Gå til innhold

Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E93 320i + Garasjebygging


 Share

Anbefalte innlegg

Bare kjøp en elbil som fortsatt har garanti på motor og drivverk, hvis ikke så kan det potensielt bli så dyrt at vinninga går opp i spinninga. Jo ting kan ryke på F11en også, men det er lite som strander bilen langs veien som koster 140 000,- å fikse 😅

Hadde jeg pendlet 1000 km i uka så hadde jeg også kjøpt elbil, hadde kjøpt en e-Golf. Eventuelt en liten dieselbil med veldig gunstig forbruk, type F20 116d eller noe i den dur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du planlegger å kjøpe bil med garanti kan det være greit å sjekke serviceintervallene - Kia og Hyundai har vel service hver 15000km noe som potensielt kan gi over 3 servicer per år om du kjører rundt 100 mil i uka. 

Om du ikke kan lade på jobb bør du jo også se etter biler som helst klarer 20 mil også i vinterkulda, er vel litt begrensa av utvalg av biler som klarer det.

 2.gen VW UP og dens søsken kan jo være greie kjøp om du ønsker nyest mulig bil til minst mulig pris og med ok rekkevidde. Ellers synes jeg Mazda MX-30 virker litt undervurdert. Om rekkevidden er god nok til den faglig bruk ser det jo ut som man ellers får mye bil for penga der. 

Men om rekkevidden på enn I3 94Ah må kanskje det bli noe av det morsomste man kan kjøpe om man ikke skal opp i 3-500 000 prisklassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroen e-c4. Den har litt komfort som jo er viktig om du pendler. Mest for pengene vil jeg si. Men alle har jo sin smak. Den er hvertfall lovpriset av motorpressen av elbiler til under 290k som klarer 350 wltp kilometer (si 300 ish km) 

https://motor.no/bil/motor-test-citron--c4-elbil/191983

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å foreslå i3 94ah, den begynner å komme godt ned i pris. - og du finner fortsatt eksemplarer med et år og to garantitid igjen, gjerne også med serviceavtale. 
Ellers kan jeg ikke annet enn å varmt anbefale F20 116 (har kun erfaring med i’en - men d’en er vel sparebøssa og den som virkelig bruker lite fuel og har greit nok med krefter i det daglige, samt er tilgjengelig i fine eksemplarer godt ned mot og under 100000kr). Er blitt skikkelig glad i min tilbakekjøpte 116i M sport fra 2012/13, det er en ekte BMW med gode seter, god komfort også for langturer, og ekstremt balanserte og skarpe kjøreegenskaper.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det...VW e-Up egner seg ikke til pendling. Rekkevidde er for kort, særlig om man vil kjøre noe fortere enn 90 km/t på motorveien. Sittekomforten er som å sitte på en kirkebenk og bilen er like komfortabel som en trehjulsykkel. Vi hadde en slik i 4 år, genial bybil (som vi brukte den til) men håpløs på langkjøring og motorvei. 

Jeg var jo inne å foreslo en liten dieselbil, men med dette så vil jeg tilføye noe. Om den pendlingen din innebærer å passere bommer så ville jeg slått fra meg fossilbil helt. Naboen min pendler mellom Arendal og Kristiansand fem dager i uka (ingen bom), det blir ca 600 km i uka. Han kjøpte en VW Golf 1,6 TDI Bluemotion fra 2010, en sånn kjip 90 hester. Den ga han 89 000,- og den hadde gått 129 000 km. Full tank koster 630 kr og da har han ca 1200 km rekkevidde. Den har cruisecontroll, er god å kjøre, ligger stødig i 110 km/t og har 1200 km rekkevidde samme søren om det er +30 grader eller -10 grader. Ryker noe på den så har Biltema og bilskroten deler, og ryker noe alvorlig så er den fortsatt ikke verdiløs slik en gammal I3 eller Leaf vil være. Svært få hiver seg over ett elbil repobiekt, lønner seg aldri å sette sammen igjen selv med brukte deler. Bare for kosten av en ladeboks så kan man jo kjøre lenge med en billig diesel. Men som sagt, kommer an på hvor man pendler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 - Garanti på batteri setter jeg som et minimum, og av de jeg vurderer har alle inneværende garanti på bil utenom model S. 

@Evopower - Morsomt forslag du kommer med for den har jeg ikke lagt mye merke til, men dessverre gjør utseende at bilen blir uaktuel for min del :( 

@laffe - Service intervall utgifter er et godt poeng! Min pendling er hovedsakelig på E18, da blir VW UP for liten føler jeg.

@papertiger - I3 er til vurdering som fully Charged men 94amp har litt kort rekkevidde så vurderer 120amp, men da er man 50.000kr unna å kunne kjøpe tesla model 3 og vw ID3 :wacko:

@Fredrik 90- VW up er uaktuelt da den er for liten. Min pendling vil være E18 Larvik-Drammen så VW e-up blir dermed uaktuelt, både rekkevidde samt størrelsen på bilen. 
Siden jeg skal kjøre E18 med bompenger er alt annet enn elbil uaktuelt, eller hadde jeg beholdt F11’n da jeg er utrolig fornøyd med den 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Da er valget enkelt, e-Golf med det store batteriet 👍 Mye mer komfortabel enn en i3, i tillegg ser den ut som en normal pen bil 😀

Enig i at E-golf er pen og bra bil, men den har vel litt i minste med rekkevidde for pendling 20mil motorvei vinterstid hvis man ikke kan lade mens man er på jobb? 

e-C4 som ble nevnt er jo også en kul bil, men skjønner at den er litt enten eller for folk. Søsknene Opel e-Corsa og e-208 kan jo også være grei alternativer som skal klare godt over 20 mil vinterstid, men selv synes jeg at med engang man bryter 300 000 grensa virker det fort mer fornuftig å bare slenge på 50 000 til å få en TM3 standard range med RWD. 

