Gå til innhold

valg av eldre m-bil


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Werther skrev:

 

 

Det kommer egentlig helt an(n) på  hvor mye man skal bruke grombilen sin.

Jeg har kjørt 12k på under et år med min "gamle" M Roadster, og det utgjør ca 2000kr mer pr år i bensin hvis man fyller 98 (som jeg gjør 8/10 ganger) istedenfor 95.

Min M Roadster med S50B32 ligger på mellom 0.95 og 1.15 avhengig av hvor entusiastisk man er.  

Oljeforbruket har vel vært ca 2l  pr 12k, har ikke holdt telling skikkelig da den ikke har hatt nevneverdig forbruk. 

Mulig jeg er litt forelsket her, ikke meningen å være fanboy 2000. Poenget er at MIN erfaring med S50B32 hittil (bank i bordet) er bare kos. 

 

 

 

Jeg skjønner hva du mener, men deler ikke helt din entusiasme rundt E46 330i/E90 330i.

Hadde for noen år siden en E46 330CI Clubsport manuell (preface 5-trinns), og selvom den var artig ble den aldri som en M. 

M54B30 blir aldri det samme som S54 eller S50 uansett hvor mye man ønsker til julenissen, den mangler rett og slett temperamentet, turtallsgleden, momentet i bånn og farten. Min daværende Clubsport tok sin tid opp til 245km/t på nåla, mens S50B32 spruter rett opp i sperra på 250km/t før du rekker å nyse. Det er veldig stor forskjell på ytelsene, jeg kunne kjørt ring rundt en 330CI med min M Roadster mens jeg røyket en Marlboro Gold ut av vinduet. 

M52/M54 er grisefine motorer, men du får hva du betaler for. S-motorene til BMW er rett og slett overlegne i daglig bruk hvis du vil ha en kul brukis under 3-400 000kr. I hvertfall i mine øyne. Eneste modellen jeg ser i dagens marked som overgår de fleste BMW som brukis er Corvette C5 manuell, eventuell en ZO6 for å holde Tesla-gutta unna. 

 

Skal man ha m52/54 må man til med kompressor før det blir morro. Min med kompressoren er hysterisk morsom. Min har samme understell og utveksling som E46 M3, så min går definetivt bedre enn en M3, det eneste jeg ikke har er turtallssperra og raspelyden som S54 er velkjent for. Forsikring er jo også langt rimeligere. 

 

23 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

vi har nok ganske likt oljeforbruk da egentlig. skal sies at så snart jeg blir tong på pedalen så ligger forbruket på mellom 1,5 og 2 liter på mila, men man må jo fylle når det er tomt uansett så det går fint :D 


s50 er nok en trygg vei å gå uten tvil, men sliter ikke disse med både vanosrakling og registerras også da ?  eller kanskje det var 3 litern.. rådelager/veivlager er det kun s54 som sliter med  ? 

S50 er en forholdsvis trygg motor. Oppgradert B32 kjedestrammer er ett must på B30 hvertfall, vanosrakling sliter de begge med. Rådelagre føler jeg er ett problem på alle S motorer da toleransene er utrolig små i bunndelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2020 at 11:50 AM, Ingvaldsen said:

bensinforbruk er vell helt irrelevant når det er snakk om Mbil, men synes m5'n er ganske snill når den lett gjør 0,9 på mila når du kjører som folk.

Hvordan klarer du 0,9? De er jo oppgitt til drøye literen på landeveiskjøring, og det klarer jeg såvidt dersom jeg er veldig bevisst, og bare tusler avgårde i jevnt landeveistempo. Blandet pen kjøring er 1,3-1,5 hos meg. 

 

Forøvrig enig i resonnementet ditt rundt E39 M5 og M-biler generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *MrB* skrev:

Hvordan klarer du 0,9? De er jo oppgitt til drøye literen på landeveiskjøring, og det klarer jeg såvidt dersom jeg er veldig bevisst, og bare tusler avgårde i jevnt landeveistempo. Blandet pen kjøring er 1,3-1,5 hos meg. 

 

Forøvrig enig i resonnementet ditt rundt E39 M5 og M-biler generelt.

Jeg klarte på det beste 1,5 med min e39 M5. 2,5 på det værste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *MrB* skrev:

Hvordan klarer du 0,9? De er jo oppgitt til drøye literen på landeveiskjøring, og det klarer jeg såvidt dersom jeg er veldig bevisst, og bare tusler avgårde i jevnt landeveistempo. Blandet pen kjøring er 1,3-1,5 hos meg. 

 

Forøvrig enig i resonnementet ditt rundt E39 M5 og M-biler generelt.

