Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Er det varmepumpe på i4en? Ser ut som iX3 og iX har det, men så ikke noe om det på i4. Blir en del forskjell i forbruk når det blir kaldt. På Model 3 så det ut til å være en virkningsgrad på opp mot 3-ganger ettersom andre siden av varmeveksleren sitter på utgangen av batterikjølingen og får med noe energi derfra, ergo mer effektivt enn bare å hente ut energien fra luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, E.C. skrev:

Er det varmepumpe på i4en? Ser ut som iX3 og iX har det, men så ikke noe om det på i4. Blir en del forskjell i forbruk når det blir kaldt. På Model 3 så det ut til å være en virkningsgrad på opp mot 3-ganger ettersom andre siden av varmeveksleren sitter på utgangen av batterikjølingen og får med noe energi derfra, ergo mer effektivt enn bare å hente ut energien fra luften.

Er jo varmepumpe på i3 også, Så

at i4 har det tar jeg som en selvfølge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, wabby skrev:

Noen som kan vise noen gode bilder av M50 med og uten karbon-pakke?
Litt usikker om dette er verdt pengene og hva som faktisk blir karbon. 

Jeg bestilte med karbon, se forrige side så ser du bilde av bilen forfra, her er et bakfra. Sånn jeg kan se det så er det de greiene ytterst på hver side på frontfangeren, sideventilene, speil, spoiler bak og diffuser?

 

REARSIDE_31AW_1622806408085 (1).png

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2021 den 21.40, E.C. skrev:

Er det varmepumpe på i4en? Ser ut som iX3 og iX har det, men så ikke noe om det på i4. Blir en del forskjell i forbruk når det blir kaldt. På Model 3 så det ut til å være en virkningsgrad på opp mot 3-ganger ettersom andre siden av varmeveksleren sitter på utgangen av batterikjølingen og får med noe energi derfra, ergo mer effektivt enn bare å hente ut energien fra luften.

Selger hos BMW bekreftet til meg idag at det er varmepumpe.
 

Bekreftet også at det er fester for takstativ om noen lurte på det. 

For øvrig en litt interessant diskusjon rundt wltp og forskjell på 40 og M50. WLTP-målingen inneholder en ganske hard akselerasjon opp til ca 130, samt flere mellomakselerasjoner, noe som slår mer ut på en motorsterk bil, uten at den reelle rekkevidden trenger å være særlig forskjellig i praksis. Særlig med vinterdekk kan det godt være at forskjell på 40 og m50 kan være mye mindre enn wltp-tallene skulle tilsi. 

Så fikk jeg dessverre bekreftet at det er lite trolig å få bil før tidligst februar 2022, så bare å smøre seg med tålmodighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, gregus skrev:

Så fikk jeg dessverre bekreftet at det er lite trolig å få bil før tidligst februar 2022, så bare å smøre seg med tålmodighet

Har selger sagt noe om avgiften som kommer og hvordan dem løser det? Blir vel moms på differansen over 600 000,-..men regnes det med før eller etter rabatt. Regner med av pris på med vinterdekk f eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiften er selvfølgelig på prisen etter rabatt.

EDIT: som for så vidt ikke har noe å si, når man tenker matte. Moms er en faktor av prisen, nærmere bestemt 1,25 og øker/minker i takt med den. Når du gir rabatt så påvirker det både pris og moms. Så hvis du får 15% rabatt har du en faktor på 0,85. Om du multipliserer prisen med rabatten eller momsen først har ikke noe å si når begge skal med.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Har selger sagt noe om avgiften som kommer og hvordan dem løser det? Blir vel moms på differansen over 600 000,-..men regnes det med før eller etter rabatt. Regner med av pris på med vinterdekk f eks

Hvis man skal basere seg på generelle mva-regler er det mva på beløp etter rabatt, minus det foreslåtte grunnfradraget på 600 000.  At det skulle være mva på et beløp man ikke betaler ville være svært spesielt, samt vanskelig å vanskelig å etterprøvde med tanke på hva som er veiledende pris og hva som er rabatt. 
 

tenkt eksempel på bilpris 650 000 ville gi 12500 i mva, og har vel ikke så mye å si for en bilkjøper. Men ekstrautstyr som vinterdekk/lakkforsegling vil jo bli mindre attraktivt å kjøpe ifbm billeveransen enn før. 
 