Ellers beklager jeg at jeg dro fra e-up tidligere. Om man skal pendle 20 mil med motorvei hverdag tror jeg det fort er lurt å kjøpe litt mer komfort enn den gir😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Da er valget enkelt, e-Golf med det store batteriet 👍 Mye mer komfortabel enn en i3, i tillegg ser den ut som en normal pen bil 😀

Helt enig i poengene du nevner, og et stort pluss i min bok er at det en ligner normal bil😅 Den vinner dermed over i3 men så kommer sammenligningen med Tesla model S, tesla model 3 og VW id3 for en liten slant ekstra. 

E-golf har rekkevidde på 200 ish på vinterstid, noe som er akkurat det jeg krever. Jeg kan vanligvis lade på jobb men om det ikke skulle være tilfelle en dag vil jeg kjøre begge veier uten å stå å lade langs E18. 

Dermed kommer spørsmålet om man skal legge litt mer penger i og få lengre rekkevidde:  

  1. Tesla model S med 120.000km, 2015 Mod til 280.000kr ish (senest 2015 så man har 2 år igjen på garanti på batteri)
  2. Tesla model 3 med 30.000km 2019/2020 til 320.000kr 
  3. Vw ID3 20.000km 2021 til 320.000kr ish (rangert sist på grunn av utseende)

Mot E-golf til 210.000kr med 50.000km og lavere rekkevidde🤷‍♂️

Vanskelig valg når man ikke vil bytte og vil egentlig bare beholde den gode F11’n😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laffe skrev:

Enig i at E-golf er pen og bra bil, men den har vel litt i minste med rekkevidde for pendling 20mil motorvei vinterstid hvis man ikke kan lade mens man er på jobb? 

e-C4 som ble nevnt er jo også en kul bil, men skjønner at den er litt enten eller for folk. Søsknene Opel e-Corsa og e-208 kan jo også være grei alternativer som skal klare godt over 20 mil vinterstid, men selv synes jeg at med engang man bryter 300 000 grensa virker det fort mer fornuftig å bare slenge på 50 000 til å få en TM3 standard range med RWD. 

Ellers beklager jeg at jeg dro fra e-up tidligere. Om man skal pendle 20 mil med motorvei hverdag tror jeg det fort er lurt å kjøpe litt mer komfort enn den gir😅

 

Jeg kan lade på jobb men vil ikke regne med det, for å lade langs E18 er ikke aktuelt da det ikke er nok timer i døgnet til å kaste bort timer med å stå der 😅helt enig med 300.000kr grensa, da hadde det blitt enten TMs eller TM3

Du er tilgitt for e-up forslaget, det hadde fungert om det ikke var E18 pendling 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Carlsius skrev:

 

  1. Tesla model S med 120.000km, 2015 Mod til 280.000kr ish (senest 2015 så man har 2 år igjen på garanti på batteri)
  2. Tesla model 3 med 30.000km 2019/2020 til 320.000kr 
  3. Vw ID3 20.000km 2021 til 320.000kr ish (rangert sist på grunn av utseende)

 

Er det egentlig noe å spare på kjøpe brukt TM3? Synes prisene for de billigste på finn er veldig tett på hva bilen koster ny. At folk setter prisen noen ti-tusen under nybilpris en virker optimistisk. Og hvis folk faktisk får de prisene må jo en ny TM3 være et godt valg mtp. på verdifall. 

Ellers ville jeg kanskje vurdert å ikke sett meg helt blind på innkjøpspris, men også prøve å gjette på hva bilen er verdt etter 2 år pendling og 90-100 000 mer på telleren. Men som regel er det jo billigst bil i innkjøp som blir billigst å eie. 

Men kan ikke en 2 år gammel I3 120ah med litt "høy km" være et alternativ? Da kan du vel fort ha en bil som kan kjøres nesten 3 år med din pendling før 5-års/200 000km garantien til BMW forsvinner? Feks noe sånt: https://www.finn.no/223511170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Carlsius skrev:

Helt enig i poengene du nevner, og et stort pluss i min bok er at det en ligner normal bil😅 Den vinner dermed over i3 men så kommer sammenligningen med Tesla model S, tesla model 3 og VW id3 for en liten slant ekstra. 

E-golf har rekkevidde på 200 ish på vinterstid, noe som er akkurat det jeg krever. Jeg kan vanligvis lade på jobb men om det ikke skulle være tilfelle en dag vil jeg kjøre begge veier uten å stå å lade langs E18. 

Dermed kommer spørsmålet om man skal legge litt mer penger i og få lengre rekkevidde:  

  1. Tesla model S med 120.000km, 2015 Mod til 280.000kr ish (senest 2015 så man har 2 år igjen på garanti på batteri)
  2. Tesla model 3 med 30.000km 2019/2020 til 320.000kr 
  3. Vw ID3 20.000km 2021 til 320.000kr ish (rangert sist på grunn av utseende)

Mot E-golf til 210.000kr med 50.000km og lavere rekkevidde🤷‍♂️

Vanskelig valg når man ikke vil bytte og vil egentlig bare beholde den gode F11’n😅

Har du vurdert Hyundai Kona 64kwt, den har vel ganske så brukbar rekkevidde samtidig ser noen hakk bedre enn Id3. Evt Kia e-Niro, ser disse ligger i prissjiktet du er ute etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E93 320i + Garasjebygging

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...