Gå til innhold

Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E93 320i + Garasjebygging


 Share

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Carlsius skrev:

Steg 4 er tøft, hvor langt hadde din gått når du monterte det? 
Ser ut som jeg skal ta en snakk med TRW da!:lol:

270 ish. Dette gjelder da en E46 med automat så bilen begynner å dra på årene. Syns dog det er ganske utrolig hvor sprek en så gammel 2l diesel oppleves, hvert fall i litt høyere hastigheter og når den holder giret. Hadde sikkert vært mer morsomt med manuell eller en moderne automatkasse, men det får bli på neste bil. Hvis du holder til på østlandet så kan jeg varmt anbefale quickfix, forhandleren til TRF. Vanvittig mye kunnskap og brenner skikkelig for å gjøre alt ordentlig. Eneste stedet jeg har hatt bilen hvor alt er blitt strammet med moment etterpå. 

Er man nysgjerrig på BMW diesel trimming så er det mye interessant å lese under "bloggen" hans på bimmers.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått pc med Esys og enetkabel i hus, nye dempere er kommet til Oslo så håper på skifte i slutten av uka eller i helga. Har du en liten veiledning i Esys så kan jeg koble meg opp i bilen imorgen og se at det virker og tørrtrene litt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tennbrikket skrev:

270 ish. Dette gjelder da en E46 med automat så bilen begynner å dra på årene. Syns dog det er ganske utrolig hvor sprek en så gammel 2l diesel oppleves, hvert fall i litt høyere hastigheter og når den holder giret. Hadde sikkert vært mer morsomt med manuell eller en moderne automatkasse, men det får bli på neste bil. Hvis du holder til på østlandet så kan jeg varmt anbefale quickfix, forhandleren til TRF. Vanvittig mye kunnskap og brenner skikkelig for å gjøre alt ordentlig. Eneste stedet jeg har hatt bilen hvor alt er blitt strammet med moment etterpå. 

Er man nysgjerrig på BMW diesel trimming så er det mye interessant å lese under "bloggen" hans på bimmers.

Takk for tipset, jeg skal undersøke litt nærmere der da det er lenge siden jeg har vært inne å lest der ;)

12 timer siden, Hpi skrev:

Da har jeg fått pc med Esys og enetkabel i hus, nye dempere er kommet til Oslo så håper på skifte i slutten av uka eller i helga. Har du en liten veiledning i Esys så kan jeg koble meg opp i bilen imorgen og se at det virker og tørrtrene litt 😊

Det skal du selvfølgelig få :D Har du Esys med pro-launcher fra tokenmaster? For jeg mener Esys i seg selv har begrensede muligheter. Håper du får det like enkelt å bytte dempere som det var på F11'n, for der er det belger bak så den står helt for seg selv uten å måtte demontere noe som helst annet enn bolten i bunn og 3 bolter til tårnlageret :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Carlsius skrev:

Det skal du selvfølgelig få :D Har du Esys med pro-launcher fra tokenmaster? For jeg mener Esys i seg selv har begrensede muligheter. Håper du får det like enkelt å bytte dempere som det var på F11'n, for der er det belger bak så den står helt for seg selv uten å måtte demontere noe som helst annet enn bolten i bunn og 3 bolter til tårnlageret :D 

Supert, jeg har Esys med pro-launcher fra tokenmaster ja, ser ut som det er Esys versjon 3.27.1.  På min sitter belgen som en del av fjærbeinet så jeg må slippe ut luften og ha den opp i lufta, selve demonteringen derimot ser ut slik du beskriver, 3 muttere under høyttalerne i hattehylle og bolten i bunn. Jeg tenkte også å ta av støtfanger for å få bytte slangene mens jeg holder på. Sliter med at bilen siger ned i løpet av 1 døgn og 2 så får prøve å få dette tett. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koding av EDC dempere ved bytte av dempere

Når man bytter dempere på F11(sikkert andre F-serier) så skal demperne kodes til bilen, ellers får man følgende feilmelding og bilen er i nødmodus=pinnestiv.
65C1FCDB-C867-4F20-B86F-F7ED7AAE2693.thumb.jpeg.a677d635db283b2ef6259ad6578f54ec.jpeg

Jeg fulgte veiledningen som er blitt forklart her:

image.thumb.png.4f9f3508f16c0f6e48dc079a419a3d1e.png

Men den kan være litt kortfattet så for en lengre og noe irriterende samtale i filmen så fulgte jeg denne:

Du skal bare være OBS på at jeg måtte laste inn 2 stk CAFD filer samtidig ellers fikk jeg feilmelding på innlasting av filene.

