Gå til innhold

Må man ha kamaksel sensor for at motor skal gå?


Thraneboy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, skulle bytte kamakselsensor hær om dagen, ved bytte vist det seg at sensor skive på kamaksel som kamakselsensoren skal registrere  mot var revnet og lå løs under toppdekslet. Dette forklarte jo da hvorfor sensor ikke gjorde jobben sin, men etter metalldel ble lirket ut og alt rengjort så startet motoren og gikk noen sekunder før jeg stoppet den. Siden da har jeg ikke fått start. Motor går rundt, får bensin men starter ikke. Venter pr. Nå på ny del så jeg kan få byttet sensor skiven, men lurer altså da på om dette kan være en årsak til at motor ikke starter, eller er det noe annet som kan forårsake dette?

 

håper på svar :)034BAA1D-3FC3-4642-B16F-A9C3A63C7CC6.thumb.jpeg.00253fd08323a1fb9d4c7abacb35de14.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 4.5.2020 den 4.15, Thraneboy skrev:

Hei, skulle bytte kamakselsensor hær om dagen, ved bytte vist det seg at sensor skive på kamaksel som kamakselsensoren skal registrere  mot var revnet og lå løs under toppdekslet. Dette forklarte jo da hvorfor sensor ikke gjorde jobben sin, men etter metalldel ble lirket ut og alt rengjort så startet motoren og gikk noen sekunder før jeg stoppet den. Siden da har jeg ikke fått start. Motor går rundt, får bensin men starter ikke. Venter pr. Nå på ny del så jeg kan få byttet sensor skiven, men lurer altså da på om dette kan være en årsak til at motor ikke starter, eller er det noe annet som kan forårsake dette?

 

håper på svar :)034BAA1D-3FC3-4642-B16F-A9C3A63C7CC6.thumb.jpeg.00253fd08323a1fb9d4c7abacb35de14.jpeg

Hvilken bil, motor, kmstand på bilen? Har du tatt en diagnose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive motor, etter bilde å dømme er det en N46 motor, dobbel vanos. Du skal kunne kjøre uten sensor så lenge ikke den kortslutter kontuerlig og aktuerer vanos vilkårlig. Ved total bortfall går vanos i normalposisjon og du mister effekt og får feilkode. Det er hvertfall min erfaring med M52 og M54. Men dersom veivakselsensoren streiker får du ikke start, eller du kan få start men motoren går av igjen med engang. Muligens gjør bortfall av veivakselsensor på nyere at motoren får feilkode og start inhibit. Diagnose må til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...