Gå til innhold

NilsP E30 M3 gruppeA prosjekt.


NilsP
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulere med dagen Norge og folkens.. ,og takk for tilbakemeldinger.

Vært en over middels 17 mai egentlig, med masse m3 kjøring av alle ting :headbang: (forvist til baksetet) 🤪

17mai..jpg.a62013cc1bdda1983ef38273d4a7eeb8.jpg

..liten fortsettelse her.

Er som vanlig på litt sånn catch up to date, typisk meg forøvrig.

Får pushe meg videre til og få med litt framdrift her på sikt, og bli flink til følge opp tråden når får satt skikkelig i gang.

Planen var i grove trekk og få bilen isammen og forhåpentlig klar til testløp på ettersommeren (i historisk, racing nm)
Men det kan bli endel små utfordringer før den tid, og nå kom jo denne store utfordringen med corona,
som alt har dratt ned min framdrift på fleire måter.

Innser vel at eg skal stresse ned og heller ta litt meir tid til hjelp, og satse på neste sesong.

Men først var det catch up to date...

Eg fikk plutselig svar fra opprinnelig eier/bygger i slutten av mars.. artig!
De satt stuck pga corona, og hadde sikkert fått god tid,og rydde i mail innboksen 😛

Det var sønnen som svarer og bekrefter at faren fikk bilen bygd,
og ganske riktig av Linder, med bur fra omp racing, og med "gamle" linder dtm deler.

Dette med dtm/grA er litt forvirrende og eg sliter selv 😛 men i korte trekk så fulgte de samme regelverk fram til 88...
etter den tid fikk de friere tøyler i dtm (tyskland) F. eks dette med sleide spjeld, det er kun dtm som hadde. GruppeA kjørte vanlige 46 og 48mm spjeld.

Ellers lurte eg voldsomt på fargen på buret, for linder brukte egentlig lilla..
La ut bilde på ei tysk side, fleire der meinte det var schnitzer (som også bygde race m3) sin typisk rødfarge, brilliantrot eller misanorot.
-dette var jo litt merkelig fargevalg viss linder hadde bygd bilen.

Spurte tidligere eiger om dette når endelig fikk kontakt,og han bekrefta at de hadde valgt egen farge, men huska ikkje hvilken :o

Testa flere org m3 farger, misano, brilliant og hellrot (som i ///M fargen, men noooo goooo) begynte lure om det kunne være hennarot og... suksess!


Siden eg egentlig har bestemt meg for og settle for neste sesong får eg iallefall tid til prøve gjere ting litt skikkelig, så får lage meg ei slags liste her;

Dette bør da gjøres før lakk;

* Sveise igjen diverse åpninger i hattehylle og rygg bak.
* Installere påfyll ventiler i hekk
* Tilpasse ny frontspoiler og skjørt
* Flytte oljekjøler, tilpasse nye fester og trakt til kjøling
* Sveise inn nytt stolfeste
* Sveise inn feste til seler i hattehylle.
* Montere hengsler i bakluke (et grpA krav)
* Legge opp sentralbrannslukking
* Sveise inn nye "rør" til luftjekkene bak
* Montere orginal slepekrok
* Flytte luftkobling til luftjekkene

Når dette er gjort kan den ribbes helt og blåses/lakkes.

Egentlig kun småting som bør være overkommeligt selv for ein uten karrosseri talent.

Ellers;


* Motoren... et kapittel for seg selv! Skal åpnes.. (mulige big $$$$)... Satser på dynokjøring og småtesting på sikt.

* Girkasser/differ.. overhale/sjekk.. Mobimech muligens. Har litt kontakt med han, kjempekar.

* Ledningsnett.. her er litt og sjekke.

* Understell.. generell oppussing og sjekk. Muligens bytte fjærbein og annen bakstilling.

* Bremser.. overhale kalippere... nye klosser. Alle skivene ser nesten nye ut :)

* Fuel cell.. sendes til muzzi motorsport for reproduksjon (big $$$, vente på lotto premien)

* Sikkerhetsutstyr.. ny stol, seler etc..

* Felger.. de orginale bbs senterbolt er alt til vannpolering, så prøver lakke de igjen.. de var bra slitte.

IMG_1327.thumb.JPEG.e7b1dad7b9118c8f6c2a8e39432fac6a.JPEG

Ellers..IMG_1326.thumb.JPEG.c0480144f78cb2712e88747c0fcf2ab2.JPEG

mange rare ting med slike regelverk som grpA, f.eks krav om kjøre med orginale dørtrekk..
-alle karosseri deler skal være stål.

IMG_1551.thumb.JPEG.06039d6d7911eb9fff41bd0a148aedcb.JPEG

 

IMG_1567.thumb.JPEG.28cd76c32357bd66b523756f4dda4889.JPEG

Skrapte vekk de mindre pene stripene på ene sida..

