Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

19 timer siden, nokiaas skrev:

Er det flere som har trøbbel med ladeavtalen?
Jeg har opprettet avtale og lagt inn Ionity, men det kommer bare opp "Kommer" inne på https://bmw-public-charging.com/
image.png.aad5cd834594390e37f5b6417e1d67f8.png

Og inne i Appen på mobilen så får jeg feilmelding når jeg trykker på "SCAN & CHARGE" eller "SELECT & CHARGE"
image.thumb.png.bd85ed1f2c2e0a1675ccd36154cd7d5a.png

 

Feilmeldingen gikk vekk i Appen når jeg satte Appen til "Engelsk UK" (iPhone) Skal teste på Ionity i kveld om det nå virker å lade.
Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, torsteinvh skrev:

Bestilling i Mars 2022 og levering allerede nå, da hadde jeg ikke giddet å tippe lotto på en stund ;)

Jeg bestilte også i oktober 2021, og nettopp fått VIN. Bilen produseres denne uka. Om man kan avbestille uten gebyr eller ikke kommer vel an på kontakten og hva som er angitt som leveringsdato der. 

Har vært litt ulike erfaringer på ´BMW i4 Owners´ på Face. Noen har fått beskjed om gebyr, noen ikke.

Her er det som står i kontrakten (Jeg er ikke lovet bilen i 2022). Ser ut som de har sikret seg.

3. PRIS

Dersom det før levering eller før utløpet av avtalt leveringstid finner sted endringer i * toll og avgiftssatser
* engangsavgift/omregistreringsavgift
* importørens/fabrikkens bilpris

som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.
Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats.
Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato.

6. FORSINKET LEVERING

Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf. fkjl §§ 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjørende. Er bilen levert må hevingskrav framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen, jf. fkjl § 23. Kjøper kan kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen, jf fkjl § 24.

8. KJØPERENS AVBESTILLING

Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen, jf. fkjl § 41.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel en estimert leveringstid i kontrakt? Enten antall uker fra kontraktsdato eller mnd/år? Levering i 2023 på en bil som ble bestilt i 2021 tipper jeg står seg dårlig juridisk, samme hvor mye liten skrift kontrakten har. Tipper du kan trekke deg ganske motstandsløst om du ikke har fått chassisnr. Så kan du heller kjøpe en av de 200+ i4’ene som støver ned på Finn, om du fortsatt har lyst på en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tore Høgvold said:

Her er det som står i kontrakten (Jeg er ikke lovet bilen i 2022). Ser ut som de har sikret seg.

3. PRIS

Dersom det før levering eller før utløpet av avtalt leveringstid finner sted endringer i * toll og avgiftssatser
* engangsavgift/omregistreringsavgift
* importørens/fabrikkens bilpris

som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.
Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats.
Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato.

6. FORSINKET LEVERING

Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf. fkjl §§ 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjørende. Er bilen levert må hevingskrav framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen, jf. fkjl § 23. Kjøper kan kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen, jf fkjl § 24.

8. KJØPERENS AVBESTILLING

Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen, jf. fkjl § 41.

 

Send den kontrakten til NAF. Jeg er ganske sikker på at det du har uthevet i rødt under punkt 3 bryter med kjøpsloven...

Måtte sjekke dette, og fant:

"Standardkontrakten har også en klausul som gir forhandleren rett til å øke prisen mer enn 6 % uten rett å til å fragå avtalen, der det er avtalt mer enn 6 måneders leveringstid. Dette er en klausul som vi mener er klart urimelig, og vi anbefaler våre medlemmer som blir berørt av denne klausulen om å søke råd hos våre advokater ved en eventuell konflikt med forhandler."

https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope-nybil/rettigheter-ved-prisokning

Mulig du må melde deg inn i NAF for å få hjelp da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, når man begynner å kjøre låser bilen dørene. Har prøvd flere innstillinger, men ikke funnet ut av om det er mulig å stille dørlåser inn slik at de ikke låser. Noen som har funnet ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Maxmek skrev:

Hei, når man begynner å kjøre låser bilen dørene. Har prøvd flere innstillinger, men ikke funnet ut av om det er mulig å stille dørlåser inn slik at de ikke låser. Noen som har funnet ut av det?

Hei. Det er ikke mulig, forsket på det samme. Leste en plass det var noe EU-greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius2002 skrev:

Hei. Det er ikke mulig, forsket på det samme. Leste en plass det var noe EU-greier. 

Takk. Merklige greier, vet du hva argumentet er for at det skal være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2023 den 18.17, Tore Høgvold skrev:

Her er det som står i kontrakten (Jeg er ikke lovet bilen i 2022). Ser ut som de har sikret seg.

