Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, KireS skrev:

Absolutt en spennende bil. Jeg frykter litt at BMW vil prise seg litt ut her, men håper jeg blir positivt overrasket.

Det har de ikke «råd» til, når de har mistet ballen og kommet såvidt bakpå ifht Audi og Tesla som de har. Hørt en sum på IX3, spent på hva i4 vil bli.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ron Jeremy said:

Det har de ikke «råd» til, når de har mistet ballen og kommet såvidt bakpå ifht Audi og Tesla som de har. Hørt en sum på IX3, spent på hva i4 vil bli.

 

...og hva er denne summen? Ikke det at den er aktuell, det er det vel kun i4 som er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hørt/lest spekulasjoner på IX3, og det ligger på rundt 700000. Med kun bakhjulsdrift vil det gjøre den nærmest uselgelig i Norge. I4 må legge seg ca på Tesla Model 3 LR i startpris. Hvilket vil si 485000. helst lavere også, da BMW, tradisjonen tro nok stiller med et temmelig ribbet utgangspunkt utstyrsmessig sammenlignet med mange andre, samt at Model 3 LR har 4 hjulsdrift som standard. I4 vil garantert være flere hakk over i byggekvalitet, men her er det egentlig bare prisen som gjelder. BMW MÅ ta igjen det tapte forspranget, om de så må selge bilene med tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Det må det vel være lov å kalle markedets desidert lekreste elbil. 

Spent på hvordan den blir i produksjonsklar utgave. Synes Audis e-tron GT ser langt bedre ut i konsept. 

Et grufullt eksempel på konseptmodell vs produksjonsmodell er jo Skoda Enyaq. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at produksjonsutgaven av i4 vil bli noe i nærheten av hva vi ser i konseptform. Den sømløse integrasjonen mellom grill og panser, som de så fint refererer til i ovennevnte video, blir på produksjonsmodellen erstattet av en panserlinje (hoodline). Personlig synes jeg grillen i bunn og grunn fungerer fint på konseptet, men i produksjonsform blir den mindre "slim" og ødelegges av et skilt. Både Audi e-tron GT og Porsche Taycan vil ikke milevis over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da stenger de ned fabrikken litt for å klargjøre produksjon for i4. :)

https://www.greencarcongress.com/2020/07/20200723-bmw.html

Når det er sagt, så var jeg og besøkte Polestar nede i Oslo, og må si at Polestar 2 var en nydelig bil og på mange måter knuser Tesla 3 som flere her inne anser som konkurrenten til i4. 
Det var for meg en no-brainer å velge PS2 foran Tesla 3. Så nå blir spørsmålet for meg PS2 vs i4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter snart 8 år med elbil som bil nr. 1 har jeg det jeg vil kalle en del erfaring med elbil. :)

Har kjørt på Europatur og selvfølgelig vanlig kjøring i Norge. Har hatt Nissan Leaf, Kia Soul, Fiat 500e, Tesla Model S og Tesla Model 3. Solgte Model 3 nylig siden jeg ikke lenger trenger å pendle til jobb, bor i Oslo og bruker bilen veldig lite og ikke kunne forsvare å beholde en så dyr bil for å kjøre under 10000 km i året. 

Gammel Leaf og gammel Soul er jo ikke rare ferieturbilen grunnet liten rekkevidde, det er det ingen tvil om. Det funker på lengre turer, men hyppige ladestopp gjør at man ikke legger ut på europareise med noe sånt. Men - Soul ladet mye fortere enn Leaf, og det merket man vesentlig forskjell på. Fiaten var en skikkelig moroklump av en bil, men uten hurtiglading dessverre ubrukelig på langtur. 

Model S jeg hadde var en S85 fra 2014. Realistisk rekkevidde 30-35 mil (oppgitt 40) - og med ladenettverk rundt i Europa ikke noe problem å dra på tur med. Jeg kjørte i Latvia, Litauen, Polen, Slovakia, Ukraina, Ungarn, Bosnia og Kroatia med den bilen i tillegg til lenger vest i Europa med bedre ladenettverk, og det var ikke mye planlegging man måtte gjøre. Altså "holder det" for det meste med en slik rekkevidde også, så lenge man har en tilstrekkelig hastighet på hurtigladingen. Model 3 som realistisk har 10-15 mil mer rekkevidde gjør det enda mer avslappet, men man merker ikke SÅ stor forskjell i det vanlige på ferieturbruk - da rekkevidden uansett er så lang at det er kjekt å strekke bena litt iblant. Hovedforskjellen mellom disse to vil jeg si var at med Model S tok man stopp underveis steder det gikk an å lade, med Model 3 var ikke det nødvendig, da rekkevidden var bedre og ladehastigheten raskere. 