Jeg er ikke så sikker på at dette blir innført fra 1.1.22 uansett. Må lages forskrift og utredes før det kan iverksettes, feks hvordan det skal håndteres ved leasing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å prøvekjørt IX3, kun for å få en følelse på hvordan BMW har løst det elektriske drivverket. 

Jeg velger med dette å avvente i4 M50 bestillingen da jeg har brent meg på forhåndsbestilling før. 

Og før noen sier det... Så ja, vet at dette er en helt annen bil. Så sittehøyde, rattyngde, sete, osv har jeg ikke tatt med i min avgjørelse. Jeg ville kun vite hvordan BMW løste kjøringen og hvor konfigurierbar det elektriske drivverket var. 

Jeg syns at krabbekjøring, start/stop, og one pedal drive var ganske elendig. I fart og vanlig kjøring så var den bra. 

Men de mekaniske bremsene hogget hardt ved stop og slapp litt sent ved kjør så bilen "hoppet". Ingen silkemyke overganger. Dette ga også knirkelyder fra bremsene bak. Bilen hadde kun rullet 1000km.

Følte jeg ble tatt en del år tilbake i tid teknologisk. 

Jeg håper i4 ikke oppfører seg likt, men dette var nok for meg til at jeg avventer til i4 kan prøvekjøre til senhøsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i4 vil by på en veldig flott og BMW aktig kjørefølelse. Dette virker som en langt mer gjennomarbeidet elbil enn det iX3 er, som tross alt virker som noe de har kasta sammen bare for å ha en elektrisk SUV å tilby. En slags "ventepølse" for iX 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervju med Marius Tegneby angående Bmw sin elbilsatsing.

https://www.elbil24.no/nyheter/bmw-letter-pa-sloret---slik-blir-de-tre-neste-elbilene-vare/73870772

Blir spennende å se. Bmw skal jo ha 12 helelektriske modeller innen 2023 er omme. 

Personlig håper jeg på elektrisk 2-serie coupe med 400+ hk. Navnet i2 er patentert så det er jo et visst håp.

 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lars89 skrev:

Personlig håper jeg på elektrisk 2-serie coupe med 400+ hk. Navnet i2 er patentert så det er jo et visst håp.

 

Det kan være ønsket ditt etterhvert går i oppfyllelse 😅

https://www.bmwblog.com/2021/04/17/wildest-rumor-bmw-preparing-an-im2-electric-sportscar-with-massive-power/

Selv så ser jeg ikke helt vitsen med en elektrisk todørs Coupe. Slike biler som dette er så fulle av kompromisser at dem kjøper man på ren lyst og ufornuft. En vesentlig del av dette handler om kjørefølelse, og her kommer en el motor til kort. Kjørefølelse handler som så uendelig mye mer enn lyn kjapp akselerasjon. Vekt er en annen fiende her. Det blir for generisk, for effektiv og for upersonlig til å passe i en liten Coupe.

Nei 2-serie Coupe skal i mine øyne ha seks sylindre på langs, drift på bakhjula og manuell kasse. Så kjører man i4 til hverdags 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Bilia i dag og spikret specen. La til / endret følgende:

- 20" M Lt/Aly wheels Double-spoke style 868 M Bicolour / MT and performance tyres

- 6DR BMW Drive Recorder                     

- 7M9 BMW Individual high-gloss Shadow Line with extended contents

4KL Interior trim finishers Aluminium 'Mesheffect'  

Tror det blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, sluquet skrev:

Var på Bilia i dag og spikret specen. La til / endret følgende:

- 20" M Lt/Aly wheels Double-spoke style 868 M Bicolour / MT and performance tyres

- 6DR BMW Drive Recorder                     

- 7M9 BMW Individual high-gloss Shadow Line with extended contents

4KL Interior trim finishers Aluminium 'Mesheffect'  

Tror det blir bra.

Har du bilde av 20" 868 felgene? MIn har blitt satt opp med 20" Individual 862 felgene fordi selger sa at det ikke fantes 20" M felger til i4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...