Gå til innhold

Gode og dårlige Bmw verksteder tråden


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Sist gang jeg tok 4-hjulskontroll på X5en, så tok jeg Strandveien auto, som er merkeverksted, og det ble faktisk svært bra. Det kan diskuteres om rattet er litt skjevt, men det er så lite at det nesten ikke merkes for man må korrigere pga veiene. Jeg måler en vellykket 4-hjulskontroll, som i at bilen går beint og sporer lite/minimalt og føles fin ut. Dekkslitasje kommer om endel kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bavaria her i Haugesund. Har vært fornøyd så langt, hadde en akutt hendelse etter en vannlekkasje i ei baklykt med påfølgende elektronikkfeil og da kom jeg inn på timen, de lagde alltid plass til biler med driftsstans sa de, ellers er det gjerne et par uker å vente som er helt greit til vanlig service eller feil som ikke haster. 

Fikk en lyd som ikke skulle være der etter at de hadde skifta ytre venstre drivakselmansjett,  da tok de på seg skylda uten noe krangling og gjorde jobben på ny gratis og det ble feilfritt andre gangen.  

Selv om timeprisen er høy i Bavariasystemet så synes jeg de får gjort ganske mye på en time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2020 at 3:16 PM, Cbrooen said:

Hvordan syntes folk de forskjellige Bmw verkstedene er? Erfaringer? Ris? Ros? Tips?

Dette kan hjelpe oss til å få en oversikt over hvor man skal gå om man trenger vedlikehold av bmwene sine, så slipper man havne et sted med dårlige erfaringer.

Trenger man bildeler må jeg rose GSbildeler og Koed for sin kompetanse. Bmw verkstedene er det dårligere med.

Kan forklare litt hvorfor kompetansen er dårlig i dag...

Dette gjelder generelt alle merkeverksteder.
Tall er størst hvis ikke all fokus på merkeverksteder. Tidene for å skru har gått ned, mål kravene har gått opp og bilene har alt for trange og komplisert å jobbe på. Alt dette i et lønnsystem hvor man får betalt etter hvor mye man produserer, så ender man opp med det som er merkeverksted i dag.

Kompetansen blir og er borte fordi stort sett alle eldre mekaniker som har erfaring og kompetanse, har sluttet og begynt å for seg selv eller andre fritt stående verksteder for dem gidder rett å slett ikke tempo, mase og stresset som komme med å jobbe i et sånt atmosfære. Da har du ikke kompetente nok folk som kan lære opp lærlinger og du ender opp med mekanikere som kun kan feilsøke med PC og bytte deler fordi det er alt dem har gjort og lært siden dag 1. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/14/2020 at 3:16 PM, Cbrooen said:

Hva erfaringer har andre med Bmw verksteder? Noen som føler mye av det samme?

 

Forsøkte Furubakken på Bekkestua/Bærum for noen år siden, og de var fryktelig dyre.

Har brukt Arne Gulbrandsen på Ensjø/Oslo noen ganger. Hyggelige folk, god service og lånebil. Aldri vært misfornøyd der.  Har dog inntrykk av at de har blitt noe dyre de siste årene.

Kan anbefale Alf Lie Motor på Alnabru/Oslo. De er "ekte" mekanikere og BMW-entusiaster som yter kjempebra service.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2020 den 23.49, Hpi skrev:

Jeg bruker Bavaria her i Haugesund. Har vært fornøyd så langt, hadde en akutt hendelse etter en vannlekkasje i ei baklykt med påfølgende elektronikkfeil og da kom jeg inn på timen, de lagde alltid plass til biler med driftsstans sa de, ellers er det gjerne et par uker å vente som er helt greit til vanlig service eller feil som ikke haster. 

Fikk en lyd som ikke skulle være der etter at de hadde skifta ytre venstre drivakselmansjett,  da tok de på seg skylda uten noe krangling og gjorde jobben på ny gratis og det ble feilfritt andre gangen.  

Selv om timeprisen er høy i Bavariasystemet så synes jeg de får gjort ganske mye på en time. 

Kan jeg spørre om du har kjøpt bil der tidligere siden de yter såppas bra?

Jeg er av typen som kjøper gammel bmw, og skrur selv. Derfor har jeg opplevd mye dårlig på det verkstedet. Jeg føler de vet at jeg aldri blir en storkunde der og bruker dem kun når det er helt krise. At de prioriterer viktigere kunder for å si det slik. Og det er helt korrekt at dem gjør også. Problemet har vært holdningen deres mot meg. Ovenfra og ned holdning. Selgerne har blitt MYE bedre på dette punktet. De klarer å føre en hyggelig samtale selv om de vet jeg aldri kjøper noe. Men verkstedet er egentlig ikke bra på utført arbeid, kundetroverdighet og fleksibilitet i mitt tilfelle.

