Gå til innhold

Bytta batteri x1, vil ikke starte.


kortsluttning
 Share

Anbefalte innlegg

Du har feil på samtlige glødeplugger, og alle disse svikter neppe samtidig. Mulig glødereleet ditt har fått en karamell. Evt en sikring.

 

Med forbehold om at jeg ikke kjenner denne modellen, og uttaler meg generelt. 

 

 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, *MrB* said:

Du har feil på samtlige glødeplugger, og alle disse svikter neppe samtidig. Mulig glødereleet ditt har fått en karamell. Evt en sikring.

 

Med forbehold om at jeg ikke kjenner denne modellen, og uttaler meg generelt. 

 

 

Det kan være sikring. Da det sitter noe skikkelig rallemekk på batteriet, med fordeler og sikring. Prøver dette først, ser at det er 1600 for nytt gløderelle.

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vei ikke hvilke sikringer som sitter på batteriet, men de spesifikke sikringene for motordrift sitter bak hanskerommet. Der skal det også ligge et diagram som sier hva som er hva. Søk på E84 wiring diagram" og/eller "E84 fuse diagram", og se om du klarer å finne noe der før du evt starter på dyrere ting. 

 

Har du hatt starthjelp på den? Typ startbooster?

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel har jeg lite peiling på, men denne bilen har startknapp, og man gløder ikke i gammeldags forstand. (Tenning på, vent noen sek til glødelampen har lyst, og helst slukket). Altså er motorstyringen automatisert i en slik grad at at starteren ikke aktiveres før gløding er aktiv. Og ser den ingen gløding, vil den heller ikke prøve å starte. 

Det finnes dieseleksperter her på forumet, som helt sikkert kan si noe mer konkret ut fra den infoen du har gitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, *MrB* said:

Diesel har jeg lite peiling på, men denne bilen har startknapp, og man gløder ikke i gammeldags forstand. (Tenning på, vent noen sek til glødelampen har lyst, og helst slukket). Altså er motorstyringen automatisert i en slik grad at at starteren ikke aktiveres før gløding er aktiv. Og ser den ingen gløding, vil den heller ikke prøve å starte. 

Det finnes dieseleksperter her på forumet, som helt sikkert kan si noe mer konkret ut fra den infoen du har gitt.

 

Det hørtes logisk ut, det som er litt vanskelig er å vite hvor mye av motorstyringa som er automatisert. Har ecu noen tilbakemelding  (sensor, evt måling av strømtrekk), på at glødinga fungerer?  Evt så leser ecu bare at utgangen til gløding på syl 1-4 ikke blir aktivert som følgefeil, men da burde det vært noen andre alarmer i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, *MrB* said:

Vei ikke hvilke sikringer som sitter på batteriet, men de spesifikke sikringene for motordrift sitter bak hanskerommet. Der skal det også ligge et diagram som sier hva som er hva. Søk på E84 wiring diagram" og/eller "E84 fuse diagram", og se om du klarer å finne noe der før du evt starter på dyrere ting. 

 

Har du hatt starthjelp på den? Typ startbooster?

Fant sikringsboksen nå, takk for tips :) 

Har bare prøvd med lader, får batteriet opp i 12,5V nå. Har satt tilbake det gamle batteriet, da det mest sannsynlig er noe annet som er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kortsluttning said:

Det hørtes logisk ut, det som er litt vanskelig er å vite hvor mye av motorstyringa som er automatisert. Har ecu noen tilbakemelding  (sensor, evt måling av strømtrekk), på at glødinga fungerer?  Evt så leser ecu bare at utgangen til gløding på syl 1-4 ikke blir aktivert som følgefeil, men da burde det vært noen andre alarmer i tillegg. 

Jeg kan dessverre ikke svare deg på det.

Jeg er mer inne på synsing enn på kunnskap nå, og resonnementet mitt over vedr motorstyring er ikke noe jeg kan sette 2 streker under. Det er snarere slik jeg ville anta systemet var satt opp. Men når ingen har kommet på banen med håndfast fasit ennå, så må det være greit å tenke litt "høyt" i tråden her. Inntil noen kommer opp med noe bedre ville jeg i hvertfall forsikret meg om at relevante sikringer var ok. 

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen system for at startmotor ikke skal gå, om det er feil med gløding. Starter går uansett. Det er bare det at den venter fremdeles på gløding, men når den skal være ferdig glødet, så blir det gjort forsøk på start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2020 at 8:34 PM, Lars89 said:

Sjekk dette. Har hatt inne et par bmw siste måneden der plusskablene under bilen har tæra av  i/ved gjennomføringen i batterikassa. Du må demontere et deksel bak høyre bakhjul for å komme til å se.

Det kan være at det ikke går noe strøm gjennom her? 

IMG_20200515_212527.jpg

IMG_20200515_211942.jpg

IMG_20200515_211859.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Basse Lusk said:

Skal dette virke, må du resette slitasjevarsleren/serviceindikatoren mens kabelen er kortsluttet.

Det er det som er så rart, har kortslutta slitasjevarsler, og reset både på icarsoft og på kjørecomputer. Men feilmelding på slitasje varsler kommer tilbake. 

 

Begynner å lure på om det er felles ingang for begge slitasje varsleren på ecu, så man blir litt lurt av alarm teksten? Evt så kan det være brudd i ledning nærmere ecu. 

IMG_20200515_210829.jpg

Endret av kortsluttning
Glemte bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Otis said:

Jeg ville ha dratt i alle kabel koblinger, ta litt i. Løsner de er problemet funnet. 

Veldig rart med bremsevarsel. 

Skal gjøre et forsøk, bare ta spenninga :) 

Det kommer gult bilde av et batteri i dashbordet med gjevne mellomrom nå ser jeg. 

IMG_20200515_223828.jpg

Endret av kortsluttning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...