Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Z800 skrev:

Artikkelen er fra august, så hvis det stemmer er vi vel berget vi som har bestilt M50. De blir vel ikke satt i produksjon før godt uti 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var irriterende nok sent ute og bestilte ikke min M50 før i slutten av September.
Davit Grau, 859 og M-sport i Cognac, baby!
Det ble oppgitt levering senest Q4 2022, og det står også som "seneste levering" i kontrakten.

Må si jeg blir litt skremt av å lese her i tråden at det som er oppgitt med Q4 gjelder produksjon, og at det da kan bety levering først i Q1 eller Q2 2023. Ifølge selger så vil det være registreringstidspunkt som gjelder i forhold til evt. mva., så det  vil jo i så fall bety at man risikerer at det er mva. regelen for 2023 budsjettet som vil være gjeldende for oss si-rumpa sent-bestillere. Det blir vel mva. på alt over 500k eller 600k denne gang. Hva folka på tinget finner på for 2023 tør jeg ikke spekulere i.

Blir en utfordring denne ventetiden fremover, altså :)

image.png.06faa177223f63587d2be942438dd930.png

image.png.ec81673056ae270ec504abced0dc7a48.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 04530dat skrev:

Var irriterende nok sent ute og bestilte ikke min M50 før i slutten av September.
Davit Grau, 859 og M-sport i Cognac, baby!
Det ble oppgitt levering senest Q4 2022, og det står også som "seneste levering" i kontrakten.

Må si jeg blir litt skremt av å lese her i tråden at det som er oppgitt med Q4 gjelder produksjon, og at det da kan bety levering først i Q1 eller Q2 2023. Ifølge selger så vil det være registreringstidspunkt som gjelder i forhold til evt. mva., så det  vil jo i så fall bety at man risikerer at det er mva. regelen for 2023 budsjettet som vil være gjeldende for oss si-rumpa sent-bestillere. Det blir vel mva. på alt over 500k eller 600k denne gang. Hva folka på tinget finner på for 2023 tør jeg ikke spekulere i.

Blir en utfordring denne ventetiden fremover, altså :)

image.png.06faa177223f63587d2be942438dd930.png

image.png.ec81673056ae270ec504abced0dc7a48.png

 

Ser meget bra ut 👌  Jeg bestilte min 19 sept. og fikk besjed om Q4 2022. Snakket noe om at det kunne være en ørliten sjanse å få den til sommeren hvis "Norge fikk tilldelt flere biler"  eller noe i den duren... Får ta det som en overaskelse i så fall... 😁
Bestilte i Tanzanit, men etter mye "om og men" heller jeg nå sterkt mot å forandre til Brooklyn Grey og hive på M Carbon pakka. Blir en del dyrere, men det er nok første å siste gang jeg kjøper en slik bil så da vil ikke jeg angre på noe i ettertid ;-) 
Liker godt Cognac setene, men synes den lyserer Brooklyn fargen kler bedre sorte M-sport seter.
Vi kommer til å få en laaaaang vinter er jeg redd....😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Juul said:

Vi kommer til å få en laaaaang vinter er jeg redd....😄

Hehe kommende vinter, og dessverre mest sannsynlig sommer/høst kommer til å bli laaaang, ja. Og etter hvert som det vil dukke opp flere og flere YT videoer av folk med sine nye i4'er kommer nok tiden til å gå enda saktere.
Brooklyn med Carbon pakken kan jo ikke bli feil.. Vurderte Brooklyn jeg også, men endte til slutt på ganske lik fargekombinasjon som på min gamle E-61.