Her kan CAFD-filene som skal lastes opp skimtes på Rk6(grøn dot). Mens på rk7 og Rk8 kan man se det mangler 2 grønne dotter, som er er resultat På manglende CAFD filer.
Jeg lastet opp nye 2 nye filer til Rk7 og det samme til Rk8 som er høyre og venstre bak.
5700AA84-4CC4-4210-BFDF-38A8D1986116.thumb.jpeg.fe4960ff8f16bda0f0380afdd34f5082.jpeg

Endret av Carlsius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, da prøver jeg den bruksanvisningen først 😊 Jeg får ikke opp alle bildene du har posta av feilmeldingene, det står bare (BILDE) 

 

Takker 👍

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carlsius skrev:

@Hpi - Det var kun på grunn av at jeg laster opp bildene fra telefonen mens skrev posten fra PC. Så skulle inn å redigere for å legge de inn, så de er nok synlig nå ;) 

Alt ok nå, beklager masinga, takk for hjelpen.  Kan det tolkes slik at bilen kan kjøres og flyttes før kodingen er iorden uten at man ødelegger noe? Det vil jo være luft i belgene

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hpi - Det tør jeg dessverre ikke svare på. Jeg brukte bilen minst mulig, men brukte den fremt til jeg fikk den kodet. Jeg tror ikke det tar skade, siden det står ikke i feilkoden at man ikke må kjøre men tør ikke påstå noe 😕

''Masingen'' gjør ingenting, du kan gjerne sende meg privat melding her inne så hjelper jeg deg gjerne om du har flere spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har på listen å skifte olje på differensial og olje på girkasse men har litt problemer med deleshopping

  1. Ut fra det jeg har undersøkt er det følgende kit jeg skal ha til min girkasse. Er det noen som har tips til hvor jeg får den beste prisen på oljeskift-kit til girkassen?image.thumb.png.1144294c6c698b51ca7e32b5d28356c9.png
     
  2. Angående differensialen har jeg et problem med å finne delenummer til pakningene på olje påfylling og tapping, ser de heller ikke på deletegningen. Noen her som vet delenummerne ved at de har gjort jobben før? [ @///M-ini95 [-o<]

33_1592

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nr.3 her?  Disse har vel en slik grønn o-ring mener jeg å huske. Ser det står antall:1,  slik mener jeg det var hos meg også, olja måtte suges ut, kun fordiff hadde både tappe og fylleplugg.  Husker de sa hos Koed at det holdt med ei flaske 0.5L olje selv om diff tar 0.6L fordi man ikke får ut den siste dl med sugepumpe. 

https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=MX11-EUR-10-2011-F11-BMW-520d&diagId=33_1468

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 @Hpi og @///M-ini95 - Takk for rask hjelp angående diffen. Men må ærlig si at jeg ikke er veldig fan av hvordan bmw har gjort det med å fjerne tappe pluggen i bunn. Ved å pumpe ut væsken vil alltid den verste ligge igjen i bunn 😕 Men det er neppe noe jeg kan gjøre noe med, så jeg får bare kjøpe en pumpe å være fornøyd med 95% ny olje. 

Notat til meg selv:image.png.f520fc672cfb55cd4e67e53afe905653.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Carlsius changed the title to Min 5'er garasje - F11 Sophistogrey / Titansilver E60
  • Carlsius changed the title to Min BMW garasje - I3S, F15 40e og E93 320i + Garasjebygging

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...