Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

Vanskelig å si. Synes BMW har gjennomgående god kvalitet på i4 og iX. Men klart at man får jo andre "gode nok" biler til halve prisen og for mange er det kanskje veien? Det åpner også for større rom for en gøyal nr. 2 bil. På den andre siden så kjenner man at BMW er kvalitet, bare fra man tar i dørhåndtaket og åpner døren. Det man kjenner der. Det er det ikke mange andre som kan skimte med, om det betyr noe er jo opp til hver enkelt. Jeg sier ikke BMW er perfekt, om man går i sømmene så har de sine tinger. Men det igjen har alle andre merker på markedet også. En plass må jo pengene gå i byggeprosessen når prisen på ferdig bil er det dobbelte. :) Men det er klart at når prisen nærmer seg 1M etter avgifter idag så er det mye penger, da heller kjøp en brukt til ca. 800’. Uansett en i4M50 byr på enorme mengder kjøreglede, kjøreegenskaper og ikke minst en kraftpakke få andre kan matche. Det er det nærmeste en kommer en elektrisk M-bil og det sier sitt. Sier som en kommentar jeg leste, å sammenligne i4 og TM3 blir som å sammenligne F35 og papirfly. 
i4 er ikke for alle, den har sine begrensninger, men akkurat samme muligheter som en M-bil, om man ser vekk fra åpenlyse ting. Ser man på mulighetene og ikke begrensningene så har man en totalpakke få andre kan matche innenfor elbilverdenen. Så er man i markedet for iX eller E-Tron så er ikke i4 for deg. Er du på jakt etter Taycan eller E-Tron GT så kan i4 være et klokt valg :) 

En kjenning avbestilte sin i4 rett før jul da han ikke fikk den før nyttår likevel og handlet seg en "brukt" en på finn.no istedenfor. 

Og til sist skal bilen betales, enten cashes inn eller lånes. Noen tar det på hus, andre i billån. Og med alt som skjer så klart lommeboken merker det og budsjettet ikke gikk opp likevel. Jeg ser også steget ned til TM3/Y, Polestar 2 eller lignende er kortere for mange idag og det er forståelig, men forvent for guds skyld ikke samme produkt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius2002 skrev:

da heller kjøp en brukt til ca. 800

Eller 720 000k, er ganske store pris forskjeller nå på en brukt en og ny pris. For jo, prisene har sunket og slik vil det fortsette så lenge det pøses på med så mange biler på finn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289316896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

Eller 720 000k, er ganske store pris forskjeller nå på en brukt en og ny pris. For jo, prisene har sunket og slik vil det fortsette så lenge det pøses på med så mange biler på finn.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=289316896

Jeg tror antall I4 på finn vil gå litt ned igjen. Er en topp nå pga stor leveranse i des., og mange av disse bilene er det bare betalt 650-700’ for, så mange gjør kanskje rundt 50’ på selge igjen. Når det nye prisnivået på 900-1000’ har satt seg litt og all lykkejegerne har fått solgt, så tipper jeg prisnivået vil ligge på 750-800’ for de som er godt utstyrt og riktig farge. Er helt klart kjøpers marked nå, men jeg tror ikke det vil vare veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

220 i4 på finn nå:

image.png.4673ceeaad81b9b3f84a98ad23d7cab0.png

Enda "verre" med Tesla. Snart 500 Model Y:

image.thumb.png.249e5fb22af29877a04776fdcab72908.png

 

Tror bilmarkedet er på vei inn i en resesjon. Eller normalisering om man vil. Flere produsenter har fått litt fart på produksjonen, og pengene sitter ikke like løst hos folk nå, som for 1-2 år siden. (Det var generelt merkelig å se hvordan mange virket å plutselig ha nærmest ubegrenset bilbudsjett så lenge det var snakk om EV. Bilinteresserte folk er nå en ting, men det florerer med folk som egentlig har null bilinteresse, kjørte bruktkjøpt Skoda stv til 200k, men som nå plutselig har fabrikknye toppmodeller til 700k+). 