Følger fartgrensa og bruker cruisecontroll, nei det er ikke fantasi for jeg har kontrolert forbruksmåleren mot å bruke trip mellom fyllingene. har pendlet noen ganger Lesja - Kongsberg og har da endt opp på 0,91-0,95 som er veldig bra for en slik bil, rekorden er 0,85 fra Lesja til Oppdal.

 

edit: jeg har kun kjørt 95 oktan på bilen i mitt eie om det har noe å si

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har begge e36ene på Finn skrudd opp prisen 50.000.   Noen som har en formening om hvorfor?  den lilla virket meget sliten og rusten. 
 

jeg har vel egentmig bestemt meg for å vente til neste år.  Da kan man importere de første e46 m3 uten engangsavgift. Tipper dette vil påvirke markedet litt. Eventuelt kan jeg hente meg en fra Sverige eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Robin L said:

Nå har begge e36ene på Finn skrudd opp prisen 50.000.   Noen som har en formening om hvorfor?  den lilla virket meget sliten og rusten. 
 

jeg har vel egentmig bestemt meg for å vente til neste år.  Da kan man importere de første e46 m3 uten engangsavgift. Tipper dette vil påvirke markedet litt. Eventuelt kan jeg hente meg en fra Sverige eller tilsvarende. 

Tja. Det har ikke påvirket E39 M5-prisene nevneverdig. Du må fortsatt ut med minst 300k for en original bil med lav km der. (Dukker vel opp en og annen fin en med 200k+ km til under 300k da). Tror både E46 M3 og E39 M5 er omtrent så billige som de kan få blitt nå. E36 M3 og E34 M5 har alt vært på vei oppover en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Robin L said:

Nå har begge e36ene på Finn skrudd opp prisen 50.000.   Noen som har en formening om hvorfor?  den lilla virket meget sliten og rusten. 

 

Min mening etter å ha følgt prisnivået på E36 M3 siden 90-tallet...

Ser ikke helt poenget med å betale mer enn 160-200k for en original 3.0l. Eller 200-260k for en strøken E36 M3 3.2 manuell. 

Det er produsert såpass mange av disse (dog er mange ihjelkjørte...), men en 3.0l er på ingen måte sjelden vare i mine øyne. 

Personlig ville jeg betalt mer for en pen 3.2 manuell, type 210-260k. 

Eneste grunnen til at de jazzer opp prisen er fordi de er inspirert av Porsche-miljøet.  Hos PCN er det normalt å kjøpe en random sliten 911 1970-1998, for å så å legge den ut for salg for 100k mer enn de kjøpte den for.    Porsche-miljøet er helt perverst når det kommer til fokus på verdiøkning, penger og å tjene penger. Ikke mye "entusiasme" der i gården, kun en hel haug av kyniske nisser som vil tjene penger mens bilen står og støver i garasjen.  Og dette har smittet over på BMW-miljøet som nå er fyllt opp av kyniske idioter som kjører Passat eller Tesla X til daglig. 

 

4 hours ago, *MrB* said:

Tja. Det har ikke påvirket E39 M5-prisene nevneverdig. Du må fortsatt ut med minst 300k for en original bil med lav km der. (Dukker vel opp en og annen fin en med 200k+ km til under 300k da). Tror både E46 M3 og E39 M5 er omtrent så billige som de kan få blitt nå. E36 M3 og E34 M5 har alt vært på vei oppover en stund. 

 

En ting er hva E39 M5 blir lagt ut for og hva de blir solgt for.

E46 M3 selger som hakka møkk, E39 M5 går tregere. 

Som du sier, E36 M3 og E34 M5 har vært på vei oppover de siste 8-10 årene. En stor forskjell på E34 M5 og E39 M5 er at E34 M5 gikk på billigsalg i Sverige/Tyskland i årevis, du fikk gode eksemplarer under 60 000kr. E39 M5 derimot har aldri blitt så billig som forgjengeren, sjelden sett de under 90 000kr før avgifter. 

En kombinasjon av svekket norsk kjøpekraft, dvs ræva kronekurs, og at E39/E46 M-modellene er ekstremt populære og holder seg godt i pris gjør at de ikke er like gunstige som E36/E34  i innkjøp/import. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Werther skrev:

Porsche-miljøet er helt perverst når det kommer til fokus på verdiøkning, penger og å tjene penger. Ikke mye "entusiasme" der i gården, kun en hel haug av kyniske nisser som vil tjene penger mens bilen står og støver i garasjen.  Og dette har smittet over på BMW-miljøet som nå er fyllt opp av kyniske idioter som kjører Passat eller Tesla X til daglig. 

