Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Enig, 30k for 18" var stivt. Når hjul leveres med bilen så er de momsfrie. Ergo ville de ha kostet 37,5k med moms. Til den prisen kunne man fått mye bra 18" på markedet for å si det sånn. På Model 3 kostet mine 20" med Hakka R3 rundt 32k, dekka er dog kun 235mm breie. På 3D-visningen av M50 med 20" så det ut som at bilen kjørte 255/30 og 285/30 på sommerdekk, vet ikke helt om vinterdekka ville være like breie eller om det som er i 3D-visning er 100% korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Enig, 30k for 18" var stivt. Når hjul leveres med bilen så er de momsfrie. Ergo ville de ha kostet 37,5k med moms. Til den prisen kunne man fått mye bra 18" på markedet for å si det sånn. På Model 3 kostet mine 20" med Hakka R3 rundt 32k, dekka er dog kun 235mm breie. På 3D-visningen av M50 med 20" så det ut som at bilen kjørte 255/30 og 285/30 på sommerdekk, vet ikke helt om vinterdekka ville være like breie eller om det som er i 3D-visning er 100% korrekt.

Vinterdekk i 19» til iX3 koster meg 29.000.- til sammenlikning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinsides priser på vinterhjulpakkene. Mener å huske da fruen skulle bestille X2en sin at Bavaria skulle ha 28k for kjipe 17" vinterhjul. Endte opp med 18" ATS som ser like mye originalt ut, skodd Michelin XI3 Snow til 19k annet sted. 

 

Det der galvanic knappegreiene får det jo bare til å se japseplastikkaktig ut. I alle fall på bilder. Er det plastikk eller metall knappene er laget av? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30.000 koster 18" vinterhjulpakkene til X3 30e og 545e.  Bavaria skulle ha 60.000 for sommerhjulene til 545e i 20", med Schmiedmann og den trofaste dekkforhandleren ble det endel tusen billigere.

X3-en leveres med galvanic embelishers som opsjon, 545e leveres også med keramisk belegg for noen kroner mer.  Dette er vel for å minimere at knappene blir stygge av bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker folket om kjøreegenskapene på bilen med egen vekt på 2.215kg? Har du med fører og passasjerer så kan vekta fort bli 2.4/2.5 tonn. 
 

 

Et innslag om galvanisert knapper. 
 

A purely aesthetic option that changes a majority of the switchgear from black plastic to a metallic plastic (not real metal, I think), to lighten small parts of the interior and make controls stand out a bit.

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Da var jeg hos Bavaria Oslo og fikk hentet et bilde og snakket med to selgere. Sitter med en bismak, og noe i tvil. 

Valgte fullspeccet i4 M50 med alt som kunne krysses av på med unntak av Karbon-pakken. Så ikke ut at det ville gjøre store visuelle forskjellen. 

En ting plaget meg var attituden til selger. Etter noe prat så sa jeg at jeg kjøpte min første elbil i april 2020 og det var en så dårlig erfaring at jeg hadde den kun i 6 mnd. Han startet da med å si "åh, du kjøpte en tesla?". 
Forklarte at det var en Peugot E208, og den ble byttet til 2021 TM3P etter 6 mnd. Følte at jeg måtte parkere vedkommende litt med å trekke frem en del ting som jeg faktisk satt pris på i TM3P som trolig ikke kommer på i4. 

Så sett vekk fra en nedlatende selger og får potensiell kunde til å tro at han har gjort dårlige valg før ved å disse kundens nåværende bil er ikke bra. Dette skjedde sist hos VW Gumpen Auto i 2013, da svarte jeg med å bare gå. 

Neste som var "dritt" var at selge sa at ved å velge 20" felger, så måtte jeg trekke av 80km av WLTP. Det vil si at "BMW i4 M50 xDrive tilbyr en elektrisk rekkevidde på 510 km" er med de minste felgene, og med 20", så ender man med en WLTP på 430km

Jeg har i dag en TM3P på 20" felger og WLTP på 567km. 

Neste negative ting er at media har opplyst feil om levering. Levering er ikke fra November, men produksjon vil skje fra November. November leveranser er kun for demo og forhandlerbiler. Kunder kan forvente biler i Q2 2022. 

Prisen i seg selv var OK med jobb-avtalen, men nå føler jeg at jeg skal sette meg på gjerde. 

Syns dette var veldig dumt, siden jeg hadde fryktelig lyst å gå tilbake til BMW igjen, men av 2 usett kjøp, så har jeg brent meg skikkelig på en av dem.... Så dette tør jeg ikke å gjenta. 

Oppsummert utfordringer (for meg):

- Minus 80km WLTP ved 20" felger
- Ingen frunk for kabler (panser er trolig elektronisk låst for kunde/eier). 
- Levering fra og med Q2 2022
- Usikker om jeg ønsker å bruke Bravaria Oslo
- Rattet kunnet hatt færre knapper (minner meg om dashbordet til en eldre volvo)

Bortsett fra dette, så syns jeg bilen ser helt rå ut! Men tror jeg vil se, røre, klå på bilen før jeg legger inn et kjøp.

Men for å få litt feeling av BMW sin elektriske drivlinje, så skal jeg kjøre IX3 til onsdag. Er klar over at sittehøyde, HK, comfort ikke må tas med i betraktning. Men jeg vil kun kjenne på om den er smooth, one-pedal driving, osv.