Antall biler på finn vil nok stabilisere seg på et noe lavere nivå etter hvert, men alt annet enn kjøpers marked i overskuelig fremtid vil overraske meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars89 skrev:

Merkelojaliteten er ikke hva den en gang var.

Det har du helt rett i, særlig sammenliknet med den merkelojaliteten BMW hadde før. Men grunnen til at det har blitt sånn er bilmodellene selv.

Hvis du ser på BMW i gamle dager så hadde de noe magisk som ingen andre klarte. Gå tilbake til 80, 90 og 2000 tallet så laget BMW biler som rett og slett fikk folk til å forelske seg i produktene og merket. Jeg er sikker på at 99 prosent av oss som fortsatt kjører BMW kom inn i "BMW universet" via en modell ifra ett av disse tre tiårene. 

Men så kom elbilene fra BMW, som over hodet ikke har noe med de egenskapene vi tidligere forelsket oss i å gjøre. Det eneste de har tilfelles med BMW fra før er rondellen på panseret og midt i rattet. Ellers så kunne de vært hva som helst annet generisk og upersonlig. Jovist tilbyr BMW fortsatt biler som kan få hjertet til å banke, men fornuften, banken, importøren, politikerene, kolleger, naboer og media skal ha deg over i en elektrisk BMW. Så i stede for å spekke deg opp en M440i eller 540i så går du får den bilen som ALLE andre velger…selvfølgelig da det er en nobrainer økonomisk. Men da får du også ett produkt som er så lite i kontakt med det du lærte å bli glad i ved din første BMW at du ved neste bilbytte finner det lettere å velge en Volvo…eller en Audi. Med all respekt å melde, men det dummeste jeg hører er når folk sier at i4 er en ekte BMW å kjøre. En moderne fossil sekser BMW er langt ifra en ekte klassisk BMW, langt mindre en elektrisk variant. Men det er min høyst personlige mening, folk skal få ha sine egne meninger 😀

43 minutter siden, *MrB* skrev:

Flere produsenter har fått litt fart på produksjonen, og pengene sitter ikke like løst hos folk nå, som for 1-2 år siden. (Det var generelt merkelig å se hvordan mange virket å plutselig ha nærmest ubegrenset bilbudsjett så lenge det var snakk om EV. Bilinteresserte folk er nå en ting, men det florerer med folk som egentlig har null bilinteresse, kjørte bruktkjøpt Skoda stv til 200k, men som nå plutselig har fabrikknye toppmodeller til 700k+). 

Dette har jeg også lagt merke til, folk som tidligere kun kjørte billige bruktbiler kommer nå i elbiler til opp mot en million. Det begynte vel egentlig med Model S og X, plutselig dukket dem opp i carporten til folk som før kjørte en Golf til 80 000,-. Samme med XC90 T8 og X5 hybrid, de bilene der blir kjørt av så mange folk som ellers aldri ville hatt muligheten til å kjøre en sånn bil. Gunstig leasing og billån på 10 år med lav rente er svaret på mye av dette. Jeg tror fallhøyden blir stor for mange i årene fremover, å opprettholde standarden på bilen man kjører vil bli langt mer vanskeligere i årene fremover. Jeg tar meg selv som eksempel, jeg skal bytte ut hovedbilen og ønsker i prinsipp samme bil bare i nyere facelift utgave. Jeg synes ærlig talt at en slik oppgradering blir for kostbart slik ting har blitt nå, så jeg er neimen ikke så sikker på hva jeg skal gjøre. Tiden er kanskje inne for å ta ett steg ned i stauts og klasse når det kommer til bil? Jappetiden for bilkjøperne er over, det har prisstigning og den sittende rødgrønne regjeringens handlinger sørget for. Fra en X5 45e skal mange nå ned på en 2017 Skoda Kodiaq, Tesla Model X blir byttet ut mot en brukt ID4 og jeg tror nok mange carporter skal få byttet ut Taycan med nyere brukt 5-serie hybrid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt glede av å ha bilen noen dager.. 

