Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg synes ikke at et flatt gulv bak er spesielt viktig i relativt små biler som f.eks Model 3, men på litt større biler som f.eks vår Citroën C4 Picasso er et helt flatt gulv bak rimelig fornuftig. I vår bil er det mer enn god nok plass til at selv en voksen person kan sitte komfortabelt i midten. Bilen har tre individuelle seter bak som også på alle måter kan justeres helt individuelt. 

Og der faller vi tilbake på hva slags bilmodell og segment en sikter seg inn på. En MPV har i mye større grad bruk for flatt gulv ettersom alle setene er tiltenkt til daglig bruk. For sedaner og stasjonsvogner er midtsetet et nødsete og en kardangtunell er derfor helt uvesentlig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Og der faller vi tilbake på hva slags bilmodell og segment en sikter seg inn på. En MPV har i mye større grad bruk for flatt gulv ettersom alle setene er tiltenkt til daglig bruk. For sedaner og stasjonsvogner er midtsetet et nødsete og en kardangtunell er derfor helt uvesentlig. :) 

Enig - og som tidligere nevnt er en kardangtunell i en elektrisk bil mest et uttrykk for hvordan den er konstruert samt med hvilket utgangspunkt. BMW i4 er en konvertert alminnelig bil (dog på en utrolig gjennomført måte), mens Model 3 alltid har vært en elektrisk bil. 

Forskjellen på i4 og f.eks iX3 er at i4 ble konstruert med tanke på også å være en elektrisk bil (deling av plattform). I så måte er iX3 mer en "ekte" konvertert alminnelig bil. Når dette er nevnt er også iX3 fremragende som elektrisk bil. Det er intet dårlig eller mindreverdig med disse modellene og BMW leverer stadig skikkelig kvalitet (ihvertfall i det store bildet).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Enig - og som tidligere nevnt er en kardangtunell i en elektrisk bil mest et uttrykk for hvordan den er konstruert samt med hvilket utgangspunkt. BMW i4 er en konvertert alminnelig bil (dog på en utrolig gjennomført måte), mens Model 3 alltid har vært en elektrisk bil. 

Forskjellen på i4 og f.eks iX3 er at i4 ble konstruert med tanke på også å være en elektrisk bil (deling av plattform). I så måte er iX3 mer en "ekte" konvertert alminnelig bil. Når dette er nevnt er også iX3 fremragende som elektrisk bil. Det er intet dårlig eller mindreverdig med disse modellene og BMW leverer stadig skikkelig kvalitet (ihvertfall i det store bildet).

Nå ramler man ned i semantikk og detaljer, da er det viktig at de er korrekte.

G01 og G20 hadde power of choice fra starten av.
De skulle tilby fossil, hybrid og elektrisk drivlinje.

Begge er elektrifiserte fossilbiler og jeg var en av mange som tvilte på om det kunne bli bra, vel resultatene taler for seg.
Der Tesla model 3 var spydspissen for hva elbil kunne frembringe for et par år siden, ser man nå hva en premium produsent klarer å hoste opp ved å bruke deler på hylla og konvertere disse til en elektrisk drivlinje.

Redultatet er særdeles imponerende!


Tesla har ladenettverket og effektiviteten, resten er en salig blanding av smørje, dårlig kvalitet og utsatte prosjektet uten særlig substans.

Frunken og flatt gulv var en av elbilens fortrinn, vel for noen modeller og nisjer kan den fremdeles være det.
For tyskerne er frunk bevisst valgt bort av bl.a BMW og MB pga vektfordeling.

Hva elbilen var for et par år siden og hvor den nå er to vidt forskjellige opplevelser.
Imponerende utvikling, som bare vil øke fremover.

 

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Nå ramler man ned i semantikk og detaljer, da er det viktig at de er korrekte.

G01 og G30 hadde power of choice fra starten av.
De skulle tilby fossil, hybrid og elektrisk drivlinje.

Begge er elektrifiserte fossilbiler og jeg var en av mange som tvilte på om det kunne bli bra, vel resultatene taler for seg.
Der Tesla model 3 var spydspissen for hva elbil kunne frembringe for et par år siden, ser man nå hva en premium produsent klarer å hoste opp ved å bruke deler på hylla og konvertere disse til en elektrisk drivlinje.

Redultatet er særdeles imponerende!


Tesla har ladenettverket og effektiviteten, resten er en salig blanding av smørje, dårlig kvalitet og utsatte prosjektet uten særlig substans.

Frunken og flatt gulv var en av elbilens fortrinn, vel for noen modeller og nisjer kan den fremdeles være det.
For tyskerne er frunk bevisst valgt bort av bl.a BMW og MB pga vektfordeling.

Hva elbilen var for et par år siden og hvor den nå er to vidt forskjellige opplevelser.
Imponerende utvikling, som bare vil øke fremover.

 

Vedr. det som er i skråskrift (min uthevelse) er jeg helt enig, men at f.eks Model 3 er en smørje og dårlig kvalitet taler populariten av bilen for seg selv. Ingen er uenig i at Teslas modeller mangler endel i form av kvalitet i forhold til BMW og de tyske premium bilene generelt, men for de aller fleste som kjøper en Tesla er dette mindre viktig. Situasjonen kan minne litt om da de japanske bilmerkene kom på 70-tallet og senere da de koreanske bilmerkene kom i større mengder på 2000 tallet. De var ikke som f.eks de tyske bilmerkene, men for folk flest var de helt ok. Jeg antar at det samme etterhvert vil skje med de kinesiske bilmerkene.

