Gå til innhold

Flis og tilbehør (skilt ut fra Finn.no-tråden)


t06afre
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Skulebollen skrev:

@hsd

Hva har du i huset ditt😅? Siden du spyr hver gang du ser 30*30 flis på ett bad🤔  Synes 30*30 flis er sånn passe ekslusivt på ett bad jeg, imotsetning til alt det kjipe belegget folk legger ned.. Og ha godkjent fall mot sluk er jo tilnermet umulig med større flis enn 30*30 om man ikke velger mosaikk i dusj osv.

det fine med større fliser er at du får fremheva flisa på en helt annen måte,  60x60 flis og større med 2mm fugeåpning å fugemasse med lik farge som flis ser jo bare helt fantastisk ut.  30x30 flis minner fort om ei kryssordside i et ukeblad. 

ingen problem å få godkjent fall med store fliser, men det må være tilrettelagt for det fra dagen det blir støpt gulv.  peneste løsning er jo slukrist innved vegg, men dette må støpest inn sammen med gulv vist du har hel betongplate ved byggestart. ellers så er jo mosaikk en grei løsning ved lokalt fall.  fagfolk som sier det er umulig med større enn 30x30 kan ikke kalle seg fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du penger til å bygge en sånn garasje. Så får du sikkert en ansatt til å kjøre bilen et sted for å skifte dekk. Jeg tror filsene er trygge for jekk relaterte skader. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

det fine med større fliser er at du får fremheva flisa på en helt annen måte,  60x60 flis og større med 2mm fugeåpning å fugemasse med lik farge som flis ser jo bare helt fantastisk ut.  30x30 flis minner fort om ei kryssordside i et ukeblad. 

ingen problem å få godkjent fall med store fliser, men det må være tilrettelagt for det fra dagen det blir støpt gulv.  peneste løsning er jo slukrist innved vegg, men dette må støpest inn sammen med gulv vist du har hel betongplate ved byggestart. ellers så er jo mosaikk en grei løsning ved lokalt fall.  fagfolk som sier det er umulig med større enn 30x30 kan ikke kalle seg fagfolk.

Jeg er fagmann. Jeg har 60*60 flis på ene badet mitt med Purus sluk inntil vegg. Sammen med mosaikk i nedsenket dusj. 

 

På det andre badet mitt har jeg 30*30 på bad. Med slukrist i gulv plassert mitt i ei flis, som er senka antydning ned og likevel sliter jeg med kravet. 

Anbefaler deg og sette deg litt inni dagens våtromsnorm ;) Der skal vere 2,5cm fra underkant dørterskel til sluk. Hvordan gjør du dette på ett 5m2 stort bad med 60*60 flis? Det skal også vere lokalt fall rundt dusjsone som er mer enn resten av badet. 

Det kommer en ekstern kontrollør og måler x antall punkt på badegulvet, for og se at totalfall mot sluk, og lokalfall mot sluk er i orden. Fører det inni skjema osv. Omfattende greier😁

 

Og støpe hele badegulvet med 2,5cm fall var jo en veldig interessant tanke 😂

Og som en bonus har jeg 60*60 i 25m2 inngang med 2mm fugemasse og fuger som matcher flisen😬

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Skulebollen skrev:

@hsd

Hva har du i huset ditt😅? Siden du spyr hver gang du ser 30*30 flis på ett bad🤔  Synes 30*30 flis er sånn passe ekslusivt på ett bad jeg, imotsetning til alt det kjipe belegget folk legger ned.. Og ha godkjent fall mot sluk er jo tilnermet umulig med større flis enn 30*30 om man ikke velger mosaikk i dusj osv.

30x30  🤢 🤣 eg veit ikkje, eg syns bare det er finere med større flis enn 30x30.  Mulig det har med at de fleste veggplater som imiterer flis somregel også er 30x30, ikke mye glad i de heller :)

det skal rives og få seg en oppstrekker om ett år eller to, men da blir alt av sånt våtromsproblematikk satt bort til fagfolk, akkurat det skal jeg ikke tulle med selv :) da er det enklere å jobbe litt overtid og la andre styre på med slike problem.  men har sett det har komt flere bra løsninger som ingvaldsen skriv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxy er heller ikke «evigvarende» slik flis er, det sprekker opp og trenger stadig tilsyn.

Liker flis og har flislagt både små og store flis, bandt og vanlig, men er ikke proff, bare hobby prosjekter - men er nøye.

