Gå til innhold

BMW E61 - Diverse utfordringer


tbardalen
 Share

Anbefalte innlegg

Legg på 100kkm så er man på min kilometerstand. Og sikkert et par år. Om ikke traversforingene er helt gåene innbiller jeg meg at det skjer litt med de også over tid og ikke har vondt av å byttes til noen nye. Har allerede byttet 3 forskjellige stag i bakstilling grunnet slakk i kuler som merkeverksted aldri oppdaget 😒

Fjærbeinslagrene, dempere og bærebruforing både foran og bak bli byttet når alle deler for det er ankommet. Skal også sjekke tilstand på alle kuler og ledd der framme og skifte det som skiftes bør. Etterfulgt av en skikkelig firehjulskontroll. Litt lei av å ha en bil jeg ikke liker å kjøre :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å bytte de eksentriske camberboltene bak i samme slengen. Når er bilen din noen år nyere enn E39en min, men en av mine bolter ble knekt da det skulle justeres under firehjulskontroll. De fant heldigvis en bolt som vi fikk banket inn så jeg kom meg hjem, bestilt nye, byttet og dratt til firehjulskontroll igjen, men det er en fordel at boltene går an å justere på. Sjekk eventuelt selv at du får de løs uten at de knekker før du leverer inn til justering.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag byttet hardyskiven på bilen. Drittjobb, for å si det pent men fikk det nå til. Og egentlig verdt strevet når jeg tok en prøvetur i etterkant og kjente hvor mye mindre slark det ble i drivlinjen bare på grunn av det.

Fikk forresten verifisert at traversforinger burde byttes da de er slappe i gummien og har god vandring alle veier. De er ikke ødelagte, men de er heller ikke i topp form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, tbardalen said:

Fikk i dag byttet hardyskiven på bilen. Drittjobb, for å si det pent men fikk det nå til.

Er du "en av oss" som har valgt å ikke ta av eksosen? Byttet hardy på E39 og det går an uten å ta av eksos, men søren hvor knotete det blir når man ligger under bilen med 15 cm klaring fra brystet og eksos i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, E.C. skrev:

Er du "en av oss" som har valgt å ikke ta av eksosen? Byttet hardy på E39 og det går an uten å ta av eksos, men søren hvor knotete det blir når man ligger under bilen med 15 cm klaring fra brystet og eksos i veien.

Nei. Denne eksklusive klubben er jeg dessverre ikke medlem av ;) Skjønner ikke hvordan det skulle være mulig på E61 uten å ta av eksos og varmeskjold. Mulig E39 er litt annerledes bygd opp, men på E61 er det ganske enkelt å ta av eksos egentlig. OK, 11 skruer da. Men det er bare å skru litt så er eksosen nede.

En annen ting er at, slik jeg ser det, må drivakselen bakover helt av og ned. Ellers får man ikke dratt akselen langt nok bakover slik at man får den av tappen som stikker ut fra girkassa. Har gjort samme jobben en gang tidligere men da skrudde jeg av bakre girkassefestet og droppa motor og gir ned i bakkant for å få nok rom. Valgte å heller løsne akselen i forkant og bakkant nå, noe som virket å være en enda bedre løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan det av bakstillingsjobben! Ellers tar jeg sjelden bilder av prosessen :)

Merker at den fortsatt er mjuk og sporer hit og dit på E18 mellom Tønsberg og Drammen. Funderer litt på om casterforingene også er modne for utskifting, selv om de bare er 2 år gamle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Evopower said:

Måtte du av med drivakslingene fremme for å få ut støtdempere? 

Jeg måtte ikke det når jeg byttet til Bilstein B6 foran på min (standard fjærer, ikke noe m-tech eller noe). Nå byttet jeg foringer, kuler og armer samtidig så mye var demontert, men altså ikke drivakslingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slightly off topic angående foringer på E61:

Mitt lokale verksted tok EU kontroll på min 2004 E61 for 4 år siden og fant ut at foringer bak var slitt og måtte byttes. 16.000,- skulle de ha. Måtte bytte bærearm på begge sider, fordi foringene ikke kunne byttes løst.

16.000,- er utrolig mange pakker tyggis, så ville ha en dobbeltsjekk. Avtalte med merkeversted (som var utrolig greie og tok bilen på bukk på sparket). Kundebehandler og mekaniker med "spett" der avfeide at det var snakk om slark.

Tilbake til det lokal verstedet regnet jeg egentlig med å få godkjenning, men neida. De ville da kalle inn biltilsynet. Jeg kom med bilen til avtalt tid og de tok da biltilsynet med seg inn på verkstedet. Jeg som var kunden med lommeboken fikk ikke være med i gjengen, og ble sittende å slurpe litt nervøst på en kopp kaffe. Etter en stund kom de tilbake, og fyren fra biltilsynet sa "jeg må nok si meg enig med mekaniker her".

17.000,- ut av vinduet og bilen var nøyaktig den samme etterpå. Km stand var da ca 140k.

Grensen min går på skifte av olje/bremser og slikt. Skulle ønske jeg hadde kompetansen (og energien) til en del av dere her inne så hadde i det minste noen 1000-lapper vært spart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...