Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rita G skrev:

Spørsmål til dere I4-eiere der ute 😊 Vurderer vagt å bytte 2021 545e i en supercharged M50. Er superfornøyd med 5'eren, men det var I4 som egentlig skulle bestilles den gang 5'eren ble bestilt. I4 kom ikke til bestilling før tidligere leasingbil måtte leveres tilbake, og landet derfor på en ny hybrid. Fikk tilbud og var på nippet til å bestille I4 da det ble åpnet for bestilling i fjor, men da var 545e'en bare 3 måneder gammel. Det ble feil på mange måter. Valgte derfor å si at man var happy med valget, og er jo egentlig fremdeles det. I mellomtiden har jo imidlertid prisene på bruktbil gått litt bananas, og 5'eren har dermed lagt godt an i markedet dersom den skulle byttes inn. I4 er eg. en billigere bil, men vurderer nå et likt bytte i tilfelle. Det gir et tap, men til gjengjeld byttes jo da en bil på halvannet år i en ny i tilfelle. Det blir da første rene elbil, og kjenner at lysten er der, men lurer jo også på om det har rablet helt siden jeg er sykt fornøyd med 5'eren også. Noen råd for/i mot herfra? 

Ikke gjør det sier jeg, sikkert ikke noen overraskelse ;) Men den bilen du har i dag er en utrolig komplett og flott totalpakke som gir deg litt ifra begge verdener. Nå vet ikke jeg hvor mye dette betyr for deg, men jeg synes at kjøregleden og komforten i en 545e er vesentlig bedre enn i en i4. Fordelen med din bil er at du kan, om du ønsker det stille inn bilen til å gi en fantastisk kjøreopplevelse slik man forbinder med BMW. Samt at man kjører elektrisk og stille i hverdagen når man har behov for det. Og før noen prøver å arrestere meg med at 5er hybrid føles for baktung pga batteriet, ja 530e føles slik. Men 545e har den tyngre B58 motoren som utligner dette på en perfekt måte og dette var mye av det som slo meg da jeg kjørte den...balansen er utrolig fin til å være en hybrid bil med litt ugunstig batteriplassering. Jeg synes også at innvendig plass og kvalitets inntrykk faller en del igjennom ved å gå ned til 3/4 serie, selv om i4 er en dyr bil så blir man mange plasser minnet på at den sitter lavere enn 5-serie i modellhierarkiet. Dette sliter jeg litt med iallfall nå i en prosess hvor jeg vurderer M340i opp mot G31 LCI som neste bil.

Også må jeg jo si at i4 ikke lenger er den superdealen den en gang var. Prisen på bilen har økt betraktelig siden introduksjonen i fjor. Nå har garantien blitt dårligere, det er en del usikkerhet rundt hva slags utstyr den kan leveres med og ikke...eventuelt utsatt levering pga mye av dette. Den generelle ventetiden er jo usedvanlig høy, på toppen av det hele så kan man altså da måtte betale moms og mulig vektavgift på toppen av det hele. 

Mitt råd er å beholde den bilen du har, 545e er en fantastisk bil og ett nydelig kompromiss. Det er fordømt synd så få har fått prøve den, for den bilen må prøves for å forstå hvor bra dette er. Om du likevel ønsker deg over på elbil så venter du på i5 som lanseres sent neste år og kommer på veien i 2024. Og da er du plutselig der hvor det uansett passer å bytte inn din 545e :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke gjør det sier jeg, sikkert ikke noen overraskelse ;) Men den bilen du har i dag er en utrolig komplett og flott totalpakke som gir deg litt ifra begge verdener. Nå vet ikke jeg hvor mye dette betyr for deg, men jeg synes at kjøregleden og komforten i en 545e er vesentlig bedre enn i en i4. Fordelen med din bil er at du kan, om du ønsker det stille inn bilen til å gi en fantastisk kjøreopplevelse slik man forbinder med BMW. Samt at man kjører elektrisk og stille i hverdagen når man har behov for det. Og før noen prøver å arrestere meg med at 5er hybrid føles for baktung pga batteriet, ja 530e føles slik. Men 545e har den tyngre B58 motoren som utligner dette på en perfekt måte og dette var mye av det som slo meg da jeg kjørte den...balansen er utrolig fin til å være en hybrid bil med litt ugunstig batteriplassering. Jeg synes også at innvendig plass og kvalitets inntrykk faller en del igjennom ved å gå ned til 3/4 serie, selv om i4 er en dyr bil så blir man mange plasser minnet på at den sitter lavere enn 5-serie i modellhierarkiet. Dette sliter jeg litt med iallfall nå i en prosess hvor jeg vurderer M340i opp mot G31 LCI som neste bil.