IMG_1560.thumb.JPEG.86d1f8b6b627a5f0d460155d8f181e38.JPEG

Orginalt varmeapparat stod i!

Har hatt skrekkopplevelser med disse og lekkasjer før,så det røk ut!

IMG_1546.thumb.JPEG.b57f1dfe2a7a633b0f22ad61cb22be07.JPEG

Setter inn noe mindre og lettere, kun for og hindre dugg på vindu egentlig

 

Jupp.. det var litt oppdatering.. plutselig komme en ny 🙌

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ingvaldsen skrev:

rått ! 

du sa det fulgte med dynopapirer med bilen, hva sto det på disse ? :D

 

Ja.. det gjorde det!

datert 92.. så motoren må ha vært gjort noe med etter den var ny i 91!

Uansett.. 315 hk... faktisk en god del mindre en gate m3`en.. men den har litt ekstra volum, og ingen regler og følge 🤪

Ikkje allverden egentlig, men er jo kun sugis på 2.5 liter, og i grpA spec så er det endel begrensinger.

Tror de oppgav opp til 330 hk som max på disse motorene i dette spec.

Så gleder meg til teste denne i dyno selv!

 

8D89BD7C-0C89-4E04-9880-F4B70FCA4EE3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eddy`s skrev:

Heldigvis så har du jo masse S14 erfaring så dette vil nok bli ganske artig :):cool:

🤔time will show 🙂

For noen år siden hadde eg aldri turt åpne en slik, men mindre bekymra nå ja :)

-I bunn og grunn er det nok kun høgere komp som skiller denne fra den andre motoren min.. det som blir spennande er tilstand på stempel og sylindre.. og om den er borra opp masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøft ! hva skiller den motoren her og den som satt i 92 dtm bilene ? wenaas sin ble vell benket til 370hk og 350nm cirka om jeg ikke husker feil.  ble ikke disse kjørd på enda mer effekt ved kvalifiseringen også ? 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser denne bilen ,tenker jeg tilbake på begynnelsen av 90 tallet der jeg så løp på Eurosport og drømte meg vekk .

For en bil og for en følelse det må være å eie denne❤️😀

Pokker ta at jeg ikke visste om at du røsket ut varmeopplegget i bilen .

DET hadde vært noe å hatt i min 318.

Tenk varmeapparat ratt fra en ekte løpsbil ,da hadde jo jeg lett fått 170000 for Malachiten 😅😅.

Neida ,følger med er og synes dette er så utrolig gøy på dine vegne Nils👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sveigis skrev:

Pokker ta at jeg ikke visste om at du røsket ut varmeopplegget i bilen .

DET hadde vært noe å hatt i min 318.

Tenk varmeapparat ratt fra en ekte løpsbil ,da hadde jo jeg lett fått 170000 for Malachiten 😅😅.

Yeah right 😂

Tenkte på legge d ut, men et så gammelt varmeregister ville eg ikkje brukt.. og nytt register og ventil er mange tusen.. så kasta heile driten 😳 det mangla dessuten litt småting.. 

21 timer siden, Ingvaldsen skrev:

tøft ! hva skiller den motoren her og den som satt i 92 dtm bilene ? wenaas sin ble vell benket til 370hk og 350nm cirka om jeg ikke husker feil.  ble ikke disse kjørd på enda mer effekt ved kvalifiseringen også ? 

 

Det handle vel mest om videreutvikling og friere reglement.. men i hovedsak; toppen, større ventiler og kanaler, sleide spjeldhus som gjer det effektive arealet ganske masse større, andre ex manifolder.. alt dette gjer at man flytter effekt kurven høgere, som gir meir effekt.

-de grommeste hadde nok 370-380 hk, (på 9000 ++ rpm) men max moment var nok ikkje så veldig langt over 300nm.. det har jo med den volumetriske effekten og gjere, som har sine begrensinger uansett hvor flinke folk som bygger :)

Uheldigvis så hadde s14 nådd sine grenser her pga stor boring.. og de siste merce motorene hadde «desverre» større potensial 🤨🤦‍♂️ med plass til større stempel, og dermed kortere slag.. = meir rpm og hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 27.5.2020 den 14.56, R Andersen skrev:

Her snakker vi barnfind! ;) 

Gratulerer med grom bil. Blir spennende å følge med, og som med alt du gjør, så kommer dette til å bli bra. :headbang:

Barn og barn 🤪

Takk for d.. Time will show på resultatet..

Venter forøvrig spent på din også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med litt nytt her.


Skjønte jo fort at og stresse med denne bilen i sommer var lite nyttig, dessuten har eg rota meg bort i større husoppussing.. (desverre)

Bilen har stort sett stått på stedet hvil, men stadig litt (masse) pønsking og planlegging, som selfølgelig førertil uante mengder med ideer og dertil shopping :o

Men pga corona osv så tar jo ting tid, bl.a ein pakke fra østerrike tok 2 mnd! så er visst greit og få ting på plass litt sånn smått om senn.