Ville selv aldri brukt 60x60 på et bad der det skal være sluk og fall, da må man inn med mindre flis, evt være «kreativ».

Skulle man gått inn for en jålegarasje er flis tingen, skal man skru tja..?
Ville uansett hatt varmekabler i garasjen og selv ville jeg hatt flis, men jeg skrue heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd Du kan vere glad du har gammelt hus så du slipper ekstern kontrollør😁 da gjør man som man vil 😅 har vert med på fliser som er 15*90 ( parkett wannabe ) der ble det fint lite fall mot sluk😅  Men mosaikk er nok tingen, og at alt er bestemt så man får dusjdører/vegg eksakt i mosaikkskjøt. Er dog ikke alltid jeg syns det passer inn med mosaikk på bad, og da syns jeg 30*30 er penere. Men generelt er jeg enig i at 60*60 er penest. For meg er det en selvfølge at fugemasse matcher flisene. Baderomsplater er og forblir en kjipere løsning, men sikkert 1/4 av kostnaden og tidsbruk😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Skulebollen skrev:

 

klar over tek17 kravene men kan innrømme jeg trådde utover på litt for tynn is her.  

men ja jeg var med på et prosjekt der vi la store fliser på cirka den størrelsen bad der vi kom til fedigstøpt gulv av annet firma, der var det ikke tilstrekkelig fall fra høyeste punkt og ned til sluk. så istedenfor å flyte en hel kjeller på 100 kvadrat for å få terskelfritt mellom alle rom så ble det enighet om å kompansere med terskel som det ble smurt membran mot og det ble godtatt av 3. part kontrollør, lokale fallet i dusj var nedfelt nisje med slukrist mot vegg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ingvaldsen Alle kan ta feil, som den pedofile mannen sa mens han løftet den nypulte dvergen oppå føttene igjen😬

Ja ett enkelt alternativ er og smøre membran på en ekstra terskel ved døren. Men Dvs. At døren inn til badet står høyere enn resten av dørene.. lister følger ikke osv. Da spyr jeg ;) Men så er jeg godt over snittet OCD da💁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Skulebollen skrev:

@Ingvaldsen Alle kan ta feil, som den pedofile mannen sa mens han løftet den nypulte dvergen oppå føttene igjen😬

Ja ett enkelt alternativ er og smøre membran på en ekstra terskel ved døren. Men Dvs. At døren inn til badet står høyere enn resten av dørene.. lister følger ikke osv. Da spyr jeg ;) Men så er jeg godt over snittet OCD da💁

 

ja det er jo helt på tryne i en ny bolig, det ble kjempet for å flyte alt på nytt men kunde slo seg til ro med terskel for å hindre konflikt :P

men siden det først å fremst er snakk om flis i garasje her så skal jeg ikke dra badpraten lengere selv om jeg kan vise til løsinger på bad med 60x60 fliser :P

i garasje vil uansett en 60x60 flis være like solid som 30x30, er det slurva med limingen så kan ei lita flis vippe/knekke like fort som ei stor flis ved en gitt belastning.  støper du nye plate og pusse/sliper den så er det ingen sak å få til et bra underlag for flislegging og samtidig få greit fall.


selv vil jeg hatt fall mot et aquadren som ligger på langs i senter av rommet, kjedelig med fall ut mot porten da du må bruke håndbrekk osv for at bilen ikke skal trille ut(kanskje en detalj få bryr seg om) 

stå sant du ikke sveiser og hiver inn å ut girkasse/differ for harde livet så hadde jeg slått meg til ro med flis, viktig å skille mellom et fullblods verksted og garasje :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til og gå for 30*30 eller til nød 60*30. Som f90 er innpå er det enklere og få full kontaktflate og heft med 30*30 enn 60*60. Og som regel er ett garasjegulv ikke støypt helt hundre mtp. Ujevnheter osv. ( Mitt vertfall🙄 ) Begrenset hva man klarer og pusse ut med helikopter også når man støper. Og ujevne fliser med kanter som stikker opp og butter her og der er ikke noe for meg, selv ikke i en garasje som skal brukes til alt 😁 

 

Skal nå få slengt ut ett bilde når jeg forhåpentligvis får flislagt il.a vinteren.. Om ikke med store fliser, så skal jeg vertfall ha sakseløfter 100% symetrisk i forhold til fliser osv. Ett godt utført arbeid veier høyere opp enn mest mulig moteriktig overflate 😁

