Gå til innhold

Blow off valve på en VTG turbo


Vikings
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har en 520d 2011 f10 og vurderer å montere dumpventil men, jeg har en vtg turbo. Er det mulig å montere eller må jeg bytte turbo? Hvis jeg må bytte turbo, hvordan kommer jeg meg rundt aktulatoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari. Så under demonteringen av turbo og intercooler ser jeg at luftsystemet er tett fra turbo til innsugs manifold uten noe dump eller har jeg oversett noe?

alle turbodiesel motorer er slik,  hadde en såkalt dompventil vært nødvendig så hadde nok bmw montert denne fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo.

Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen wastegate på bmwdiesel siden m51d25, går en sensor til helvete så går bilen enkelt å greit i nødmodus men det har du jo ingen garanti for vist han som trimma bilen din har fjernet slike sikkerhetsfunksjoner.

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stigrus1 skrev:

Slik jeg kan se på de andre bilene som jeg har og har hatt (x-trail 2012, caddy 2007, LT, opel astra 2006) så mener jeg ser og har sett en diverter ventil der overtrykks luft går tilbake til innsug mellom filter og turbo.

Tenker også at det er litt betryggende hvis en sensor, wastegate eller noe skulle gå til hælvett. En venn av meg koblet seg til med en scanner så tok vi en prøvetur. Max trykket som ble lest av var på på 2.9 bar (atmosfærisk trykk trukket ifra)

Ganske betydelig mangel på systemforsåelse her ....

 

8 timer siden, Stigrus1 skrev:

Har stage 2 tuning på bilen og turbohavari

"stage 2" ..... tror nok du er inne på rotårsaken her heller. 2,9 bar relativt er jo helt bananas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Stigrus1 skrev:

Det er vel wastegate på turboen på eksos siden?

den skulle jeg likt å sett om du fant den :D

Husk! dette er noe helt annet en b230fk

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...