Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Bimmerblog sammenlikner i4M50 vs M3, hvor i4 blir valgt som vinneren. Tipper i4 vil friste mange potensielle M3/4 kunder også, samt dra kunder fra 330i/e og den for dyre 340i.

 

https://www.bmwblog.com/2021/06/11/which-to-buy-bmw-i4-m50-or-bmw-m3-competition/

 

Winner: BMW i4 M50 — It’s not only cheaper, it’s more powerful, all-wheel drive, more high-tech, and comes with big tax incentives.

Nå må vi ikke la elbil glorifiseringen ta helt overhånd igjen...😅 Det er lett å kåre i4 M50 til vinner når man sitter med ett papir foran seg med alle tallene for disse to bilene. På papiret er helt klart i4 M50 mer bil på alle mulige måter. Men dette er altså før man har kjørt noen av bilene en meter..

Du har nok rett i at i4 vil lokke M3 kunder over, iallfall noen få særlig i Norge. M3 kjøres jo tross alt av mange som bare vil ha en tøff og rask bil, disse vil nok la seg friste av i4 M50. Så har du de som har kjørt M3 men som ønsker noe mer "kjørbart" og praktisk uten å miste ytelser. Men så har du den andre halvdelen av M3 kjøperne, de såkalte puristene. De som skal ha hele totalpakka med kjørefølelsen, engasjement, lyden, girskiftene. De som liker å delta på litt track days samtidig som bilen kan fungere til daglig kjøring. Disse vil ikke vurdere i4 en gang, særlig utenfor Norge hvor prishoppet opp til M3 Competition er vesentlig mindre enn i Norge. 

Man kan si hva man vil, men elbil er ikke mye engasjerende å kjøre, når ting bare skyter avgårde og det eneste du trenger å gjøre er å styre og bevege venstrefoten....det blir litt tamt i lengden. Du får ikke feedbacken, mestingsfølelsen og det hele er liksom ikke så involverende som en Perfomancebil med fossilmotor og gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fredrik 90 said:

Nå må vi ikke la elbil glorifiseringen ta helt overhånd igjen...😅 Det er lett å kåre i4 M50 til vinner når man sitter med ett papir foran seg med alle tallene for disse to bilene. På papiret er helt klart i4 M50 mer bil på alle mulige måter. Men dette er altså før man har kjørt noen av bilene en meter..

Du har nok rett i at i4 vil lokke M3 kunder over, iallfall noen få særlig i Norge. M3 kjøres jo tross alt av mange som bare vil ha en tøff og rask bil, disse vil nok la seg friste av i4 M50. Så har du de som har kjørt M3 men som ønsker noe mer "kjørbart" og praktisk uten å miste ytelser. Men så har du den andre halvdelen av M3 kjøperne, de såkalte puristene. De som skal ha hele totalpakka med kjørefølelsen, engasjement, lyden, girskiftene. De som liker å delta på litt track days samtidig som bilen kan fungere til daglig kjøring. Disse vil ikke vurdere i4 en gang, særlig utenfor Norge hvor prishoppet opp til M3 Competition er vesentlig mindre enn i Norge. 

Man kan si hva man vil, men elbil er ikke mye engasjerende å kjøre, når ting bare skyter avgårde og det eneste du trenger å gjøre er å styre og bevege venstrefoten....det blir litt tamt i lengden. Du får ikke feedbacken, mestingsfølelsen og det hele er liksom ikke så involverende som en Perfomancebil med fossilmotor og gir. 

Jo jo, men 600 000 spart i avgift betyr også ganske mye for folk med vanlig inntekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ove67 skrev:

Jo jo, men 600 000 spart i avgift betyr også ganske mye for folk med vanlig inntekt....

Ja nettopp, og derfor er jo i4 M50 en glimrende anledning til å få seg en fet BMW med M3 ytelser for halve prisen. Det man må ofre er lyd og kjøre engasjement, men hvilke andre nye biler i denne prisklassen tilbyr det anyway. 