3. PRIS

Dersom det før levering eller før utløpet av avtalt leveringstid finner sted endringer i * toll og avgiftssatser
* engangsavgift/omregistreringsavgift
* importørens/fabrikkens bilpris

som får betydning for selgers innkjøpspris, endres kjøpesummen tilsvarende.
Merverdiavgift påløper med den til enhver tid gjeldende avgiftssats.
Ved prisøkninger som overstiger 6% av avtalt kjøpesum, har kjøper rett til å heve kjøpet. Dette gjelder ikke dersom bilen er bestilt med særskilte spesifikasjoner fra fabrikk, karosseribedrift eller verksted, eller dersom avtalt leveringstid er mer enn 6 måneder fra kontraktsdato.

6. FORSINKET LEVERING

Dersom bilen ikke leveres til avtalt tid skal kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering, jf. fkjl §§ 6 og 23. Oversittes tilleggsfristen kan avtalen heves. Kjøper har umiddelbar hevingsrett der selger er underrettet om at leveringstidspunktet er avgjørende. Er bilen levert må hevingskrav framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen, jf. fkjl § 23. Kjøper kan kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen, jf fkjl § 24.

8. KJØPERENS AVBESTILLING

Før levering har skjedd, kan kjøperen avbestille bilen mot et avbestillingsgebyr på 8% av kjøpesummen, jf. fkjl § 41.

 

Har du snakket med forhandler om hvordan de stiller seg til en avbestilling? Jeg ventet 9 mnd på en Taycan som skulle komme etter 4 mnd, og ble egentlig bare lei av å vente, så spurte de om jeg kunne avbestille uten kost, og det var helt i orden. Reiste og kjøpte en M3 G80 som sto utstilt hos Stenshagen, mye morsommere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maxmek skrev:

Takk. Merklige greier, vet du hva argumentet er for at det skal være slik?

I tilfeller som dette https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8JEjwr/oeyenvitne-etter-ulykkesdrama-paa-e18-hoppet-opp-paa-panseret-vaart så er det nok greit at bilen er låst. Tror dette har vært standard i USA i mange år. Det blir jo bare fler og fler galninger der ute.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dem som har ventet lenge og går med tanken om å avbestille. Kontakt din forhandler si det som det er. Har du / dere en god relasjon burde ikke dette være noe problem å kansellere.
Jeg selv mistet helt lysten på denne bilen, å når avgiftene for 2023 var bestemt, var jeg ikke i tvil. 
Jeg sendte en mail til min forhandler, det var ingen problem å kansellere bestillingen dersom det var det jeg ønsket. Å når det gjelder i4 med sin leveringstid / utsettelser burde det ikke være et spørsmål engang .

Det er jo helt sjukt med i4 som legges ut på finn om dagen. Jeg undrer hvorfor. Er folks økonomi? Har folk ventet så lenge at når dem endelig fikk den så hva dem lei allerede?  hva jo helt andre tilstander i verden når mange bestilte.  Noen som har noen refleksjoner ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest økonomiske motiver vil jeg tro. Enten flipping eller for mye  lån totalt.

Er jo lave driftskostnader, ikke minst for service, men de fleste må betake noen tusen i måneden i lån. De pengene er det dessverre ikke alle som har lengre. 

Kaoset på kaia i Drammen og evt skifte av motor har nok også fått endel til å selge. Merkelojaliteten er ikke hva den en gang var.

Der har også kommet mange elektriske SUVer de siste par årene som mange trives bedre med mtp sittestilling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars89 skrev:

Er vel mest økonomiske motiver vil jeg tro. Enten flipping eller for mye  lån totalt.

Er jo lave driftskostnader, ikke minst for service, men de fleste må betake noen tusen i måneden i lån. De pengene er det dessverre ikke alle som har lengre. 

Kaoset på kaia i Drammen og evt skifte av motor har nok også fått endel til å selge. Merkelojaliteten er ikke hva den en gang var.

Der har også kommet mange elektriske SUVer de siste par årene som mange trives bedre med mtp sittestilling osv.

Ja, jeg mistenker det samme @Lars89
Da den blev lansert hva det et godt kjøp, det er en flott, sportslig og god bil å kjøre. Men det den koster i dag er den ikke verdt spør du meg. Ser man bort i fra leveringsproblemer osv. har den jo hatt noen stopper også. 

jeg vet ikke men det må da være mye billigere og bygge en elbil kontra feks. En bensin, diesel eller hybrid. 
jeg lurer på hvorfor elbilene er så dyre. Dersom vi tenker at avgiftene var det samme ville jo nesten alle BMW elbiler kostet nærmere eller over millionen. Er det merkene som tar seg godt betalt eller, feks. BMW som bygger bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...