Føler de som er faktisk kunde der får en mer positiv opplevelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen; 

Tores Auto på Tennebekk: De jeg stoler mest på med bilene mine. Alt har blitt gjort riktig og skikkelig, og de tar godt vare på bilene. Hyggelig daglig leder og rask service. Det var en gang jeg kjørte i området og noen deksler under løsnet og lagde fæle lyder. Svingte innom dem og ba om hjelp så jeg kunne kjøre videre. De var egentlig fullbooket, men tok den opp på løftebukken og fikset det gratis, med skiver og bolter som faktisk passet. Det var vel fra det tidspunktet de vant meg over. Men fortsatt liker jeg å fikse det jeg kan selv, med mindre det er en skikkelig drittjobb og ikke så dyrt på verksted. Haha. Har forresten bare hørt dritt om de andre Tores Autoene i området. De kjøper også deler fra GS bl.a. :) Så har de vært flinke til hjulstilling. 

Jæger Kokstad: De har vært stort sett ganske dyktige med mekaniske ting, men ofte avskrekkende priser. Bruker de stort sett som delelager når det er krise og jeg trenger deler flydd inn til dagen etter.
Jæger Kokstad Karosseri:  Flink til å fargematche, ikke så flink til å lakkere. De tok bakfanger til M5 på forsikring og lakkerte da klarlakk på ene bakskjermen også, antar for å få mindre glansforskjell/fargeforskjell, men i knekken til hjulbuen ble det skikkelig klumpete/renning. Hadde praksis der for ørten år siden, faktisk, og det jobbet noen mildt sagt spesielle folk der da. Haha. Gadd ikke være der lenge. 

Beredt: Skulle ta hjulstilling på bilen, ripet opp hele forbanna siden på bilen, inn til metallet, og lot som ingenting... 

Brukte også et verksted nede ved Alvøen kai en gang, og det var skikkelig jallaopplegg. Drittdeler fra et eller annet U-land, sleggemekking og så fikk man ikke kvittering når man betalte, og de ville ha kontanter, altså svart arbeid uten at det var avklart på forhånd. Prisen var heller ikke tilsvarende lav. Bestilte time via e-posten deres og de var liksom et autorisert verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evopower skrev:

Kan jeg spørre om du har kjøpt bil der tidligere siden de yter såppas bra?

Jeg er av typen som kjøper gammel bmw, og skrur selv. Derfor har jeg opplevd mye dårlig på det verkstedet. Jeg føler de vet at jeg aldri blir en storkunde der og bruker dem kun når det er helt krise. At de prioriterer viktigere kunder for å si det slik. Og det er helt korrekt at dem gjør også. Problemet har vært holdningen deres mot meg. Ovenfra og ned holdning. Selgerne har blitt MYE bedre på dette punktet. De klarer å føre en hyggelig samtale selv om de vet jeg aldri kjøper noe. Men verkstedet er egentlig ikke bra på utført arbeid, kundetroverdighet og fleksibilitet i mitt tilfelle.

Føler de som er faktisk kunde der får en mer positiv opplevelse.

 

Jeg har aldri kjøpt bil der.  Jeg har også hørt om folk herfra som drar til Bavaria Stavanger for avansert feilsøking men jeg har foreløpig ikke hatt noen avanserte feil med denne bilen så jeg har ikke fått testa de der.  Uten å nevne navn så kan jeg godt se for meg hva du mener, jeg har foreløpig gått der for å få oppdatert software på bilen, få alle "stemplene" i serviceheftet og fått fulgt opp rustgaranti etc men har etterhvert kommet til at jeg kommer til å beholde denne bilen kanskje for alltid og heller degradere den til Søndagsbil når tiden er inne og da blir det nok mer garasjemekk på meg også, eventuelt gå steder hvor det går an å bruke alternative deler slik som f,eks Vianor som jeg brukte innimellom på min gamle E39.  For med mindre en har en bil som er relativt ny og som skal byttes inn med en relativt høy innbytteverdi så blir det for dyrt å bruke merkeverksted i lengden. Det største problemet slik jeg ser det at det kun er originale deler som gjelder. Det blir for dyrt i lengden på gamle biler. Det finnes masse bra alternative deler, overhalte deler og også brukte deler.  Jeg ser min egen bil bare med støtdempere, kompressor etc som sikkert må byttes en eller annen gang så kryper det mot 100.000,- totalt i deler og det er ikke aktuelt når det finnes mye billigere alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...