Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Fredrik 90 said:

Koster det virkelig like mye kjøre elbil ved hjelp av hurtigladere som det koster å kjøre dieselbil? Hørte ett skrekk eksempel på en som full lada en av de store elbilene på en Ionity lader, det kosta 750 kr for fullt batteri. Man han hadde ikke noe konto eller avtale som man gjerne skal ha, da skal det ikke koste så mye.

Det koster omtrent det samme å lade på hurtiglader som å kjøre en liten, drivstoffgjerrig dieselbil. Ionity uten noen avtale er et skrekkeksempel, da de koster over det dobbelte av alle andre både i inn- og utland. Man kan enkelt skaffe seg gratisavtale som reduserer prisen kraftig, men Ionity er fremdeles dyrere enn de fleste andre.

Det er her Tesla har et enormt fortrinn, da Tesla Supercharger er stort sett billigere enn de fleste "sivile" hurtigladere, så en Europa-tur med Tesla Supercharger er ganske rimelig.

Jeg har ikke unger, så mine pauser på biltur kommer når jeg og eventuelle passasjerer har lyst på pause. :D Etter å ha bodd flere år i Tyskland er jeg lut lei av å kjøre Autobahn med endeløse mengder lastebiler og endeløst veiarbeid og prøver i stor grad å kjøre landeveier i stedet for motorvei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Koster det virkelig like mye kjøre elbil ved hjelp av hurtigladere som det koster å kjøre dieselbil? Hørte ett skrekk eksempel på en som full lada en av de store elbilene på en Ionity lader, det kosta 750 kr for fullt batteri. Man han hadde ikke noe konto eller avtale som man gjerne skal ha, da skal det ikke koste så mye.

Både ja og nei. De som ikke  har en form for avtale hos Ionity betaler 8,40,- pr kW. Dette er jo ran for oss elbilister. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, fupsaker skrev:

Både ja og nei. De som ikke  har en form for avtale hos Ionity betaler 8,40,- pr kW. Dette er jo ran for oss elbilister. ;-) 

Vil det da si at det koster 630 kr å full lade en elbil med 75 kw batteri? Da har man en rekkevidde på ca 430 km avhengig av biltype vil jeg tro. Hvis diesel koster 14 kr literen så får man 45 liter for 630 kr, en dieselbil med 0,6 i forbruk vil da kunne kjøre ca 700 km for samme kostnad...og den tar 3 minutter å fylle opp. 

Hva koster det vanligvis per kw med avtale? Er det snakk om ett abonnement som koster noe å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Fredrik 90 said:

Vil det da si at det koster 630 kr å full lade en elbil med 75 kw batteri? Da har man en rekkevidde på ca 430 km avhengig av biltype vil jeg tro. Hvis diesel koster 14 kr literen så får man 45 liter for 630 kr, en dieselbil med 0,6 i forbruk vil da kunne kjøre ca 700 km for samme kostnad...og den tar 3 minutter å fylle opp. 

Hva koster det vanligvis per kw med avtale? Er det snakk om ett abonnement som koster noe å ha?

Normalt ligger det på ca. 2,50/kWh i Norge (billig strøm her) og rundt 3,50/kWh rundt i Europa uten noen spesiell avtale. Avtaler lønner seg stort sett bare for de som lader *veldig* mye på hurtiglader. De som er skrudd sånn sammen at de sitter i bilen uten pause 700 km og så kun bevilger seg 3 minutter før de sitter i bilen nye 700 km tror jeg må ha en eller annen genfeil. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Vil det da si at det koster 630 kr å full lade en elbil med 75 kw batteri? Da har man en rekkevidde på ca 430 km avhengig av biltype vil jeg tro. Hvis diesel koster 14 kr literen så får man 45 liter for 630 kr, en dieselbil med 0,6 i forbruk vil da kunne kjøre ca 700 km for samme kostnad...og den tar 3 minutter å fylle opp. 

Hva koster det vanligvis per kw med avtale? Er det snakk om ett abonnement som koster noe å ha?

Det er ingen fullstendig fasit på spørsmålet ditt.

Da ladehastighet/ladeeffekt har med lufttemperatur, ladeeffekt, temperatur og oppbygging av cellene i selve batteriet og ikke minst hvor tomt/fullt et batteri er når det blir ladet. 