Også må jeg jo si at i4 ikke lenger er den superdealen den en gang var. Prisen på bilen har økt betraktelig siden introduksjonen i fjor. Nå har garantien blitt dårligere, det er en del usikkerhet rundt hva slags utstyr den kan leveres med og ikke...eventuelt utsatt levering pga mye av dette. Den generelle ventetiden er jo usedvanlig høy, på toppen av det hele så kan man altså da måtte betale moms og mulig vektavgift på toppen av det hele. 

Mitt råd er å beholde den bilen du har, 545e er en fantastisk bil og ett nydelig kompromiss. Det er fordømt synd så få har fått prøve den, for den bilen må prøves for å forstå hvor bra dette er. Om du likevel ønsker deg over på elbil så venter du på i5 som lanseres sent neste år og kommer på veien i 2024. Og da er du plutselig der hvor det uansett passer å bytte inn din 545e :) 

 

Er absolutt enig i alt du sier, og det er egentlig også planen! Det er bare en ting oppe i det hele og det er at jeg simpelthen elsker utseendet på 4-serien. Om ikke verken fornuft eller lommebok hadde spilt noen rolle, hadde det blitt en M4 all day. Hadde 440i på ønskelista da 5'eren ble bestilt (da var ikke I4 lagt ut for bestilling og var fremdeles bare på bildestadiet), i tillegg til M2. 545e fremsto imidlertid som et mye mer fornuftig valg, kom også fra hybrid som forrige bil, så hadde lært å sette pris på de fordelene. Som du sier er bilen helt nydelig, og oppleves rimelig bra skarp om man bare ber den om det. Ellers duver den rundt som en pen, liten fornuftig sak i hverdagen. Nå er ikke det å bestille ny I4 noe tema, men tråler "bruktmarkedet" for helt nye, allerede leverte biler. Da har jeg kontroll på alle eventuelle "deleter" og også kontroll på om det er en med eller uten 200'-garanti. Siden jeg kjenner prisen på hva det hadde kostet meg å kjøpe den ny (med bestilling dagen etter åpning), vet jeg greit nok hvor landet ligger. Vet at det blir et tap, men vi får se. Jeg er imidlertid så enig med deg i at mange flere skulle fått prøve 545e'en. Har kjørt 530e flere ganger, og det er to helt like biler, men likevel er de heeelt forskjellige 😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Ikke gjør det sier jeg, sikkert ikke noen overraskelse ;) Men den bilen du har i dag er en utrolig komplett og flott totalpakke som gir deg litt ifra begge verdener. Nå vet ikke jeg hvor mye dette betyr for deg, men jeg synes at kjøregleden og komforten i en 545e er vesentlig bedre enn i en i4. Fordelen med din bil er at du kan, om du ønsker det stille inn bilen til å gi en fantastisk kjøreopplevelse slik man forbinder med BMW. Samt at man kjører elektrisk og stille i hverdagen når man har behov for det. Og før noen prøver å arrestere meg med at 5er hybrid føles for baktung pga batteriet, ja 530e føles slik. Men 545e har den tyngre B58 motoren som utligner dette på en perfekt måte og dette var mye av det som slo meg da jeg kjørte den...balansen er utrolig fin til å være en hybrid bil med litt ugunstig batteriplassering. Jeg synes også at innvendig plass og kvalitets inntrykk faller en del igjennom ved å gå ned til 3/4 serie, selv om i4 er en dyr bil så blir man mange plasser minnet på at den sitter lavere enn 5-serie i modellhierarkiet. Dette sliter jeg litt med iallfall nå i en prosess hvor jeg vurderer M340i opp mot G31 LCI som neste bil.