Jeg vil tro de som legger den ut er økonomisk motivert, for jeg er ihf veldig fornøyd med bilen :)

Behagelig og fin når man kjører rolig. Vannvittig pådrag når du vil leke. Føret har ikke akkurat vært ideelt for å leke i svinger, men fryktelig morro på rettstrekker.

Blei litt overrasket over at den har "kick-to-open" på bakluka, siden selger sa den ikke kunne leveres med deg, men det er jo bare positivt.

Håper det løser seg snart for dere som venter og prøv å ikke la dårlig logistikk ødelegge humøret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, med dagens nypris så vil nybil salget falle mye på denne bilen. Å dem som bestiller denne i dag ny, ja dem bestiller den for å beholde den. Mange går nok på finn først. For nybilprisen på i4 m50 idag er usmakelig høy..  Jeg tror nok BMW og andre blir nødt til å se på prisen på produktet sitt. Det blir rett og slett for dyrt for folk flest. Eller er det taktisk fra produsentene? Få oss til å velge andre modeller?

Som @Fredrik 90 skriver, kanskje vi må til å ta et steg ned. Visst bilprisene og avgiftene fortsetter å stige slik dem har gjort. Om ikke bil var luksus, ja så blir det de da. 
Gikk mange runder med meg selv før jeg kjøpte bilen jeg har nå. Alle har en grense dær hode og mage ikke blir enige med tanke på pris. 

Men det er sjukt hvor mange som blir lagt ut og prisene har falt. Så prismessig tror jeg ikke det er for å flippe. 
Sjukt med krefter i denne bilen, vanvittig moment. Artig og god bil å kjøre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chris A skrev:

En ting er sikkert, med dagens nypris så vil nybil salget falle mye på denne bilen. Å dem som bestiller denne i dag ny, ja dem bestiller den for å beholde den. Mange går nok på finn først. For nybilprisen på i4 m50 idag er usmakelig høy..  Jeg tror nok BMW og andre blir nødt til å se på prisen på produktet sitt. Det blir rett og slett for dyrt for folk flest. Eller er det taktisk fra produsentene? Få oss til å velge andre modeller?

 

Tviler på at BMW tenker at i4m50 skal være et produkt for "folk flest". 

 

Det er nok mer ment som et entusiastprodukt og så er det lavere spesifiserte varianter som skal ta seg av det største salget etter hvert.

Samme som andre modellseriene til BMW, hvor M modellene står som topp i hver rekke og så kan folk velge "lignende" modeller ut fra lommbok og kostnad.

Fra 316i -> M3 feks?

520D ->  M5?

At salget har vært høyt her i Norge er nok en kombinasjon av veldig lave lånerenter, lave avgifter og andre elbilfordeler?

Endret av TorsteinAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TorsteinAa skrev:

 

Tviler på at BMW tenker at i4m50 skal være et produkt for "folk flest". 

 

Det er nok mer ment som et entusiastprodukt og så er det lavere spesifiserte varianter som skal ta seg av det største salget etter hvert.

Samme som andre modellseriene til BMW, hvor M modellene står som topp i hver rekke og så kan folk velge "lignende" modeller ut fra lommbok og kostnad.

Fra 316i -> M3 feks?

520D ->  M5?

At salget har vært høyt her i Norge er nok en kombinasjon av veldig lave lånerenter, lave avgifter og andre elbilfordeler?

