjøpte den ny har altså valgt 525d foran 520d. Dette på tross av at den aktuelle bilen har samme effekt (avgiftsversjon på 163hk). Han har videre valgt manuell gir, og lagt på en "relativt kostbar" Msport pakke. Thats it. Bilen har ikke xenon, den har ikke koppholdere engang. Den har ikke navi engang (inntil jeg kjøpte denne visste jeg ikke at det fantes Idrive uten).

Det er fordi alle med kjennskap til disse, som har et gram av kjøreglede i kroppen med ditto forventninger til bilen, vet at den kjører betydelig bedre enn den vanlige. Den gir et større smil, hver gang den brukes med mening. Man har gjerne ikke råd til, eller ønske om M5. Men man ønsker gjerne 75% av det (utenom motor). Det er Msport.

 

Og jeg føler fortsatt ikke at det er svart på hva 540i spesifikt er levert med er interessant. Den ble levert med eksakt de samme hjulene som alle andre e39 (sånn omtrent). Skal man ha maksimal komfort, for alt i hele verden ikke kjøp en M-sport bil (dette bommet veldig mange e6x og e9x kjøpere på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

har hatt en delebil med bilstein b14 å den var ikke kjørbar iforhold til kw.... per idag er det min mor og far på nærmere 50 som koser seg med m5'n min på finværsdager så den blir brukt litt, de er mektig imponert over at jeg ikke ødela bilen som de var så sikker på da jeg senka den med kw.  flere som har vært med å prøvd ut m5'n min til den store overraskelse over hvor komfårtabelt et slik understell kan være :D 

alt er til salgs til rett pris men de er antageligvis verdt mer for meg enn hva du og andre vil betale....

Hva er du villig til å la felgene gå for? Svar gjerne i PM😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt arti her er at det eneste som skiller trådstarters bil og en m5 ut fra fabrikk er følgene: 

speedometer

seter/polstring

sportsfunksjon på gassrespons

motor, gir og diff

styresnekke ( m5 har annen utveksling)

m5 har ikke spyd i grill og ei heller luftføring inn til bremser

bremser

speil(alle 3) 

bakskjermfalser med tilhørende innskjermer

hjul

m5 fikk nyrer i helchrome

 

m5 kom dessverre ikke med hengerfeste

m5 ble ikke levert med webasto dessverre

og til sist eksos med tilhørende gulvløsning

 

både 535i og 540i med 705 understell har like delenr på fjærbein som m5 :P

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som skrives, e39 msport er bare en e39 med mtech fangere (nesten like de på m5) senkefjærer fra fabrikk.

Etter facelift så ble msport veldig vanlig på alt fra 520 til 530. En 540 med msport er forøvrig bare en 540 med msportfangere og senk. Skjønner ikke hvor m540ia kommer inn her... dette med m340i og slikt er noe bmw har begynt  med i nyere tif.

Msport med fangere og senk ser tyngre ut på veien og kler 18" bedre. En e39 uten msport der vil jeg av estetiske grunner si at 17" er best fit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF Her var det en del merkelige påstander og jeg mener at du kverulerer mer enn du kommer med ekstra fakta. For det første leser jeg stort sett aldri amerikanske bilforum eller ser bilvideoer med amerikanere som kjører/tester biler. Jeg ser litt på Jay Leno, Doug DeMuro og Ingineering Explained når det gjelder biler, men ellers er det rimelig tynt fra de over dammen. Jeg ser og leser derimot en hel del på britiske og tyske fora samt videoer fra den kanten.

E39 M540iA er ikke en korrekt BMW betegnelse (og det vet jeg), men for å gjøre det litt enklere har jeg skrevet betegnelsen på denne måten (i likhet med flere andre). De fleste som har lest tråden vet hvilken modell som er i fokus.

Jeg tok åpenbart feil med hvor mye denne bilen er senket, men den er såpass gammel at det handler om ganske alminnelig senking og ikke et dynamisk understel, som hadde gjort en stor forskjell. Det er mye mulig at modellen dermed har et understel som en M5, men den er allikevel langt fra en M-modell (selv om MSport betegnelsen for mange åpenbart er temmelig villedende) og heller ikke noe spesielt ekstra i forhold til en alminnelig 540i.

Forøvrig så nevnte jeg at MSport på E39 540i primært handlet om denne senkingen og jeg kan ikke se at du kommer med mer fakta enn jeg gjorde (og det var vel også derfor vi ikke hørte mer fra Ingvaldsen i sakens anledning).

Hvis Ingvaldsen hadde lagt ut en omvendt liste med alt på en E39 M540i som evt. er konstruktivt teknisk likt og/eller tilnærmet likt som på en E39 M5 ville den ha vært mer nyttig. Interiør og kosmetiske ytre/indre likheter er mindre interessant.

Uansett så er E39 M540i/T med manuell gearkasse en ganske kul og sjelden modell... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thundercoil skrev:

Kan fikse i morgen og sende en PM, så gir du en lyd om det er interessant. De ryker nå på Finn og FB-gruppene ila uken. :) Bor i Bergen. 

Flott😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...