Også må jeg jo si at i4 ikke lenger er den superdealen den en gang var. Prisen på bilen har økt betraktelig siden introduksjonen i fjor. Nå har garantien blitt dårligere, det er en del usikkerhet rundt hva slags utstyr den kan leveres med og ikke...eventuelt utsatt levering pga mye av dette. Den generelle ventetiden er jo usedvanlig høy, på toppen av det hele så kan man altså da måtte betale moms og mulig vektavgift på toppen av det hele. 

Mitt råd er å beholde den bilen du har, 545e er en fantastisk bil og ett nydelig kompromiss. Det er fordømt synd så få har fått prøve den, for den bilen må prøves for å forstå hvor bra dette er. Om du likevel ønsker deg over på elbil så venter du på i5 som lanseres sent neste år og kommer på veien i 2024. Og da er du plutselig der hvor det uansett passer å bytte inn din 545e :) 

 

Burde vel kanskje også legge til at jeg ikke har kjørt I4'en ennå 🤣🙈 Har ikke orket å utsette meg for det i frykt for at ønsket om bytte skulle bli mer påtrengende. Det kan selvsagt slå motsatt vei, som du sier, så den skulle selvsagt prøvekjøres før noen beslutninger tas, men før jeg gjør det, må det ligge noe konkret på bordet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rita G skrev:

Burde vel kanskje også legge til at jeg ikke har kjørt I4'en ennå 🤣🙈 Har ikke orket å utsette meg for det i frykt for at ønsket om bytte skulle bli mer påtrengende. Det kan selvsagt slå motsatt vei, som du sier, så den skulle selvsagt prøvekjøres før noen beslutninger tas, men før jeg gjør det, må det ligge noe konkret på bordet 😉

Ser ut som du/dere bor i litt sentrale strøk. Kanske kunne vært en ide å sjekke innbytte på litt mindre steder? Vet ikke hva salgs farge du ser for deg heller. Men denne f.eks. er ikke så langt unna meg. Hos en som har drevet med bil i mange og år og selger mye forskjellige fine biler og har fine biler privat også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277468069

Men ellers så er det vel veldig greit å prøve en i4 først da. Jeg er veldig fornøyd med min, men det blir jo aldri en 5 serie. Selv om den er stille og komfortabel. Så får du aldri komforten du får i en 5 serie heller ikke komfortsetene. Kanskje du får ett stort smil rundt munnen når du setter deg tilbake i din 545e og kjenner at, nei det er denne som er riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rita G skrev:

Burde vel kanskje også legge til at jeg ikke har kjørt I4'en ennå 🤣🙈 Har ikke orket å utsette meg for det i frykt for at ønsket om bytte skulle bli mer påtrengende. Det kan selvsagt slå motsatt vei, som du sier, så den skulle selvsagt prøvekjøres før noen beslutninger tas, men før jeg gjør det, må det ligge noe konkret på bordet 😉