Alt i alt: Rask ladehastighet står for meg som viktigere enn det absolutt maksimale av rekkevidde. Den laaaaaange rekkevidden trenger de fleste ikke så ofte i hverdagen med mindre man trekker mye henger eller lignende, men muligheten til å få noen titalls mil påfyll på omtrent tiden en kjapp tur på toalettet, en strekk av bena og en slurk vann tar er supert. Ladepauser gjør ikke total reisetid mye lenger - kjører man veien fra Oslo til Hamburg snakker vi at man bruker en drøy time mer enn uten stopp i det hele tatt, og siden man gjerne stopper uansett blir det i praksis forsvinnende liten forskjell. Ladeangst er et fenomen blant de som aldri har prøvd elbil. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil fungerer sikkert fint på langtur for de som blir vant til det. Jeg er aaalt for rastløs til å vente på lading når jeg er på tur nedover. Jeg fyller alltid tanken i Hjørring, det tar 3 minutter. Så to minutter med pissing før det er bånn gass nedover. Noen ganger kjører jeg straka vegen til Hamburg eller Hannover, andre ganger stopper jeg i Flensburg. Men jeg står sjelden stille mer enn 10 minutter før jeg blir rastløs og må rase videre. Og etter Flensburg er det frifart, da går det unna. 

Jeg kunne sikkert som alle andre lært meg å leve med elbil, men jeg orker ikke...gidder ikke er vel rett ord 😅 Jeg vil ha forutsigbarheten dieselbilen min gir, forutsigbarheten ved at det er jeg og ikke bilen som bestemmer når man skal stoppe. Nå har vi fått barn også, tviler på at jentungen planlegger stop til der det hadde vært ladestasjon. Da risikerer vi å måtte stå tre kvarter ett sted for å amme, trøste eller skifte bleie. For så å kjøre litt til for å måtte stoppe i 35 minutter til å lade. Alt dett med ladenettverk og ladehastighet blir jo bedre for hvert år som går, så ja...nei takk uansett 😂

Hver sin smak og hver sitt behov. Men I4 blir en spennende bil, BMW trenger en skikkelig Tesla konkurrent. Så vidt jeg har forstått så skal den baseres på 4-serien? Lurer veldig på om denne kommer som ladbar hybrid, hvis den også skal komme som elbil. Ladbar hybrid er fremtidsløsningen for meg, da kan jeg kjøre på strøm i det daglige og dundre på som jeg vil på langtur 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil passer for veldig mange, fullt forståelig. Vil tippe også for oss, i fremtiden. Men nå? Nei. Det mest åpenbare er at vi ikke har lademulighet hjemme, og å basere seg på hurtigladere rundt om er uaktuelt, både med tanke på pris og belastning på batteriet. Bladet BIL hadde en rundtur på Vestlandet i en e-tron 55 Sportback i et av de siste utgavene, der "drivstoffkostnaden" ble regnet ut som ca det samme som det hadde kostet å brukt å en dieselbil på samme turen.

Det mindre åpenbare, men samtidig svært naturlig når du er oppi det, er det som @Fredrik 90 sier om små barn, soving og mating og bleier. Når vi er på langtur og guttungen på 11 mnd sovner i bilen, da kjører vi så effektivt og langt som mulig før han våkner og ikke har tolmodighet til å sitte i ro lenger, skal ha mat eller serverer en bleie. Da er det siste vi trenger en ladestopp på 20 minutter midt i hvilen hans, det er å be om at han skal våkne :D . Så per nå er fossilbil det absolutt beste for oss, spesielt på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster det virkelig like mye kjøre elbil ved hjelp av hurtigladere som det koster å kjøre dieselbil? Hørte ett skrekk eksempel på en som full lada en av de store elbilene på en Ionity lader, det kosta 750 kr for fullt batteri. Man han hadde ikke noe konto eller avtale som man gjerne skal ha, da skal det ikke koste så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...