Amen til den sier bare jeg 👍 Her har vi gjort helt like observasjoner, BMW miljøet er også i ferd med å følge samme veien som Porsche miljøet. Det typiske er vestlendinger langt inni fjordene som skal ha gull og grønne skoger for en opphora E30. En E30 325i er ikke verd 300 000 bare fordi den har M tech 1, coilovers, OZ felger, startek baklykter (kan noen forklare meg hvorfor dette er fint?). Det begynner å bli sjukt når non M3 E30er begynner å koste mer enn en skikkelig E34 eller E31 850i. I forhold til disse to så er jo en E30 ikke annet enn skikkelig undermåls, rett og slett en simpel annenrangs bil. Ikke misforstå, jeg digger E30...men ikke til over 150 000,-.

Samme gjelder deler, bare det kommer fra en E30 så skal enkelte ha noe jævlig betalt for en kjipt standard stoffinteriør. Kommer det noe godt ut av denne koronakrisen så er det at prisene for klassikere får seg ett skikkelig krakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Amen til den sier bare jeg 👍 Her har vi gjort helt like observasjoner, BMW miljøet er også i ferd med å følge samme veien som Porsche miljøet. Det typiske er vestlendinger langt inni fjordene som skal ha gull og grønne skoger for en opphora E30. En E30 325i er ikke verd 300 000 bare fordi den har M tech 1, coilovers, OZ felger, startek baklykter (kan noen forklare meg hvorfor dette er fint?). Det begynner å bli sjukt når non M3 E30er begynner å koste mer enn en skikkelig E34 eller E31 850i. I forhold til disse to så er jo en E30 ikke annet enn skikkelig undermåls, rett og slett en simpel annenrangs bil. Ikke misforstå, jeg digger E30...men ikke til over 150 000,-.

Samme gjelder deler, bare det kommer fra en E30 så skal enkelte ha noe jævlig betalt for en kjipt standard stoffinteriør. Kommer det noe godt ut av denne koronakrisen så er det at prisene for klassikere får seg ett skikkelig krakk.

må en gammel bmw ha 15" felger med hjulkapsler og suv kjørehøyde med sigen rompe for å se bra ut ? 

et familiemedlem solgte nettopp sin e30 m3 for 3 ganger prisen han betalte for 10 år siden mitt under corona krisa, han hadde flere kjøpere klare så han tok et par telefoner så var pengene på konto før bilen i det heletatt ble inspisert.  Det var en bil som ikke har vært på markedet siden 2007 og aldri forsøkt solgt siden, e30 er noe helt spesielt som ingen annen bmw kommer til å gå forbi og da tenker jeg spesielt på e30 m3. 

grunnen til at e30 ble så populært er vell fordi det startet som en ganske oppnåelig bil for mange en gang i tiden , derfor er det flere som kan relatere seg til e30 framfor en e31 som "ingen" hadde.


når det blir lite av noe som er populært så vil prisene stige, sånn er det bare.  Alle som sutrer over e30-priser er heller ikke i kundegruppen for en e30.

tror heller aldri noen annen bmw kommer til å bli like populær som e30, så trådstarter har langt fra dårlig tid til å finne seg en e36/e46 m3 foreløbig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

må en gammel bmw ha 15" felger med hjulkapsler og suv kjørehøyde med sigen rompe for å se bra ut ? 

et familiemedlem solgte nettopp sin e30 m3 for 3 ganger prisen han betalte for 10 år siden mitt under corona krisa, han hadde flere kjøpere klare så han tok et par telefoner så var pengene på konto før bilen i det heletatt ble inspisert.  Det var en bil som ikke har vært på markedet siden 2007 og aldri forsøkt solgt siden, e30 er noe helt spesielt som ingen annen bmw kommer til å gå forbi og da tenker jeg spesielt på e30 m3. 

grunnen til at e30 ble så populært er vell fordi det startet som en ganske oppnåelig bil for mange en gang i tiden , derfor er det flere som kan relatere seg til e30 framfor en e31 som "ingen" hadde.


når det blir lite av noe som er populært så vil prisene stige, sånn er det bare.  Alle som sutrer over e30-priser er heller ikke i kundegruppen for en e30.

tror heller aldri noen annen bmw kommer til å bli like populær som e30, så trådstarter har langt fra dårlig tid til å finne seg en e36/e46 m3 foreløbig.

 

Jeg har ikke sagt at bilene skal være originale slik de kom ut fra fabrikken (selv om det helt klart er penest). Vennligst ikke tillegg meg utsagn jeg ikke har kommet med!

Men jeg synes bare ikke at en opphora E30 er mer verd enn en som er original. Det at folk villig vekk faktisk betaler 250 000 kr for en todørs E30 325i viser hvor galt det er. Det er noe som heter at markedet bestemmer prisen, og det er helt klart ett markdet for disse bilene til de prisene. Det klør jeg meg i huet av. For om E30 var oppnåelig før så er de totalt uoppnåelige for vanlige folk nå. 

Alle med sunn fornuft og ett kosebil budsjett på 250 000 kr bør velge alt annet enn en E30 325i. 