Det er ett smart trekk, jeg har kjørt i4 og det er uten tvil en meget positiv opplevelse. Selv sett med mine petrolhead øyne :) Den mangler litt komfort fra en 5-serie, men ikke så mye som man skulle tro. Noe annet som overrasket meg var hvor godt den skjulte sine 2,2 tonn, ja man merker at den er tung men kanskje mer 1900 kg enn 2200 kg. Akselerasjonen er hinsides, og i motsetning til Tesla så synes jeg ikke det dabbet av selv i høyere hastigheter, her var det full blås helt til det var bråstopp på 225 km/t (ja jeg vet, jeg eier ikke skrupler...måtte jo teste det). Eneste jeg satt igjen med er mangel på lyd og følelse, for selv om det går godt så tar man bort noe vesentlig når lyd uteblir. Jeg synes det er gøy med akselerasjonen de første gangene mens så forsvinner litt motivasjonen til å gi på...man cruiser bare rolig rundt for å spare på strømmen ;) Det sagt, jeg opplever akkurat det samme i motorsterke firesylindrede biler også. Jeg hadde en A45 AMG til låns en ukes tid og det var gøy å peise på, men etter hvert så kusker man rolig rundt da lyden i en toliters firer ikke er noe å trakte etter likevel. Men i min 6,2 liters Camaro eller Alpina B10 V8 så entrer jeg aldri motorveien uten å tømme minst ett gir, det er også mange strekker/veistykker i lokalmiljøet hvor jeg alltid gasser på med disse bilene for å høre lyden. Små gleder i hverdagen :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, mslello skrev:

Ser ut som du/dere bor i litt sentrale strøk. Kanske kunne vært en ide å sjekke innbytte på litt mindre steder? Vet ikke hva salgs farge du ser for deg heller. Men denne f.eks. er ikke så langt unna meg. Hos en som har drevet med bil i mange og år og selger mye forskjellige fine biler og har fine biler privat også.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277468069

Men ellers så er det vel veldig greit å prøve en i4 først da. Jeg er veldig fornøyd med min, men det blir jo aldri en 5 serie. Selv om den er stille og komfortabel. Så får du aldri komforten du får i en 5 serie heller ikke komfortsetene. Kanskje du får ett stort smil rundt munnen når du setter deg tilbake i din 545e og kjenner at, nei det er denne som er riktig :)

Har vel vurdert mer eller mindre hele landet opp til Trondheim om den rette bilen skulle dukke opp 😉 Fargemessig er det sikkert litt kjedelig, men brooklyn eller dravit er det som står øverst på lista. Sort er egentlig et stort neinei, men bilen er griselekker i den fargen, så om det rette all black eksemplaret hadde dukket opp, kunne det vurderes. Hadde vel også sagt ja til et eksemplar i imola red, men av de er det ikke så mange. Kommer selvsagt aldri til å kjøpe uten å prøve, men har ikke sett poenget med prøvekjøring før det eventuelt ligger noe konkret på bordet. Da er selvsagt muligheten til stede for at jeg kryper tilbake i 545'en og tenker at jeg er mer hjemme der. Har ikke komfortseter i den, og liker best sportsseter. Har M-sportsetene med el og minne på begge sider, og de ser vel ganske like ut som i I4, selv om det ser ut som om de ikke leveres med minne på passasjerside der? Takk for tips på finnannonse. Den har gått litt for mye til å være med i betraktningen. Ingenting over 1000 vurderes dersom det skal skje noe bytte 😊 Uansett kjekt å vite at forhandleren er til å stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er ett smart trekk, jeg har kjørt i4 og det er uten tvil en meget positiv opplevelse. Selv sett med mine petrolhead øyne :) Den mangler litt komfort fra en 5-serie, men ikke så mye som man skulle tro. Noe annet som overrasket meg var hvor godt den skjulte sine 2,2 tonn, ja man merker at den er tung men kanskje mer 1900 kg enn 2200 kg. Akselerasjonen er hinsides, og i motsetning til Tesla så synes jeg ikke det dabbet av selv i høyere hastigheter, her var det full blås helt til det var bråstopp på 225 km/t (ja jeg vet, jeg eier ikke skrupler...måtte jo teste det). Eneste jeg satt igjen med er mangel på lyd og følelse, for selv om det går godt så tar man bort noe vesentlig når lyd uteblir. Jeg synes det er gøy med akselerasjonen de første gangene mens så forsvinner litt motivasjonen til å gi på...man cruiser bare rolig rundt for å spare på strømmen ;) Det sagt, jeg opplever akkurat det samme i motorsterke firesylindrede biler også. Jeg hadde en A45 AMG til låns en ukes tid og det var gøy å peise på, men etter hvert så kusker man rolig rundt da lyden i en toliters firer ikke er noe å trakte etter likevel. Men i min 6,2 liters Camaro eller Alpina B10 V8 så entrer jeg aldri motorveien uten å tømme minst ett gir, det er også mange strekker/veistykker i lokalmiljøet hvor jeg alltid gasser på med disse bilene for å høre lyden. Små gleder i hverdagen :) 

