Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Moderatoredit: Klikk her (s. 122) for fullstendig oversikt over produksjonsendringer på i4 gjennom årene.


Hei, 

da kan det se ut til at jeg kommer til å vende tilbake til BMW igjen (ikke hatt siden e39, men vurdert mange ganger BMW ved mine siste bilkjøp).

Selv hadde jeg satt meg på Mustang Mach-E First Edition reservasjonen, men det kom nå melding om utsettelse til nyåret. Ser også at i4 kommer til å starte produksjonen sin rundt denne tiden. Konkluderer da med at jeg ønsker å vente litt lengre, og hoppe på en i4 :-)
Forutsatt at den ikke priser seg helt ut eller ser forferdelig ut når produksjonsbildene kommer. 

La oss dele artikler, bilder, etc her :)

BMW utfordrer Model 3 med kommende i4 – Lyd & Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg har sett og lest om bilen sålangt virker lovende. Er ikke i kjøpsmodus nå, men skal jeg konvertere til el, så er denne veldig aktuell. I hvertfall om den matcher Tesla Model 3 på pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å se en tråd om denne bilen, i4 er en bil jeg virkelig ser frem til.

Kanskje den mest spennende bilen fra BMW på lang tid og later til å være mer gjennomtenkt enn IX3. Hittil virker det lovende hva som har blitt nevnt og vist gjennom konseptet hvertfall 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovende er i4, men alt henger på rekkevidden i dette markedet. Noen vil nok uansett kjøpe i4 fremfor f.eks en Tesla Model 3 ganske enkelt fordi den er en BMW, men som Porsche Taycan 4S (standardmodellen) viser er rekkevidden i minste laget for å kunne matche f.eks Model 3 Long Range og Performance (samt ulike Model S varianter). 

Jeg mener derfor at i4 bør være veldig gjennomtenkt skal BMW komme hederlig fra at de har ventet så lenge med å presentere et ordentlig alternativ til f.eks Tesla. De beste elektriske bilene, som f.eks nettopp Model 3 Long Range/Performance og Taycan Turbo/S, har med tiden blitt veldig bra og jeg har derfor mine tvil når det gjelder i hvilket område i4 vil plassere seg. Jeg tenker at Taycan 4S er et godt eksempel.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidde er en ting. Har vel så mye å si hvor fort man kan hurtiglade. 150kw er absolutt minimum

Bør strengt tatt være opp mot/over 300kw hvis man skal kunne forsvare prisen f.eks ionity tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Model 3 Performance og Model 3 Long Range har henholdsvis 530km og 560km WLTP. BMW skriver i4 har opptil 600km WLTP og vil derfor vær helt på høyde med M3LR her. M3P gjør 0-100kmt på 3,4sek, mens M3LR gjør samme på 4,6 sekund, BMW i4 gjør 0-100kmt på 4 sekund. Også helt på høyde med Model 3. Porsche Taycan 4S gjør 0-100kmt på 4 sekund, Taycan Turbo 3,2 sekund og Taycan Turbo S på 2,8 sekund og T4S har opptil 407km, TT 450km og TTS 412km.

Slik, da var alle data på bordet. Jeg tenker at både Porsche Taycan og i4 vil ha og har høyere byggekvalitet enn Model 3, jeg tenker også at rekkevidden ikke vil bli et av de utslagsgivende faktorene for å ikke velge i4 :) Porsches rekkevidde er noe kortere, men fortsatt ikke så ille. Man skulle kanskje håpt på at Porsche bikket 500km også, men jeg tror ikke fokuset til Porsche ligger der. Man skulle også tro at BMW viderefører kjøredynamikken og gleden den gir(subjektivt, men felles for oss) til sine fremtidige elbiler.

Hvordan ladingen blir på i4 har jeg ikke lest mye om, men om de kommer med noe "gårsdagens" så er jo slaget tapt der, for Tesla er rå der, men jeg tror og håper BMW ikke tar snarveier på deres livsviktige i4. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche «skal» være hakket over BMW ifht kompromissløshet, pris, prestanda og status. Lik det eller ei, BMW er mer melk og brød.

For egen del ble P sin status mindre unik når de kom innunder VAG, mindre spesiell og mer «sårbar» ifht prestisje, men det er min mening...