Generelt gir det lite mening å hurtigladere underveis mer enn til ca 80%, både økonomisk og tidsmessig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor på en ladestasjon her var det 70,- pr. påbegynte kvarter på hurtiglader. Dette tror jeg ikke er relevant lengre. En kompis kjøpte seg nettopp er 13’ Tesla Model S, tror det er 75D, ihvertfall den minste. Uansett hadde han ca. 18% igjen her og ladet opp til 100% i påvente av montering av hjemmelader. Han betalte 77,- for denne ladingen. Og som @Ron Jeremy sier var det lite vits tidsmessig da den stod i 1,5t. Opp til 80% hadde holdt. Da har han 32 mil rekkevidde, etter jeg fikk se på Tesla-appen. Stiftet bekjentskap til Model S. Virker som en grei bil, men man må se litt bort fra materialvalg og knirk. Filmet bremsene, beklager snap, men det var ment til bileier, vi har en morsom bilgreie.. uansett:

Romsdals Budstikke la ut en oversikt over kostnader på elbil, hybrid, diesel og bensin og sammenlignet disse og hadde flere eksempler alt etter innkjøpspris, og utgangspunktet var kjørelengde 15000km i året. Veldig bra igrunn. Minn meg på det så skal jeg poste det her i morgen :) Tror mange her synes dette hadde vært interessant. 
 

Edit: Kan legge det i tulletråden for og ikke dra dette temaet ut i denne tråden :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder prisene på hurtigladestasjonene så tenker jeg at det egentlig er ganske uinteressant for den jevne elbileier med tilgang til hjemmelder (sett i et totalkostbilde) . De fleste vil jeg tro lader hjemme 90-95% av årsforbruket til rundt 1kr/kwh og hva det da koster på en langtur i ny og ned bør dermed kanskje ikke så mye å si. 

Det er vel også utfordringene til hurtigladestasjonene - at folk som regel lader hjemme - og at de dermed må ta en høy pris om de skal satse på tilgjengelighet for hurtigladebehovet som oppstår i ferier og til dels i helger. Så hvis man ønsker at det skal finnes et stort utvalg av raske Hurtigladestasjoner må man kanskje akseptere at det koster litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, E_S skrev:

Normalt ligger det på ca. 2,50/kWh i Norge (billig strøm her) og rundt 3,50/kWh rundt i Europa uten noen spesiell avtale. Avtaler lønner seg stort sett bare for de som lader *veldig* mye på hurtiglader. De som er skrudd sånn sammen at de sitter i bilen uten pause 700 km og så kun bevilger seg 3 minutter før de sitter i bilen nye 700 km tror jeg må ha en eller annen genfeil. ;) 

Sånn egentlig så er det noen år ennå til elbil egner seg til akkurat den type kjøring vi snakker om her. Ja det går å kjøre nedover i Europa på ferie, men det krever litt mer planlegging enn med en normal bil. 

Å kjøre 700 km i ett strekk er da virkelig ikke noe problem, men det kan være greit med en benstrekk. 3 minutter var kanskje litt kort, men en 10-15 minutter holder fint for meg. Fordelen med dieselbilen slik ting er nå er at man kan stoppe der man føler for. Dette er jo ett ganske sært og sjeldent kjøremønster, svært svært få i Norge har disse behovene (men mange millioner europeere har dette behovet) Men for meg som liker å kjøre bil, så er dette behovet absolutt viktig. Å fly til en destinasjon i fastlands Europa er ett nederlag for meg, her skal det kjøres 😅

5 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Det er ingen fullstendig fasit på spørsmålet ditt.

Da ladehastighet/ladeeffekt har med lufttemperatur, ladeeffekt, temperatur og oppbygging av cellene i selve batteriet og ikke minst hvor tomt/fullt et batteri er når det blir ladet. 

Generelt gir det lite mening å hurtigladere underveis mer enn til ca 80%, både økonomisk og tidsmessig.

Ja jeg har vel egentlig forstått det at det er veldig mange faktorer som spiller inn. Man må vel lære seg å bruke bil på en helt annen måte enn hva man er vant til. 

Jeg er ingen elbil motstander, bilentusiasten og nysgjerrigheten i meg synes dette er fascinerende og spennende. Jeg spør kun fordi jeg er nyskjerrig på hvordan dette virker, ikke at jeg vurderer det selv men kun av nyskjerrighet. Jeg tror ikke på elbilen som løsningen på fremtidens miljøvennlige transport behov, å drasse rundt på svære tunge batterier som energibærer er ikke veien å gå. Men alt nytt med fire hjul synes jeg er interessant, selv elbiler og teknologien rundt dette. Vi hadde fire år med elbil som nummer tre bil (e-up!), helt genialt til sitt bruk og egentlig en bil det var litt dumt at vi solgte. Sparte godbilen min for mye småkjøring 😀 Vurderer en ladbar hybrid til det formålet nå, to i ett løsningen frister 👍

Edit: Ser nå at dette ble litt off topic

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...