Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

2 hours ago, justemann said:

Nokon som veit om holet under bagasjeromsgolvet forsvinn/blir mindre om ein bestiller med Hk-anlegg? 

Det kan jeg ikke tenke meg - har H/K anlegg i F36’en, og som på (alle?) andre BMWer ligger bassene under setene og resten av høyttalerne i dører, på siden av/bak nakkestøtter i hjørnet, og i dashbordet foran. Ingen komponenter eller forsterkere i dørken bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, papertiger skrev:

Det kan jeg ikke tenke meg - har H/K anlegg i F36’en, og som på (alle?) andre BMWer ligger bassene under setene og resten av høyttalerne i dører, på siden av/bak nakkestøtter i hjørnet, og i dashbordet foran. Ingen komponenter eller forsterkere i dørken bak. 

Mener å ha lest at i4 ikke har plass til bassere under setene (pga. batteripakken) og at den nå er plassert under hattehylle (slik E39 med DSP hadde). H/K vil derfor stjele noe høyde av bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Mener å ha lest at i4 ikke har plass til bassere under setene (pga. batteripakken) og at den nå er plassert under hattehylle (slik E39 med DSP hadde). H/K vil derfor stjele noe høyde av bagasjerommet.

Bass under hattehylla? Hmm... Det kan virke som at HiFi får duge for meg 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Mener å ha lest at i4 ikke har plass til bassere under setene (pga. batteripakken) og at den nå er plassert under hattehylle (slik E39 med DSP hadde). H/K vil derfor stjele noe høyde av bagasjerommet.

Det er basskasse/forsterker under bagasjeromsplaten. 

image.png.2e3c49b6225c2cafe7d2e443a8f23ef9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 22.04, Fredrik skrev:

Jeg tror ikke at i4 i realiteten klarer 600 Km (WLTP), men snarere rundt 450 Km på en god dag og avslappet kjøring. Porsche 4S (standardmodellen) ligger litt lavere (rundt 400 Km på en tilsvarende god dag), men kjører man bare litt entusiastisk faller rekkevidden fort til 250-300 Km. Utfordringen er at batteriet på i4 kun er på 80 kWh brutto (hvor mye som er praktisk tilgjengelig er ennå uvisst). Porsche 4S har til sammenligning 79,2 kWh brutto og 71 kWh netto. Tesla Model S LR Raven klarer litt over 640 Km på en god dag og avslappet kjøring (Bjørn Nyland har dokumentert dette - 610 Km WLTP) med 100 kWh brutto og 95.2 kWh netto.

Tesla Model 3 LR og Performance har begge en batterikapasitet på 75 kWh brutto og 74 kWh netto - og over 500 Km rekkevidde på en god dag og avslappet kjøring. Mye handler om vekt (Taycan 4S veier ca. 2200 Kg mot 1850 Kg for Model 3 LR). Hvis i4 har en vekt nærmere Model 3 LR er dette absolutt lovende, men jeg tviler. En helt annen ting er hvordan bilens operativsystem styrer batteriet. Porsche gjør ikke disse tingene like effektivt som Tesla (som etterhvert er mestere på nettopp dette) og jeg tviler vel egentlig på at BMW med i4 kommer til å gjøre dette bedre enn Porsche. Jeg kan ta feil (og håper vel egentlig på det), men jeg tviler.      

Må nok komme med litt input her ser jeg :)… Porsche Taycan 4S selges også med Performance Battery Plus. Da har den brutto på 93,4kWh og netto på 83,7 kWh. 0-100 tiden på 4S med PBP har jeg klokket til 3,7-3,8 sekunder med Dragy.

Bilen veier 2.180kg med det største batteriet.

Når det gjelder rekkevidde så har Porsche vært svært konservative. Bjørn Nyland har testet Taycan 4S til 580km rekkevidde med 19" (vs 644 med TMS LR Raven) hjul i 90km/t på motorvei. I 120km/t med 19" klarte han 425km rekkevidde, noe som var 5 mil kortere enn Tesla S LR raven (473km), men sett ut ifra at Tesla har 100kWh brutto og forbruksmessig så har Taycanen klart seg bra :).