 

image.png.a569e56352dc03b70d990fcfe5e480ed.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikler fælt på I4 M50 selv, men hvordan tror folk denne blir som familiebil med 2 småunger? Blir vel litt dårlig plass for to barneseter, vogner osv her? Ser bagasjerom er 470liter, men ser litt smalt ut. Eventuelt noen med småbarn som vurderer bestille, eller har bestilt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wabby kjipt med selgeren du møtte på. Jeg tror og håper at BMW vil slå Model 3 på en del punkter, men det blir uansett ikke på alle. Å ta en "du kjøpte det der?" framfor "hva var det du ikke var fornøyd med?" er en dårlig strategi.

Når det gjelder oppgitt rekkevidde så var det grunnen til at jeg ville vente til alle tekniske specs lå ute. Det gikk ikke helt opp med tallene som var oppgitt. 2300kg med 255 + 285 staggered hjul og ca. 80 kWh netto ville slite med å oppnå 510km når forrige generasjon Model 3 var oppgitt til noe i samme gata. Teslaen har lavere luftmotstand og veier "bare" 1800 kg, dekka er 235 rund baut, batteriet er vel på 72,5 kWh netto. Forbruksmessig så ville en så tung i4 ligge nærmere Model S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cbrooen skrev:

Sikler fælt på I4 M50 selv, men hvordan tror folk denne blir som familiebil med 2 småunger? Blir vel litt dårlig plass for to barneseter, vogner osv her? Ser bagasjerom er 470liter, men ser litt smalt ut. Eventuelt noen med småbarn som vurderer bestille, eller har bestilt? 

Eg var hos forhandlar i går, og han sa at det vert betre plass i baksetet både i breidda og lengden samanlikna med 3-serien. Takhøgda vert sjølvsagt lågare. Det høyres jo lovande ut for oss med småkids som skal i baksetet. Eg har ungar i barnesetealder, men dei er ferdige med vogn. Eg har eit håp om å få pressa inn tre små seter i baksetet. Får folk det til i E-soul, så vil eg få det til i i4! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel å bestille så tidlig som mulig slik at man får plass i køen. Derfor jeg bestilte første dagen. Spec på bilen kan jo forandres på fram til prod start i november. 

 

Å få bilen før nyttår for å slippe moms på beløpet over 600k er sikkert ikke mulig, men uansett vil jeg ha den så fort som mulig. 

 

Jeg kommer til å gå ned fra 20" til 19" på min pga rekkevidde. Ser også at det er mye mer utstyr å legge til på SC pakken enn jeg var klar over. Jeg må i hvert fall legge til M-sportsseter. 

Endret av Jarod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cbrooen skrev:

Sikler fælt på I4 M50 selv, men hvordan tror folk denne blir som familiebil med 2 småunger? Blir vel litt dårlig plass for to barneseter, vogner osv her? Ser bagasjerom er 470liter, men ser litt smalt ut. Eventuelt noen med småbarn som vurderer bestille, eller har bestilt? 

@papertiger  kjører 420GC med barn så kan sikkert komme med plass innspill?

Endret av KireS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cbrooen skrev:

Sikler fælt på I4 M50 selv, men hvordan tror folk denne blir som familiebil med 2 småunger? Blir vel litt dårlig plass for to barneseter, vogner osv her? Ser bagasjerom er 470liter, men ser litt smalt ut. Eventuelt noen med småbarn som vurderer bestille, eller har bestilt? 

Har to små, ca 1,5 og 4 år ved levering. Er helt sikkert nok plass til vogn, men blir fort trangt med to vogner. Innvendig plass tror jeg er nok i massevis basert på erfaring med 3GT.

Antar det er mulig med takstativ for å kunne få med mer bagasje?

Vedr rekkevidde så er det betydelig forskjell innad med samme felg, feks 861m, avhengig om det er performancedekk eller vanlige dekk, så det gjenstår å se hva som er realiteten og hva man bør velge. Ingen forskjell i dekkbredde fra std m50-felg og 19» 861m, så at det skal bli 80 km forskjell med samme dekktype høres usannsynlig ut. I bildesigneren er det også 510 km på e40 ved valg av fully charged, som inkl 18» 858m-felg, som er standard på m50, men er ikke verdens mest tydelige informasjon. 
 

ix3 har levert 23% mer rekkevidde enn wltp, så 510 skal kunne bli brukbart uansett. 
 

Men, hvis levering av første biler blir q2 2022 så er det skuffende, da kan det hende jeg vil vente på individual-muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gregus skrev:

Har to små, ca 1,5 og 4 år ved levering. Er helt sikkert nok plass til vogn, men blir fort trangt med to vogner. Innvendig plass tror jeg er nok i massevis basert på erfaring med 3GT.

Antar det er mulig med takstativ for å kunne få med mer bagasje?

Vedr rekkevidde så er det betydelig forskjell innad med samme felg, feks 861m, avhengig om det er performancedekk eller vanlige dekk, så det gjenstår å se hva som er realiteten og hva man bør velge. Ingen forskjell i dekkbredde fra std m50-felg og 19» 861m, så at det skal bli 80 km forskjell med samme dekktype høres usannsynlig ut. I bildesigneren er det også 510 km på e40 ved valg av fully charged, som inkl 18» 858m-felg, som er standard på m50, men er ikke verdens mest tydelige informasjon. 
 

ix3 har levert 23% mer rekkevidde enn wltp, så 510 skal kunne bli brukbart uansett. 
 

Men, hvis levering av første biler blir q2 2022 så er det skuffende, da kan det hende jeg vil vente på individual-muligheter.

Høres fornuftig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...