Kjenner følelsen. Kjørte rundt i en stor sofa før 5-serien (Volvo S90 T8), og den gikk jo som bare den, men det fantes jo ikke lyd i den. Heller ingen sportslighet. Komfort derimot, det hadde den bøtter av. Det ble mest til at man kjørte på fornuften. Om jeg skal være ærlig, skjer mye det samme med 5'eren, men ikke uten et drag ut på E6 på vei til og fra jobb hver dag 😂 Bare for at man kan, og for at man skal høre litt lyd, og for at smilet bør komme enten før eller etter jobb! Dog uten at jeg kan matche dine bilers lydbilde da. Jeg forsaker gjerne litt komfort til fordel for sportslighet, men det må være en viss kombinasjon av begge deler. Jeg får se hvor man lander. Er happy either way egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rita G skrev:

Har vel vurdert mer eller mindre hele landet opp til Trondheim om den rette bilen skulle dukke opp 😉 Fargemessig er det sikkert litt kjedelig, men brooklyn eller dravit er det som står øverst på lista. Sort er egentlig et stort neinei, men bilen er griselekker i den fargen, så om det rette all black eksemplaret hadde dukket opp, kunne det vurderes. Hadde vel også sagt ja til et eksemplar i imola red, men av de er det ikke så mange. Kommer selvsagt aldri til å kjøpe uten å prøve, men har ikke sett poenget med prøvekjøring før det eventuelt ligger noe konkret på bordet. Da er selvsagt muligheten til stede for at jeg kryper tilbake i 545'en og tenker at jeg er mer hjemme der. Har ikke komfortseter i den, og liker best sportsseter. Har M-sportsetene med el og minne på begge sider, og de ser vel ganske like ut som i I4, selv om det ser ut som om de ikke leveres med minne på passasjerside der? Takk for tips på finnannonse. Den har gått litt for mye til å være med i betraktningen. Ingenting over 1000 vurderes dersom det skal skje noe bytte 😊 Uansett kjekt å vite at forhandleren er til å stole på!

Du får ta med en time nordover fra Trondheim også. Der er det ganske mange som driver med bil :) Om du kommer med fly, så er det bare en halvtime ekstra. Men med innbyttebil, så blir det jo ett par timer ekstra selvsagt.

Det er aller morsomste med å kjøpe bil er jo selve jakten :)

Det er vel bare førersetet som har minne på i4 ja. Jeg har vanlige Sportseter ikke Msport, men ser ikke ut til at Msport har minne på passasjersiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mslello skrev:

Du får ta med en time nordover fra Trondheim også. Der er det ganske mange som driver med bil :) Om du kommer med fly, så er det bare en halvtime ekstra. Men med innbyttebil, så blir det jo ett par timer ekstra selvsagt.

Det er aller morsomste med å kjøpe bil er jo selve jakten :)

Det er vel bare førersetet som har minne på i4 ja. Jeg har vanlige Sportseter ikke Msport, men ser ikke ut til at Msport har minne på passasjersiden heller.

