Gå til innhold

Slitasje på innside - dekk


1limitedsport
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, BMW F11 - 2014. 
Dekk 275/35 - 19 bak.

Virker som dekkene slites en del på innsiden bak. Måtte kjøpe nye dekk nå nettopp (det skal sies at de gamle var ca 9 år gamle og sikkert aldri byttet), på grunn av at dekkene var slitt inn til stålwirene på bakdekkene. Virket som at det gikk mye fortere i slitasjen mot slutten. 
Jeg ser jo at bakstillingen heller litt innover i overkant av dekkene, altså hjulene har littegrann vinkel. 
De på dekksenteret sa dette var normalt på mange BMW`er og man måtte regne med slitasje på grunn av dette. Dette fordi BMW selv spisset dem på slik på grunn av kjøreegenskaper. 

Er dette riktig? Er det normalt på BMW med slik slitasje på innsiden av dekk? Ser det begynte å komme på vinterdekkene også nå, de er ca 7 år gamle... 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk bredden og senking kan også være årsaken. 
Anbefaler å ta 4 hjuls kontroll for å få oversikt og justert spiss og kamber både foran og bak, hvis de eventuelt er utenfor fabrikk mål. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, FakeMechanic skrev:

Dekk bredden og senking kan også være årsaken. 
Anbefaler å ta 4 hjuls kontroll for å få oversikt og justert spiss og kamber både foran og bak, hvis de eventuelt er utenfor fabrikk mål. 
 

Ser den. Men det er en Xdrive, så jeg tror ikke den er senket. Bredden på dekkene står i originalposten, men klart det sikkert kan ha noe å si. Men det skjedde jo på vinterdekk også, så jeg tviler på det..
Klart man kan ta en hjulkontroll og spissing osv, håpte bare å slippe dette, det er jo ikke akkurat gratis!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, 1limitedsport said:

Ser den. Men det er en Xdrive, så jeg tror ikke den er senket. Bredden på dekkene står i originalposten, men klart det sikkert kan ha noe å si. Men det skjedde jo på vinterdekk også, så jeg tviler på det..
Klart man kan ta en hjulkontroll og spissing osv, håpte bare å slippe dette, det er jo ikke akkurat gratis!
 

Hva er dimensjonen på vinterdekka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, 1limitedsport skrev:

Ser den. Men det er en Xdrive, så jeg tror ikke den er senket. Bredden på dekkene står i originalposten, men klart det sikkert kan ha noe å si. Men det skjedde jo på vinterdekk også, så jeg tviler på det..
Klart man kan ta en hjulkontroll og spissing osv, håpte bare å slippe dette, det er jo ikke akkurat gratis!
 

Fortsatt normalt :) Senk bare forsterker dette. På min gamle E91 xDrive var det ille etter bare 4 år(2011-2015). Jeg overtok den høst 2015 og da var innerbanen slitt ned på corden. Ytterbanen hadde en sesong til. Da var det bare å bytte dekk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Conquest skrev:

Jeg har aldri eid en bmw som ikke spiser dekk på innsiden bak.

Joda. Men alt er relativt. Det er ikke normalt at den spiser opp innerbanen etter 2-3 sesonger. Men etter 5 år og oppover merker man forskjell, men da er vel dekkskifte uansett nært forestående. Hjulkontroll er uansett ingen dum ide :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius2002 skrev:

Joda. Men alt er relativt. Det er ikke normalt at den spiser opp innerbanen etter 2-3 sesonger. Men etter 5 år og oppover merker man forskjell, men da er vel dekkskifte uansett nært forestående. Hjulkontroll er uansett ingen dum ide :) 

Joa, men når han skriver at sommerdekk er 9år gamle og vinterdekk er 7år gamle! Så ser jeg ikke noe dramatikk her!! Hjulkontroll da er penger ut av vinduet! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk er vel for søppel og regne etter 6 år (det sier ihvertfall de som selger de) så sånn sett har de holdt tiden de skal. Hvor mange km har bilen gått?

Spørsmålet er vel heller om man har pådratt seg feil som vil kunne slite ut nye dekk raskere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars89 skrev:

Det er billigere enn å slite ut dekk. Koster fra 1500 og opp.  "Ingenting" i bilsammenheng.

Alright, jeg har bare hørt helt andre priser. Men nei, 1500 og opp er ikke ille. 
Men uansett så er det kanskje ikke noe vits hvis det uansett er normalt på BMW? Da er det jo penger rett ut.
Dekkene var som sagt 9 og 7 år gamle... Må sjekke dimensjon på vinterdekk, husker ikke i hodet. 17" tror jeg de er i alle fall..

Så jeg er klar over at det selvsagt vil være lurest å ta hjulkontroll og spisse alt på nytt. Men litt av poenget mitt er at jeg håper jeg kan slippe det, hvis det uansett er sannsynlig at det er normal slitasje, som flere nevner her. 
Bilen har gått 119 000 km. 

:)
 

Endret av 1limitedsport
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, 1limitedsport said:

Alright, jeg har bare hørt helt andre priser. Men nei, 1500 og opp er ikke ille. 
Men uansett så er det kanskje ikke noe vits hvis det uansett er normalt på BMW? Da er det jo penger rett ut.
Dekkene var som sagt 9 og 7 år gamle... Må sjekke dimensjon på vinterdekk, husker ikke i hodet. 17" tror jeg de er i alle fall..

Så jeg er klar over at det selvsagt vil være lurest å ta hjulkontroll og spisse alt på nytt. Men litt av poenget mitt er at jeg håper jeg kan slippe det, hvis det uansett er sannsynlig at det er normal slitasje, som flere nevner her. 
Bilen har gått 119 000 km. 

:)

Det er opp til deg. Som en nevnte så er det ikke normalt å slitte ut insiden av dekka etter 2-3 sesonger.

Her er et regnestykke for deg. 

Billigste 275 35 19 dekk jeg finner på online er litt over 1200kr x2=2400kr +ca 600kr montering total 3000kr. + evt. 1500-2000kr for 4 hjulskontroll. Da havner du på 5000kr som er det billigste alternativ på sommer dekk. Så kommer vinterdekka i tillegg og da ender du opp med å bruke minst 10000kr++ bare på dekk. Du har service, slitedeler osv å tenke på også. 

Tenk på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, FakeMechanic skrev:

Det er opp til deg. Som en nevnte så er det ikke normalt å slitte ut insiden av dekka etter 2-3 sesonger.

Her er et regnestykke for deg. 

Billigste 275 35 19 dekk jeg finner på online er litt over 1200kr x2=2400kr +ca 600kr montering total 3000kr. + evt. 1500-2000kr for 4 hjulskontroll. Da havner du på 5000kr som er det billigste alternativ på sommer dekk. Så kommer vinterdekka i tillegg og da ender du opp med å bruke minst 10000kr++ bare på dekk. Du har service, slitedeler osv å tenke på også. 

Tenk på det. 

Ser poenget ditt. Men her var det snakk om 7-9 år gamle dekk. Og utgangspunktet for spørsmålet mitt var bare om det er normalt at bakdekk på BMW slites på innsiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...