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik 90

Her var det som vanlig mye bastante påstander. Jeg driver nå litt med flis, er ingen expert, og legger kun bad/inngang osv. på eneboliger jeg bygger. Jeg må vertfall bruke raimondi på store gulv som ikke er 100%. Og dette er råd jeg har fått fra folk som driver kun med flis. Og flytsparkle ett garasjegulv på 50m2 som mest sannsynlig har fall enten mot sluk eller ut port, er ikke enkelt og få perfekt. Og man må bruke dyr masse. Jeg vil tro det koster vertfall 10.000 og få en fagmann til og flytsparkle.
Jeg har sett garasjegulvet ditt på bilder, og jeg skjønner vi er milevis fra hverandre hva gjelder interesse for finish. Det var nå en ting.

Så til neste påstand ( Som er heeelt bak mål ).

Epoxy vs flis. Er enig i at 60x60 nok ikke er noe lurt. Men en 30x30 flis er sterk. Blir jobben gjort skjikkelig vil den aldri løsne. Om man følger garasjegruppen på facebook ser du at flis er det eneste som faktisk varer. Epoxy risikerer du også at slipper, i tillegg tåler det ikke piggdekk over lengre tid.
Det er også en grunn til at stortsett alle bilverksteder bruker flis. Fordi det er holdbart! og OK og holde rent.
Til ditt bruk, som stortsett kjører rett inn og ut av garasjen med piggfrie dekk. Og bilskruing er minimum så er sikkert epoxy heilt topp :)

 

Nok OT fra meg i Finn tråden :)

Jeg jobba med fliser i mange år og har lagt min andel flis til å vite hva som funker og ikke, så vi kan godt fortsette å måle kuk hvis det er det du vil. Det er hver gang det kommer en diskusjon som går på håndtverk så kommer ekspertene krypende med ditt og datt. Gi faen i garasjegulvet mitt, det er det ikke jeg som har støpt. Vel jeg vurderte å få det pussa eller avrette det noe, men jeg ga faen i det siden det faktisk tross alt er en garasje og ikke ett stuegulv. Så da lot jeg det være som det er og fikk lagt på epoxy maling. Epoxyen har faktisk sluppet noe ute ved porten, dette har jeg fått dekket på reklamasjon. Men siden du er så flink og alle andre er idioter så kan du vel legge ut noen bilder av de siste flisejobbene dine? 

Nei det er ikke lett å få ett 50 km2 garasjegulv med fall perfekt, men det er ikke umulig hvis man bare bruker huet litt. Du kommer langt med en god piggrulle og en solid svaber samt ikke alt for løs flytmasse. Videre så er jeg veldig spent på hvorfor man må bruke dyr flytmasse, fiberarmert Megaplan holder i massevis. Hvis du skal ha stuegulv finsh så kjører du over med helikopter, da kan du legge på hva du vil.

Jeg er enig i at bruken avgjør, og til mitt bruk (og veldig mange andre) så er epoxy bra. Men jeg vil også mene epoxy funker til litt hardere bruk også, det finnes så mange gode epoxy malinger som er beregnet til hard bruk. Men hvis du absolutt skal ha denne showoff garasjen med fliser og skinnsalong så gå i det minste for 30x30 fliser og epoxy fugemasse. Denne fugemassen er noe hærk å legge ut på 30x30 fliser men du er så opptatt av finish så det får du fint til 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbeltsmør du med grov tannsparkel tenker jeg det går fint, men jeg vet jo ikke hvor grovt gulvet her. 

å pusse med helikopter er ren lotto med mindre du støper gulv etter taket er ferdig... har vært med å på endel garasjemurer og været spolerte ofte dette til vær gang, men når ting klaffet og du kom utpå med helikoptere til rett tid så ble det jo rett å slett nydelig gulv! 

skal du felle ned saksløfter så den går i ett med gulv i nedre posisjon ? 

får jeg sjansen til å sette opp ny garasje så fantaserer jeg om det samme, men er redd det bil se litt rotete ut med sakseløfteren mitt i flisleggingen.. kanskje lakke den i mer matchende farge ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Hoi! Skal si du var nærtagende idag😳 jeg har da virkelig ikke påstatt alle andre er idioter? Jeg påsto din påstand om flis var idiotisk😁 

Det var vel ærlig talt du som kom med en "ekspert" uttalelse? 

