Gå til innhold

E60 vibrasjoner - hjelp / spørsmål


MegaWallace
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg opplever vibrasjoner i bilen og risting i rattet, og lurer på om noen har erfaring med dette. Det gjelder en 2004 E60. Dekk og felg er helt nytt, balansert og alt sammen. Mekaniker har sett over bærearmer og forringer og har gitt beskjed om at alt er i orden. Det enste jeg kan komme på er at innpress forand aviker litt. Orginalt er det 20 men jeg har 12. Dessuten er det en slags «gummi/knirke» lyd ved rattutslag. Dette ble mye bedre etter at jeg byttet servoolje, men litt er det fremdeles fra selve rattet. Vibrasjonene er som regel verst rundt 80km/t men kan merkes helt ned i 60-70. Hender det «stabiliserer» seg rundt 100km/t men dette er jeg usikker på. 

Ellers veldig fornøyd med bilen 👍 BMW er nytt for meg, men stortrives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Høres ut som felger/dekk. Har du annet gjulsett å prøve med?

Har du sjekket endeledd for den lyden du opplever?

Jeg satte over vinterdekk for å sjekke. Vibrasjonene ble bedre, men merkes fremdeles. 

Skal sjekke endeledd. Har vært litt bekymret for at det kan ha med tannstang å gjøre da jeg har hørt at dette er kostbart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, MegaWallace said:

Felgene er av typen XTK. Ganske rimelig. 

Hvis senterbor er 74.1 og ikke 72.5 så tror jeg problemet ditt er så enkelt som mangel av senterringer. 

Hvis ikke så kan det hende at det er kast eller flatspot på en eller flere dekk hvis de ble lagret feil. Anbefaler å dra til et dekkverksted, ikke bilverksted, og bedt til dem å avbalansere alle hjul og sette de beste foran(hvis de alle 4 er like). Jeg har vært borti samme problem før og årsaken var dårlig avbalansering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FakeMechanic skrev:

Hvis senterbor er 74.1 og ikke 72.5 så tror jeg problemet ditt er så enkelt som mangel av senterringer. 

Hvis ikke så kan det hende at det er kast eller flatspot på en eller flere dekk hvis de ble lagret feil. Anbefaler å dra til et dekkverksted, ikke bilverksted, og bedt til dem å avbalansere alle hjul og sette de beste foran(hvis de alle 4 er like). Jeg har vært borti samme problem før og årsaken var dårlig avbalansering. 

Tusen takk for gode råd. Skal undersøke dette med lokalt dekkverksted på mandag. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, MegaWallace said:

Tusen takk for gode råd. Skal undersøke dette med lokalt dekkverksted på mandag. 👍

Ingen årsak! Bare å spørre hvis det er noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...