Men å hevde at dette er en bedre bil enn M3, det kommer helt an på hvordan man ser det. For noen ja, for andre nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vurderer m3 og går over til elbil så har men vel aldri hatt "behov" for en m3 uansett 😅 Litt av poenget med en kjøremaskin er jo lyd og mulighet for og faktisk gire.. 

 

Aldri hatt en bedre bil enn 991 GT3, og der vil jeg anslå at kjøregleden er 60-70% lyd og brutal girkasse. 

Jeg vil vertfall aldri få i nærheten av samme kjøreglede av en elbil som med en skjikkelig bensinbil. 

Praktisk = kjedelig 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen 

Der sier du akkurat det jeg også mener 👍 Man får aldri samme kjøregleden ut av en elbil som man gjør av en skikkelig bensinmotor (her utelukker jeg diesel). Det er kun Tesla menigheten som har etablert en sannhet om at raskest mulig akselerasjon trumfer alt. Og når alt kommer til at så er jo ikke elbilene så mye raskere enn fossilene, råeste Tesla Model S, 0-100 på 2,1 sek når alt klaffer, sola skinner, fullt batteri og 23,4 grader i lufta....F90 M5 CS gjør 0-100 på 2,9 sek any day...any time...all day long 😂 Det er en diff på 0,8 sek, det klarer du ikke å føle.

Men om det skulle komme ett forbud i morgen, som forbyr all bruk av fossilbil bortsett fra entusiast biler og veteraner så lever jeg godt med en i4 M50 og en E39 M5 i garasjen (og min gode følgesvenn igjennom 10 år...E34 520i)👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg får lyst til å legge inn en ordre på i4 M50, men kjenner det er litt ergerlig at krystallelementer og B&W ikke tilbys. Foruten det, synes jeg BMW har blitt nokså sløve på speildesign (F-serie og X-modellene er jo de fineste normalspeilene som er laget av BMW), og synes blant annet at spissen i toppen av M-speilene stikker for langt foran. Denne hadde jeg forventet skulle bue inn mot toppen av speilfoten, slik E9x M3, F8x M2/M3/M4/X3 M/X4 M/X5 M/X6 M og F90 M5 har. Når sant skal sies, passer jo M5-dekslene, men det er ikke akkurat det mest spennende M-speilet som er laget.

M3/M4/i4 M50-speil;
attachment.php?attachmentid=2468537&stc=

F90 M5;
2018_bmw_m5_54_1600x1200.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2021 den 15.49, sluquet skrev:

Du finner dem i konfiguratoren på m50. De skal visst stjele 80-90km av rekkevidden pga performance-dekk.

Er disse:

 

 

Skjermbilde 2021-06-10 kl. 15.48.12.png

Vet du hvilke dekk som står på? Driver og bestiller bil selv med forhandler nå, han var usikker. Drøyt og miste 90km rekkevidde kun p.g.a dekkmerke..  

 

Er også litt usikker på skjermbredderne bak, har du sett disse live på tilsvarende biler? Er redd det kan se påklistrert og unaturlig ut. 

Ser dog meget bra ut i konfiguratoren👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som  har fått spesifikasjoner på vinterhjul?

Når jeg kjøpte G20'n så kjøpte jeg hos GS, var litt enklere da. Kunne bestille til vanlig G20, selv om de ikke hadde noe for 330e enda.

Men nå er det litt mer usikkert, men kan se ut som det er 5 serie dimensjon på dekk? Så vinterhjul til G30 bør kanskje passe? ET30 til både 330e og 530e på vinterhjulpakkene til GS.

image.png.5b788e61cfd904ecc8f88615acfcd6a6.png

Endret av mslello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Skulebollen skrev:

Vet du hvilke dekk som står på? Driver og bestiller bil selv med forhandler nå, han var usikker. Drøyt og miste 90km rekkevidde kun p.g.a dekkmerke..  

 

Er også litt usikker på skjermbredderne bak, har du sett disse live på tilsvarende biler? Er redd det kan se påklistrert og unaturlig ut. 

Ser dog meget bra ut i konfiguratoren👍

Nei dessverre, forhandler visste heller ikke. Jeg sa jeg ville gjerne ha P4S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...