Men nå var dette ett sidespor om hvor galt avgårde prisnivået på eldre klassikere har tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har ikke sagt at bilene skal være originale slik de kom ut fra fabrikken (selv om det helt klart er penest). Vennligst ikke tillegg meg utsagn jeg ikke har kommet med!

Men jeg synes bare ikke at en opphora E30 er mer verd enn en som er original. Det at folk villig vekk faktisk betaler 250 000 kr for en todørs E30 325i viser hvor galt det er. Det er noe som heter at markedet bestemmer prisen, og det er helt klart ett markdet for disse bilene til de prisene. Det klør jeg meg i huet av. For om E30 var oppnåelig før så er de totalt uoppnåelige for vanlige folk nå. 

Alle med sunn fornuft og ett kosebil budsjett på 250 000 kr bør velge alt annet enn en E30 325i. 

Men nå var dette ett sidespor om hvor galt avgårde prisnivået på eldre klassikere har tatt. 

Har bare list siste innlegget her, men mener du ærlig talt at andre bør velge noe Anna enn E30 for akkurat du mener det? Eller misforsto jeg helt.. 

At 200 lapper er mye for en E30 kan jo alle være enige om men kjøre gleden i en E30 som er i orden er rimelig stor også.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, e30 tic skrev:

Har bare list siste innlegget her, men mener du ærlig talt at andre bør velge noe Anna enn E30 for akkurat du mener det? Eller misforsto jeg helt.. 

At 200 lapper er mye for en E30 kan jo alle være enige om men kjøre gleden i en E30 som er i orden er rimelig stor også.  

Da tror jeg du misforsto meg, eller at jeg formulerte meg dårlig. 

Kjøregleden er helt klart stor i en E30, men det er litt øyet som ser også. E30 begynner å bli bra gammal nå, den er 40 år som modell. Sånt rent kjøremessig og underholdene så finner jeg en E46 330i langt mer å foretrekke. Den kan også piskes mer uten at du trenger å ha dårlig samvittighet (jeg har mekanisk sympati). For meg så er det å kjøre gammel bil (20 år pluss) forbundet mer med cruising enn å piske bilen på svingete veier eller en bane. Til sistnevnte så gjør en nyere BMW jobben mye bedre enn en 35 år gammel E30...synes jeg. Det er derfor jeg foretrekker E34 blant de eldre BMW modellene....perfekt cruiser og man trenger ikke største motoralternativ. E34 er veldig mye mer solid skrudd sammen, bilene er langt billigere å få tak i gode eksemplarer, deler er billigere og skulle du komme ut for ett uhell så har du i det minste en fair sjanse til å overleve.

Nå trør jeg sikkert masse E30 eiere på føttene her, men la oss nå være enige om at vi har forskjellig smak. Det er ikke så mye vi kan gjøre med akkurat det, noen liker dattera mens andre liker mora. Men at prisnivået på E30 er helt astronomisk kan vi sikkert alle være enige om 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skulle hatt eldre M bil som jeg visste ikke kostet skjorten å drifte ,hadde jeg nok landet på e36 .

Føler det må være mye gøy for pengene.

Når det nevnes e30 her så sier jeg følgende :

Takk Gud i himmelen for at jeg har en .

Den skal sikre meg pensjonen 😅😅.

Er jo mer verdt den en e28en 👍👍

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte min E36 M3 3,2 sedan i 2014, og kan skrive under på at det er en trivelig bil å eie.

Jeg stod på en måte ved det samme valget i 2014 - vurderte også E46 M3 og E39 M5, men valgte til slutt E36'n fordi inngangsbilletten var langt rimeligere den gangen. Siden 2014 har prisene sakte men sikkert steget for E36 M3. Markedet i dag preges av et totalt sett ganske begrenset utvalg, og blant disse finner man noen rimelige US-utgaver, enkelte relativt rimelige euro-utgaver med høy km-stand og/eller litt skavanker, og i den andre enden av skalaen noen få perler til svært høy pris. 

For noen blir E36'n for anonym som M-bil, men det er nettopp det nedtonede uttrykket jeg liker med dem. Spesielt sedanen skal man være kjenner for å legge merke til i bybildet. Bortsett fra at min bil er violett da... 😄 Litt av samme grunn var jeg tett på å handle en E39 M5 i 2014, men prisen på den bilen jeg hadde på hånda var ca 200kNOK høyere enn for E36'n.  

Men det er en gammel bil, så man skal være forberedt på å bruke litt penger på å holde de i god stand. Heldigvis blir man ikke ruinert av å kjøpe deler til de. 

Det er mange meninger om 3,0 eller 3,2 er å foretrekke, men jeg har i alle fall hatt lite problemer med min 3,2. 

Lykke til i jakten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...