Den mer naturlige «konkurrenten til i4 blir vel Taycan sin «tvilling» i form av Audi sin e-tron GT.  Tror i4 har hendene fulle med denne også forsåvidt.


Her er jo vi i selve kjernen av VAG, det er store fordeler å være en del av et stort konsern, men når de har et problem, spiller det ingen rolle om det står Skoda eller Porsche på emblemet, begge deler er en del av et VAG produkt. 
De har etterhvert et godt dokumentert problem med SW og har samtidig gått høyt på banen med P sin teoretiske høye ladehastighet.

Porsche sliter med sine 280kW ladere og har derfor blitt nødt til å bestille 50kW ladere til sine butikker i Norge.
Pinlig - da deres 800v batteripakker og dens potensielle høye ladehastighet (varierer med model) er Porsche sitt fremste markedsføringskort.

Dagens lading og infrastrukturen er ikke oppdatert ifht dagens elbiler.

i4 får som IX3, 150kW ladehastighet, men igjen er denne teoretisk og det er fremdeles flest 50kW ladere der ute og det er fremdeles disse som i all hovedsak blir bestilt og montert idag og imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at i4 i realiteten klarer 600 Km (WLTP), men snarere rundt 450 Km på en god dag og avslappet kjøring. Porsche 4S (standardmodellen) ligger litt lavere (rundt 400 Km på en tilsvarende god dag), men kjører man bare litt entusiastisk faller rekkevidden fort til 250-300 Km. Utfordringen er at batteriet på i4 kun er på 80 kWh brutto (hvor mye som er praktisk tilgjengelig er ennå uvisst). Porsche 4S har til sammenligning 79,2 kWh brutto og 71 kWh netto. Tesla Model S LR Raven klarer litt over 640 Km på en god dag og avslappet kjøring (Bjørn Nyland har dokumentert dette - 610 Km WLTP) med 100 kWh brutto og 95.2 kWh netto.

Tesla Model 3 LR og Performance har begge en batterikapasitet på 75 kWh brutto og 74 kWh netto - og over 500 Km rekkevidde på en god dag og avslappet kjøring. Mye handler om vekt (Taycan 4S veier ca. 2200 Kg mot 1850 Kg for Model 3 LR). Hvis i4 har en vekt nærmere Model 3 LR er dette absolutt lovende, men jeg tviler. En helt annen ting er hvordan bilens operativsystem styrer batteriet. Porsche gjør ikke disse tingene like effektivt som Tesla (som etterhvert er mestere på nettopp dette) og jeg tviler vel egentlig på at BMW med i4 kommer til å gjøre dette bedre enn Porsche. Jeg kan ta feil (og håper vel egentlig på det), men jeg tviler.      

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, oppgitt rekkevidde er mer en ønsketenkning enn realitet ja, men før i4 er lansert må man ta utgangspunkt i oppgitt WLTP rekkevidde, da også hos konkurrentene. :) Rekkevidden blir fort kortet ned: aktiv kjøring, takluke åpen, dekk osv.. Jeg skal ikke favorisere i4 eller svartmale Model 3 her, men jeg synes i4 virker lovende om den er så bra som BMW skal ha det til. Jeg vil tro BMW tenker vekt, noe de alltid har gjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I4 bør vel ikke koste over 500 i grunnversjon hvis den skal ha noen sjangs. Pen bil i profil, minner om 4gc, foran blir det vel disse ford edsel grill kopiene.

Jeg er mest spent på enyaq. Den tror jeg vil, ilag med rav4 phev selge best til neste år. Det må da snart bli mettet med e-tron 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede design på den i4en, er ikke dette mye av det samme som kommende 4 serie Gran Coupe? BMW trenger en ordentlig elbil nå, med skikkelig rekkevidde og løsninger som folk flest kan leve med.

24 minutter siden, Evopower skrev:

Jeg er mest spent på enyaq. Den tror jeg vil, ilag med rav4 phev selge best til neste år. Det må da snart bli mettet med e-tron 😅

Har troa på Mach-e jeg, her får man 600 km rekkevidde for 500 000 kr. Denne kan folk bruke som en vanlig, kjøres som en fossilbil. 

