Jump to content
SirTommy

Bytte fjær foran, f11 msport 525xd 2013

Recommended Posts

Hei, jeg har ei knekt fjær foran og må bytte. Men jeg lurer litt om det lønner seg å bytte dempere i samme slengen? 

Bilen har gått langt og jeg aner ikke når demperne evt er skiftet før. 

Vil dette også gjelde bak? Jeg skal bytte belger bak nå, bør jeg ta med dempere der også? Eller er demperne bra nok helt til de begynner å lekke? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man bør bytte begge fjærene. De å ha en ny eg en sliten fjær på samme akse kan skape ubalanse i egenskapene til bilens fjæring 

Edited by t06afre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, men bør jeg også skifte dempere i samme slengen? 

Jeg vet ikke om de er elektronisk engang.. Jeg har m-sport men tror ikke det er adaptivt understell. Vanskelig å vite for en som ikke er mekaniker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hvilken dempertype du har. Gå inn på

https://www.koed.no/no-no/

Eller https://www.gsbildeler.no/

Legg inn bilnummeret ditt og finn størdemper i delesystemet. Så ser du hvilken type du har. Ellers det å bytte støtdemper er jo litt avhengig av hvor labgt bilen din har gått. Det å bytte fjær/demper er jo samme jobb. Så det kan være litt kjedelig å måtte gå igjennom  jobben du gjør nå en gang til for å bytte demper om et år

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kontaktet flere verksteder da den ene fjæra foran knakk på min bil, inkludert GS. Ingen av dem anbefalte å bytte også den andre fjæra. Jeg spurte spesifikt om dette fordi det var anbefalt i en DIY. Derimot ble det anbefalt å bytte fjærbenslager.

Bytte av dempere er jo praktisk når du først er i gang, men å bytte deler som strengt tatt er unødvendig, har også et miljøaspekt, i tillegg til kostnader, naturligvis. Her er to måter du kan sjekke dempere på:

  • Man kan enten kjøre over en dump, eller gynge på hvert av bilens fire hjørner. Dersom bilen fortsetter å gynge etter man har kjørt over dumpen, eller etter du har sluttet å gynge hjørnene, så er det et tegn på at demperne er slitt.
  • Den visuelle sjekken kan gjøres ved å se direkte på demperne. Ved oljelekkasje vil demperne være fuktige, noe som indikerer at de ikke lenger fungerer slik de skal.

 

Edited by Basse Lusk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man har aktive dempere så er de stort sett ganske holdbare. Jeg er usikker på om man kan sjekke de ved å gynge bilen frem tilbake.

Da jeg demonterte på min x5, var dempere slik at man kunne sette støtstangen hvor man ville. Den gikk ikke inn eller ut av seg selv.

Edited by Otis
Skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens, dere er en god ressurs! 

Jeg har, etter å fulgt rådene deres, funnet ut at jeg ikke har elektroniske dempere. 

Så da bestiller jeg nye fjærer og fjærbenslager. Skifter begge ettersom bilen har gått så langt (275k).

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...