Når jeg kjører med tung høyrefot (130-140km/t) med 21" hjul (265/35R21 foran og 305/30R21 bak) så rekker bilen minimum 330km (men da regnvær, kaldt etc. noe som gir økt friksjon og høyere forbruk). Når jeg kjører sportslig så er forskjellen faktisk minimal. Bilen holder overraskende godt på batteriet. Jeg drar av og til ut og kjører litt bare for moro, og selv ved hard kjøring så er bilen lite tørst. Det er kun på bane at den bikker 30kWh/100km. Ellers ligger jeg rundt 18-24kWh/100km.

Men (Og dette er et stort men). Porsche Taycan og E-tron GT lader ekstremt fort. Mao. så er forflytningshastighet et nøkkelord her. Bjørn Nyland har kjørt 1000km test med E-tron GT. Han klarte dette på 9 timer og 26 minutter. Noe som er en hel halvtime raskere enn Tesla S LR, Tesla 3 LR etc.

Mao. så ser man at lengst mulig rekkevidde på 1 lading (nå utgjør ikke den faktiske forskjellen så mye sett ut ifra de tallene Bjørn har kommet frem til mtp. rekkevidde på 1 lading) så er ladehastighet svært viktig.

Dette opplever jeg støtt og stadig er en realitet. Der jeg får ladet 10-12 mil på 4-7 min. Noe som er formidabelt bra. På tidligere Tesla så kunne Model S’en min rapportere 10 mil på kanskje 15 min… og det var 10 Tesla-mil. Altså 7 ved normal kjøring…. De 10-12 milene Taycanen lader er ut ifra forbruket man har.

5-80% på Taycan tar bare 22-23 min. Så det å lade rundt 30 mil rekkevidde tar jo ikke akkurat mye tid :D. Men så må man også ha tilgang på lader med sånn hastighet. Der er Tesla bedre. De har jo eget ladenettverk med 150-250kW ladere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2021 den 22.05, danskiii skrev:

Får håpe det blir bedre når det kommer en fullverdig elektrisk M bil. Dette blir vel mer som en m140i, m550d, osv osv.

Jepp! Men det er jo en M Performance. Er ikke feil det heller :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt M50 i Portimao Blue, men er litt usikker på interiøret. Hadde ein e90 Le Mans Blue med oyster interiør for eindel år tilbake. Den fargekomboen drøymer eg om den dag i dag. For meg ser det ut til at Oyster på e90 liknar meir på Canberra beige på i4? Oyster ser vesentleg meir grått ut? Nokon som veit? 

 

Elles er eg usikker på sensatec vs skinn. Har ein model x i dag med krittkvite kunstskinnseter som er lette å halde reine. Har òg tre kids som skal grise og herje. Er sensatec meir eller mindre slitesterkt enn skinn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@justemann

Oyster er og blir oyster, mulig det er fargene i visualiseringen som spiller deg et puss. 

Svigers hadde sensatec i sin E91 som de kjøpte ny i 2008, og det såg ikke spesielt fint ut slitasjemessig i mine øyne når de byttet den inn i 2014. Så hadde jeg hatt valget hadde jeg garantert gått for skinn, men jeg vil på den andre siden tro at utviklingen har gått sin gang på 13 år.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, justemann skrev:

Har bestilt M50 i Portimao Blue, men er litt usikker på interiøret. Hadde ein e90 Le Mans Blue med oyster interiør for eindel år tilbake. Den fargekomboen drøymer eg om den dag i dag. For meg ser det ut til at Oyster på e90 liknar meir på Canberra beige på i4? Oyster ser vesentleg meir grått ut? Nokon som veit? 

 

Elles er eg usikker på sensatec vs skinn. Har ein model x i dag med krittkvite kunstskinnseter som er lette å halde reine. Har òg tre kids som skal grise og herje. Er sensatec meir eller mindre slitesterkt enn skinn? 

Hatt Oyster selv, er som du sier en gråhvit nyanse. Står fint til blått det.

Mtp Skinn så blir det stadig dyrere og faset mer og mer ut til fordel for basicly plast og kunststoff. 
Vil tro sensatec ser bra ut til en viss slitasje og at det både er kaldere og varmere.

Spørs hvor lenge du skal ha bilen og om du tenker det er verdt det.

Visuelt er det ikke mye i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...