Jeg er forøvrig ikke så sikker på at BMW helt bevisst og definitivt har valgt bort frunken (bagasjerom foran) pga. vektfordeling. Årsaken er nok heller at BMW så langt ikke har en ekte elektrisk plattform bortsett fra i3 som har en unik og skreddersydd elektrisk plattform for modellen.

Dette er trolig også årsaken til at i4 har en betydelig større svingradius enn f.eks Model 3. Den såkalte CLAR plattformen som brukes i iX, G01 og i4 er relativt bred for å gi plass til ulike stempelmotorer. Dette igjen gir mindre plass til hjulhusene (litt avhengig av hvor bredt karosseriet ellers er) og dette igjen har betydning for hvor stort hjulutslaget kan være. Med en ekte elektrisk plattform er dette en mindre utfordring.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg er forøvrig ikke så sikker på at BMW helt bevisst og definitivt har valgt bort frunken (bagasjerom foran) pga. vektfordeling. Årsaken er nok heller at BMW så langt ikke har en ekte elektrisk plattform bortsett fra i3 som har en unik og skreddersydd elektrisk plattform for modellen.

Jeg tipper at BMW hadde fått plass til frunk hvis de hadde villet det. Nok en elbilmyte at folk setter likhetstegn mellom frunk og ren elektrisk plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ogee1 skrev:

Jeg tipper at BMW hadde fått plass til frunk hvis de hadde villet det. Nok en elbilmyte at folk setter likhetstegn mellom frunk og ren elektrisk plattform.

Kanskje og BMW hadde vel klart å rydde litt ekstra plass selv med CLAR plattformen i i4 hvis de virkelig hadde villet. Det tok mange år før tyskerne så poenget med koppholdere også så på et eller annet tidspunkt blir nok en frunk også ganske standard. Forøvrig er det vel kun biler som 911 og Boxster/Cayman som har en frunk og stempelmotor - ellers så snakker vi mest sannsynlig om elektriske biler.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, mslello skrev:

Når først model3 ble en stor del av i4 tråden. Nå er jeg ikke ikke noen ræser på tysk lenger, men støydemping med fugeskum som holder på fukt 😱

https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/rost-am-elektroauto-korrosion-gefahr/

Dette er jo selvfølgelig ikke bra og det er dessverre også på andre områder at Tesla kutter svingene litt for mye. Den tynne lakken er nevnt, men dette gjelder også tilpassing av bl.a karosseripaneler samt generell kvalitet. Noen påstår imidlertid at de kinesisk produserte Teslaene er bedre og kanskje gjelder dette også for de fremtidige tyskproduserte Teslaene (som vi her i Europa vil få når alt er klart).

Når dette er nevnt har tyskerne også deres svin på skogen når det gjelder dårlig kvalitet. BMW har hatt problemer med alt fra rust, motorproblemer til virkelig low rate interiørdetaljer som ikke gir mening. Dette unnskylder på ingen måte Tesla, men forteller litt om virkeligheten når det gjelder dagens bilproduksjon.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mslello skrev:

Når først model3 ble en stor del av i4 tråden. Nå er jeg ikke ikke noen ræser på tysk lenger, men støydemping med fugeskum som holder på fukt 😱

https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/rost-am-elektroauto-korrosion-gefahr/

Jeg så den der, gi de bilene der en fem seks norske vintere så tenker jeg ting begynner å bli ganske hullete og oppspist. Det er litt rart at vi har gått i tiår og ikke ville kjøpe Fiat, fordi det er så "dårlige" biler. Men så kommer det en real lurendreier fra sør Afrika med ei skjeløyd padde av en elbil og folk mister all fornuft og gangsyn. De bytter opp over en halv million penger mot ett produkt selv de mest streikekåte italienere ikke ville hatt navnet sitt på. Sikkert en veldig bra elbil, med bra teknologi og bra ladenettverk. Men kvaliteten på produktet er så latterlig at det nesten er komisk…😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ron Jeremy said:

Nå ramler man ned i semantikk og detaljer, da er det viktig at de er korrekte.

Helt enig.

2 hours ago, Ron Jeremy said:

G01 og G30 hadde power of choice fra starten av.
De skulle tilby fossil, hybrid og elektrisk drivlinje.

..så jeg regner med du mener G01 og G20? 😬
 

1 hour ago, Fredrik said:

Dette er trolig også årsaken til at i4 har en betydelig større svingradius enn f.eks Model 3. Den såkalte CLAR plattformen som brukes i iX, G01 og i4 er relativt bred for å gi plass til ulike stempelmotorer.

…og iX bruker ikke CLAR-plattformen, men en helt egen skreddersydd plattform som ikke kommer til å brukes videre - på samme måte som plattformen i3 bruker. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, papertiger skrev:

…og iX bruker ikke CLAR-plattformen, men en helt egen skreddersydd plattform som ikke kommer til å brukes videre - på samme måte som plattformen i3 bruker. 

Nå måtte jeg google litt, men du har helt rett. Allikevel fant ikke BMW plass til en frunk. Jeg vet ikke om dette skyldes måten drivverket er konstruert på, men mye tyder på det. Drivverket med eksterne komponenter er åpenbart veldig plasskrevende foran og trolig er det pga tidspress ikke brukt mange ressurser på å redusere omfanget. Alt tatt i betraktning en fornuftig disposisjon. Så viktig er en frunk heller ikke i en såpass stor bil.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...