Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Jarod skrev:

Har du bilde av 20" 868 felgene? MIn har blitt satt opp med 20" Individual 862 felgene fordi selger sa at det ikke fantes 20" M felger til i4.

Du finner dem i konfiguratoren på m50. De skal visst stjele 80-90km av rekkevidden pga performance-dekk.

Er disse:

 

 

Skjermbilde 2021-06-10 kl. 15.48.12.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Endelig en elbil som ser ut som en vanlig bil og som har fete felger originalt 👍 Synes det virker rart at man mister så mye rekkevidde, behøver man å ha Preformance gummi på da?

Aner ikke, men er sikkert en kombo av 20" og performance-dekk de gjør kjøpere obs på. For min del klarer jeg meg fint med 90km kortere rekkevidde heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, sluquet skrev:

Aner ikke, men er sikkert en kombo av 20" og performance-dekk de gjør kjøpere obs på. For min del klarer jeg meg fint med 90km kortere rekkevidde heldigvis!

Hvis man går fra 19 til 20 med samme dekk, mister man 5% rekkevidde. 
Dedikerte elbil felger er også 2-3% mer rekkevidde enn konvensjonelle felger, dekk omtrent det samme.

Heldigvis er rekkevidden anstendig nok nå at man ikke trenger å velge bort, gitt at behovet ikke er i grenseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hvis man går fra 19 til 20 med samme dekk, mister man 5% rekkevidde. 
Dedikerte elbil felger er også 2-3% mer rekkevidde enn konvensjonelle felger, dekk omtrent det samme.

Heldigvis er rekkevidden anstendig nok nå at man ikke trenger å velge bort, gitt at behovet ikke er i grenseland.

Det stemmer nok det, jeg fikk beskjed om at BMW sentralt har sagt i fra at man skal opplyse kundene om 80-90km tap med denne felg/dekk-komboen. Man må lide litt for skjønnheten. Som du sier helt sikkert en dealbreaker for noen, personlig har jeg kjørt elbil i tre år nå uten å lade andre steder enn hjemme mer enn én gang så for min del betyr det ingenting😊 blir 19-tommere på vinter på min så da blir det sikkert helt greit når det er kaldt også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert fått det med dere allerede, men akkurat de felgene innebærer også skjermbreddere bak. Kan ses i konfiguratorbildene også.  Har vurdert den felgen selv også, men har foreløpig bestilt 19». 
 

Blir jo en hel gjeng med SanRemo da😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, gregus skrev:

Dere har sikkert fått det med dere allerede, men akkurat de felgene innebærer også skjermbreddere bak. Kan ses i konfiguratorbildene også.  Har vurdert den felgen selv også, men har foreløpig bestilt 19». 
 

Blir jo en hel gjeng med SanRemo da😄

Nice catch, det hadde jeg ikke lagt merke til 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ønsker å ha bilen litt lenge så er det greit å huske at batterigarantien gjelder slik at man er garantert 70%+ av original kapasitet fram til bilen er 8 år. På i3 er kjørelengden for garanti begrenset til 100k km(?), mens i4 får vel opp mot 200k km. Sikkert greit å tenke på for de som vurderer å pendle lengre avstander på vinteren. Hvis man starter med rundt 400-450km rekkevidde så blir det rundt 300 km på vinteren, avhengig av hvor mye start/stopp med oppvarming det blir. Degraderer batteriet ned mot 70% og man skal ha litt buffer oppe og nede så kan det bikke under 200km. Kan være av betydning og noe å tenke på for de som ikke har hatt elbil før. Det var noe av grunnen til at det ble Tesla i sin tid her, selv med 70% kapasitet igjen på batteriet så ville det være ålreit rekkevidde.

For å ta et eksempel fra i vinter så brukte jeg nesten 18-20% av batteriet på t/r jobb når det var -20 grader ute. Turen er på 19 km (tur/retur) og forvarming hjemme skjedde med hjelp av 5kW fra veggen. Altså ville en bil som ikke er koblet til lader hjemme/på jobb ha greid seg i én uke uten lading på den kaldeste vinteren, selv når distansen til jobb er på ca 1 mil (vel, den hadde greid det om ikke jeg skulle sette meg i en bil som holder +20 grader hver gang). Dette er med Model 3. Samme bilen greide dog fint en tur på over 300km i -5/-10 med fart på ca. 90km/t på motorvei, så det avhenger sterkt av hvor mye man skal varme opp fra helt kald bil. På de ikke helt så kalde dagene så får nok i4 god hjelp av varmepumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, E.C. skrev:

For de som ønsker å ha bilen litt lenge så er det greit å huske at batterigarantien gjelder slik at man er garantert 70%+ av original kapasitet fram til bilen er 8 år. På i3 er kjørelengden for garanti begrenset til 100k km(?), mens i4 får vel opp mot 200k km. Sikkert greit å tenke på for de som vurderer å pendle lengre avstander på vinteren. Hvis man starter med rundt 400-450km rekkevidde så blir det rundt 300 km på vinteren, avhengig av hvor mye start/stopp med oppvarming det blir. Degraderer batteriet ned mot 70% og man skal ha litt buffer oppe og nede så kan det bikke under 200km. Kan være av betydning og noe å tenke på for de som ikke har hatt elbil før. Det var noe av grunnen til at det ble Tesla i sin tid her, selv med 70% kapasitet igjen på batteriet så ville det være ålreit rekkevidde.

Vel, var et taxi firma som hadde biler (Leaf) som hadde kjørt både 2-300k km, den verste av disse hadde en langt mindre rekkevidde tap enn de 30 % du skisserer her. Stort sett lå de mellom 20-25%.

Slik at batteriene holder lenger enn bilen.

Ifht Tesla, så er vel de den av elbil produsentene som har minst buffer ifht forvaring av batteriet. I teorien da er ikke dette løsningen for at batteriene skal holde «lengst», men andre parameter kommer jo også inn, som type lading osv. 

I bunn og grunn er batteriene betydelige mer solide og driftssikre enn man så for seg og skremselspropagandaen fra elbil fantastene var ikke noe mer enn varm luft med en odør av dårlig pølseånde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg selvfølgelig å nevne. Batterier på de aller aller fleste elbilene har vist seg å holde langt over forventning. De største unntakene har vært på Leaf (som ikke har varming/kjøling av batteri, what the fuck) og de som har brukt hurtigladeren oftere enn hjemmeladeren, samt kjørt med gassen i bånn veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...