Det er vel ikke til å stikke under stolen at denne bilen var rasende billig og passet veldig mange sin lommebok når den blev lansert?
Så hvorfor er den blitt så mye dyrere nå?  Sett bort i fra avgiftene. 
Generelt tror jeg nok du har rett i dette med gunstigere rente, null avgifter og andre små fordeler. Det er det det bunner i til slutt hva det koster.
Personlig Ser jeg ikke på M50 som et entusiast produkt. Ikke noe spesielt med den annet en vanvittig mye HK. Utseende messig ser den ut som en vanlig 4 serie / bil. 
M5, M4 osv. er noe helt annet. Dær både ser man og hører at det er noe spesielt. Prisen deretter. 
majoriteten som har kjøpt i4 virker det som det tidligere i3 eiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Chris A skrev:

Det er vel ikke til å stikke under stolen at denne bilen var rasende billig og passet veldig mange sin lommebok når den blev lansert?
Så hvorfor er den blitt så mye dyrere nå?  Sett bort i fra avgiftene. 
Generelt tror jeg nok du har rett i dette med gunstigere rente, null avgifter og andre små fordeler. Det er det det bunner i til slutt hva det koster.
Personlig Ser jeg ikke på M50 som et entusiast produkt. Ikke noe spesielt med den annet en vanvittig mye HK. Utseende messig ser den ut som en vanlig 4 serie / bil. 
M5, M4 osv. er noe helt annet. Dær både ser man og hører at det er noe spesielt. Prisen deretter. 
majoriteten som har kjøpt i4 virker det som det tidligere i3 eiere. 

BMW har jo satt opp prisen 3 - 4 ganger på bilen. I tillegg kuttet mulighet for storkunderabatt fra 8 til 4%. Med avgifter på toppen blir den dyr ja.

Kanskje gjør BMW plass for flere utgaver under M50.

e35 er jo lansert i andre land. Kommer e40 Xdrive tillegg kanskje?

M50 er jo mer å sammenligne med M440i, så skal jeg ikke uttale meg så mye om hvor entusiast noen av de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@mslello

ja, den er blitt dyr sammen lignet med prisen denne hadde da den kom. Ikke er det gjort noe som tilsier at den burde bli det. Men slik er det med alt i dag virker det som. Det meste stiger. 
 

Når vi snakker om ordet entusiast. Så har jeg alltid innbilt meg at det er personen bak bilen som er entusiast. Altså ikke selve bilen, men at bilen er en entusiast eid bil. 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Chris A skrev:

@mslello

ja, den er blitt dyr sammen lignet med prisen denne hadde da den kom. Ikke er det gjort noe som tilsier at den burde bli det. Men slik er det med alt i dag virker det som. Det meste stiger. 

Er det ikke heller slik at bilen var oppsiktsvekkende billig da den kom, og at den har lagt seg på et mer normalt "BMW-nivå" nå? Da jeg bestilte bilen høsten 2021 sa i hvert fall selgeren at de hadde fått helt hakeslipp da de fikk prisene på i4 M50.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kln66

Det var nok mange som fikk hakeslep da prisen, og bilen blev lansert. Meg selv inkludert.  Det her jeg nevnt tidligere også. Det nettopp derfor den passet alt for mange sine lommebøker. Litt det jeg mente med å skrive at det virker som det var mange trofaste, og som har kjørt i3 å mener dette var verdens beste bil.  virker som mange av dem mente at i4 var en passende arvtageren når i3 blev tatt ut av produksjon. ‘Kontraster? 
Så ja, jeg mener den fortjente en liten økning, Da dette ikke er en bil som det skal bli like mange av på veien som tesla 3 eller y. men ikke prisøkning til dagens pris, og med avgifter på toppen.
 

Når det er sagt jeg kan synse og mene hva jeg vil. Det betyr ingenting. Grunnen til jeg spør er jo nysgjerrigheten på hva folk mener. Eller Om det er bare jeg som tenker slik osv.

 Det må jeg nevne. 😊 den norske i4 facebook gruppa som er laget Ja, den er noe for seg selv. Skulle aldrig meldt meg inn i den. Den sugde ut alt av entusiasme for bilen. Alt kombinert så ser jeg ikke på i4 lenger desverre✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...