Man gleder seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet når valget for Justerbar seteryggbredde på M sportsetene ble tatt bort ? Var ikke klar over det før nå og da ble sterkt i tvil om jeg skal oppgadere til de da jeg synes det ikke er sååå stor forskjell på de.....
Dukker opp mange luksusproblemer når ny bil skal bestilles og det er så mye ekstra utstyr/valg å legge til gitt...😄 Men er litt av morroa også da...☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bestemt meg å gå fra blå til grå. Dravitgrå så utrolig flott ut på en M4 innendørs jeg så på YouTube. Syntes også brooklyngrå så veldig flott ut i overskyet vær, litt kjedelig i sollys kanskje. Skulle gjerne ha sett begge deler irl.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2021 den 14.22, Juul skrev:

Noen som vet når valget for Justerbar seteryggbredde på M sportsetene ble tatt bort ? Var ikke klar over det før nå og da ble sterkt i tvil om jeg skal oppgadere til de da jeg synes det ikke er sååå stor forskjell på de.....
Dukker opp mange luksusproblemer når ny bil skal bestilles og det er så mye ekstra utstyr/valg å legge til gitt...😄 Men er litt av morroa også da...☺️

Usikker, men flere i USA har fått endringsmelding fra forhandleren i samme moment som bilen går i produksjon. Flere er i harnisk over dette, da de ikke får reagert på dette. Dette har spesielt gjeldt degradering av stereoanlegg. Ser for meg at dette er ting som kan skje her også, med mindre halvledermangelen kommer i balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Saltkjelen said:

Usikker, men flere i USA har fått endringsmelding fra forhandleren i samme moment som bilen går i produksjon. Flere er i harnisk over dette, da de ikke får reagert på dette. Dette har spesielt gjeldt degradering av stereoanlegg. Ser for meg at dette er ting som kan skje her også, med mindre halvledermangelen kommer i balanse.

Høres ut som en merkelig måte å drive butikk på. Det er jo enkelt å greit kontraktsbrudd å ikke levere den varen kunden har spesifisert, nytter ikke å komme med det når bilen er låst  for/går i produksjon. Må vel kunne gå an å kreve å få vite slikt før en sitter med låst kontrakt slik at en får anledning til å avbestille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med mindre de ikke kan påberope seg force majeure (noe de tvilsomt kan gjøre), og på den måte kan opptre som en arrogant faen. Èn ting er i alle fall sikkert, og det er at BMW har, i mine øyne, håndtert denne krisen på svært dårlig vis. Det er rett og slett trist å se så manglende informasjon vedrørende utstyr eksisterende kunder og fremtidige kunder ikke kan få. Hadde de ennå montert delene, med mulighet for å få på plass elektronikkdelen når den tid kommer, så hadde det jo bare vært velstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

M sportssetene foran med bøttesetepreg og delvis integrerte hodestøtter har mange innstillingsmuligheter og gir optimal sidestøtte for både deg og passasjeren din. I tillegg kan bredden på seteryggen og korsryggstøtten justeres individuelt, og de to hodestøttene er elektrisk høydejusterbare. Med sin svært markante kontur og detaljer som den sorte M-logoen understrekes også interiørets sportslige karakter.

Som man leser i beskrivelsen av M sportsetene så vil jeg påstå at det skal være med bredde justering. Om det blir fjernet når bilen går i produksjon så får du ikke det komplette produktet du har valgt ut. Omså ikke kansellering av ordren er mulig så skal det iallefall være mulig med prisnedsetting, I mine øyene ihvertfall.

4 timer siden, Saltkjelen skrev:

Usikker, men flere i USA har fått endringsmelding fra forhandleren i samme moment som bilen går i produksjon. Flere er i harnisk over dette, da de ikke får reagert på dette. Dette har spesielt gjeldt degradering av stereoanlegg. Ser for meg at dette er ting som kan skje her også, med mindre halvledermangelen kommer i balanse.

Hvor du har sett det? Er på flere forum selv, men ikke sett noen som nevnt slike nedgraderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Iver92 skrev:

Som man leser i beskrivelsen av M sportsetene så vil jeg påstå at det skal være med bredde justering. Om det blir fjernet når bilen går i produksjon så får du ikke det komplette produktet du har valgt ut. Omså ikke kansellering av ordren er mulig så skal det iallefall være mulig med prisnedsetting, I mine øyene ihvertfall.

Hvor du har sett det? Er på flere forum selv, men ikke sett noen som nevnt slike nedgraderinger.

I beskrivelsen av setene henviser de til setebreddejustering og korsryggstøtte i enform, mens hodestøttene i flertallsform. De har uansett tilført en ny utstyrskode som kommer opp, selv med valg av M-sportsseter - slik jeg har vist ved screenshot fra BMW SE.