Klart du skal få bilder av noen av mine siste flislegginger, kjekt du er interessert 😬

 

Min erfaring med billig vs. Dyr planmasse er at den dyre flyter alvorlig mye bedre utover. 

Noe du kanskje skal vurdere før du spyr ut påstander er at "til mitt bruk" ikke alltid er fasit. Dette går igjen... 

Jeg skal ikke ha sofa i min garasje, ei heller skal det vere showoff. Tørr faktisk garantere der blir mer skruing i min garasje enn din😉 Men jeg vil den skal vere presentabel.. 

 

@Ingvaldsen

Har støypt til nedfelt sakseløfter ja. Sakseløfter blir nok rød, men den fargekrasjen skal jeg klare leve med😂 Er trossalt en mekanisk sak, forhåpentligvis en overpriset garage15 innredning som matcher løftebukken. 

 

Ser så smått her garasjen i bakgrunnen. Sakseløfter gropene er plassert under M3, disse har en liten sluk i hver grop. Jeg har valgt og gå for vanlige A takstoler med hevet undergurt, på den måten har jeg "standard" høyde på garasjen utvendig, ett lite roteloft, samtidig som jeg får 3.20 takhøyde. ( Som er nok til personbil på full løft ) portåpner er montert på aksling fremme, og skinner er forlenga så dem går så nærme taket som mulig. På denne måten kan jeg ha bil stående oppe på bukken samtidig som bil nr. 2 kan bruke garasjen som normalt. 

 

Siden 50m2 ikke er noe å skryte av, driver jeg og jobber med kommunen for godkjenning av en isolert garasje til på 8*12 meter. Men denne blir nok mest brukt til lagring av biler og kanskje en avdeling til grovere arbeid. 

 

 

IMG_20200420_210055112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skulebollen skrev:

@Fredrik 90 Hoi! Skal si du var nærtagende idag😳 jeg har da virkelig ikke påstatt alle andre er idioter? Jeg påsto din påstand om flis var idiotisk😁 

Det var vel ærlig talt du som kom med en "ekspert" uttalelse? 

Klart du skal få bilder av noen av mine siste flislegginger, kjekt du er interessert 😬

 

Min erfaring med billig vs. Dyr planmasse er at den dyre flyter alvorlig mye bedre utover. 

Noe du kanskje skal vurdere før du spyr ut påstander er at "til mitt bruk" ikke alltid er fasit. Dette går igjen... 

Jeg skal ikke ha sofa i min garasje, ei heller skal det vere showoff. Tørr faktisk garantere der blir mer skruing i min garasje enn din😉 Men jeg vil den skal vere presentabel.. 

 

Altså, flåkjeft kommentarer får samme svar...du av mange burde vite at jeg biter tilbake 😅 Det er ofte veldig vanskelig å uttale seg om ett emne uten at noen kan ta det som en besserwisser kommentar. Det er jo selvsagt ikke meningen at det skal være sånn, men sender kan ikke bestemme hvordan mottaker oppfatter en kommentar.

Ja flislegging er gøy, det er ett håndverk man lærer seg å mestre. Jeg skal innrømme at de første flisene jeg la ble litt sånn halvveis, men så plukker man opp en erfaring her og en erfaring der. Så blir det som regel greit når man har holdt på en stund :)

Da ser det ut som vi har forskjellige erfaringer med avretting, det går ann å ha. Jeg har pleid å hive i bitte litt mer vann i massen i forhold til det som står på sekken, da blir Megaplan så fin å jobbe med synes jeg.   

Ja det blir helt sikkert mer skruing i din garasje, den type jobb disponerer jeg enten verksted til eller så betaler jeg noen for å gjøre det hvis jobben er stor. Mekaniker er jeg så bestemt ikke 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Altså, flåkjeft kommentarer får samme svar...du av mange burde vite at jeg biter tilbake 😅  Mekaniker er jeg så bestemt ikke 

 

 

Dette ble et rart innlegg...

Forsøkte å si, det er forskjell på hobby og proff, både verktøy og som utøver. Man bør generelt ha respekt for fagfolk og erfaring. Selvsagt er det fagfolk som er idioter og som ikke skulle vært utøvende i sitt yrke, tross alt er det vel bare 5% ca av fagprøver som ikke bestås. 
Men som produkt, verktøy eller bil, man får det man betaler for. Man kan godt legge flis å få et bra resultat på privaten, men ha likevel en sunn respekt for fagfolk og deres vurdering. 😉

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...