Jump to content
12345

Ødlakt på verksted

Recommended Posts

Heisann. Leverte inn min bmw f11 på eu-godkjenning. Dagen ettepå når jeg hentet den var luftkompressoren røket.
fikk ikke beskje om dette da jeg hentet bilen og verkstedet lot meg kjøre hjem. Var etterpå da jeg ringte dem opp de først fortalte at dette hadde skjedd når dem var ute og prøvekjørte bilen etter eu. Fikk da pris på og bytte kompressor og belger ca20k. Synes det er sinnsykt kjipt og ha levert fra seg en heilt fin bil uten problemet, og hente en ukjørbar bil. Er det jeg som selv må stå til ansvar for dette, eller kan jeg kreve noe av verkstedet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

For å forstå hele situasjonen, kommer det endel spørsmål.

1. Hvordan ble det konstatert at kompressor var røket?

2. Hvordan hadde kompressor røket av test kjøring?

3. Hvorfor skal begge luftbelger også byttes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Otis 

1.leverte den inn på et annet verksted for var uaktuelt og betale så mye.Og fikk vite akkuratt hva som var galt. 

2. Hvorfor vet jeg ikke, mekaniker sa ord rett at han prøvekjørte bilen etter eu. Bilen var helt fin. Nå han var på vei til verkstedet så skjedde det at bilen sank og begynte og «hoppe»

3. Mekaniker tok diagnose og fikk feil med kompressor men ikke hva som var problemet med den.  mente at siden bilen var kjørt uten kompressor så måtte mest sannsynligvis begge belgene byttes også🤷🏼‍♀️

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mottatt.

Det er litt for enkelt å legge skylden på verkstedet for at kompressor er defekt. Det er ikke helt uvanlig at den kan suge inn fuktig luft, da fuktighetsfilteret blir fullt og blir kompressor sakte, men sikkert ødelagt av rust. Så dette kan ha oppstått FØR problemet ditt oppstod. Men det bare ikke så merkbart, da det er liten luft endring ved vanlig bruk i belgene.

Men at man bør bytte begge belgene fordi man har kjørt med de flate, er jeg noe usikker på. Jeg har gjort det før på min forrige e61 og det gikk helt med den siden det var problemer ihvertfall.

Kompressor får man tak i fra andre steder enn originalt, det samme med belger, så dette bør være fikset for under 10k om man skrur selv, eller maks 15k om verkstedet skal gjøre dette. Hver belg er maks 30 min og kompressor er maks 1 time.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otis, i Tis står det Note:
If a vehicle has been driven with depressurised air springs, the air springs must always be replaced. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en e39 med lekkasje på slange , så den lå jo i bunn rett som det var , det ble aldri bytta belger der vertfall . 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det går sikkert bra å kjøre med belger som har vært kjørt uten luft. Men om en belg eksploderer og skaper en dødsulykke så sliter det verkstedet som ikke har fulgt retningslinjene til BMW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...