Her har du noe blant annet (for ordens skyld gjelder dette BMW-modeller generelt og ikke i4 isolert sett);
484982448_Skjermbilde2021-10-12kl_10_33_14.thumb.png.32c337c3c3dc4eb33f905d42d26c8bee.png
1963680825_Skjermbilde2021-10-12kl_10_33_31.thumb.png.1cfab4b81e4926d85c39110082fee95c.png
1386328544_Skjermbilde2021-10-12kl_10_34_25.thumb.png.39a7583a62c4442686d2e97f0994d81e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk så lyst på elbil at de bare sitter stille og godtar at forhandler og fabrikk regjerer sånn med spekken på bilene dere har bestilt? Det er jo ingenting som er sikkert her, vet jo ikke en gang hvor mye bilen kommer til å koste (moms?), hvilket utstyr den får eller når den blir levert. Setebredde justering på passasjersiden kan man sikkert leve uten, hvis man kompenseres. Men når man begynner å snakke om å miste HUD og oppgradert stereo så burde vel kamelsvelgingen blir litt mye? 

Kundene holdes på pinebenken, man kan ikke kansellere fordi da mister man plassen i køen om å få bil tidligst mulig. Kansellerer man og bestiller på nytt så snakkes det plutselig om levering i 2023. Men BMW vil ikke bekrefte endelig spekk før det er for sent å kansellere heller, og da sitter man jo i saksa ettersom bilen er gått i produksjon. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har folk så lyst på elbil at de bare sitter stille og godtar at forhandler og fabrikk regjerer sånn med spekken på bilene dere har bestilt? Det er jo ingenting som er sikkert her, vet jo ikke en gang hvor mye bilen kommer til å koste (moms?), hvilket utstyr den får eller når den blir levert. Setebredde justering på passasjersiden kan man sikkert leve uten, hvis man kompenseres. Men når man begynner å snakke om å miste HUD og oppgradert stereo så burde vel kamelsvelgingen blir litt mye? 

Kundene holdes på pinebenken, man kan ikke kansellere fordi da mister man plassen i køen om å få bil tidligst mulig. Kansellerer man og bestiller på nytt så snakkes det plutselig om levering i 2023. Men BMW vil ikke bekrefte endelig spekk før det er for sent å kansellere heller, og da sitter man jo i saksa ettersom bilen er gått i produksjon. 

Dette gjelder vel stort sett alle BMW sine modeller, ikke isolert til kun elbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har folk så lyst på elbil at de bare sitter stille og godtar at forhandler og fabrikk regjerer sånn med spekken på bilene dere har bestilt? Det er jo ingenting som er sikkert her, vet jo ikke en gang hvor mye bilen kommer til å koste (moms?), hvilket utstyr den får eller når den blir levert. Setebredde justering på passasjersiden kan man sikkert leve uten, hvis man kompenseres. Men når man begynner å snakke om å miste HUD og oppgradert stereo så burde vel kamelsvelgingen blir litt mye? 

Kundene holdes på pinebenken, man kan ikke kansellere fordi da mister man plassen i køen om å få bil tidligst mulig. Kansellerer man og bestiller på nytt så snakkes det plutselig om levering i 2023. Men BMW vil ikke bekrefte endelig spekk før det er for sent å kansellere heller, og da sitter man jo i saksa ettersom bilen er gått i produksjon. 

Dette gjelder alle BMWer, men spesielt på seriene frem til og med 4-serie. Fra 5-serie og opp er alt mer eller mindre normalt (med unntak av ladeplaten). Sitatene jeg har hentet gjelder for øvrig bestilling på X3 M40i.

Ellers skjønner jeg svært godt at folk "har så lyst på elbil", når alternativet til en i4 M50 er en 318d til samme pris. Merverdiavgiftskremselen er jo heller ikke spesielt relevant, all den tid det er snakk om relativt små beløp i det hele, og hvis det virkelig er slik at dette har en så stor påvirkningsgrad på kjøpet, så har man vel i utgangspunktet kjøpt en bil man ikke har råd til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...