Nei, jeg har lagt merke til at det feltet i passasjerdøra som inneholder minneknappene på 5'eren bare er et plastdeksel på I4. Det er en stor partybrems egentlig, for denne funksjonen benyttes flittig her. En som "sitter på gulvet" og jeg som gjerne sitter lavt, men må jo ha høyde nok til å se over dashen, og det innebærer en del justering når man rager enorme 163 på strømpelesten 😅 Noterer meg at det meste av Norge bør være nedslagsfelt dersom det rette eksemplaret dukker opp med en forhandler med forkjærlighet for 5-serie 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rita G skrev:

Nei, jeg har lagt merke til at det feltet i passasjerdøra som inneholder minneknappene på 5'eren bare er et plastdeksel på I4. Det er en stor partybrems egentlig, for denne funksjonen benyttes flittig her. En som "sitter på gulvet" og jeg som gjerne sitter lavt, men må jo ha høyde nok til å se over dashen, og det innebærer en del justering når man rager enorme 163 på strømpelesten 😅 Noterer meg at det meste av Norge bør være nedslagsfelt dersom det rette eksemplaret dukker opp med en forhandler med forkjærlighet for 5-serie 😉

Da får du passe på å ha nøklene, så kan bare passasjersetet stå på "gulvet" ;) 

Lykke til med jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at her ville jeg beholdt 5-serien :) 545e er en meget komplett pakke. Dog handler dette mye om behov og hva som gir kjøreglede. Men antar at siden du kjører 5 serie er det mere en til og fra jobb/butikk :) Kjører selv i4 og er en fantastisk bil på mange måter, og angrer således ikke på valget :) Jeg bytta ut en tilårskommen F10, med 3l 6’er. Så kjenner til det Fredrik skriver om en klasse ned. Og 545e stod på opsjonslista, men ble rett og slett for kostbar sett opp mot introduksjonstilbudet på i4. I dagens marked, hadde valget vært vanskeligere :)

her har du fordel med både rekkevidde på langtur, og en nydelig lyd ved pådrag

Det var mine betraktning, lykke til med valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2022 den 12.25, nokiaas skrev:

Ikke jeg heller. Har jo hørt at kode 150 er låst for produksjon.
Men siden jeg bestilte 4. mars 2022 så er jeg jo skeptisk før den går videre til neste kode, som er planlagt neste uke :-)

Hmmm. Jeg bestilte min i Okt. 21 og har ikke hørt et pip. Var innom å snakket med selgeren for en uke siden, men han hadde ikke noe mere info. Ser ut som det blir levering på nyåret 😒 Om alle avgiftene slår til, blir bilen ca. 65' dyrere. Tror ikke jeg har rettigheter til å avbestille, men hadde det vært mulig så hadde jeg gjort det med en gang.

Endret av Tore Høgvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Tore Høgvold said:

Hmmm. Jeg bestilte min i Okt. 21 og har ikke hørt et pip. Var innom å snakket med selgeren for en uke siden, men han hadde ikke noe mere info. Ser ut som det blir levering på nyåret 😒 Om alle avgiftene slår til, blir bilen ca. 65' dyrere. Tror ikke jeg har rettigheter til å avbestille, men hadde det vært mulig så hadde jeg gjort det med en gang.

Tror ikke det er noe problem å bryte kontrakten, men det er nok lurere å bare selge den når du får den. Kjøpte du den i oktober 21 så har du fått med deg prisstigningen, så du vil uansett tjene noen tusenlapper på å selge den. :)

Men ta kontakt igjen. Min selger hadde heller ikke hørt noe i forrige uke, men på mandag var den i produksjon (150). Jeg bestilte også i oktober 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rita G skrev:

Nei, jeg har lagt merke til at det feltet i passasjerdøra som inneholder minneknappene på 5'eren bare er et plastdeksel på I4. Det er en stor partybrems egentlig, for denne funksjonen benyttes flittig her.

Dette gjelder i grunn alt opp til og med 4-serie. Der er det kun memoryfunksjon på førersetet og ingen elektrisk rattstamme. Du bør også være obs på setevalg, da M-sportsseter er det eneste setet som gir alle funksjoner intakt på passasjersetet (foruten nevnte memoryfunksjon). Vanlige sportsseter har ikke korsryggstøtte og setebreddejustering på passasjersetet.

Hva gjelder mangelen på memoryfunksjon er dette løsbart av hva jeg kan se. Jeg blir å ettermontere memory på passasjersetet på min i4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...