Fikk på svart grill og pella av den stygge tapen på lyktene, og fått av dekoren på sidene, så såg den brått litt meir anstendig ut, samt prøvde vaske litt bedre under.

IMG_4148.thumb.JPEG.b2a9c52c548966fbeceea3574c8a9137.JPEG

Fikk for meg og dra bilen på biltilsynet si vekt for og sjekke status før full demontering.. vekt er jo viktig i racing og med tanke på kostnad på trimming av motorer som dette så er vel den billigste trimmen og få vekk mest mulig vekt.
Nå er det jo ei minimumsvekt som gjelder selfølgelig, 960 kg.. så får prøve og komme så nærme den som mulig.

IMG_4155.thumb.JPEG.56de807e5bb0ad14a2efe76f40b6ed1c.JPEGLitt sånn grov veiing, men uten endel utstyr så var den endel under, så håper den ikkje blir så veldig tung til slutt.
-Var iallefall sånn at den største vinkelsliparen forhåpentligvis slippe gå til verks her 😛

IMG_4178.thumb.JPEG.3a02ee9cea12468ac529806ee9badef2.JPEG


Så.. endelig.. motoren ute.
Et litt stort øyeblikk.. eller et viktig iallefall.. veldig usikker hva som venta inni her, men hadde ein god følelse.

IMG_4196.thumb.JPEG.8f2e313655eb2e281840c026465e180d.JPEG

 

Tok av svinghjul, og der var ein gammel grom ap racing clutch, med nesten uslitte lameller.. good.

IMG_4201.thumb.JPEG.919a46d49b878fdd842fe6d36f4ffcd8.JPEG

IMG_4215.thumb.JPEG.57a7c9a6a8ccb60ef61d2a134a7c147d.JPEG

Fordeler lokk og rotor.. ser nytt ut 😛 men datert 1990.

IMG_4245.thumb.JPEG.1471f1499cf0d03c29176f88d9790baa.JPEG

 

Toppdeksel.. var jo gullreint! kammer strøkne.. forøvrig gode gamle motorsport kammer.

IMG_4248.thumb.JPEG.b67dbedec36328176483f67b189436d1.JPEG

IMG_4268.thumb.JPEG.3825ca90bd1a7db2fe85a615959d64d3.JPEG

Målte ventilklaringer, gjer alltid det før demontering.. etter dyrkjøpt erfaring i gamle dager. Klaringer var innafor, et par litt vel store, men ok.

Så kamhuset av, her var ei rekke med fine ventilfjærer, og riktige sort i s14 motorsport verden, srd7 heter de.
-aldri sett disse før, men var artig med lash cap'ene som hadde små låseringer inni, skal iallefall ikkje hoppe av tydeligvis :)

IMG_4276.thumb.JPEG.dd9a3dc4c14f68a585db2390fc08fa2b.JPEG

IMG_4291.thumb.JPEG.ff974e87682191187624df3468f2783e.JPEG

next.. toppen av..

IMG_4297.thumb.JPEG.5a9018aa7ec3af50149123ca7457731a.JPEG

Fint inni her heldigvis!

Stempler såg neste råtne ut, som blålig korrosjon elle noe :o

IMG_4324.thumb.JPEG.1f338af0634845cb3c7838baf209cbc0.JPEG

Litt skeptisk et øyeblikk der :o men litt lett skraping og pussing avdekka fort litt normal stempel farge.

IMG_4321.thumb.JPEG.9bf4c2b2747c49fce7e86c1b6850dade.JPEG

Sylindre såg fine ut, men må måle ovalitet etterhvert.

Av med bunnpanne.. avdekka også et rart belegg i bunnen, tyder nok på den har stått ei stund ja.
Oljenivået ser man også hvor har stått, opp på oljepumpa, som et sleip,rart belegg! men lot seg tørke lett av.

Ville ikkje kjørt med den olja akkurat 🙄

IMG_4326.thumb.JPEG.2bed8fb764aec9b4c7c2aff4457ba645.JPEG

IMG_4325.thumb.JPEG.6a9e6215cf5f4a7637fe441677c59743.JPEG

IMG_4389.thumb.JPEG.0cf319836860ff848467df8d74aab3ba.JPEG

Fikk tatt av ein råde/stempel.. lagrer og tapp såg bra ut, håpe de andre også er så bra.

Litt forsk på stempel design osv.. måling av deck height. Nesten 0.8 mm over blokk.. blir små klaringer mot ventiler av slikt 🤪

IMG_4387.thumb.JPEG.a5efe0d3f857985b0c843c7a414f8da5.JPEG
 

blank og fin veiv

IMG_4310.thumb.JPEG.07585c6e1b2341fa2c3cafde13234f23.JPEG

 

to be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • NilsP changed the title to NilsP E30 M3 gruppeA prosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...