RAV4 plug inn blir for dyr til å bli bestselger, den koster fort 600 000 og det gidder ikke folk å betale for en Toyota. 330e Touring xDrive blir nok en hitt, samme med 530e Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det på en annen måte. Hvilken annen phev til 600k gir deg samme plass og rekkevidde? Toyota kjøperne er trofaste. Bare se alle som kjøper outlander phev til 500k. Raven er nok verdt 100k mer. Vi får se hvem som får rett 😅

330e og 530e touring vil selge bra, men det er biler til 650 og 750k. Det er mye penger. Rav vil utselge disse to.

Personlig mener jeg Mach e har for lite bagasjeplass, 750kg hengervekt er for lite og designet har jeg ikke klart å forstå helt. Legger man til de billige materialene ford bruker innvendig (som tesla) så tenker jeg at en i-pace er alt som mach e ikke er. Men det gjenspeiles jo i prisen så klart.

I4 bør få 1500kg hengervekt. Etron og Tesla har bra hengervekt og her betaler folk 800-1 mill for å få disse bilene. Desverre er det ikke allsidige elbiler i 500k klassen med ting som hengervekt og plass. Dette er jo en norsk ting, men håper bmw ser sitt snitt til å skille seg ut her med i4 :) biler som i5 i fremtiden, der snakker vi potensiale for å implentere de nevnte punktene. Time will show.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower

Da får vi være enige om å være uenige, det er for mange andre spillere på banen nå til at en RAV4 til 600 000 skal bli bestselger. 

Ellers så har ikke jeg satt meg inn i hva de forskjellige elbilene tilbyr av praktiske løsninger og hengervekter osv. Elbil interesserer meg fint lite, dette er kun noe jeg følger med på fra sidelinjen. Men jeg fanger jo opp hva som er hot or not, tror i4 kan slå bra fra seg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig at mange sammenligner den med Tesla da det er en sterk konkurrent på mange områder. 
Men, når det er sagt... Så er det bare noe som sier meg at jeg ikke skal ha Tesla. Det er på en måte "Norges golfen", og jeg er litt lei av å se den. Syns heller ikke at den klarer å strekke seg til premieum. 

Eneste jeg misunner Tesla eiere for, er batterikapasitet, kjørelengde og ladeinfrastruktur. Utover dette, så syns jeg mest synd på dem. 

Men nå syns jeg bil skal være så mye mer en å handle om batteri og kjørelengde. Det skal appellere til meg, gjerne skille seg litt ut, og ikke minst.... Det skal gi meg kjøreglede!
Her håper jeg at i4 kan gi meg det jeg ønsker. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

56 minutes ago, wabby said:

Skjønner veldig at mange sammenligner den med Tesla da det er en sterk konkurrent på mange områder. 
Men, når det er sagt... Så er det bare noe som sier meg at jeg ikke skal ha Tesla. Det er på en måte "Norges golfen", og jeg er litt lei av å se den. Syns heller ikke at den klarer å strekke seg til premieum.

BMW plasserer i4 rett i matfatet til Tesla Model 3, som pr i dag er nærmest enerådende i dette segmentet. Da blir det en naturlig sammenligning. Men jeg tenker som deg: Tesla er fullstendig utelukket. Ikke liker jeg designet (på Model 3), byggekvaliteten er fortsatt ganske skral, ettermarkedet henger stadig etter, og "hypen" rundt merket gjør at alle fibre i kroppen min stritter i mot. Da hjelper det ikke for min del at bilen er fantastisk på papiret. En tilsvarende BMW, med byggekvalitet og identiteten som følger med, derimot.... det kunne jeg betalt penger for. Men den forutsetter at den matcher model 3 på pris. Klarer den ikke det har den tapt. Jeg mistenker imidlertid at BMW kommer til å prise denne bilen ganske aggressivt, da de trenger å selge utslippsfrie biler i stor skala for å unngå fremtidige sanksjoner og bøter. Og I3 klarer ikke å dra dette lasset alene fremover.

 

Når det gjelder IX3, så begynner jeg nesten å lure på om den er en ren avledningsmanøver fra BMW, og at bilen egentlig aldri var tenkt lansert som annet enn et konsept.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...